کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت افتادگی ساقه دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

افتادگی ساقه دیفن باخیا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به خشکی هوا، آبیاری نامناسب و همچنین هجوم حشرات به گیاه دیفن باخیا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت افتادگی ساقه دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه زودتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خشکی هوا چه ارتباطی با افتادگی ساقه دیفن باخیا دارد ؟

علت افتادگی ساقه دیفن باخیا
علت افتادگی ساقه دیفن باخیا

دیفن باخیا از جمله گیاهانی محسوب می شود که برای رشد مناسب خود نیاز به کمی رطوبت دارد بنابراین همواره می بایست رطوبت حداقلی در محل نگهداری این گیاه محبوب آپارتمانی وجود داشته باشد.

غبارپاشی یا اسپری آب روی برگ های گیاه تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف دیفن باخیا را افزایش می دهد و این موضوع در حالیست که انجام این کار به صورت مداوم، سبب هجوم بیماری های قارچی به گیاه خواهد شد زیرا امروزه ما می دانیم گیاهان زمانی به بیماری دچار می شوند که بستر مرطوب و درجه حرارت مناسب برای رشد و تکثیر قارچ های عفونی وجود داشته باشد.

اگر هوای محل نگهداری گیاه تان خشک است ( مخصوصا در فصول سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی ) و یا اینکه در 24 ساعت شبانه روز رطوبت مناسب برای دیفن باخیا شما وجود ندارد، شک نداشته باشید که علت افتادگی ساقه دیفن باخیا شما به خاطر کمبود رطوبت و یا هوای خشک محل نگهداری آن است.

برای درمان دیفن پیشنهاد می شود برای آن جزیره درست کنید و هر زمان که آب جزیره تمام شد، فورا آن را شارژ نمایید.

در صورتی که تمایل به ساختن جزیره ندارید می توانید کنار گلدان گیاه یک رطوبت ساز برقی کوچک قرار دهید تا در 24 ساعت شبانه روز خشکی هوا باعث آزار گیاه تان نشود.

آبیاری نامناسب چگونه به ساقه و برگ های گیاه آسیب می رساند ؟

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد هر دو از دلایل و یا علت افتادگی ساقه دیفن باخیا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت به خوبی در بافت رویشی گیاه مخصوصا آوندها جریان نخواهد داشت.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری دیفن باخیا بسیار زیاد باشد، ریشه های گیاه پوسیده شده و در جذب عناصر غذایی و رطوبت به خوبی عمل نخواهند کرد.

اگر زمانی که گیاه خود را آبیاری می کنید آب از انتهای گلدان خارج نمی شود، شک نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه شما از آبیاری بسیار کم و یا ناچیز آن نشات می گیرد.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر دائما دیفن خود را آبیاری می کنید بدون آنکه رطوبت سطح خاک را بررسی کنید، خوب طبیعی است که مشکل گیاه شما از آبیاری زیاد باشد.

بهترین زمان برای آبیاری دیفن باخیا وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

در کنار نکته اشاره شده بهترین روش آبیاری دیفن حالتی است که در زمان آب دهی به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بنابر نکاتی که به آنها پرداختیم اگر گیاه شما از آبیاری نامناسب رنج می برد بهتر است هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه شما تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

بر اساس این روش و یا شیوه آبیاری گاهی اوقات لازم است هفته ای یکبار و گاهی اوقات هر دو الی سه هفته یکبار دیفن باخیای خود را آبیاری کنید.

  • آبیاری دیفن باخیا بسیار اصولی و دقیق انجام می شود آیا امکان دارد مشکل گیاه از کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله، اگر پس از آبیاری مشاهده می کنید که زیر 10 ثانیه آب از انتهای گلدان خارج می شود و یا اینکه به مدت 40 الی 50 ثانیه همچنان به صورت راکد روی سطح خاک باقی ماند، شک نداشته باشید که دلیل افتادگی ساقه دیفن باخیا شما به خاطر خاک نامناسب گلدان است و می بایست هر چه سریعتر خاک گلدان گیاه را تعویض نمایید.

اگر قصد تعویض خاک گلدان گیاه خود را دارید، برای کسب بهترین نتیجه و خرید بهترین نوع خاک شما عزیزان می توانید از طریق کامنت در انتهای همین مقاله با بنده در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات آبیاری نامناسب می توان به زردی برگ دیفن باخیا ( زمانی که آبیاری گیاه بسیار بسیار زیاد باشد ) و همچنین خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا ( زمانی که آبیاری خیلی خیلی کم باشد ) اشاره نمود.

هجوم حشرات چطور به ساقه دیفن باخیا صدمه می زند ؟

دلیل افتادگی ساقه دیفن باخیا
دلیل افتادگی ساقه دیفن باخیا

همان طور که قبلا در مقاله لوله ای شدن برگ دیفن باخیا اشاره کردیم، ظاهر گیاه مذکور جذابیت بسیار زیادی برای آفات و یا حشرات دارد.

حشرات با اتصال به بافت های رویشی گیاه ( مثل ساقه و برگ )، رطوبت داخل آنها را تخلیه کرده و استرس زیادی به دیفن وارد می کنند.

اگر روی ساقه گیاه خود نقاط چسبناک مانند یا تارهای عنکبوت را مشاهده می کنید، تردید نداشته باشید که علت افتادگی ساقه دیفن باخیا شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو برای درمان گیاه پیشنهاد می شود در قدم اول لکه های آلوده و چسبناک را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی ساقه دیفن خود پاک کنید و سپس در قدم دوم، نوع آفت هجوم آورنده به گیاه خود را شناسایی کنید.

اگر حشره حمله کننده به گیاه تان از نوع شپشک آردآلود بود، بهتر است از سم مالاتیون برای درمان گیاه خود استفاده کنید و اگر آفت آسیب زننده از نوع کنه قرمز بود، بهتر است برای احیای گیاه خود از آفت کش های سیستماتیک استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان دیفن خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر افتادگی ساقه گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 15 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy