کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

مراحل کاشت گل اورینتال در گلخانه

4

در این مقاله به صورت حرفه ای مراحل کاشت گل اورینتال که شامل خاک کشت و نوع آن، سیستم آبیاری، کاشت پیاز و کرت بندی می شود می پردازم امید است که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

سیستم آبیاری بستر کشت گل اورینتال

سیستم آبیاری در کشت گل اورینتال به صورت آبیاری قطره ای است در این روش، منبع آبی خارج از محیط کشت فراهم شده که در آن کود و مواد غذایی حل می شود و سپس شوری آن سنجیده شده و آب توسط پمپ راهی بستر کشت گل لیلیوم اورینتال می شود.

نوار های آبیاری قطره ای از روی محل کاشت پیاز لیلیوم روی سبد عبور می کنند و بهترین حالت در آبیاری گل لیلیوم آن است که منفذهای آبیاری نوارها کاملا روی منطقه ای باشد که در آن گیاه لیلیوم ریشه داده است.

آبیاری هفته اول کشت به صورت غرقابی است تا پیاز گل لیلیوم بتواند از طریق ریشه ی اولیه آب را جذب و با مواد غذایی داخل پیاز، رشد خود را آغاز کرده و وارد مرحله ساقه دهی و چند برگی شود.

در مرحله ساقه دهی گل لیلیوم، رشد ریشه ی ثانویه که از ابتدای ساقه که در پیاز است شروع می شود و جهت ریشه دهی ثانویه لیلیوم، کمی به سمت بالا و رشد گیاه وارد فاز جدیدی می شود. بعد از بیشتر شدن ارتفاع گیاه مرحله ی آبیاری غرقابی به اتمام می رسد و وارد فاز آبیاری قطره ای می شویم.

خاک بستر کشت گل اورینتال

خاک بستر کشت گل اورینتال همانطور که قبلا به آن اشاره کرده ام حتما باید عاری از آلودگی و بیماری های گل لیلیوم باشد.

خاک مورد مناسب کشت لیلیوم، کوکوپیت و یا پیت ماس است فرق بین این دو در آن است که خاک پیت ماس دارای مواد غذایی برای گل لیلیوم است هرچند که درصد این املاح پایین است اما تاکید می کنم ضریب املاح پیت ماس حتما بررسی شود تا در زمان کود دهی لیلیوم با محاسبه دقیق کود کمتری استفاده شود زیرا در هر حالت کشت گل لیلیوم چه با کوکوپیت و چه با پیت ماس، شوری خاک مساله مهمی است  و حتما باید مساله شوری آب ورودی به بستر کشت لیلیوم را در نظر گرفت تا هم بتوانیم راندمان جذب عناصر غذایی را بالا ببریم و هم از بروز اختلال در عملکرد ریشه لیلیوم مثل تغییر رنگ ریشه و یا بیماری های دیگر جلوگیری کنیم.

اکیدا توصیه می کنم شوری کوکوپیت خریداری شده باید کمتر از 0.5 باشد زیرا خود بنده همیشه این نکته را در کشت گل لیلیوم رعایت کرده و بهترین عملکرد را داشته ام.

کوکوپیت های خارجی موجود در بازار ایران اغلب از کشور سریلانکا هستند و کیفیت بالایی دارند نظر شخصی من درکشت گل اورینتال باید از کوکوپیت استفاده کرد زیرا کوکوپیت در حالتی که تازه خریداری شده باشد ظرفیت نگهداری آب در آن بالا تر از پیت ماس است.

البته می توان برای بالا بردن ظرفیت نگهداری آب و کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم اورینتال از پرلیت هم استفاده کرد.

در صورت استفاده از پرلیت که انتخاب خوبی برای برای مخلوط شدن با کوکوپیت است باید درصد کوکوپیت نسبت به پرلیت 70 به 30 در بستر کشت لیلیوم باشد یعنی 70 درصد کوکوپیت و 30 درصد پرلیت.

همزمان با زمستان و سرد شدن هوا این نکته را فراموش نکنیم که رطوبت بستر برای ما اهمیت ویژه ای دارد که به دفعات در نکته های قبلی کشت لیلیوم به آن اشاره کرده ام پس در نتیجه استفاده از پرلیت باید با نسبت گفته شده در کشت گل لیلیوم استفاده شود.

شما عزیزان می توانید جهت مشاوره برای خاک کشت گل لیلیوم و آبیاری اولیه رشد و سیستم آبیاری با من در ارتباط باشید.

مراحل کاشت لیلیوم
مراحل کاشت لیلیوم

نحوه کاشت پیاز گل اورینتال در خاک

بعد از آماده سازی سیستم آبیاری کشت گل اورینتال و سپس فراهم کردن خاک مورد نظر، نوبت به مرحله کاشت پیاز می رسد.

مهم ترین مساله قبل از کاشت پیاز گل لیلیوم اورینتال این است که بازار گل ایران در بخش لیلیوم نسبت به چه رنگ هایی واکنش مثبت دارد و گل فروشی های سطح شهر خواهان خرید کدام رنگ  گل لیلیوم هستند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد زیرا گلخانه داری یک شغل بوده و باید فعالیت در آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

چیزی که مشخص است گل لیلیوم (اورینتال) دارای چند صد واریته مختلف است که هر کدام از آنها رنگ متفاوتی دارند اما در مساله فروش در بازار ایران باید بدانیم کدام رنگ ها بازار خوبی برای فروش دارند در کنار این مساله سایز پیاز لیلیوم بسیار مهم است بازار ایران واکنش منفی نسبت به سایز های کوچک پیاز لیلیوم دارد و همچنین واکنش مثبت نسبت به پیاز های سایز بزرگ و متوسط.

بعد از رعایت این نکته ها باید بدانیم که هر کدام از پیاز های تهیه شده گل اورینتال، مربوط کدام فصل کاشت در ایران است و خود مساله مهمی برای بحث فروش می باشد.

در بازار ایران 90 درصد پیاز های موجود لیلیوم از کشور هلند هستند و گاها پیاز لیلیوم تولید فرانسه و شیلی هم دیده می شود که در مقالات بعدی سعی می کنم از روش تکثیر پیاز لیلیوم و کاشت دوباره پیاز کاشته شده اطلاعاتی رو به شما عزیزان ارائه بدهم.

شما می توانید جهت مشاوره سایز پیازهای لیلیوم و رنگ بندی برای بازار فروش و پیاز متناسب هر فصل با بنده در ارتباط باشید.

در این بخش موضوع اصلی یعنی کاشت پیاز لیلیوم را شرح می دهم.

در مرحله کاشت ما می توانیم پیاز ها را در سبد های کوچک که در بازار نام آن سبد گوجه ای است، بکاریم حتی سبد هایی در بازار موجود هستند که به آنها سبد های لیلیومی گفته می شود که برزگ تر از سبد گوجه ای هستند.

آنچه که برای کاشت پیاز لیلیوم برای ما مهم است این است که بتوانیم از حداکثر متراژ گلخانه برای کشت گل لیلیوم استفاده کنیم.

گاهی برخی از عزیزان از بستر های پلاستیکی برای کشت لیلیوم استفاده می کنند که از دید بنده این عمل غلط است زیرا برای زهکشی و خروج آب از بستر مشکل ایجاد شده و رطوبت بستر به خوبی خارج نمی شود و ریشه گیاه لیلیوم و خود گیاه آسیب می بیند.

بهترین حالت برای کشت لیلیوم استفاده از سبد گوجه ای است که هم می توان جهت کشت از متراژ گلخانه بهترین استفاده را کرد و هم سبد گوجه ای دارای زهکشی خوبی برای گیاه لیلیوم است.

دو نکته در کرت بندی با سبد دارای اهمیت است :
نکته اول این است که چیدمان سبد ها حتما باید در راستای فن و پد گلخانه گل لیلیوم باشد و نکته دوم، فاصله کرت های بستر کشت است که باید فاصله انها رعایت شود. اندازه کرت باید 120 سانتی متر باشد و 70 سانتی متر راهرو بین کرت ها وجود داشته باشد .این فاصله کرت ها در کشت گل لیلیوم اورینتال حتما باید رعایت شود زیرا هم موثر در تهویه گلخانه است و هم برای محلول پاشی لیلیوم و برداشت گل مشکل ایجاد نمی شود و این کرت بندی از لحاظ فاصله باید با تمام 4 طرف گلخانه، 1.5 متر باشد.

خاطر نشان می کنم سبد های خریداری شده باید دارای ارتفاع حداقل 21 سانتی متر باشد یا به عبارتی 3 تا 3.5 برابر ارتفاع پیاز لیلیوم.

پس از ایجاد کرت بندی مناسب برای لیلیوم اورینتال بهتر است در زیر سبد ها آجر های سفالی با ارتفاع 8-10 سانتی متر بگذاریم تا بهترین زهکشی و کاهش رطوبت را برای بستر لیلیوم داشته باشیم.

پس از تهیه سیستم آبیاری و اتصال شیر آلات و ایجاد کرت بندی مهیا کاشت پیاز گل اورینتال می شویم که باید قبل از آن کوکوپیت را با پرلیت برای کشت گل لیلیوم مهیا کرده باشیم بعد از این آماده سازی ها، به اندازه 10 سانتی متر در کف سبد خاک می ریزیم و پیاز را قرار می دهیم.

فاصله قرار دادن پیازهای لیلیوم در سبد گوجه ای، بسته به اندازه سایز پیاز لیلیوم است اگر سایز متوسط بود 6-4 سانتی متر خوب است و اگر سایز درست بود 8-6 سانتی متر و سپس به اندازه 3 برابر ارتفاع پیاز روی آن خاک می ریزیم.

به عبارتی اگر ارتفاع پیاز لیلیوم 4 سانتی متر بود باید روی آن 12 سانتی متر خاک بریزیم و حتما توجه داشته باشیم که در هنگام رشد ریشه ثانویه ریشه لیلیوم از خاک بیرون نباشد چون گاها در اندازه خاک ریخته شده روی پیاز خطا رخ می دهد.

معمولا در سبد گوجه ای 6 عدد پیاز لیلیوم سایز متوسط می توان کاشت که البته روش دیگری برای بستر کشت وجود دارد مثل کاشت در گلدان های کوچک که یک یا 2 پیاز در آن می کارند که اغلب برای لیلیوم های آسیاتیک (معمولی) و یا فروش گلدانی کاربرد دارد یا همان بستر کشت با پلاستیک که در مقاله مقدمه ای بر آموزش کشت گل لیلیوم اورینتال به آن اشاره کردم اما بالاترین کیفیت تولید را فقط می توان از طریق کاشت در سبد برای لیلیوم داشت.

مهمترین مساله در اینجا فاصله پیاز ها از هم و ارتفاع خاک روی پیاز است که حتما باید در کشت گل لیلیوم رعایت شود و سپس بعد از کاشت پیاز ها آنها را غرقابی کنیم و سپس بعد از غرقابی دمای مورد نیاز لیلیوم را تامین کنیم و نوار های آبیاری قطره ای را روی بستر کشت از ابتدا تا انتها قرار دهیم.

در انتها پیاز های گل اورینتال را هم می توان به صورت زیگزاگی و هم به صورت روبروی هم قرار کاشت نمود.

امیدوارم این مقاله و نکاتی که در اختیار شما قرار داده شد برای شما مفید بوده باشد. لطفا در صورتی که شما هم تجربه کاشت پیاز لیلیوم را دارید چه در گلدان کوچک و چه در گلخانه حتما نظرات خود را با من به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 3 میانگین امتیازات: 3.7]
۴ نظرات
  1. رضایی می گوید

    سلام وقت بخیراقای فتاح زاده جهت مشاوره چ طورمیشودباشماارتباط برقرارکرد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست گرامی
      وقت شما هم بخیر
      می تونید با شماره تماس زیر با بنده در ارتباط باشید.
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  2. مهدی می گوید

    سلام اقای فتاح زاده

    کف گلخانه بنده ماسه بادی(ماسه شکری) هست و زهکشی فوق العاده عالی دارد،و ابدا شوری اب و خاک هم ندارم،، ایا امکان کاشت دارم

    شماره بنده ۰۹۱۹۰۱۳۱۲۵۲ باقری

  3. مهدی می گوید

    ممنون میشم بنده را راهنمایی فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy