کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت چروک شدن برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

چروک شدن برگ دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی گیاه، نور زیاد محل نگهداری دیفن باخیا، درجه حرارت بیشتر از 30 درجه سانتی گراد و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت چروک شدن برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چه ارتباطی با چروک شدن برگ دیفن باخیا دارد ؟

چروک شدن برگ دیفن باخیا
چروک شدن برگ دیفن باخیا

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد هر دو از دلایل و یا علت چروک شدن برگ دیفن باخیا هستند به طوری که اگر آبیاری گیاه زیاد باشد، ریشه های دیفن باخیا پوسیده شده و در جذب رطوبت و عناصر غذایی موفق عمل نمی کنند.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت ناچیزی توسط ریشه ها جذب شده که آن هم به درستی به برگ های گیاه منتقل نمی شود زیرا در این مقطع زمانی آوندها با حداکثر توان خود فعالیت نمی کنند.

بهترین روش آبیاری دیفن باخیا آن است که در زمان آب دهی به خوبی همه جای خاک گلدان مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی گیاه مذکور متوقف شود.

در کنار نکته اشاره شده بهترین زمان آبیاری دیفن باخیا وقتی است که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد بنابراین با توجه به این شیوه و زمان آبیاری، گاهی نیاز هست گیاه خود را هر 4 الی 5 روز یکبار و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار آبیاری کنید و این بدان معنی است که می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را با یک تکه چوب و یا انگشت اشاره دست خود برسی کنید تا گیاه تان تنها در شرایط لازم و صحیح آبیاری شود.

اگر روش آبیاری گیاه تان با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، تردید نداشته باشید که علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را پیدا کرده اید و تنها کافیست برای درمانش آن را در زمان و به شیوه صیحیح آبیاری کنید.

لازم به ذکر است سوای چروک شدن برگ های گیاه از دیگر خسارات آبیاری نامناسب می توان به زردی برگ دیفن باخیا ( زمانی که آبیاری خیلی خیلی زیاد باشد ) و همچنین خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا ( زمانی که میزان آبیاری کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد ) اشاره نمود.

نور زیاد محل نگهداری چگونه باعث چروک شدن برگ های گیاه می شود ؟

علت چروک شدن برگ دیفن باخیا
علت چروک شدن برگ دیفن باخیا

زمانی که نور خورشید به مقدار زیاد روی برگ های دیفن باخیا تابش داشته باشد، این موضوع باعث خواهد شد تا تبخیر و تعرق برگ های گیاه مذکور افزایش یافته و رطوبت زیادی از بین برود بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که گیاه با مشکل رطوبت مواجه شده و برگ ها فرم اصلی خود را از دست بدهند.

اگر فاصله گلدان گیاه شما تا پنجره کمتر از دو متر است ( مخصوصا در فصول گرم سال )، تردید نداشته باشید که علت چروک شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب است از این رو برای احیا گیاه پیشنهاد می شود کمی فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید به طوری که این فاصله حدودا 2 تا 2/5 متر شود.

روند افزایش فاصله گلدان تا پنجره را طی چندین مرحله انجام دهید به طور مثال روزی 20 سانتی متر گلدان را از پنجره دورتر کنید تا گیاه شما شوک دیگری را تجربه نکند.

اگر تمایل ندارید آهسته آهسته گلدان گیاه خود را جا به جا کنید می توانید بعد از غروب خورشید و در زمان شب، فاصله مناسب گلدان تا پنجره را تنظیم کنید.

درجه حرارت بالای محل نگهداری گیاه چه نقشی در چروک شدن برگ ها دارد ؟

دلیل چروک شدن برگ دیفن باخیا
دلیل چروک شدن برگ دیفن باخیا

درجه حرارت بیشتر از 30 درجه سانتی گراد مثل نور زیاد خورشید سبب افزایش فرآیندهای متابولیسمی گیاه شده که به واسطه آن رطوبت بسیار زیادی از درون برگ ها کاسته می شود.

بنابراین اگر اطمینان دارید دلیل چروک شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر دمای بسیار بالای محل نگهداری است، برای احیا گیاه کافیست آن را به محل خنک تری منتقل نمایید زیرا دیفن باخیا گیاهیست که در محدوده دمایی 18 تا 28 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

پیشنهاد می شود اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید حتما کنار آن دماسنج کوچکی را نصب کنید تا در فصول گرم و سرد سال نوسانات دمایی به گیاه شما آسیبی نرساند ( زیرا دمای سرد هم سبب لوله ای شدن برگ دیفن باخیا می شود ).

هجوم حشرات با چه مکانیسمی سبب چروک شدن برگ دیفن باخیا می شود ؟

همان طور که قبلا در مقاله رشد سریع دیفن باخیا اشاره کردیم، برگ های گیاه مذکور جذابیت فراوانی برای آفات دارند به طوری که این جذابیت باعث می شود آفات خودشان را به برگ های گیاه متصل کرده و رطوبت داخل آنها را تخلیه کنند.

اگر مشاهده می کنید که برگ های دیفن باخیا چسبناک شده اند و یا روی آنها نقاط عسلک مانند و سوراخ های کوچکی وجود دارد، شک نداشته باشید که علت چروک شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

برای احیا گیاه توصیه می شود در قدم اول نقاط چسبناک یا عسلک مانند را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس سم کنفیدور را تهیه کرده و با رعایت دوز مناسب گیاه خود را سم پاشی نمایید ( نقاط عسلک مانند هم می تواند پشت برگ ها وجود داشته باشد و هم روی برگ ها ).

در صورت پیدا نکردن سم کنفیدور می توانید از سموم مالاتیون و دیازینون جهت درمان و یا احیا گیاه خود استفاده کنید.

بیماری های قارچی چگونه باعث آسیب دیدن برگ های گیاه می شوند ؟

دیفن باخیا گیاهی است که برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد از این رو بسیاری از عزیزان به خاطر این نیاز گیاه برگ های آن را با آب اسپری می کنند.

لازم است اینجا عرض کنم که اسپری کردن آب روی برگ های گیاه کار اشتباهی است زیرا امروز ما می دانیم زمانی بیماری های قارچی به برگ های گیاه هجوم می آورند که بسیار مرطوب مناسب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد.

شاید پرسشی در ذهن شما ایجاد شود که با توجه به این حرف بنده چرا بسیاری از تولید کنندگان دیفن باخیا برگ های این گیاه را در گلخانه با آب اسپری می کنند؟

در پاسخ باید عرض کنم که گلخانه ها دارای سیستم تهویه ای بسیار قوی هستند یعنی تهویه داخل آنها توسط فن و پد انجام می شود بنابراین در صورت محلول پاشی برگ های گیاه، این رطوبت ظرف نیم ساعت تبخیر خواهد شد.

اگر روی برگ های گیاه محبوب خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند، تردید نداشته باشید که دلیل چروک شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است.

از این رو برای درمان گیاه پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده را هرس و برگ های سالم را به همراه خاک گلدان با قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم ضدعفونی نمایید.

لازم به ذکر است سوای مورد گفته شده، از دیگر عوارض هجوم بیماری های قارچی به گیاه می توان به کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا و همچنین شل شدن برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه محبوب خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر چروک شدن برگ های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

پاینده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 41 میانگین امتیازات: 4.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy