کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ پاچیرا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

زرد شدن برگ پاچیرا دلایل زیادی دارد و شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه است با این حال عوامل دیگری نیز مانند نور نامناسب محیطی، کوددهی زیاد پاچیرا، رطوبت کم محیطی، آبیاری بسیار کم گیاه، نوسانات دمایی، هجوم آفات گیاهان خانگی به پاچیرا، مرگ طبیعی برگ ها و همچنین تعویض گلدان گیاه باعث زرد شدن برگ های پاچیرا می شوند.

بنابر آنچه که گفته شد، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به دلیل اهمیت تک به تک موارد گفته شده هر یک از این عوامل را برای شما خواننده گرامی به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی علت زرد شدن برگ پاچیرا ی خود را تشخیص داده و با احیای آن برای سال های بیشتری از گیاه خود نگهداری کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد اولین علت زرد شدن برگ پاچیرا

علت زرد شدن برگ پاچیرا
علت زرد شدن برگ پاچیرا

پاچیرا از گیاهان آپارتمانی بزرگ، در خاکی همیشه مرطوب بهترین عمکلرد خود را دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب باشد.

از علائم زرد شدن برگ پاچیرا به علت آبیاری بیش از حد می توان در درجه اول به زرد شدن برگ های پایینی گیاه و همچنین پژمرده شدن آنها اشاره داشت.

از سویی دیگر اگر میزان و دفعات آبیاری برای گیاه طولانی مدت انجام شود ممکن است این امر منجربه پوسیدگی ریشه های گیاه شود که به واسطه ی آن می بایست بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام برسد که همین نکته ی گفته شده نیز از دیگر علت زرد شدن برگ های گیاه پاچیرا می باشد.

استفاده از حجم زیاد آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی تنها دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی نیست بلکه عوامل دیگری نیز وجود دارند که خسارات آبیاری بیش از حد را تشدید کرده و باعث بیشتر مرطوب ماندن خاک به لحاظ زمان می شوند که این عوامل عبارتند از:

  • کاشت گیاه آپارتمانی پاچیرا در گلدان بدون زهکشی.
  • کاشت گیاه در گلدان بسیار بزرگ.
  • آبیاری گیاه در زمان نامناسب (چون اجازه داده نمی شود 10 سانتی متری سطح خاک خشک شود).
  • کاشت گیاه پاچیرا در خاک بسیار ضعیف به لحاظ قدرت زهکشی.
  • فراموش کردن کاهش میزان آبیاری گیاه در فصل زمستان و یا سرما.

درمان مشکلات پاچیرا به علت آبیاری بیش از حد

  • میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و هر زمان که 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که گیاه شما در گلدان و خاک مناسب کاشته شده است (متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان برای سود بیشتر از خاک مناسبی برای کاشت پاچیرا استفاده نمی کنند).
  • ریشه های گیاه را بررسی کنید و برای انجام این کار گیاه را به کل از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی آنالیز کنید.
  • اگر پوسیدگی ریشه ها را مشاهده می کنید، آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک و گلدان جدید نگهداری کنید.
  • برای آبیاری پاچیرا هرگز برنامه منظمی را در دستور کار قرار ندهید زیرا نیاز آبی گیاه با توجه به چهار فصل بودن کشورمان دائما در حال تغییر است با این حال توصیه می شود جهت جلوگیری از زرد شدن برگ پاچیرا به همان روش تشخیصی که اشاره شد گیاه را آبیاری کرده و قبل از آبیاری حتما شرایط گیاه و خاک گلدان را به خوبی بررسی کنید.

آبیاری بسیار کم گیاه پاچیرا

زرد شدن برگ پاچیرا
زرد شدن برگ پاچیرا

آبیاری کم از دیگر علت زرد شدن برگ پاچیرا است و تفاوت آن در زرد شدن برگ ها نسبت به آبیاری زیاد آن است که در شرایطی که آبیاری گیاه کم باشد، برگهای گیاه در درجه ی اول خشک و پژمرده شده و نوک و لبه ی آنها ترد و شکننده می شود و در صورتی که روند آبیاری بسیار کم گیاه درمان نشود، برگ های گیاه به مرور زمان آسیب بیشتری دیده و زرد خواهند شد.

معمولا مشکلات آبیاری بسیار کم پاچیرا زمانی اتفاق می افتد که درجه حرارت محیطی بسیار بالا رفته (فصل تابستان) که به واسطه ی آن رشد گیاه پاچیرا بیشتر می شود در نتیجه با افزایش رشد، نیاز آبی گیاه بیشتر شده و ما فراموش می کنیم که در زمان مناسب گیاه خود را آبیاری کنیم.

  • درمان مشکلات پاچیرا به علت آبیاری بسیار کم:

برای درمان مشکلات آبیاری کم گیاه تنها یک راه حل وجود دارد و آن افزایش تعداد دفعات آبیاری گیاه است به طوری که خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و حالت غرقاب به خود نگیرد و از سویی دیگر به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری به طور کلی متوقف شود (خروج آب اضافی از انتهای گلدان حدودا 15 الی 25 ثانیه زمان خواهد برد).

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید که ریشه های گیاه آپارتمانی پاچیرا از سطح خاک و یا منافذ انتهای گلدان خارج شده اند توصیه می شود گلدان گیاه را فورا تعویض کنید به علت اینکه در صورت وقوع چنین اتفاقی مشکلات کمبود آبیاری گیاه تشدید می شود زیرا فضا برای رشد ریشه های پاچیرا کافی نبوده و آب و مواد غذایی به خوبی برای گیاه جذب نمی شود.

نور نامناسب محل نگهداری گیاه آپارتمانی پاچیرا

پاچیرا از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و در نور ملایم و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد و زمانی که از گیاه خود در معرض نور مستقیم خورشید و بسیار نزدیک به پنجره مراقبت کنید، نور زیاد سبب زرد شدن برگ پاچیرا و رنگ پریدگی آنها می شود و در این بین ممکن است حتی لبه های برگ ها نیز قهوه ای رنگ شده و دارای علائم سوختگی باشند.

در صورتی که احتمال می دهید نور محیطی برای گیاه بسیار زیاد است باید این نکته را عرض کنم که تغییر ناگهانی محل نگهداری گیاه سبب وارد شدن استرس بیشتری به آن می شود در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از بیشتر زرد شدن برگ های گیاه پاچیرا به صورت مرحله به مرحله و در طی چند نوبت میزان نور را برای گیاه خود کاهش دهید.

  • چگونه مشکلات نور نامناسب محیطی را برای گیاه پاچیرا درمان کنیم؟

همان طور که در مقاله زردی برگ آگلونما به آن اشاره کردیم تمامی گیاهان آپارتمانی به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارند بنابراین توصیه می شود گیاه آپارتمانی پاچیرا را در فاصله ی دو متری پنجره قرار داده و نور خورشید را برای گیاه خود توسط پرده پنجره فیلتر کنید.

کمبود رطوبت در اطراف گیاه آپارتمانی پاچیرا

در فصول بهار و تابستان شرایط رطوبتی خانه به نحوه است که گیاه آپارتمانی پاچیرا توانایی تحمل آن را دارد و با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، رطوبت خانه به شکل قابل توجهی کاهش می یابد که همین اتفاق باعث افتادگی و زرد شدن برگ پاچیرا خواهد شد بنابراین پیشنهاد می شود برای گیاه خود حداقل رطوبت محیطی حدودا 40 الی 50 درصدی را فراهم کنید که شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های افزایش رطوبت در خانه، مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

کوددهی بیش از حد گیاه آپارتمانی پاچیرا

دلیل زرد شدن برگ پاچیرا
دلیل زرد شدن برگ پاچیرا

اگر تصور بر این موضوع استوار است که با مصرف بیش از حد کود گیاهان آپارتمانی رشد گیاه پاچیرا بیشتر می شود لازم است عرض کنم که این تصور اشتباه بوده و نتیجه معکوس بر روی گیاه شما دارد زیرا پاچیرا از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا نیاز چندانی به کود نداشته و در واقع در کوددهی کم، رشد ایده آل تری خواهد داشت.

علائم اولیه کوددهی زیاد پاچیرا سبب ایجاد لبه های قهوه ای رنگ در برگ های گیاه شده و از سویی دیگر باعث می شود که برگ ها بیشتر از هر زمان دیگری تیره تر باشند با این حال در صورتی که کوددهی زیاد گیاه تداوم داشته باشد خاک گلدان سمی شده که به واسطه ی آن ما در نهایت شاهد زرد شدن برگ پاچیرا خواهیم بود.

از دیگر علائم کوددهی زیاد پاچیرا می توان به ظهور بلور های نمک مانند در خاک گلدان اشاره کرد با این حال در صورتی که هم اکنون احتمال می دهید علت زرد شدن برگ های پاچیرا ی شما به علت کوددهی زیاد است نوصیه می شود در درجه ی اول خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر آن کاسته شود.

بهترین روش کوددهی پاچیرا آن است که گیاه در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار توسط کود سه بیست مایع تغذیه شده و سپس روند کوددهی پاچیرا به طور کامل در فصول پاییز و زمستان متوقف شود.

وجود نوسانات دمایی در اطراف گیاه

پاچیرا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده که در محدوده دمای 18 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه می توان اینگونه برداشت کرد که دمای داخل خانه برای گیاه همواره ایده آل و یا مناسب است با این حال آنچه که دلیل زرد شدن برگ پاچیرا بوده، نوسانات دمایی می باشد بنابراین توصیه می شود هرگز از گیاه خود در معرض منافذ خانه (درب هایی که دائما باز و بسته می شوند) و همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی نگهداری نکنید.

زرد شدن برگ پاچیرا پس از تعویض گلدان

از دیگر دلیل زرد شدن برگ پاچیرا، تعویض گلدان گیاه است زیرا گیاه پس از تعویض گلدان در وضعیتی قرار می گیرد که می بایست خود را با شرایط جدید رشد خود سازگار کند و به همین علت است که شما پس از تعویض گلدان شاهد زرد شدن برگ های گیاه پاچیرای خود هستید.

این علت زردی برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی نداشته و شما می بایست تنها شرایط ایده آل محیطی را برای گیاه خود فراهم کنید تا با طی شدن حدود یک الی دو ماه، گیاه مجددا به شرایط پیشین خود بازگردد.

هجوم آفات دیگر دلیل زرد شدن برگ پاچیرا

تمامی گیاهان و گل های آپارتمانی همواره در معرض هجوم آفات هستند. آفاتی نظیر شته و کنه های عنکبوتی همان طور که در مقاله زردی برگ پتوس اشاره شد، با هجوم به گیاه از آب موجود درون برگ ها تغذیه کرده و سبب زرد شدن آنها می شوند بنابراین می بایست برای جلوگیری از هجوم آفات دائما برگ های گیاه بررسی شده تا از عدم حضور آنها اطمینان حاصل شود.

در صورتی که لکه های قهوه ای مایل به زرد و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید دلیل زرد شدن برگ پاچیرا ی شما به علت هجوم آفات است بنابراین توصیه می شود سریعا لکه های آلوده را توسط الکل پاک کرده و توسط صابون های حشره کش و یا حذف فیزیکی، آفات را از بین ببرید.

مرگ طبیعی برگ های گیاه و زرد شدن آنها

گاهی اوقات تمامی شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی پاچیرا ایده آل بوده و ما شاهد زرد شدن برگ های پاچیرا ی خود هستیم که این امر نیز همانند تعویض گلدان گیاه جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا گیاه ترجیح می دهد انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

در این حال زرد شدن برگ پاچیرا، معمولا چند برگ به طور همزمان زرد شده و سپس دچار ریزش می شوند بنابراین تنها وظیفه شما در این مرحله جمع آوری برگ های ریخته شده از سطح خاک بوده تا از خطرات ارگانیسم های قارچی برای گیاه جلوگیری شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد زرد شدن برگ گل پاچیرا سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 42 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy