کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی گیاه، رطوبت کم محل نگهداری دیفن باخیا و همچنین کوددهی بیش از حد گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت هر سه مورد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را پیدا کرده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چه ارتباطی با خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا دارد ؟

علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا
علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت به خوبی در برگ های گیاه جریان نخواهد داشت زیرا نوک برگ ها آخرین قسمتی است که آب و مواد غذایی به آن ورود پیدا می کند.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه بیش از اندازه باشد، محیط خاک مملو از رطوبت اضافی شده و ریشه های دیفن باخیا فضایی برای تنفس نخواهند داشت و دقیقا به خاطر همین موضوع است که مقدار اکسیژن خاک کاهش پیدا کرده و ریشه های گیاه به مرور زمان از بین می روند بنابراین در چنین شرایطی جذب رطوبت پایین آمده و گیاه راندمان قبلی خود را نخواهد داشت.

بهترین زمان آبیاری دیفن باخیا موقعی است که 10 الی 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده باشد و از طرفی دیگر در زمان آبیاری حتما می بایست آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود تا ما متوجه شویم خاک به اندازه کافی مرطوب شده و ریشه ها فرصت مناسب برای جذب آب را دارند.

اگر برای آبیاری گیاه خود برنامه ریزی می کنید یعنی به طور مثال در حالتی که تصمیم می گیرید هر سه شنبه گیاه خود را آبیاری کنید و یا اینکه در هر نوبت آبیاری از یک استکان کوچک برای آب دهی گیاه تان استفاده می کنید، تردید نداشته باشید که علت خشک شدن نوک برگ های گیاه تان به خاطر آبیاری نادرست است.

ایران کشوری چهار فصل است که در آن هر فصل درجه حرارت و طول روز متفاوتی دارد بنابراین نه بنده و نه هیچکس دیگری نمی تواند فرمول مشخصی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی ارائه دهد از این رو برای درمان گیاه محبوب خود هر سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه شما تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

  • گیاه اصولی آبیاری می شود آیا ممکن است مشکل از خاک گلدان باشد ؟

بله، اگر خاک گلدان بسیار سبک باشد، آب آبیاری سریعا از انتهای گلدان خارج می شود که به دنبال آن مشکلات آبیاری کم گریبان گیاه شما را خواهد گرفت.

از سویی دیگر اگر بافت خاک سنگین باشد، آب اضافی مدت ها زمان می برد تا از انتهای گلدان خارج شود که در این حالت مشکلات آبیاری بیش از حد به گیاه شما آسیب می رساند.

اگر پس از آبیاری گیاه خود مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 40 الی 50 ثانیه همچنان به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، تردید نداشته باشید که دلیل خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا به خاطر خاک نامناسب گلدان است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( اگر خاک گیاه را در خانه خودتان تعویض کنید بهتر است ) و ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت را جایگزین آن نمایید.

لازم به ذکر است سوای خشک شدن نوک برگ ها، از دیگر خسارات آبیاری غیر اصولی گیاه می توان به زردی برگ دیفن باخیا و همچنین لوله ای شدن برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

رطوبت کم محیط چه نقشی در خشک شدن نوک برگ های گیاه دارد ؟

دلیل خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا
دلیل خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی است که برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت در سطح متوسط دارد.

رطوبت محیط خانه در فصول گرم سال تا حدی برای نگهداری و پرورش دیفن باخیا مناسب است اما با فرا رسیدن فصول سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی هوای داخل خانه به شدت خشک می شود که این موضوع به هیچ وجه مورد پسند گیاه محبوب شما نخواهد بود.

وجود رطوبت در اطراف گیاهان آپارتمانی مزیت های زیادی دارد از این رو بنده پیشنهاد می کنم حتی در فصول گرم سال نیز رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی دیفن باخیا وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره و یا استفاده از رطوبت ساز های برقی اشاره نمود.

اگر تمایل دارید رطوبت اطراف گیاه خود را با ساختن جزیره افزایش دهید فراموش نکنید هر زمان که آب جزیره تبخیر شد، حتما آن را مجددا شارژ کنید زیرا دیفن باخیا گیاهی است که در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت نسبتا بالا دارد.

برای درمان خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا و همچنین افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه خود هرگز برگهای آن را با آب اسپری نکنید زیرا اولا انجام این کار تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد ثانیا، تجمع قطرات آب روی برگ ها احتمال هجوم بیماری های قارچی را به دیفن باخیا افزایش می دهد زیرا امروزه ما می دانیم زمانی قارچ های عفونی به گیاهان حمله می کنند که دمای مناسب و بستر مرطوب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد.

کوددهی زیاد چگونه به نوک برگ های گیاه آسیب می رساند ؟

همان طور که قبلا در مقاله چکار کنیم دیفن باخیا پاجوش بزنه اشاره کردیم گیاه مذکور نیاز دارد تا ماهانه یکبار با کودهای کامل و مناسب تغذیه شود اما دوز مصرفی می بایست بر اساس یک اصول خاص و معین باشد تا گیاه مان دچار آسیب جدی نشود.

زمانی که مقدار مصرف کود زیاد باشد، محیط خاک مملو از نمک های اضافی شده و PH خاک به شدت تغییر پیدا می کند.

وجود هر دو مورد گفته شده سبب خواهد شد تا ریشه های گیاه از بین رفته و در جذب مواد غذایی موفق عمل نکنند و دقیقا همان طور که در آبیاری کم اشاره کردیم، نوک برگ ها آخرین قسمتی که به آن آب و مواد غذایی ورود پیدا می کند بنابراین عناصر غذایی به نوک برگها نرسیده و گیاه با مشکلاتی جدی مواجه می شود.

اگر در هر نوبت کوددهی گیاه مقدار مصرف کودهای شیمیایی بیش از 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب بوده است، تردید نداشته باشید که علت خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا شما به خاطر کوددهی زیاد می باشد بنابراین برای درمان گیاه پیشنهاد می شود سه مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه، در زمان آبیاری خاک گلدان را با آب ولرو شستشو دهید تا نمک های اضافی از انتهای گلدان خارج شده و PH خاک متعادل شود.

پس از شستشوی کامل خاک، تا سه ماه گیاه خود را تغذیه نکنید و اجازه دهید تا ریشه ها کم کم به شرایطی پیشین خود بازگردند.

لازم به ذکر است عدم استفاده از کود نیز برای گیاه مذکور خساراتی در پی دارد که از شایع ترین آنها می توان به رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره نمود.

امیداریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر گیاه خود را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 61 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy