کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آنالیز بازار فروش گل لیلیوم اورینتال

10

آنالیز بازار فروش گل لیلیوم اورینتال

آنچه که در بازار فروش گل لیلیوم از اوایل دهه هشتاد تا به الان مشخص است این است که تولید گل لیلیوم همیشه دارای حاشیه سود مطئنی است و اگر بخواهیم به طور دقیق تری بازار فروش این گیاه را بررسی کنیم باید به نمودار قیمتی فروش این گل در سال ها و ماه های مختلف و نیاز روزانه بازار و همچنین بازار فروش در تهران و خارج از تهران دقت بیشتری داشته باشیم.

علت اینکه در بالا ذکر شد بازار خارج از تهران یا بازار شهرستان ها این است که اغلب شهرستان ها خرید عمده ی خود را از بازار گل های تهران تامین می کنند. در بخش اول آنالیز بازار فروش اورینتال به موضوع نمودار قیمتی و فروش این گل در سال ها و ماه های مختلف می پردازم. به طور دقیق تر از سال 86 تا 98 حداقل قیمت این گل در بازار دسته ای 40 هزار تومان بوده است، البته در مقاله ی بعدی که شامل طرح توجیهی گلخانه لیلیوم (که بنده بارها این طرح رو برای افراد مختلف نوشته ام) برای تولید لیلیوم است به قیمت تمام شده ی هر دسته گل و تمام هزینه های کشت اشاره خواهم کرد اما با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به آن اشاره کوچکی خواهم داشت.

آنچه که گفته شده حداقل قیمت گل لیلیوم در این بازه ی 12 سال 40 هزار تومان بوده است و این در حالی است که از سال 86 تا سال 91 قیمت تمام شده ی هر دسته لیلیوم ماکزیمم هفت هزار تومان بوده است. به عبارتی می توان گفت هر دسته گل تولید شده دارای سی و دو هزار تومان سود خالص برای تولید کننده لیلیوم بوده است (در حالتی که معیار ما میانگین قیمت باشد) که با توجه به ارزش پول ملی در آن زمان و پایین بودن نرخ ارز و تورم عددی قابل توجه می باشد. فرض بر این می گذاریم که تولید کننده در هر دوره ی کشت بالغ بر پنج هزار دسته گل لیلیوم (کاشت 26000 پیاز) تولید کند که تنها محاسبه ی سود خالص، عددی بسیار شگفت انگیز است که سود کشت در یک بازه زمانی سه ماهه تولید و یک ماه فروش محصول مبلغ صد و شصت میلیون تومان می باشد.

به عبارتی با حسابی سرانگشتی می توان گفت تولیدکننده درآمد ماهانه چهل میلیون تومانی داشته است. همانطور که قبلا هم گفته شد مبلغ هفت هزار تومان هزینه تمام شده برای هر دسته شامل تمام هزینه های گلخانه گل لیلیوم و خرید پیاز، داشت، برداشت و فروش است. خاطر نشان می کنم حداقل قیمت چهل هزار تومان برای هر دسته میانگین قیمت نبوده و گاها قیمت لیلیوم در بازار با جهش قیمتی نیز همراه بوده است. از اواخر سال 1391 و اوایل 1392 تا سال 1398 (سالی که در آن قرار داریم) با افزایش قیمت ارز رقابت در تولید گل اورینتال بسیار بالا رفته است زیرا تولید لیلیوم همواره سودآوری خوبی داشته و در طی این پنج – شش سال افراد زیادی که خود تولید کننده گل های دیگر هستند وارد بحث تولید این گیاه شده اند و بازار در این پنج – شش سال دیگر رنج قیمت ثابتی را در گل لیلیوم نداشته است و همواره نمودار قیمتی آن متغیر است.

به عبارتی می توان گفت تعداد تولید کننده ها زیاد شده است و در این مدت عرضه و تقاضای این گل در بازار قیمت آنرا تعیین می کند اما جالب است بدانید کسانی که به تازگی در طی این چند سال و برای اولین بار لیلیوم را تولید کرده اند همگی متحمل ضرر هایی شدند و از بازار حذف شده اند زیرا که تولید گل لیلیوم با کیفیت همیشه مدنظر بازار بوده و لیلیوم ضعیف همیشه قیمت بسیار پایینی دارد و به این ترتیب با تولید گل لیلیوم ضعیف تمام آن تولید کنندگان از بازار حذف شدند. اما کسانی که لیلیوم کاران حرفه ای هستند همچنان فعالیت خود را ادامه می دهند و سطح کشت خود را همیشه در طی این سال ها بالا برده اند. حدودا در این شش سال اخیر میانگین قیمت گل لیلیوم فوق العاده خوب، همیشه دسته ای 50 هزار تومان بوده است اما به طور مثال در ماه رمضان سال 92 قیمت آن به دسته ای صد و سی هزار تومان رسیده بود که این مستلزم شناخت دقیق لیلیوم کار از بازار است زیرا فرض بر این بوده است که در این ماه تولید کم است و در نتیجه تقاضا زیاد خواهد بود و با این شناخت سود خوبی حاصل می شد.

در بحث بررسی بازار و قیمت ها، آنالیز رقبا نیز دارای اهمیت است که بتوان تشخیص داد رقیب تولید خود را کی روانه بازار خواهد کرد.

در مثالی دیگر می توان اشاره کرد که در محرم سال 95 قیمت گل لیلیوم سفید به دسته ای صد هزار تومان رسیده بود. مثال های زیادی جهت نشان دادن افزایش قیمت لیلیوم در این سالها هست که دو نمونه از آن برای شما ذکر شد. هزینه تمام شده هر دسته گل لیلیوم را در این شش سال (1392-1398) به دو قسمت تقسیم می کنم: سال های 1392 تا 1395 و همچنین 1395 تا 1398. در سه سال اول (95-92) هزینه تمام شده هر دسته لیلیوم چیزی در حدود 17-16 هزار تومان بوده است. اگر فرض مثال میانگین قیمت هر دسته گل لیلیوم را در این مدت سی و پنج هزار تومان در نظر بگیریم و پنج هزار دسته گل داشته باشیم در یک بازه زمانی چهار ماهه سود خالص کشت گل لیلیوم نود میلیون تومان خواهد بود و با توجه به آنکه واردات گل در کشور عزیزمان ایران ممنوع است و بازار بر پایه تولید داخل تعریف می شود گلخانه کشت لیلیوم می تواند توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.

در سه سال دوم (95-98) می توان گفت میانگین قیمت دسته گل لیلیوم بین عدد چهل تا هفتاد هزار تومان بوده است البته با تخصیص ارز 4200 تومانی بر نهاده های کشاورزی با افزایش قیمت پیاز مواجه نیستیم اما سایر اقلام مثل کوکوپیت، کود و …. با افزایش قیمت مواجه شده اند که می توان گفت در یک سال اخیر قیمت تمام شده هر دسته گل لیلیوم حدودا به عدد بیست و دو هزار تومان می رسد که همچنان با توجه به آنکه شرایط تولید گل لیلیوم مثل پنج سال اول شده است یعنی زمانی که تعداد تولید کننده ها کم بوده است همچنان تولید این گل توجیه اقتصادی دارد.

ناگفته نماند در تابستان 98 قیمت یک دسته گل لیلیوم اورینتال در بازار 90 هزار تومان بوده است.

مهم ترین مساله در بحث نمودار قیمتی لیلیوم در این دوازده سال این است که قیمت های گفته شده که شامل هزینه های کشت می شود همگی برای کاشت بار اول این گل هستند و در کشت های بعدی گل لیلیوم برخی از هزینه ها کاهش می یابد که آنها را در مقاله ای جدا خدمت شما عزیزان ارائه خواهم کرد. خاطر نشان می کنم که میانگین قیمت های فروش ذکر شده همگی برای لیلیوم درجه یک در بازار فروش می باشد و موضوع بعدی که به آن اشاره خواهم داشت نیازهای روزانه ی بازار برای گل لیلیوم است اما باید به این نکته هم توجه کرد که این نیاز روزانه به شدت تحت تاثیر ماه قمری قرار دارد که می تواند بر نیاز روزانه بازار به این گل اثر گذار باشد ولی آنچه که مشخص است نیاز بازار به صورت روزانه شش هزار دسته لیلیوم است و این نیاز فقط مربوط به گل لیلیوم اورینتال می باشد.

آنالیز بازار فروش گل لیلیوم
آنالیز بازار فروش گل لیلیوم

در مورد این شش هزار دسته گل می توان گفت که عمدتا نیاز بازار گل امام رضا و بزار گل محلاتی در تهران است البته نکته ای که در اینجا دارای اهمیت است این است که این نیاز روزانه خرید گل شهرستان ها نیز در آن پیش بینی شده است و حتی ممکن است این نیاز در رو تغییر کند و شاید 90 درصد از کسانی که لیلیوم را به صورت حرفه ای کشت می کنند همگی در اطراف تهران فعالیت می کنند و دارای گلخانه های درجه یک برای کشت این گیاه هستند. این تولیدکنندگان فقط یک سوم نیاز روزانه بازار را تامین می کنند که اتفاقا قیمت گل این تولید کنندگان هم با میانگین قیمت های ذکر شده در اول این مقاله تطابق دارد و به عبارتی می توان گفت تعیین قیمت گل لیلیوم در بازار در دست این تولید کنندگان است. دو سوم مابقی نیاز روزانه بازار را لیلیوم های درجه دو و سه تامین می کند که تولید کنندگان آن سود اندکی را به دست می آورند. کسانی که گل لیلیوم درجه یک تولید می کنند همواره بر این موضوع تلاش کرده اند که بتوانند با رنگ بندی مناسب، تولید روزانه و کیفیت بالا همیشه در این بازار حضور داشته باشند که این امر موجب سهمیه بندی گل آنها به صورت روزانه در بازار و گل فروشی ها شده تا بتوانند همیشه سود خوبی داشته باشند که بازار هایی مثل بازار گل مشهد، اصفهان و … نیز مشتری ثابت آنها باشند.

موضوع بعدی که به آن اشاره خواهم داشت بازار های فروش این گل در شهر های دیگر بجز تهران است. به طور مثال طی سفری که اخیرا به شهر شیراز داشته ام متوجه این موضوع شدم که خیلی از گلفروشی های سطح شهر نیاز خود را بازار تهران نه تنها در گل لیلیوم بلکه در بقیه ی گل ها تامین می کنند و طی صحبتی که من با آنها داشتم همواره بر این موضوع تاکید داشتند که اگر تولید کننده ای بتواند در خود شهر شیراز گل لیلیوم خوب تولید کند آنها مشتری ثابت آن تولید کننده خواهند شد و دیگر نیازی به بازار تهران نخواهند داشت زیرا خرید از بازار تهران قیمت تمام شده گل را قبل از ورود به گلفروشی بالا می برد که گاها این امر به صرفه نیست.

به همین دلیل هست که هنگام خرید شما عزیزان قیمت لیلیوم را به صورت شاخه ای محاسبه می کنند که قیمت هر شاخه در گلفروشی ها هم اکنون قیمتی حداقل بالغ بر بیست هزار تومان است که البته بخشی از آن محاسبه سوای بحث کرایه باربری که با ماشین های یخچال دار است و همچنین سوای کرایه مغازه موضوع خرابی گل هم هست که با توجه به اهمیت این موضوع می توان دریافت با مهیا کردن یک گلخانه در شهری به غیر از تهران و حومه می توان به راحتی نیاز بازار شهر مورد نظر را تامین کرد. البته شاید همیشه امکان سرمایه گذاری زیاد نباشد اما فروش و تولید در شهرهای دیگر نیز می تواند همیشه منبع درآمد خوبی باشد هر چند اگر سطح زیر کشت بسیار کم باشد. دیگر بازار فروش گل لیلیوم برای مثال بازار گل اصفهان است این بازار هم در بخش لیلیوم عمده خرید خود را از بازار تهران علل الخصوص بازار گل محلاتی تامین می کند که طی صحبتی که با غرفه داران این بازار شد بسیار به این موضوع تمایل داشتند که از تولید کننده خود شهر اصفهان خرید کنند.

همگی این مطالب بر مبنای این نکته گفته شد که لیلیوم اورینتال همیشه حاشیه سود خوبی داشته و براحتی می توان با تولید گل با کیفیت وارد این بازار و رقابت شد.

اگر تجربه ای از خرید گل از مغازه و بازار های گل داشته اید و می توانید مقایسه ای از این دو خرید داشته باشید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 0 میانگین امتیازات: 0]
۱۰ نظرات
  1. موسوی می گوید

    سلام عزیزان
    وقت بخیر
    من از کجا می‌توانم پیاز گل لیلیوم رو تهیه کنم!؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      اگر تهران هستید بازار گل محلاتی و امام رضا

  2. گنحیان می گوید

    سلام
    لطفا یک شرکت خوب برای خرید پیاز لیلیوم معرفی کنید ک بشه بصورت اینترنتی خرید کرد.
    متشکر.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      خرید پیاز در چه جهتی؟؟؟ تولید گلخانه ای؟

      1. گنحیان می گوید

        برای کاشت تو این فصل سال با هدف بازار شب عید میخوام. محل کاشت شهرستان ساری هست.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          افرادی که تو بازار ایران وارد کننده پیاز هستند که سایت فروش اینترنتی ندارند اگر تمایل به خرید از اونها دارید با بنده تماس بگیرید تا شمارو راهنمایی کنم.
          اگر تمایل به خرید از شرکت های خارجی دارید که بهترین تولید کننده شرکت van den bos هست.
          https://www.vandenbos.com/en

          1. گنحیان می گوید

            شماره تلفن یا صفحه اینستاگرامی؟

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            شماره تماس: ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  3. احسان هادوی می گوید

    سلام گلخانه نیم هکتاری در استان مرکزی دارم که فعلا زیر کشت کاکتوس میباشد و انشالله نیمه اول سال بعد قصد کشت جایگزین دارم و چند وقتی است که به کشت لیلیوم فکر میکنم میتونم بعنوان کارشناس از شما کمک بگیرم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بله، در صورت تغییر کاربری می تونید با شماره بنده که در قسمت تماس با ما سایت هست تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy