کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه لوله شدن برگ آگلونما را درمان کنیم؟ (برای همه گونه های گیاه)

0

لوله شدن برگ آگلونما دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بسیار کم گیاه است به طوری که اگر میزان آبیاری کمتر از آستانه تحمل آگلونما باشد، مکانیزمی در گیاه فعال شده که به واسطه آن از اتلاف حداقل رطوبت موجود جلوگیری می شود.

از دیگر دلایل لوله شدن برگ آگلونما می توان به نور نامناسب محل نگهداری گیاه، درجه حرارت بسیار بالا و یا پایین، رطوبت محیطی کم (خشک بودن هوای اطراف گیاه) و همچنین آبیاری بیش از حد گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک مواد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت لوله شدن برگ آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و در راستای احیای آن اقدامی سازنده را انجام دهید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آیا آبیاری نادرست میتواند علت لوله شدن برگ آگلونما باشد؟

علت لوله شدن برگ آگلونما
علت لوله شدن برگ آگلونما

بله، آگلونما نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر به مقداری مشخصی از آبیاری نیاز دارد به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، برگ های گیاه برای حفظ همان مقدار رطوبت حداقلی، خود را لوله ای می کنند و اگر میزان آبیاری آگلونما از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بسیار زیاد باشد، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کم می شود.

با کاهش اکسیژن رسانی به ریشه ها، آنها در معرض خطر پوسیدگی قرار گرفته (به علت هجوم قارچ ها عفونی) و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند که در این حالت ابتدا برگ ها لوله ای شده و سپس شما شاهد زردی برگ آگلونما خود خواهید بود.

بنابر آنچه که اشاره شد برای احیای آگلونما پیشنهاد می شود هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک گلدان را بررسی کنید و در صورتی که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک و عاری از هرگونه رطوبتی بود، اقدام به آبیاری گیاه خود نمایید.

بهترین روش آبیاری گیاه جهت جلوگیری از لوله شدن برگ های آگلونما آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند (نه به حالت غرقاب) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی آگلونما متوقف شود.

سرعت خشک شدن سطح خاک به علت چهار فصل بودن کشور ایران در هر فصل متفاوت است از این رو شاید نیاز باشد هفته ای یکبار و گاهی هر دو الی سه هفته یکبار (در فصل زمستان بیشتر) گیاه خود را آبیاری کنید بنابراین قطعا بهتر خواهد بود اگر علت لوله شدن برگ های گیاه محبوب شما به خاطر آبیاری نادرست هست، حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید.

آیا استفاده از آب املاح دار می تواند دلیلی بر لوله شدن برگهای گیاه باشد؟

لوله شدن برگ آگلونما
لوله شدن برگ آگلونما

بله، آگلونما حساسیت بسیار زیادی نسبت به املاح دار بودن آب آبیاری دارد به طوری که اگر آب مصرفی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، برگ ها کمی پژمرده شده و در نهایت شما شاهد لوله شدن برگ آگلونما خود خواهید بود.

بنابر نکته ای که اشاره شد اگر اطمینان دارید آب مصرفی برای گیاه دارای املاح است، برای احیا آگلونما پیشنهاد می شود قبل از آبیاری، مقدار آب موجود را درون ظرفی بریزید و آن را به مدت 24 ساعت در فضای آزاد قرار دهید تا از میزان املاح مضر آن مخصوصا کلر کاسته شود.

نور نامناسب چگونه باعث لوله شدن برگ های گیاه می شود؟

آگلونما گیاهی است که در طبیعت زیر سایه بان درختان رشد می کند بنابراین جای تعجبی ندارد که گیاه از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و برای رشد مناسب و حداکثری خود نیاز به نور غیر مستقیم خورشید داشته باشد.

برای جلوگیری از لوله شدن برگ آگلونما پیشنهاد می شود گیاه خود را با فاصله 2 الی 2/5 متری از پنجره خانه قرار دهید و همواره نور خورشید را برای گیاه محبوب خود توسط پرده های شفاف فیلتر کنید (مخصوصا در فصل تابستان و بهار).

از سویی دیگر اگر اطمینان دارید لوله شدن برگ های گیاه شما به خاطر نور نامناسب می باشد، برای احیا آگلونما بهتر است نور در دسترس گیاه را طی چندین مرحله افزایش یا کاهش دهید تا گیاه دوست داشتنی شما دچار تنش یا استرس دیگری نشود.

درجه حرارت نامناسب محل نگهداری چگونه باعث لوله شدن آگلونما می شود؟

از دگیر علت لوله ای شدن برگ آگلونما می شود به درجه حرارت نامناسب محل نگهداری گیاه اشاره نمود به طوری که اگر درجه حرارت بسیار کم شود، گیاه شما تلاش می کند با لوله های کردن برگهایش از خود مراقبت کند و از سویی دیگر اگر دمای محل نگهداری گیاه بسیار زیاد باشد، برگهای گیاه تبخیر و تعرق زیادی را انجام داده و رطوبت زیادی را از دست می دهند و دقیقا به واسطه همین امر، برگ های گیاه لوله ای شده و در صورت عدم درمان دچار ریزش می شوند.

بنابر آنچه که گفته شد برای احیا آگلونما پیشنهاد می شود دمای محل نگهداری گیاه همواره در محدوده 12 الی 27 درجه سانتی گراد باشد تا گیاه به رشد حداکثری خود ترغیب شده و مشکلی در فرآیندهای متابولیسمی آن رخ ندهد.

آیا رطوبت محیطی بسیار کم بر لوله شدن برگ آگلونما تاثیرگذار است؟

دلیل لوله شدن برگ آگلونما
دلیل لوله شدن برگ آگلونما

پس از آبیاری نادرست، دیگر عامل شایع دلیل لوله شدن برگ آگلونما، خشک بودن بیش از حد هوای محل نگهداری گیاه است زیرا آگلونما منشا نقاط گرمسیری و بارانی را داشته و به رطوبت محیطی بالا علاقه بسیار زیادی دارد.

هنگامی که رطوبت در اطراف گیاه مذکور کم باشد، آب بسیار زیادی از برگهای گیاه خارج می شود و در نقطه مقابل رطوبت کم اگر هوای اطراف گیاه بسیار مرطوب باشد، برگ های آگلونما به خوبی از طریق منافذ خود رطوبت را جذب کرده و هرگز حالت لوله ای یا پیچ خوردگی را به خود نخواهند گرفت.

غبارپاشی آگلونما تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه محبوب شما را افزایش می دهد با این حال بهتر است همواره ظرف آبی در کنار گلدان گیاه وجود داشته باشد تا با تبخیر آب همیشه رطوبت مناسب در دسترس گیاه قرار بگیرد.

روش های بسیار زیادی برای افزایش رطوبت محیط اطراف گیاهان وجود دارد که شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

امیدوار هستیم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا دلیل لوله شدن برگ آگلونما خود را پیدا کرده باشید. آگلونما گیاهی است که در صورت مواجه شدن با تنش های محیطی و روش های نادرست نگهداری، فورا برگهای خود را به حالت لوله ای در می آورد با این حال موضوع اشاره شده جای هیچگونه نگرانی نخواهد داشت زیرا با تشخیص علت اصلی مشکل، گیاه شما ظرف 2 الی 3 روز احیا خواهد شد.

آبیاری نادرست و کمبود رطوبت محیطی از شایع ترین دلایل لوله شدن برگهای گیاه محبوب شما هستند از این رو پیشنهاد می شود برای پیدا کردن علت اصلی مشکل و احیا آگلونما خود، نخست این دو مورد را مورد ارزیابی قرار دهید و سپس در صورت نبود مشکل در این دو بخش، دیگر احتمالات اشاره شده را در همین مقاله برای گیاه خود بررسی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت لوله شدن برگ آگلونما سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 150 میانگین امتیازات: 3.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy