کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوراخ شدن برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

1

سوراخ شدن برگ دیفن باخیا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به هجوم حشرات و بیماری های قارچی به گیاه و همچنین اسپری کردن آب روی برگ ها در زیر نور شدید خورشید اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه زودتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

اسپری کردن آب روی گیاه چگونه باعث سوراخ شدن برگ دیفن باخیا می شود ؟

علت سوراخ شدن برگ دیفن باخیا
علت سوراخ شدن برگ دیفن باخیا

زمانی که نور محل نگهداری دیفن باخیا زیاد باشد و شما در چنین وضعیتی برگ های گیاه خود را با آب اسپری کنید، خوب طبیعی است که تجمع قطرات آب روی برگ ها مانند ذره بین عمل کرده و باعث سوراخ شدن برگ یا برگ های گیاه شما شود.

اگر نور محل نگهداری گیاه تان غیر مستقیم نیست و یا اینکه فاصله گلدان تا پنجره کمتر از یک متر است، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر همین اسپری کردن آب روی برگ ها در زیر نور شدید آفتاب است ( مخصوصا در فصول گرم سال ).

برای درمان گیاه کافیست فاصله گلدان آن را تا پنجره بیشتر کنید و به روش های دیگری رطوبت اطراف دیفن باخیا خود را افزایش دهید زیرا غبارپاشی گیاه سوای سوراخ شدن برگ ها، از طرفی دیگر احتمال بیمار شدن آن را افزایش می دهد زیرا عوامل بیماری زمانی به گیاه هجوم می آورند که بستر مرطوب و درجه حرارت مناسب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد.

روش های مختلفی برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره ( منظور از ساختن جزیره ریختن مقداری سنگ ریزه روی زیر گلدانی گیاه است ) و همچنین استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود.

بیمار شدن گیاه چه ارتباطی با سوراخ شدن برگ های آن دارد ؟

دلیل سوراخ شدن برگ دیفن باخیا
دلیل سوراخ شدن برگ دیفن باخیا

همان طور که اشاره شد اسپری کردن آب روی برگ ها احتمال بیمار شدن گیاه را افزایش می دهد بنابراین گاهی اوقات ممکن است سوای نور زیاد و اسپری کردن آب، بیماری های قارچی سبب سوراخ شدن برگ دیفن باخیا شما شوند.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط قهوه ای یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند ( این نقاط می توانند در امتداد، نوک و یا لبه برگ ها وجود داشته باشند )، شک نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه شما از بیمار شدن آن نشات می گیرد.

برای احیا یا درمان گیاه کافیست مقداری قارچکش کاربندازیم را در یک لیتر آب ولرم حل کنید و و سپس محلول به دست آمده را سه مرتبه به فاصله 14 روز، روی برگ های گیاه محبوب خود اسپری کنید ( باقی مانده محلول را می توانید جهت ضدعفونی داخل خاک بریزید ).

حشرات با هجوم خود چگونه باعث سوراخ شدن برگ های گیاه شما می شوند ؟

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره کردیم، برگ های این گیاه زیبا جذابیت بسیار زیادی برای حشرات دارند که همین موضوع باعث می شود تا گیاه شما همیشه در معرض خطر هجوم این موجودات باشد.

حشرات با اتصال به ساقه و برگ های گیاه، رطوبت داخل آنها را تخلیه کرده و از خود ماده ای چسبناک را ترشح می کنند.

اگر شاهد چسبناک شدن برگ دیفن باخیا خود هستید و یا اینکه روی برگ های گیاه خود لکه های عسلک مانند زرد و قهوه ای را مشاهده می کنید که دقیقا در همین نقاط برگ های گیاه سوراخ شده اند، تردید نداشته باشید که دلیل سوراخ شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم حشرات موذی به گیاه بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود سم کنفیدور و یا دیازینون را تهیه کنید و بنابر توصیه سازنده محصوص مقداری از آن را در آب ولرم ریخته و روی برگ های دیفن خود اسپری کنید.

برای اثر بخشی بیشتر سم توصیه می شود قبل از سم پاشی حتما با یک پارچه تمیز و مرطوب لکه های آلوده یا عسلک مانند را از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید تا میزان نفوذ پذیری سم دو برابر شود.

لازم به ذکر است سوای سوراخ شدن برگ ها از دیگر خسارات هجوم آفات می توان به لوله ای شدن برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان دیفن باخیا خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر گیاه دوست داشتنی تان را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر سوراخ شدن برگ گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 7 میانگین امتیازات: 3.4]
1 نظر
  1. اسماعیل شفایی می گوید

    سلام برگهای دیفن باخیا پاره شده علت چی میتونه با‌شه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy