کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش درمان شته گل رز و تریپس گل رز با سینا فتاح زاده + درمان خانگی آفت گل رز

0

شته ها حشرات بسیار کوچکی هستند که همواره جهت تغذیه و رشد و نمو خود، به گیاهان هجوم می برند.

بیشتر گیاهان این توانایی را دارند بدون آنکه دچار آسیب دائمی شوند، در مقابله با حشرات از خود دفاع کنند با این حال بوته ی گل رز در صورت هجوم شته ها، دچار آسیب جدی شده و می بایست فورا جهت از بین بردن و درمان شته گل رز اقدام شود.

عواملی نظیر آبیاری گل رز، اضافه نمودن شکارچیان طبیعی که خود از شته ها تغذیه می کنند و همچنین استفاده از آفت کش گل رز ولیکن به روش ساخت ارگانیک (استفاده از سموم شیمیایی بر سلامت انسان اثر گذار بوده و آن را به خطر می اندازد. اساس سایت پرشیالرن بر پایه حفظ سلامتی انسان و مقابله ی کم خطر با آفات گیاهان می باشد)، همگی در درمان شته گل رز موثر هستند.

نحوه ی استفاده از موارد اشاره شده بر اساس میزان هجوم و خسارت آفات گل رز متغیر بوده و هر یک باید بر اساس یک اولویت بندی مناسب، استفاده شوند.

آبیاری روزانه اولین روش درمان شته گل رز

درمان شته گل رز
درمان شته گل رز

این روش برای تمامی واریته های گل رز مناسب است که برای انجام آن می بایست برگ ها و یا شاخه هایی که در حال از بین رفتن بوده و آسیب دیده و قهوه ای هستند را از بوته ی اصلی گیاه جدا نمایید زیرا بارها مشاهده شده است که برخی از شته ها تخم ریزی خود را در بافت های آلوده ی گیاه انجام می دهند.

در نتیجه باید در قدم اول بافت های آلوده را از گیاه جدا نموده ( هرس گل رز ) تا از پدید آمدن نسل جدید شته ها جلوگیری شود.

در این بین می توانید برگهایی که آسیب کمتری از شته ها دیده اند (برگهایی که روی آنها به علت هجوم آفات سوراخ های کوچکی ایجاد شده است) را جداسازی نمایید.

پس از جداسازی قسمت های آسیب دیده برای درمان شته گل رز، در زمان صبح بوته ی گیاه را توسط یک بطری و یا شلنگ آب، آبیاری نمایید.

در آبیاری گیاه با شلنگ به این نکته توجه داشته باشید که نازل بر روی شلنگ طوری تنظیم شود که آب به صورت زاویه دار بر روی گیاه اسپری شود تا خطری برای سلامتی بوته ی گل رز نداشته باشد.

شته ها، موجودات زیرک و یا قوی ای نیستند و در نتیجه ی حضور آنها، آب آبیاری قادر خواهد بود تا شته ها را به راحتی از گیاه پاکسازی کرده و به دیگر نقاط باغ و یا باغچه منتقل کند.

لازم به ذکر است در درمان شته می توان گفت اکثر شته های هجوم برده به بوته ، دارای بال نبوده و هنگامی که توسط آب شستشو داده شوند قادر نخواهند بود تا به بوته ی گل رز، بازگشت مجدد داشته باشند.

در آبیاری گیاه و یا به عبارتی اسپری نمودن آب بر روی آن، به این نکته توجه داشته باشید که آب قسمت های زیرین برگ ها را نیز شستشو دهد زیرا شته ها علاقه مند هستند تا در قسمت های زیرین برگ ها، تخم ریزی کنند تا بتوانند آنها را از تابش مستقیم آفتاب، دور نگه دارند.

با این حال در زمان اسپری نمودن آب با پایین قرار دادن نازل و ایجاد زاویه به سمت بالا، قسمت های زیرین برگ ها و دیگر نقاط کور را اسپری نموده تا قسمت های مذکور، عاری از هرگونه وجود شته ها شود.

برای درمان شته به این روش، هر روز این روند (آبیاری قسمت های هوایی گیاه) را تکرار کرده و برای حصول نتیجه از این کار پیشنهاد می شود که روش مذکور به مدت 2 هفته انجام شود.

پس از چندین روز آبیاری می بایست آثار وجود شته ها از بین رفته و گیاه در سلامت کامل باشد.

لازم به ذکر است این روش از بین بردن شته گل رز نیز در گلخانه گل رز کاربرد دارد.

درمان شته با شکارچیان طبیعی

درمان شته گل رز با شکارچیان طبیعی
درمان شته گل رز با شکارچیان طبیعی

در این روش از درمان شته گل رز می توانید از فروشگاه های معتبر تعدادی کفشدوزک را خریداری کرده و با آزادسازی آنها در زمان شب، شته ها را به میزان 95% از بین برده و بر آنها غلبه کنید.

روش کار به این صورت است که در زمان شب می بایست مقداری از خاک باغچه را مرطوب نموده و با قرار دادن کیسه ی کفشدوزک ها در نزدیکی بوته ی گل رز، اقدام به آزادسازی آنها نماییم. در این صورت کفشدوزک ها به شته ها هجوم برده و تمامی آنها را از بین خواهند برد.

از دیگر روش های درمان شته بوته رز توسط شکارچیان طبیعی می توان به حذف شته ها توسط پرندگان کوچک اشاره نمود.

در این روش می توانید با تهیه نمودن مقداری مواد غذایی و قرار دادن آن در اطراف بوته ی گل رز سبب شوید تا پرندگان کوچک سوای صرف غذا، شته ها را شناسایی کرده و از آنها تغذیه نمایند.

این روش، کمی طولانی تر از روش قبلی در درمان شته گل رز به نتیجه خواهد رسید با این حال روش مذکور یک مبارزه ی بدون استفاده از سم بوده که سبب حفظ سلامتی شما خواننده گرامی از خطرات سم های شیمیایی می شود.

در صورتی که سایر گیاهان باغ و یا باغچه ی شما از آسیب شته ها در امان نیستند می توانید غذای پرندگان را در جای جای باغ قرار داده تا بتوانید از سلامتی تمامی گیاهانتان در برابر شته ها، محافظت نمایید.

از دیگر موارد جذب کننده شکارچیان طبیعی می توان به کاشت گیاهان ترشح کننده شهد اشاره نمود.

زنبورها از شکارچیان طبیعی شته ها هستند و کاشت گیاهان شهد دار در اطراف بوته ی رز سبب جذب زنبور ها شده و به سادگی می توان وجود شته ها را از گیاه پاکسازی نمود.

لازم به ذکر است در این روش مقابله می بایست گیاه شهد دار با فاصله ی حداقل 70 سانتی متر و حداکثر 1 متر از بوته ی گل رز کاشته شود.

سنبل الطیب، پونه کوهی، رازیانه و نعناع همگی توانایی جذب زنبور ها را به بوته ی گل رز جهت از بین بردن شته ها را دارا هستند.

آموزش درمان تریپس گل رز

تریپس گل رز
تریپس گل رز

تریپس گل رز آفتی است که در نزدیکی گلخانه گل رز و یا دیگر فضاهای کاشت گیاه حضور داشته و سپس به داخل محیط نفوذ می کند.

در شرایطی که محیط کاشت گل رز گرم، خشک و غیر مرطوب باشد، تریپس با مکیدن شیره ی گیاه سبب آسیب رسیدن به نوک برگ و شاخه گیاه می شود.

لازم به ذکر است تریپس ها از آفات گل رز بکرزا بوده و در صورتی که با آنها در گلخانه و یا دیگر فضاهای کاشت مبارزه نشود، سبب خسارت زیادی به گیاه خواهند شد.

روش های مبارزه با تریپس گل رز:

  • کنترل علف های هرز داخل و اطراف محیط کشت.
  • اغلب سموم حشره کش موجود در بازار علیه تریپس موثرند ( به عنوان مثال سم مالاتیون ).

درمان خانگی آفت گل رز

سه روش برای درمان خانگی آفت گل رز وجود دارد که به راحتی می توان با استفاده از آنها، آفات را از گیاه دور کرده بدون آنکه حتی قطره ی از آفت کش استفاده شود.

روش اول، تهیه مخلوطی از سیر، مایع ظرفشویی و آب می باشد. برای تهیه مخلوط مذکور در ابتدا می بایست توسط هاون مقداری سیر را خرد کرده و آن را در دو فنجان آب داغ به اندازه ی 470 میلی لیتر بریزیم.

درمان خانگی آفت گل رز
درمان خانگی آفت گل رز

با طی شدن 24 ساعت آب را از صافی عبور داده تا سیر های خرد شده از آن جدا شود و سپس محلول مذکور را در یک بطری با قابلیت اسپری نمودن محلول ریخته و به اندازه ی یک قاشق سوپ خوری (15 میلی لیتر) به آن صابون مایع و یا مایع ظرف شویی اضافه می نماییم.

سپس می توانیم محلول تهیه شده را بر روی بوته ی گل رز که دچار آسیب دیدگی از آفات شده، 3 مرتبه اسپری نموده تا گیاه به طور کامل از آفات، پاکسازی شود.

لازم به ذکر است که سیر یک آفت کش گل رز نیست و تنها سبب می شود آفات گل رز به سرعت از گیاه دور شده و به آن آسیب بیشتری نرسانند.

در اسپری نمودن اندام های هوایی گیاه توجه داشته باشید که قسمت های زیرین برگها نیز از مخلوط مذکور اسپری شوند.

در اینجا لازم می دانم عرض کنم که محلول تهیه شده هیچ آسیبی به بوته ی گل رز شما وارد نمی کند و همانند یک آفت کش شیمیایی، سبب دوری آفات از بوته ی رز شما خواهد شد با این حال پیشنهاد می کنم پس از مصرف و دور شدن آفات و یا به عبارتی، زمانی که نتیجه ی دلخواه از محلول مذکور به دست آمد، می توانید در اسپری نمودن گیاه در نوبت های بعدی، مایع ظرف شویی را از مخلوط مذکور حذف نمایید.

در معرفی دومین روش درمان خانگی آفت گل رز، به روغن neem می پردازیم. روغن نیم از درخت چریش تهیه شده که پس از فرآیندهای مربوطه، در دسترس عموم قرار می گیرد. روغن نیم یک آفت کش طبیعی بوده و از گیاه در برابر هجوم آفات محافظت می کند.

در صورت هجوم آفات ( مثل شته گل رز و تریپس گل رز ) توصیه می شود روغن مذکور را 3 مرتبه بر روی گیاه اسپری نموده تا تمامی آفات بر روی بوته ی گل رز از بین برود. لازم به ذکر است روغن نیم توانایی از بین بردن حشرات را در تمامی مراحل زندگی (بالغ، لارو و تخم) را داراست.

  • روش سوم ساخت ارگانیک آفت کش گل رز

در صورتی که تعداد آفات کم و همچنین خسارت وارد شده به بوته ی گل رز ناچیز باشد می توانید 2 یا 3 قاشق غذاخوری صابون پودر شده را در آب گرم حل نموده (داخل بطری) و سپس بعد از تکان دادن بطری، محلول مذکور را بر روی بوته ی گل رز اسپری نمایید. مخلوط صابون و آب یک آفت کش گل رز بوده و پس از آسیب رساندن به آفات، سبب دوری آنها از بوته ی گل رز می شود.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در آفت زدایی گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از روش های مبارزه و همچنین درمان خانگی آفت گل رز سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 94 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy