کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوختگی برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

سوختگی برگ دیفن باخیا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری بسیار کم، کوددهی بیش از حد، هجوم آفات و بیماری ها و همچنین نور زیاد محل نگهداری دیفن باخیا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوختگی برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم چه ارتباطی با سوختگی نوک برگ دیفن باخیا دارد ؟

سوختگی نوک برگ دیفن باخیا
سوختگی نوک برگ دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی است که برای رشد مناسب خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد. بهترین زمان برای آبیاری دیفن موقعی است که 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده و هیچ رطوبتی نداشته باشد.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که در زمان آب دهی به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

آبیاری بیش از حد سبب زردی برگ دیفن باخیا می شود اما آنچه که علت سوختگی نوک برگ دیفن باخیا است، آبیاری بسیار کم گیاه می باشد زیرا نوک برگ ها آخرین قسمتی است که به آن آب و مواد غذایی ورود پیدا می کند.

اگر با یک استکان کوچک گیاه خود را آبیاری می کنید به طوری که در زمان آبیاری آب اضافی از انتهای گلدان خارج نمی شود، تردید نداشته باشید که علت اصلی مشکل گیاه شما به خاطر آبیاری نادرست است که برای درمانش کافیست آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

  • آیا ممکن است کیفیت خاک گلدان مشکلات آبیاری را تشدید کند ؟

بله، اگر پس از آبیاری مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود، شما می بایست در قدم اول خاک گلدان را تعویض کرده و سپس آبیاری گیاه را به همان شیوه ای که اشاره شد انجام دهید.

کوددهی زیاد چگونه به نوک برگ های گیاه آسیب می رساند ؟

همان طور که قبلا در مقاله رشد سریع دیفن باخیا اشاره کردیم دیفن گیاهی است که برای رشد مناسبش نیاز دارد تا ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود.

اگر میزان مصرف کود در هر نوبت تغذیه گیاه بیشتر از 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب باشد و یا اینکه گیاه بیش از یکبار در ماه تغذیه شود، صد در صد این موضوع سبب سوختگی نوک برگ دیفن باخیا شما خواهد شد.

برای احیای گیاه کافیست تا دو ماه آن را تغذیه نکنید و اجازه دهید در طی این شصت روز آب خالی نمک های کودی را شسته و از انتهای گلدان گیاه خارج کند.

حشرات مزاحم با چه مکانیسمی سبب سوختگی وسط برگ دیفن باخیا می شوند ؟

سوختگی وسط برگ دیفن باخیا
سوختگی وسط برگ دیفن باخیا

برگ های دیفن باخیا جذابیت زیادی برای حشرات دارند بنابراین متاسفانه طبیعی است که گیاه دائما در معرض خطر هجوم آفات باشد.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های کوچک نامنظمی را مشاهده می کنید و یا اینکه شاهد چسبناک شدن برگ های گیاه خود هستید ( یعنی روی برگ های دیفن نقاط عسلک مانند زرد، قهوه ای و سفید وجود دارد )، شک نداشته باشید که علت سوختگی وسط برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم آفات گیاهان خانگی بوده است.

برای درمان دیفن پیشنهاد می شود لکه های آلوده را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و سپس سم کنفیدور را تهیه کرده و بنابر توصیه سازنده محصول، از آن برای احیای گیاه خود استفاده کنید.

معمولا از سم کنفیدور سه مرتبه به فاصله هر چهارده روز یکبار استفاده می شود. میزان مصرف سم یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب است.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات هجوم آفات به گیاه می توان به لوله ای شدن برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

بیماری های قارچی طی چه فرآیندی به وسط برگ های گیاه آسیب می رسانند ؟

زمانی که برگ های دیفن باخیا دائما برای افزایش شادابی و رطوبت با آب اسپری شوند، این امر به مرور زمان سبب هجوم بیماری های قارچی به گیاه خواهد شد زیرا در خانه های امروزی میزان تهویه بسیار پایین بوده و رطوبت روی برگ ها سریعا تبخیر نمی شود.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند، تردید نداشته باشید که علت سوختگی وسط برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود هر چه سریعتر قارچکش کاربندازیم را تهیه فرمایید و بنابر توصیه تولید کننده محصول، مقداری از آن را داخل آب ریخته و توسط آبفشان روی برگ های سالم و آسیب دیده گیاه خود اسپری کنید ( با باقی مانده محلول می توانید خاک گلدان را ضدعفونی کنید ).

  • آیا اسپری کردن آب روی گیاه ممکن است از طریق دیگری به برگ های دیفن باخیا آسیب برساند ؟

بله، اگر نور و درجه حرارت محل نگهداری دیفن باخیا بسیار زیاد باشد، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه مانند یک ذره بین عمل کرده و سبب سوختگی برگ های گیاه مذکور خواهد شد از این رو توصیه می شود هرگز جهت افزایش رطوبت محیط برگ گیاه تان را با آب اسپری نکنید و با استفاده از روش های دیگری ( مثل ساختن جزیره ) رطوبت محیط دیفن باخیا خود را افزایش دهید.

لازم به ذکر است سوای سوختگی برگ ها از دیگر خسارات هجوم بیماری ها می توان به پژمردگی برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

نور زیاد خورشید چگونه باعث سوختگی برگ دیفن می شود ؟

سوختگی برگ دیفن باخیا
سوختگی برگ دیفن باخیا

اگر در فصول گرم سال فاصله گلدان دیفن تا پنجره کمتر از دو متر باشد، این امر موجب سوختگی برگ دیفن باخیا شما خواهد شد زیرا نور زیاد خورشید میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه را افزایش داده که به واسطه آن شما از بین رفتن گیاه محبوب خود خواهید بود.

همان طور که قبلا در مقاله رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره کردیم گیاه مذکور برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد و از سویی دیگر موقعیت گلدان به گونه ای باشد که برگ های دیفن حتما به هشت ساعت نور کامل آفتاب دسترسی داشته باشند.

بنابراین برای درمان گیاه اگر فاصله گلدان تا پنجره کم است، این فاصله را افزایش دهید ( طوری که این فاصله حدودا دو متر شود ) و توسط پرده های شفاف و یا توری نور خورشید را برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در احیای گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را درمان کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر سوختگی برگ دیفن خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 44 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy