کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

شرایط گلخانه برای کاشت پیاز گل لیلیوم اورینتال

4

آنچه که در این مقاله می خوانید تمام فاکتور هایی می باشد که یک گلخانه جهت کشت پیاز گل لیلیوم اورینتال باید از آن ها بهره مند باشد که حتی عدم وجود یکی از این موارد می تواند خسارت جبران ناپذیری را به گیاه وارد کند.
نکته مهم قبل از کاشت گل لیلیوم اورینتال مساله تجهیزات گلخانه و امکانات آن است گلخانه مورد تایید کشت لیلیوم اورینتال باید دارای ویژگی های زیر باشد :

ارتفاع گلخانه لیلیوم اورینتال

از دیگر موارد شرایط گلخانه برای کاشت پیاز گل لیلیوم اورینتال این است که گلخانه باید دارای ارتفاع استاندارد (بلند) باشد. دلیل اهمیت ارتفاع گلخانه از آن جهت دارای اهمیت است که بتوانیم در فصل سرما رطوبت مورد نیاز گل لیلیوم (اورینتال) را تامین کنیم زیرا در فصل سرما با توجه به ابری بودن هوا و ریزش باران و برف رطوبت بالا رفته و اگر ارتفاع گلخانه پایین باشد برای تخلیه رطوبت دچار مشکل می شویم زیرا رطوبت زیاد باعث کاهش جذب برخی عناصر غذایی برای کشت لیلیوم اورینتال می شود در نتیجه گیاه ما ضعیف شده و کیفیت گل آن پایین می آید و از طرفی سقف استاندارد گلخانه باعث بهتر تهویه شدن هوا در داخل گلخانه می گردد که باعث می شود رطوبت بستر کشت زودتر کاهش پیدا کرده و راندمان جذب عناصر غذایی بالا برود.

تهویه گلخانه لیلیوم اورینتال

تهویه از فاکتورهای اصلی برای پرورش گل لیلیوم اورینتال است به عبارتی می توان گفت مساله رطوبت در کشت لیلیوم اورینتال از لحاظ رطوبت محیطی و بستر کشت (رطوبت خاک) از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواردی جر آبیاری بستر کشت  گل لیلیوم اورینتال و رطوبت محیطی هستند که باعث بالا رفتن رطوبت می شوند مثل سم پاشی گیاه (داخل گلخانه ، بستر کشت) و محلول پاشی برخی از عناصر غذایی که باید همگی این فاکتور ها برای تامین رطوبت مناسب کشت لیلیوم اورینتال رعایت شوند زیرا مجددا تاکید می کنم در صورت رطوبت بالا گل لیلیوم اورینتال دچار قارچ ، ویروس و ضعف غذایی شده و به سرعت تمام گیاهان زیر کشت دچار صدمه می شوند حتما توصیه می شود رطوبت سنج محیطی و رطوبت سنج خاک در نقاط مختلف گلخانه لیلیوم وجود داشته باشد.

دما در گلخانه لیلیوم اورینتال

دیگر فاکتور مهم در کشت  گل اورینتال دما است برای تامین دمای مناسب لیلیوم گلخانه باید دارای سیستم فن و پد برای خنک کردن هوای داخل گلخانه  و مجهز به هیتر برای گرم کردن گلخانه باشد. همچنین توصیه می شود حتما گلخانه دارای پنجره ی سقفی و کناری باشد تا بتوان دمای مورد نیاز لیلیوم را تامین کرد از طرفی گلخانه  گل لیلیوم اورینتال باید مجهز به دماسنج در چند جای گلخانه باشد تا بدانیم که دما در هر طرف گلخانه لیلیوم یکسان است و دیگر مورد مهم در کشت  گل لیلیوم اورینتال نیاز مبرم به مه پاش در فصل گرما است که بتوانیم هم از لحاظ رطوبت و هم دما شرایط مناسب کشت لیلیوم را فراهم کنیم که البته در هلند از مه پاش گاها برای محلول پاشی گیاهان استفاده می شود که این خود نکته جالبی در کشت  گل لیلیوم است که می توانید از آن بهره مند شوید.

خاطر نشان می کنم که با طلوع آفتاب با کاهش رطوبت موجه خواهیم بود که قویا توصیه می شود مه پاش در گلخانه لیلیوم وجود داشته باشد.

دما در کنار رطوبت فاکتور مهم کشت گل لیلیوم است زیرا با دمای مناسب رطوبت بستر کشت هم به خوبی کم شده و جذب عناصر غذایی بالا می رود.

اختلاف دما در روز و شب بسیار دارای اهمیت برای گل لیلیوم است زیرا پایین بودن دماباعث کاهش رشد و بالا بودن دما مخصوصا در فصل تابستان باعث افزایش رشد لیلیوم شده و این امر اثر مستقیم بر کیفیت گل دارد و باعث کاهش قیمت آن در بازار فروش می شود.

شرایط گلخانه برای کشت پیاز لیلوم اورینتال
شرایط گلخانه برای کشت پیاز لیلوم اورینتال

آبیاری لیلیوم اورینتال

آب ورودی به گلخانه لیلیوم باید آب تمیز و عاری از هرگونه باکتری و ویروس باشد توصیه می شود یک منبع ذخیره آب برای شرایط اضطراری تهیه شود زیرا مصرف آب کشت لیلیوم پس از گذشت 3 الی 4 هفته 2 برار خواهد شد و حتما باید قبل از انجام کشت  گل لیلیوم آب مورد نظر در سازمان آب منطقه (ec کارشناسی شود تا هم از لحاظ املاح آلی و معدنی) و هم باکتری و ویروس اطمینان حاصل شود زیرا این آب هم در کشت و هم در محلول پاشی استفاده می شود و فاکتور نقش ec است که در کنار ph بعدی مهم در آب مساله مهمی در جذب عناصر غذایی برای گل لیلیوم دارد.

لوکس نوری مورد نیاز لیلیوم در گلخانه

مورد دیگر از شرایط گلخانه برای کاشت پیاز گل لیلیوم اورینتال ، لوکس نوری است که عامل مهم رشد گل لیلیوم است هم از لحاظ انجام فتوسنتز و گلدهی و غیره که نور مورد نیاز لیلیوم در زمان کاشت تا مرحله برداشت گل متفاوت است.

در انتها خاطر نشان می کنم بهتر است سقف گلخانه لیلیوم از جنس پلی کربنات باشد و مواردی همچون سم پاش ، دیزل ژنراتور ، شید گلخانه و پمپ قوی آب مناست آبیاری گل لیلیوم موجود باشد و از بسته بودن تمام منفذ های گلخانه و اینکه محیط کشت لیلیوم عاری از هرگونه حشره و موجود زنده باشد و سیستم گرمایشی (هیتر) عاری از هر گونه نشت دی اکسید کربن باشد. همچنین وجود دستگاه تشخیص وجود دی اکسید کربن در گلخانه لیلیوم الزامی است.

و در آخر اگر سوال یا نظری در ارتباط با موارد مطرح شده دارید یا اگر تجربه ای غیر از موارد مذکور دارید اون رو در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و همچنان در مقالات آینده همراه ما باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 4.3]
۴ نظرات
  1. امین می گوید

    سلام امکان مشاوره برای راه اندازی گلخانه لیلیوم هست جناب مهندس؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بله، با شماره ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴ با من در ارتباط باشید

  2. سید محمد موسوی می گوید

    درود بر شما جناب فتاح زاده
    تشکر میکنم بابت توضیحات کاملتون و وقت و حوصله ای که میذارین.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ارادتمندم
      سپاس از لطف و محبت شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy