کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ کراسولا چیست؟ (مناسب همه گونه ها)

0

زرد شدن برگ کراسولا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر عوامل اثرگذار بر زرد شدن برگ های گیاه می توان به آبیاری بسیار کم کراسولا، کوددهی بیش از حد، هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری های عفونی به کراسولا و همچنین وجود نور نامناسب و نوسانات دمایی در محل نگهداری گیاه اشاره نمود.

سوای موارد اشاره شده گاهی اوقات نیز پیش می آید که تمامی شرایط جهت نگهداری و پرورش کراسولا در خانه مناسب است اما ما شاهد زرد شدن برگ های کراسولای خود هستیم که دلیل این اتفاق را می توان در ژنتیک گیاه و چرخه حیات آن جستجو کرد که به واسطه آن گیاه شما تصمیم می گیرد برگ های پیرتر خود را زرد کرده و سپس دچار ریزش کند تا انرژی ذخیره شده صرف تولید برگ های جوان و زیباتر شود.

گیاه کراسولا
گیاه کراسولا

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ کراسولا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی مشکل اصلی گیاه خود را تشخیص داده و با احیای فوری آن، برای مدت زمان طولانی تری از پرورش کراسولای خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ کراسولا

علت زرد شدن برگ کراسولا

کراسولا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به آبیاری مکرر ندارد و این موضوع در حالیست که بسیاری از ما تمایل داریم برای حفظ شادابی و طراوت گیاه خود مدام آن را آبیاری کنیم.

بهترین زمان آبیاری کراسولا موقعی است که تقریبا 50 درصد نیمه بالایی خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

سرعت خشک شدن نیمه بالایی خاک گلدان با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران در فصول مختلف متفاوت است با این حال جهت جلوگیری از زرد شدن برگ کراسولا توصیه می شود هیچگاه برنامه منظمی را برای آبیاری گیاه در دستور کار خود قرار ندهید و دائما رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید.

هنگامی که میزان و تعداد دفعات آبیاری کراسولا زیاد باشد، ریشه ها بیش از حد مورد نیاز آب جذب کرده و به واسطه همین اتفاق، برگ های زیبای کراسولا متورم می شوند.

با ادامه روند اشاره شده به علت کمبود اکسیژن در خاک، ریشه ها به مرور زمان پوسیده شده و از بین خواهند رفت که در صورت بروز این اتفاق دیگر آب و مواد غذایی به برگ های گیاه منتقل نشده و برگ های کراسولا به آرامی به سمت زرد شدن میل پیدا می کنند.

لازم به ذکر است در روند زرد شدن برگها به علت آبیاری بیش از حد، اول برگ های پایینی گیاه تحت تاثیر قرار می گیرند و سپس در صورت عدم درمان گیاه، سایر برگ های کراسولا نیز زرد خواهند شد.

همانطور که در مقالات زردی برگ پتوس و زردی برگ انجیری اشاره شد، اگر احتمال می دهید علت تغییر رنگ برگ های گیاه شما به علت آبیاری بیش از حد است بیشنهاد می شود گیاه خود را به طور کامل از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید.

در صورت پوسیده بودن ریشه ها، آنها را تا نقطه سالم هرس کنید و سپس خاک گلدان را تعویض کرده و کراسولای خود را در آن بکارید.

از سویی دیگر اگر ریشه ها پوسیده نبودند، بهتر است کمی آبیاری گیاه خود را کاهش دهید تا از بروز مشکلاتی اینچنینی برای گیاه شما جلوگیری شود.

آبیاری کم می تواند برگهای کراسولا را زرد کند

دیگر علت زرد شدن برگ کراسولا آبیاری بسیار کم گیاه می باشد، صحیح است که کراسولا نیاز چندانی به آبیاری ندارد اما اگر میزان آبیاری کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، برگ های گیاه تغییر رنگ داده و از بین خواهند رفت.

از نشانه هایی که به شما اخطار می دهد گیاه شما از کم آبی رنج می برد می توان به جمع و پژمرده شدن برگ ها و همچنین خشک و ترد شدن نوک و لبه آنها اشاره نمود.

بنابر آنچه که گفته شد اگر تمایل دارید که گیاه شما از کم آبی رنج نبرد بهتر است روش آبیاری گیاه به این صورت باشد که آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده (نه به حالت غرقاب) و سپس به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه متوقف شود (روند خروج آب اضافی از انتهای گلدان حدودا بین 20 الی 25 ثانیه زمان خواهد برد).

کوددهی غیر اصولی کراسولا

زرد شدن برگ کراسولا
زرد شدن برگ کراسولا

کراسولا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد با این حال زمانی که کوددهی کراسولا زیاد باشد، خاک گلدان سمی شده و ریشه های گیاه آسیب جدی می بینند.

با آسیب ریشه ها، آنها دیگر در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکرده و برگ های گیاه به مروز زمان زرد خواهند شد.

در صورتی که علت زرد شدن برگ کراسولا شما به خاطر کوددهی زیاد است (اگر رسوبات نمک را روی خاک گلدان و برگ های گیاه مشاهده می کنید) پیشنهاد می شود به مدت 10 دقیقه خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های اضافی و مضر اطراف ریشه کاسته شود.

برای اثر بخشی هرچه بهتر کودهای شیمیایی توصیه می شود در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر دو ماه یکبار، گیاه خود را توسط کودهای متعادل و کامل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

نوسانات دمایی برگ های کراسولا را زرد می کند

کراسولا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب شده و در محدوده دمایی 18 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

محدوده دمایی اشاره شده اغلب در محیط خانه همیشه وجود دارد اما آنچه که دلیل زرد شدن برگ کراسولا می باشد، وجود نوسانات دمایی در اطراف گیاه است از این رو توصیه می شود هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

وجود نور نامناسب در محل پرورش کراسولا

کراسولا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب نشده و در شرایطی که نور چهار ساعت مستقیم و چهار ساعت غیر مستقیم باشد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

وجود نور زیاد در محل نگهداری گیاه سبب سوختگی و قهوه ای شدن برگ های کراسولا خواهد شد با این حال آنچه که علت زرد شدن برگ کراسولا می باشد، نور محیطی بسیار کم است.

در شرایطی که نور محل نگهداری گیاه کم باشد، در درجه اول برگ های گیاه کمی تیره تر شده و به مرور زمان زرد خواهند شد (چون کلروفیل بسیار کمی در برگ های گیاه تولید می شود).

بنابر آنچه که در راستای تغییر رنگ برگ های گیاه اشاره شد توصیه می شود در فصول بهار و تابستان نور خورشید را برای گیاه خود توسط پرده پنجره فیلتر کنید و با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان، پرده پنجره را کنار زده و اجازه دهید تا گیاه نور عبوری از پنجره را دریافت کند.

هجوم آفات گیاهان خانگی

گیاه آپارتمانی کراسولا در برابر هجوم آفات گیاهان خانگی مقاومت نسبتا بالایی دارد با این حال اگر آفات به صورت گروهی به گیاه شما حمله کنند، شاخه و برگ های کراسولا به شدت آسیب دیده و در معرض استرس شدید قرار می گیرند.

از جمله آفات هجوم آورنده به کراسولا می توان به شته ها، تریپس ها و همچنین مگس های سفید اشاره نمود به طوری که این حشرات موذی با اتصال به شاخه و برگ ها گیاه از آب موجود درون آنها تغذیه کرده و سبب زرد شدن برگ های گیاه می شوند.

در صورتی که لکه های آلوده مانند و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید دلیل زرد شدن برگ کراسولا شما به خاطر هجوم اینگونه حشرات مضر می باشد.

برای احیای گیاه پیشنهاد می شود در درجه اول توسط الکل یا آب ولرم لکه های آلوده را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و در قدم دوم توسط سموم شیمیایی مناسب اقدام به از بین برد آفات کنید.

هجوم بیماری دیگر دلیل زرد شدن برگ کراسولا

دلیل زرد شدن برگ کراسولا
دلیل زرد شدن برگ کراسولا

از جمله بیماری های هجوم آورنده به گیاه کراسولا می توان به عفونت های پوسیدگی نرم باکتریایی، پوسیدگی ریشه و همچنین بیماری کپک پودری اشاره نمود.

در صورتی که لکه های زرد و یا قهوه ای رنگ غوطه ور در آب را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید در نظر داشته باشید که زرد شدن برگ های کراسولای شما به خاطر هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی بوده است از این رو توصیه می شود جهت پیشگیری از این بیماری ها، با دقت زیادی در آبیاری گیاه عمل کنید و از طرفی دیگر، هرگز غبارپاشی گیاه را در زمان ظهر و عصر انجام ندهید.

زرد شدن برگ ها به علت مسن بودن آنها

گاهی اوقات تمامی امکانات پرورش و نگهداری گیاه کراسولا در خانه ایده آل بوده و در این شرایط اینچنینی ما شاهد زرد شدن برگ گل کراسولای خود هستیم.

در وضعیتی که بدان اشاره شد، تغییر رنگ برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا کراسولای شما در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است تا برگ های پایینی و پیرتر خود را از بین برده و دچار ریزش کند و سپس با ذخیره انرژی، برگ های جوانی را جایگزین آنها کند.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد زرد شدن برگ کراسولا دلایل مختلفی دارد و آنچه که در احیای گیاه از اهمیت بالایی برخودار است، تشخیص صحیح علت مشکل پیش آمده می باشد از این رو پیشنهاد می شود در قدم اول، نحوه آبیاری گیاه خود را بررسی کنید زیرا شایع ترین علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد آنها است.

در صورت عدم اشکال در آبیاری گیاه، دیگر احتمالات اشاره شده در همین مقاله را برای گیاه خود بررسی کنید تا با پیدا کردن سرنخ اصلی گیاه شما مجددا احیا شده و سلامتی خود را به دست بیاورد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن برگ گل کراسولا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 26 میانگین امتیازات: 3.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy