کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت عدم رشد فیکوس چیست + آموزش اصولی رشد سریع فیکوس

6

در ابتدای مقاله پیش از آنکه به موضوع اصلی یعنی علت عدم رشد فیکوس بپردازم از شما همراهان گرامی سایت پرشیالرن تقاضا دارم برای رشد سریع فیکوس خود هرگز از هورمون های رشدی که در بازارهای گل و گیاه به فروش می رسند استفاده نکنید زیرا این هورمون ها بی کیفیت و ارزان بوده و صرفا جهت حقه بازی به فروش می رسند بنابراین برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود می بایست به تمامی شرایط نگهداری آن اشراف کامل داشت تا بتوان شاهد رشد روز افزون آن بود (امکان واردات هورمون های درجه یک با توجه به شرایط موجود وجود ندارد).

عدم رشد فیکوس آلاستیکا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری فیکوس الاستیکا، کوددهی و آبیاری غیر اصولی، رطوبت محیطی بسیار کم و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت عدم رشد فیکوس الاستیکا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل و یا راه حل های درمانی مناسب شاهد رشد سریع فیکوس خود باشید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محل نگهداری با چه مکانیسمی باعث عدم رشد فیکوس می شود؟

عدم رشد فیکوس
عدم رشد فیکوس

نور خورشید نقش بسیار مهمی در فتوسنتز کردن برگ های فیکوس دارد به طوری که اگر شرایط نوری گیاه در خانه نامناسب باشد روند انجام فرآیندهای متابولیسمی دچار مشکل شده و انرژی بسیار کمی در گیاه تولید می شود بنابراین طبیعی است در چنین شرایطی که نور مناسب نیست شما شاهد عدم رشد فیکوس خود باشید.

برای رشد سریع فیکوس توصیه می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های نورگیر خانه قرار دهید به شکلی که فیکوس حتما در طول روز هشت ساعت نور مناسب خورشید را دریافت کند (منظور از نور مناسب نوری است که فیتلر شده باشد).

از سویی دیگر با توجه به گردش خورشید بهتر است گلدان فیکوس یک روز در میان 180 درجه چرخش داشته باشد تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های زیبای فیکوس الاستیکا قرار بگیرد.

برای رشد سریع فیکوس چه دمایی در شب و روز ایده آل است؟

رشد سریع فیکوس
رشد سریع فیکوس

همان طور که قبلا در مقاله لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا اشاره کردیم گیاه مذکور در محدوده دمایی 10 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین اگر می خواهید شاهد عدم رشد فیکوس خود نباشید بهتر است کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید و هرگز از گیاه محبوب خود در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه نگهداری نکنید.

از سویی دیگر اگر تمایل دارید شاهد رشد سریع فیکوس (رشد سریعتر) خود باشید پیشنهاد می شود هرگز اجازه ندهید اختلاف دمای شب و روز گیاه بیش از 10 درجه سانتی گراد شود زیرا بر اساس ژنتیک فیکوس بهتر است بین درجه حرارت شب و روز نوسان زیادی وجود نداشته باشد.

آبیاری غیر اصولی با چه فرآیندی باعث کاهش رشد فیکوس می شود؟

اگر میزان آبیاری فیکوس زیاد باشد، خاک گلدان به شدت مرطوب شده که به خاطر آن فضایی برای تنفس ریشه های گیاه باقی نمی ماند و دقیقا به واسطه همین موضوع این ریشه های مظلوم به مرور زمان پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نخواهند کرد هر چند که در آن زمان محیط خاک مملو از رطوبت و عناصر غذایی باشد.

از طرفی دیگر اگر آبیاری کم باشد، رطوبت به خوبی در آوندهای گیاه جریان نخواهد داشت که به خاطر همین موضوع رشد گیاه کم شده و شما شاهد عدم رشد فیکوس خود خواهید بود.

فیکوس گیاه حساسی است در نتیجه می بایست برای آبیاری آن وقت گذاشت به طوری که باید یک روز در میان رطوبت 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک را بررسی شود تا تنها در صورت خشک بودن این لایه از خاک، آبیاری گیاه مذکور صورت پذیرد که بر این اساس شاید گاهی نیاز باشد هر پنج روز یکبار و گاهی هر پانزده الی بیست روز یکبار گیاه تان را آبیاری کنید.

برای رشد سریع فیکوس توصیه می شود در زمان آبیاری به خوبی تمامی قسمت های خاک گلدان مرطوب شده (کناره ها و وسط) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی فیکوس متوقف شود.

برای رشد سریع فیکوس الاستیکا چگونه از کودهای شیمیایی استفاده کنیم؟

آموزش رشد سریع فیکوس
آموزش رشد سریع فیکوس

با آب خشک و خالی نمی توان از مهمان خانه پذیرایی کرد زیرا فیکوس الاستیکا گیاهی است که ماهانه یکبار از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز نیاز به تغذیه و یا کوددهی اصولی دارد.

یکی از شایع ترین دلایل و یا علت عدم رشد فیکوس الاستیکا نیز همین کوددهی نامنظم و یا کم است بنابراین پیشنهاد می شود در کوددهی گیاه خود سخت گیر باشید و همان طور که اشاره شد ماهانه یکبار آن را با کود سه بیست تغذیه کنید (مقدار مصرف بر اساس توصیه تولید کننده محصول باشد).

از سویی دیگر در ارتباط با رشد سریع فیکوس الاستیکا و تنظیم ماندن PH خاک می توان گفت برای آنکه هیچگاه PH خاک دستخوش تغییر نشود تا عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی بگذارند بهتر است پس از پنج نوبت کوددهی، به مدت پنج دقیقه خاک گلدان با آب ولرم شستشو داده شود تا نمک های کودی باقی مانده از انتهای گلدان خارج شوند.

لازم به ذکر است سوای رشد نکردن فیکوس الاستیکا از دیگر خسارات کوددهی نامنظم و غیر اصولی می توان به قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا و همچنین زردی برگ فیکوس الاستیکا اشاره نمود.

رطوبت کم محل نگهداری چگونه می تواند علت عدم رشد فیکوس الاستیکا باشد؟

علت عدم رشد فیکوس
علت عدم رشد فیکوس

همان طور که قبلا در مقاله آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا اشاره کردیم گیاه مذکور منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا داشته باشد.

زمانی که رطوبت اطراف فیکوس کم باشد، برگ های گیاه تبخیر و تعرق بیشتری را انجام می دهند و دقیقا به علت همین موضوع گیاه کمی استرس را تجربه می کند که به دنبال آن رشد فیکوس کم می شود.

برای آنکه گیاه به مشکلی برنخورد و شما شاهد عدم رشد فیکوس خود نباشید پیشنهاد می شود توسط ساختن جزیره و یا با استفاده از رطوبت سازهای برقی در طول روز رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

ساختن جزیره و استفاده از دستگاه بخور رطوبت مناسب را برای گیاه شما فراهم می کند اما اگر تمایل دارید که شاهد رشد سریع فیکوس (رشد سریعتر) خود باشید توصیه می شود در 24 ساعت شبانه روز از دستگاه بخور استفاده کنید تا همان شرایطی که گیاه در طبیعت در آن رشد می کند برایش تداعی شود (یعنی کاملا مانند شرایط گلخانه ای).

آفات و بیماری ها چگونه با هجوم خود از افزایش رشد فیکوس جلوگیری می کنند؟

هجوم آفات به صورت گروهی باعث ورود استرس به گیاه می شود که به واسطه آن مکانیسم دفاعی در گیاه فعال شده و تمرکز فیکوس شما بر دفاع از خود خواهد بود.

اگر مدت هاست که شما شاهد چسبناک شدن برگ فیکوس خود هستید و یا مدت هاست که آفات را روی برگ ها و یا خاک گلدان گیاه مشاهده می کنید اما کاری برای آن انجام نمی دهید برای احیا گیاه و رشد سریع فیکوس بهتر است در قدم اول توسط یک پارچه تمیز و مرطوب لکه های چسبنده را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات چه در خاک و چه روی برگ های و ساقه های گیاه، آنها را با استفاده از سموم مناسب و مربوطه نظیر مالاتیون، دیازینون، کنفیدور و … از بین ببرید.

بیماری های قارچی نیز مانند آفات به گیاه استرس وارد می کنند. از علائم قارچی شدن فیکوس می توان به پیدایش لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگ (که این لکه های توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند) روی برگ ها و همچنین به مشام رسیدن بوی بد سطح خاک گلدان اشاره نمود.

در ارتباط با علت عدم رشد فیکوس پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده گیاه را هرس کنید و برگ های سالم را با قارچکش کاربندازیم و یا اوکسی کلرور مس ضدعفونی کنید.

از سویی دیگر اگر بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام می رسد پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید و سپس با قارچکش های مذکور ریشه های سالم و خاک گلدان را ضدعفونی کنید (یکی از شایع ترین دلایل ریزش برگ فیکوس الاستیکا نیز همین هجوم بیماری های قارچی به گیاه است).

کلام آخر

روش صحیح و اصولی افزایش رشد فیکوس، رعایت و فراهم کردن تمامی موارد گفته شده در این مقاله از سایت پرشیالرن برای گیاه است که به واسطه آن فیکوس شما می تواند با نهایت پتانسیل خود به رشد و توسعه اش ادامه دهد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر افزایش رشد فیکوس خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 117 میانگین امتیازات: 4]
۶ نظرات
  1. مايا می گوید

    فیکوش من سالمه فقط برگ ازغلافش بیرون نمیومد نزدیک ب یک ساله اومدم غلافه رو قیچی کردم کفتم شاید رشد کنه کودسه بیست هم هرماه میدم بشت بنجره هم هست نوردهیش خوبه میشه لطفا راهنمایی کنید جکار کنم رشد کنه وبرگ جدید بزنه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ارتفاع گیاه چقدر هست و اینکه درجه حرارت و مقداری کودی که استفاده می کنید رو هم بفرمایید.
      در صورت تمایل وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

      1. نازنين می گوید

        گیاه من هم همین مشکل رو داره الان شش ماهه جونه از غلاف در نمیاد
        همه شرایطش هم اوکی هست
        چجوری باید وضعیت ریشه هارو برسی کرد؟؟
        من حتی خاک گلدون رو کامل عوض کردم
        ارتفاع گیاه من ۶٠ سانتی متره

  2. فهامه می گوید

    گیاه من هم از غلاف درنمیومد و رشد نداشت پشت پنجره بود کود مایع هم میدادم تا اینکه جاش رو عوض کردم در تراس گذاشتم که پر نور بود ولی آفتاب به گل نمی‌خورد بعد از یکماه گلم رشد کرد بطوریکه تقریبا هر دو هفته برگ میده…این گل نور زیاد غیرمستقیم میخواد

  3. امید محمدخانی می گوید

    هنگام آبیاری گلدان آب اضافی بعد از یک ساعت از ته گلدان خارج میشه گلدان من بزرگه ولی با اندازه گیاه متناسبه گیاه رو حدود ۲ماهه که خریدم تمام شرایط رو براش مهیا کردم ولی برگ از غلاف تو این مدت بیرون نیومده علت چی متونه باشه؟

  4. مقدم می گوید

    درود بر شما فیکوس را از یک برگ تکثیر کردم ریشه داد و کاشتم ۴ سال است این برگ همچنان سبز است و سر حال اما هیچگونه جوانه نمی‌زند تمام شرایط مناسب میباشد چه باید کرد ؟ باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy