کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش روش رشد سریع دیفن باخیا + معرفی تقویتی گل دیفن باخیا

1

در ابتدای مقاله پیش از آنکه به موضوع اصلی یعنی روش رشد سریع دیفن باخیا بپردازم لازم است عرض کنم برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری اش هرگز و به هیچ وجه از هورمون های گیاهی یعنی هورمون هایی که برای رشد انفجاری گیاهان به فروش می رسند استفاده نکنید چرا که تقریبا تمامی هورمون های اینچنینی موجود در بازار های فروش تقلبی بوده و صرفا جهت حیله و افزایش فروش محصول می باشند.

امروزه ما بر اساس علم می دانیم که گیاهان چه نوع ژنتیکی دارند و برای رشد مناسب و سریع تر خود نیاز به چه عناصری دارند با این حال به صورت کلی می توان گفت ماحصل استفاده از هورمون ها یا کودهای انفجاری (یعنی کودهایی که درصد ازت آنها بالاست)، مرگ گیاه محبوب شما است.

برای رشد سریع دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی بزرگ شش راهکار وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • خاک گلدان گیاه دیفن باخیا می بایست دارای قدرت زهکشی بالا باشد (یعنی نه سبک و نه سنگین باشد).
  • در محل نگهداری و پرورش گیاه هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید وجود داشته باشد (منظور از نور کامل نوری است که به تمامی برگ های گیاه بتابد).
  • درجه حرارت محل نگهداری گل دیفن باخیا همیشه در محدوده 10 الی 26 درجه سانتی گراد باشد و هرگز اختلاف دمای شب و روز بیشتر از 10 درجه سانتی گراد نشود.
  • گیاه تنها زمانی آبیاری شود که سطح خاک گلدان خشک بوده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.
  • گیاه مذکور ماهانه یکبار توسط تقویتی گل دیفن باخیا بر اساس اصول تغذیه شود (در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت).
  • هر دو الی سه روز یکبار برگ های زیبا و جذاب دیفن باخیا بررسی شود تا گیاه از خطر هجوم آفات و بیماری ها در امان باشد زیرا هجوم موارد گفته شده به گیاه استرس وارد کرده و رشد آن را کاهش می دهند.

با آبیاری و کوددهی صحیح و همچنین فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی، گیاه محبوب شما یعنی دیفن باخیا به کانون توجهات در خانه تبدیل خواهد شد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن هر یک از عوامل اثرگذار بر روش رشد سریع دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش گل دیفن باخیا بتوانید سرعت رشد گیاه محبوب تان را افزایش داده و از نگهداری آن برای سال های بیشتری در خانه خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

استفاده از خاک مناسب چگونه باعث رشد سریع دیفن باخیا می شود؟

رشد سریع دیفن باخیا
رشد سریع دیفن باخیا

بسیاری از تولید کنندگان گیاه دیفن باخیا برای کسب درآمد بیشتر از خاک مناسبی برای پرورش گیاه استفاده نمی کنند زیرا گیاه مذکور برای مدت زمان زیادی مهمان گلخانه آنها نخواهد بود با این حال اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از پایین گلدان خارج می شود و یا به مدت 30 الی 40 ثانیه همچنان به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، پیشنهاد می شود برای رشد سریع دیفن باخیا خود فورا خاک گلدان را تعویض کنید و آن را با ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس جایگزین کنید به طوری که در این مخلوط 60 درصد کوکوپیت، 30 درصد پیت ماس و همچنین 10 درصد پرلیت وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است اگر در نفوذ آب به داخل خاک مشکلی وجود ندارد نیازی نیست که خاک گلدان را تعویض کنید (یعنی در حالتی که آب در طی 10 الی 30 ثانیه به لایه های پایینی خاک نفوذ پیدا می کند).

نور مناسب خورشید با چه مکانیسمی باعث افزایش رشد دیفن باخیا می شود؟

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره کردیم گیاه مذکور زمانی که هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید را داشته باشد، بیشترین رشد خود را خواهد داشت بنابراین اگر می خواهید شاهد رشد سریع دیفن باخیا خود باشید توصیه می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های نورگیر خانه قرار دهید و طی ماه های گرم سال توسط توری یا پرده های شفاف، نور آفتاب را برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید.

در ادامه مورد گفته شده این نکته را هم اضافه کنم که برای جذب بهتر نور خورشید توسط برگ های گیاه شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می توانید یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه تان قرار بگیرد (به طور کلی نور خورشید در تامین انرژی برای گیاه نقش مهم تری نسبت به استفاده از تقویتی گل دیفن باخیا دارد).

برای جلوگیری از ضعیف شدن ساقه درجه حرارت محل نگهداری گیاه را کنترل کنید.

روش رشد سریع دیفن باخیا
روش رشد سریع دیفن باخیا

همان طور که در ابتدای همین مقاله از سایت پرشیالرن اشاره شد گیاه مذکور در محدوده دمایی 10 تا 26 درجه سانتی گراد بیشترین و بهترین رشد خود را دارد.

اگر دما بیش از 26 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه سریعتر می شود اما ساقه به مرور زمان ضعیف و ضعیف تر شده و در نهایت کار به جایی می رسد که دیگر همین ساقه توانایی تحمل وزن برگ های گیاه را نخواهد داشت و این موضوع در حالیست که در چنین وضعیتی فاصله میان گره ها از هم نیز بیشتر و بیشتر می شود.

از سویی دیگر اگر دما کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود، رشد گل دیفن باخیا به طور کامل متوقف شده و شما در نهایت شاهد لوله شدن برگ دیفن باخیا خود خواهید بود که در این درجه حرارت (یعنی کمتر از 10 درجه) هر چه قدر هم که از تقویتی گل دیفن باخیا استفاده شود بی ثمر خواهد بود.

در ارتباط با موضوع مقاله یعنی روش رشد سریع دیفن باخیا پیشنهاد می شود هرگز از گیاه خود در معرض درب و پنجره هایی که مدام باز و بسته می شوند و همچنین سیستم های سرمایشی و گرمایشی نگهداری نکنید و در صورت امکان، کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را قرار دهید تا از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری دیفن باخیا خود اطلاعات کافی را داشته باشید تا اجازه ندهید نوسانات دمایی گریبان گیاه شما را بگیرند.

آبیاری اصولی دیگر روش رشد سریع دیفن باخیا

در مقاله رشد نکردن گل دیفن باخیا از سایت پرشیالرن اشاره کردیم که آبیاری گیاه مذکور تنها باید زمانی انجام شود که 10 ال 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک بوده و هیچ رطوبتی ندارد.

از سویی دیگر در ارتباط با روش رشد سریع دیفن باخیا پیشنهاد می شود در زمان آبیاری گیاه همه جای خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و آبیاری تا جایی پیش برود که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود و بعد از این اتفاق، فورا روند آب دهی گل دیفن باخیا متوقف شود.

برای آنکه PH خاک تغییر پیدا نکند بهتر است از آب جوشیده با درجه حرارت ولرم برای آبیاری این گیاه فوق العاده زیبا استفاده شود.

معرفی تقویتی گل دیفن باخیا برای افزایش سرعت رشد گیاه

تقویتی گل دیفن باخیا
تقویتی گل دیفن باخیا

بهترین حالت استفاده از تقویتی گل دیفن باخیا آن است که از کود به صورت منظم، مستمر و با دوز کم برای تقویت گیاه استفاده شود زیرا تنها در این حالت است که ریشه های دیفن باخیا همیشه به عناصر غذایی مناسب دسترسی داشته و PH و EC خاک دستخوش تغییر نخواهند شد زیرا اگر PH تغییر کند، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی می گذارند و از طرفی دیگر اگر EC خاک افزایش پیدا کند، شوری خاک بالا رفته و ریشه های گیاه به شدت آسیب خواهند داد که در نتیجه تمامی مسائل گفته شده شما شاهد شل شدن برگ دیفن باخیا خود خواهید بود.

بنابر آنچه که گفته شد پیشنهاد می شود گیاه ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان و هر 45 روز یکبار در فصول پاییز و زمستان توسط تقویتی گل دیفن باخیا تغذیه شود.

مقدار مصرف کود تهیه شده می بایست بنابر نصف توصیه تولید کننده محصول باشد یعنی اگر سازنده پیشنهاد می کند 10 سی سی از کود در یک آب آبیاری حل شود، شما 5 سی سی از آن را داخل آب حل کنید و در اختیار گیاه خود قرار دهید.

تقویتی گل دیفن باخیا باید دارای عناصر ریز و درشت مغذی باشد که از جمله این کودها می توان به کود سه بیست مایع و یا کود سه بیست npk اشاره نمود.

اگر هم اکنون اطمینان دارید که برای رشد سریع دیفن باخیا خود از کود زیادی استفاده کرده اید (چه به لحاظ دوز و چه به لحاظ تعداد دفعات مصرف)، توصیه می شود هر چه زودتر 5 دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید و تا یک ماه آینده به هیچ وجه از تقویتی دیفن باخیا استفاده نکنید.

برای افزایش رشد دیفن باخیا گیاه را از خطر هجوم آفات و بیماری ها دور نگه دارید

اگر می خواهید آفات گیاهان خانگی هرگز به گیاه شما هجوم نیاورند، می توانید ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه خود را با محلول آب و شامپوی بدون اسانس شستشو دهید.

در زمان شستشو مراقب باشید تا محلول آب و کف وارد خاک گلدان نشود.

آفات با تغذیه از برگ ها سبب استرس گرفتن گیاه می شوند که به دنبال آن گیاه برای مقابله با این تنش رشد خود را کاهش می دهد بنابراین شما در صورت مشاهده آفات می بایست سریعا با استفاده از سم دیازینون آنها را از بین ببرید.

بیماری گیاهان آپارتمانی نیز مانند آفات با وارد کردن استرس به گیاه سبب ناراحتی آن می شوند بنابراین برای آنکه هیچگاه گیاه شما دچار بیماری نشود، توصیه می شود هرگز برگ های آن را با آب اسپری نکنید (برای افزایش رطوبت گیاه خود برای آن جزیره درست کنید) و در آبیاری آن با دقت بسیار زیادی عمل کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر روش رشد سریع دیفن باخیا سوالی دارید و یا برای تهیه یا مصرف تقویتی گل دیفن باخیا خود نیاز به راهنمایی دارید، حتما سوالات خودتان را در همین بخش با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 109 میانگین امتیازات: 4.2]
1 نظر
  1. درخشان می گوید

    با سلام و درود، اگر گیاه شپشک آردآلو زد و محلول آب و مایع ظرفشویی اسپره کردیم و این محلول وارد خاک بشه مشکلی پیش میاد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy