کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت آویزان شدن برگ انجیری چیست ؟ (بعلاوه راه حل درمان)

1

آویزان شدن برگ انجیری دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به رطوبت بسیار کم، هجوم آفات و بیماری ها به گیاه، کوددهی غیر اصولی، آبیاری نامناسب و همچنین کم یا زیاد بودن درجه حرارت محل نگهداری گیاه برگ انجیری اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت آویزان شدن برگ انجیری را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آنها را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب چگونه باعث آویزان شدن برگ انجیری می شود؟

علت آویزان شدن برگ انجیری
علت آویزان شدن برگ انجیری

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم، هر دو از دلایل آویزان شدن برگ های گیاه هستند به طوری که اگر میزان آبیاری برگ انجیری بسیار کم باشد، رطوبت در تمامی نقاط گیاه به خوبی جریان نخواهد داشت و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه مذکور زیاد باشد، محیط خاک به شدت غرقاب شده و بستر مناسب برای هجوم بیماری ها یا قارچ ها به ریشه های گیاه فراهم می شود (چون از میزان تهویه داخل خاک کم شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد).

اگر می خواهید گیاه تان همیشه سالم و برگ های شادابی داشته باشد می بایست اجازه دهید مابین دو آبیاری همیشه 10 سانتی متر سطح خاک خشک شود و سپس آبیاری گیاه دوست داشتنی خود را انجام دهید.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری برگ انجیری آن است که با یک بطری 1/5 لیتری روند آب دهی گیاه آغاز شده و خاک گلدان در تمامی نقاط (کناره ها و وسط) به خوبی مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن اولین قطره آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه متوقف شود.

بر اساس آنچه که اشاره شد شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن موظف هستید هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه شما تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

ایران کشوری چهار فصل است و با توجه به روش آبیاری که اشاره شد گاهی اوقات ممکن است هر چهار روز یکبار و گاهی هر ده الی پانزده روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

اگر نحوه آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد تفاوت دارد مطمئن باشید علت آویزان شدن برگ انجیری شما به خاطر آبیاری نامناسب گیاه است از این رو پیشنهاد می شود به گیاه خود عشق و محبت بیشتری داشته باشید و آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

کم یا زیاد بودن درجه حرارت چگونه باعث پژمردگی برگ های انجیری می شود؟

آویزان شدن برگ انجیری
آویزان شدن برگ انجیری

برگ انجیری منشا نقاط بارانی را داشته و در محدوده 18 تا 25 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

اگر درجه حرارت کمتر از 18 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه به طور کلی متوقف شده و شما شاهد لوله شدن برگ انجیری خود خواهید بود.

از طرفی دیگر اگر درجه حرارت بیش از 25 درجه سانتی گراد شود میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش یافته و از درون آنها رطوبت بسیار زیادی خارج خواهد شد که همین امر سبب می شود تا شما با آویزان شدن برگ انجیری خود مواجه شوید (برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

بنابر نکاتی که اشاره شد برای حفظ ظاهر و سالم ماندن گیاه پیشنهاد می شود در کنار گلدان برگ انجیری دماسنج کوچکی نصب شده باشد تا بتوان از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری گیاه اطلاعات کافی را داشت.

برای جلوگیری از آویزان شدن برگ های گیاه رطوبت محل نگهداری را افزایش دهید

همان طور که چند خط بالاتر اشاره شد برگ انجیری گیاهیست که بومی مناطق به نسبت گرمسیری و بارانی است بنابراین جای تعجبی ندارد که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی بالا داشته باشد.

روش های متفاوتی برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساختن جزیره برای این گیاهان اشاره نمود با این حال اگر ساختن جزیره کار دشواری برای شما بوده و یا شما تمایلی به ساختن آن ندارید می توانید ظرف آبی را کنار گلدان برگ انجیری خود قرار دهید تا با تبخیر آب داخل ظرف، رطوبت محیط گیاه شما افزایش یابد.

برای افزایش رطوبت محیط گیاه خود و درمان آویزان شدن برگ انجیری هرگز و هرگز برگ های گیاه را با آب اسپری نکنید زیرا انجام این کار سبب تجمع قطرات آب بر روی برگ های گیاه شده که به خاطر همین موضوع، احتمال هجوم بیماری های قارچی به برگ های گیاه افزایش می یابد.

کوددهی غیر اصولی چگونه باعث آویزان شدن برگ انجیری می شود؟

دلیل آویزان شدن برگ انجیری
دلیل آویزان شدن برگ انجیری

همانند آبیاری نامناسب، هم کوددهی کم و هم کوددهی زیاد می توانند باعث آویزان شدن گیاه شوند به طوری که اگر کوددهی زیاد باشد، نوک برگ های گیاه دچار سوختگی شده و سپس آویزان می شوند.

در نقطه مقابل کود دادن زیاد اگر مصرف کود بسیار کم باشد، برگ ها حالت رنگ پریدگی پیدا کرده و به مرور زمان آویزان می شوند.

فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای کوددهی برگ انجیری هستند که در این فصول می بایست ماهانه یکبار گیاه با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود.

از طرفی دیگر بهترین روش استفاده از کود گیاهان آپارتمانی برای برگ انحیری آن است که دوز مصرفی (یعنی مقدار کودی که داخل آب حل می کنید) نصف توصیه تولید کننده محصول باشد یعنی تولید کننده محصول پیشنهاد می کند که شما 10 سی سی یا گرم را در یک لیتر آب بریزید و در اختیار گیاه خود قرار دهید که این فرمول بسیار کلی هست و معلوم نیست که چه مقدار از قبل داخل خاک گلدان عناصر غذایی وجود دارد بنابراین بهتر است شما 5 سی سی یا گرم از کود شیمیایی را در آب بریزید و گیاه خود را تقویت کنید.

لازم به ذکر است گیاه برگ انجیری در فصول پاییز و زمستان نیازی به تغذیه یا کوددهی ندارد مگر در شرایط خاص.

اگر روش کود دادن شما به گیاه با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد مطمئن باشید علت آویزان شدن برگ انجیری شما به خاطر کوددهی نامناسب بوده است.

اگر از کود زیادی برای تغذیه گیاه خود استفاده کرده اید پیشنهاد می شود خاک گلدان را چند دقیقه به خوبی با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های کودی خاک گلدان کاسته شود و اگر تا به حال از کود برای افزایش رشد برگ انجیری خود استفاده نکرده اید و هم اکنون رگه های زرد رنگ را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید (با به عبارتی با زردی برگ انجیری خود مواجه هستید) توصیه می شود از همین لحظه کود دهی گیاه محبوب خود را آغاز کنید حتی اگر زمانی که این مقاله را می خوانید فصل پاییز یا زمستان باشد.

هجوم آفات به برگ های انجیری آسیب می رساند

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن برگ انجیری اشاره کردیم آفات یا حشرات موذی با اتصال به شاخه برگ های گیاه از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و در روند متابولیسمی گیاه مشکل ایجاد می کنند که دقیقا به واسطه همین موضوع، گیاه وارد دورانی پر از بحران خواهد شد.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های کوچک نامنظم و لکه های چسبناک عسلک مانند را مشاهده می کنید مطمئن باشید علت آویزان شدن برگ انجیری شما به خاطر هجوم آفات بوده است (مخصوصا مگس های سفید و شته ها).

برای احیا و درمان گیاه پیشنهاد می شود لکه های آلوده را با یک دستمال تمیز و مرطوب (بدون مواد شوینده) از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و سپس در طول روز بارها بافت رویشی گیاه خود را مشاهده کنید تا با مشاهده آفات بتوانید آنها را از بین ببرید.

برای از بین بردن آفات توصیه می شود از سمومی نظیر مالاتیون و دیازینون استفاده کنید (البته با رعایت دوز مناسب).

آیا هجوم بیماری ها می تواند باعث آویزان شدن برگ های گیاه شود؟

بله، در صورت اسپری کردن برگ ها با آب ممکن است روی برگ های گیاه لکه یا نقاط سیاه و قهوه ای رنگی به وجود آید که این نقاط در اغلب موارد توسط هاله ای زرد رنگ احاطه می شوند و در این مقطه زمانی شما خواننده گرامی این مقاله می بایست برگ های آسیب دیده گیاه را هرس کنید و برگ های سالم را به همراه خاک گلدان با قارچکش کاربندازیم و یا اوکسی کلرور مس ضدعفونی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر آویزان شدن برگ انجیری خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 25 میانگین امتیازات: 3.8]
1 نظر
  1. مهناز می گوید

    سلام برگ انجیری من آویزان شدن و نحوه آب دادن بهش اصولی هست نمیدونم مشکلش چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy