کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه گل رز سفید را رنگ آمیزی کنیم ؟

1

گل رز سفید یک گل کلاسیک بوده که در اکثر گل آرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال برخی اوقات در گل آرایی جهت دیزاین بهتر، به رنگ خاصی از گل ها نیاز دارید که به سادگی امکان تهیه ی آنها برای شما وجود ندارد.

با در اختیار داشتن کمی آب، رنگ های مواد غذایی و زمان، می توانید از یک رز سفید، گلی که رنگ گلبرگ های آن مطابق با خواسته ی شما است ( به طور مثال گل رز آبی ) را بسازید.

از روش های مرسوم در رنگ کردن گل رز سفید می توان به قرار دادن ساقه ی گل رز در محلول آبی که حاوی رنگ است اشاره نمود.

از دیگر روش ها در صورتی که زمان شما محدود است، قرار دادن مستقیم گلبرگهای رز در درون محلول رنگی می باشد.

گل رز سفید
گل رز سفید

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به سه روش رنگ آمیزی گل رز سفید می پردازیم که هر یک بر اساس اصول حرفه ای و علمی انجام می شود که برای شما انجام دادن آنها جذابیت فراوانی خواهد داشت، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

رنگ آمیزی گل رز سفید تنها با یک رنگ به خصوص

خرید گل رز سفید
خرید گل رز سفید

رز سفید از انواع گل رز به لحاظ رنگ گلبرگ، بهترین رز برای رنگ آمیزی می باشد در نتیجه در قدم اول می بایست مقداری گل رز سفید مناسب را خریداری نمایید.

استفاده از دیگر رنگ های گل رز سبب می شود تا شما تنها همان رنگ گلبرگ را کمی تیره تر کنید و امکان آنکه گلبرگ های رز به طور کامل تغییر رنگ دهند، وجود نخواهد داشت.

به طور مثال فرض کنید شما یک گل رز زرد را خریداری کرده اید و تمایل دارید آن را به گل رز سیاه تبدیل نمایید، در این حالت رنگ آمیزی می توان گفت درصد موفقیت پایین بوده و احتمال زیادی وجود دارد که گلبرگهای گیاه، به رنگ دیگری (غیر دلخواه شما) تغییر کند.

قبل از خرید، گیاه را مخصوصا در قسمت گلبرگ ها بررسی نمایید تا اطمینان حاصل شود گیاه خریداری شده در معرض هجوم آفات گل رز نبوده است.

برش ساقه گل رز سفید
برش ساقه گل رز سفید

پس از تهیه شاخه گل، گل رز را تماما در آب آبیاری گل رز قرار داده و ساقه ی آن را به حالت زاویه دار (45 درجه) برش دهید. برش باید به گونه ای باشد که تنها 25 تا 30 سانتی متر از ساقه ی گیاه باقی بماند.

قطع ساقه ی گیاه با زاویه، مانع از نشستن صاف ساقه در انتهای ظرف و یا گلدان خواهد شد و از طرفی برش در زیر آب سبب عدم ایجاد حباب های هوا می شود که هر دو مورد مذکور، به گیاه کمک می کند تا رنگ را به صورت بهتری جذب نماید.

  • در برش ساقه، خارها و برگ های پایینی را نیز برش دهید و تنها در صورت تمایل چند برگ بالایی را بر روی ساقه باقی بگذارید.
  • در صورتی که تمایل دارید گیاه سریع تر رنگ را به گلبرگ های خود جذب نماید، می بایست ساقه ی گیاه را بیشتر از آنچه که گفته شد، برش دهید.
رنگ آمیزی گل رز سفید
رنگ آمیزی گل رز سفید

با طی شدن دو مرحله ی قبلی، گلدان و یا ظرف مناسبی را تهیه کرده و سپس درون آن را به اندازه ی مناسب (همان طور که در تصویر مشخص است) از آب معمولی پر کنید.

در صورتی که تمایل دارید چندین رز سفید را رنگ آمیزی کرده و از آنها در گل آرایی دسته گل استفاده کنید، می توانید هر یک را در ظرف های متفاوت با رنگ های مختلف و یا هر یک را در ظروف مختلف، منتهی با رنگ یک شکل قرار دهید.

رنگ مواد غذایی
رنگ مواد غذایی

در قدم چهارم باید محلول رنگی را در ظرفی جدا، آماده سازی نمایید به طوری که 120 میلی لیتر آب معمولی را تهیه نموده و آن را درون ظرف بریزید و سپس به آن 20 تا 30 قطره رنگ مواد غذایی (هر رنگی که به آن تمایل دارید) اضافه کنید و سپس محلول را هم زده تا به خوبی رنگ در آب پخش شود.

  • در صورتی که تمایل دارید گلبرگ های گل رز سفید، رنگ شفاف تری نسبت به رنگ تیره از رنگ آمیزی خود بگیرند، می توانید محلول رنگی را بر اساس 5 تا 10 قطره از رنگ غذایی به همراه 240 میلی لیتر آب تهیه نمایید.
قرار دادن گل رز سفید در محلول رنگی
قرار دادن گل رز سفید در محلول رنگی

سپس گیاه را درون محلول رنگی قرار داده و فرصت دهید تا گلبرگ های رز، تغییر رنگ را انجام دهند. انجام این کار تقریبا 4 ساعت به طول خواهد انجامید. با طی شدن 4 ساعت گلبرگ های گل رز سفید از رنگی که شما انتخاب نموده اید، به صورت شفاف و نه خیلی تیره آن را جذب خواهند کرد و اگر تمایل دارید گلبرگ های رز تیره تر شود، می بایست به مدت 1 الی 2 روز برای آن صبر نمایید.

گلبرگ های تمامی گل های رز دارای رگه هایی می باشند که این رگه ها، در رنگ گردن گیاه به رنگ دیگر، کمی قابل مشاهده و تیره تر از سایر نقاط هستند بنابراین اگر این موضوع باعث آزردگی خاطر شما می شود (به عبارتی می توان گفت رنگ مذکور اگر آبی کم رنگ است، رگه های گلبرگ رز، آبی تیره تر در رنگ آمیزی خواهند بود) می توانید برای رنگ آمیزی، از رنگ های تیره تری استفاده نمایید.

آنچه که بسیاری از دوست داران رنگ کردن گل رز بدان علاقه مند هستند ترکیبی از رنگ آبی و سفید در گلبرگ های رز می باشد که برای تهیه چنین گل رزی می توانید یک ظرف دارای آب را با رنگ غذایی آبی تیره پر کرده و به مدت 3 ساعت ساقه ی گیاه را درون آن قرار دهید و سپس ظرفی دیگر را با رنگ غذایی سفید روشن پر نموده و به مدت 2 ساعت گل رز را درون آن قرار دهید و در آخر یک ظرف را با رنگ غذایی آبی کمرنگ پر کرده و به مدت یک ساعت ساقه ی گیاه را درون آن قرار دهید. در نهایت با طی شدن همه ی این مراحل، گل رز سفید و آبی شما ساخته شده و می توانید از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

در آخر زمانی که رز سفید به رنگ دلخواه شما تغییر رنگ داد می توانید ساقه ی گیاه را از محلول رنگی خارج نموده و آن را در گلدانی که حاوی آب تازه است قرار دهید و در صورتی که عمل رنگ آمیزی برای شما رضایت بخش نیست و می خواهید که گلبرگ های گیاه رنگ بیشتری را به خود بگیرد، می توانید مجددا چند قطره از رنگ غذایی را به محلول رنگی درون ظرف اضافه نمایید.

روش دوم هر گلبرگ یک رنگ

در این روش نیز همانند حرکت قبلی، در ابتدا باید ساقه ی گل رز سفید را تا ارتفاع 25 تا 30 سانتی متری توسط یک چاقوی تیز و تمیز برش دهید و اطمینان حاصل نمایید که برش مذکور حتما زاویه دار (45 درجه) باشد.

لازم به ذکر است که حتما می بایست ابزار برش تمیز و استریل باشد تا از هجوم بیماری های گل رز به گیاه جلوگیری شود.

در همین مرحله نیز اقدام به جداسازی برگ ها و خارها از روی ساقه نمایید و تنها در صورت تمایل چندین برگ را در بالای ساقه ی رز سفید نگه دارید.

برش ساقه ی گل رز سفید به سه قسمت مساوی
برش ساقه ی گل رز سفید به سه قسمت مساوی

در قدم دوم، ساقه ی گیاه را بر روی یک سطح صاف قرار داده و توسط یک تیغ تیز، انتهای ساقه را همانند تصویر به سه قسمت مساوی برش دهید (همانند قلمه زدن گل رز )

  • در صورتی که ساقه ی گیاه قطور بوده، می توانید آن را به بخش های بیشتری در صورت تمایل، برش دهید.

سپس سه ظرف جداگانه را تهیه نموده و در هر یک به اندازه 120 میلی لیتر از آب گرم پر نمایید. لازم به ذکر است ظرف های مذکور باید به حالتی باشند که دیواره های آن ها، مستقیم باشد.

  • سرعت جذب رنگ توسط گلبرگ های رز سفید در آب گرم نسبت به آب سرد و خنک بیشتر می باشد.

سپس سه رنگ غذایی مورد دلخواهتان را در ظروف به اندازه ی 20 تا 30 قطره ریخته و محلول را به آرامی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود.

  • در صورت عدم دسترسی به رنگ مواد غذایی می توانید محلول مذکور را از آبرنگ های نقاشی تهیه نموده و برای هر ظرف، رنگ متفاوتی را استفاده کنید.
روش رنگ کردن گل رز
روش رنگ کردن گل رز

در مرحله ی بعدی هر شکاف ساقه ی رز را همانند تصویر در یک ظرف متفاوت قرار دهید و اطمینان حاصل نمایید که انتهای ساقه ها، حتما و حتما در درون محلول به یک اندازه قرار دارند.

روش رنگ کردن گل رز سفید
روش رنگ کردن گل رز سفید

با طی شدن مراحل قبلی منتظر بمایند تا گلبرگهای گل رز تغییر رنگ را انجام دهند و همانطور که در روش قبلی به آن اشاره شد، این پروسه حداقل 4 ساعت زمان خواهد برد.

پس از رنگ شدن گلبرگ ها به میزان دلخواه شما، می بایست رز سفید را از محلول رنگی جدا نموده و از آن در یک گلدان حاوی اّب تازه نگهداری کنید.

در صورتی که انتهای ساقه ی گل رز به لحاظ ظاهر (سه قسمت شدن)، باعث آزردگی خاطر شما می شود می توانید قبل از انتقال به آب تازه، ساقه ی گیاه را از ارتفاع بالاتری برش داده تا به صورت یکدست شود.

رنگ کردن گل رز سفید به شیوه غوطه ور سازی

آنچه که در این روش حائز اهمیت است آن بوده که گل رز سفید خریداری شده حتما می بایست تماما گلبرگ های آن باز بوده تا روش غوطه ور سازی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

  • لازم به ذکر است روش غوطه ور سازی، هم برای رز تازه و برای برای گل رز خشک شده قابل انجام می باشد.

همانند دو روش قبلی در ابتدا، انتهای ساقه را با زاویه مناسب برش داده و تمامی برگ ها و خارها را از ساقه جدا نمایید و سپس رز سفید را درون یک گلدان حاوی آب معمولی قرار دهید.

آماده سازی محلول رنگی برای رنگ کردن گل رز سفید
آماده سازی محلول رنگی برای رنگ کردن گل رز سفید

در قدم بعدی می بایست محلول رنگی مناسب را برای انجام این فرآیند آماده کنید به طوری که رنگ هایی مثل رنگ های غذایی، جوهر و رنگ پارچه، بهترین ها برای رنگ کردن گل رز سفید در این روش هستند. پس از انتخاب و تهیه رنگ، به دو روش زیر محلول رنگی را آماده کنید.

  • جوهر یا رنگ غذایی تهیه شده را به اندازه ی 13 گرم و یا سی سی درون 3/8 لیتر آب ریخته و آن را به خوبی مخلوط نمایید.
  • در صورت استفاده از رنگ پارچه به میزان دلخواه از آن را درون 3/8 لیتر آب ریخته و آن را به خوبی با آب مخلوط نمایید.
روش رنگ آمیزی گل رز سفید
روش رنگ آمیزی گل رز سفید

در قدم چهارم، رز سفید را به صورت وارونه همانند تصویر درون محلول رنگی به مدت 2 الی 3 ثانیه قرار داده و آن را بچرخانید و سپس گیاه را خارج نمایید.

  • لازم به ذکر است در این روش تنها قسمت غنچه و گلبرگ های رز سفید است که درون محلول رنگی قرار می گیرد و نه ساقه ی آن.

با طی شدن 2 الی 3 ثانیه به آرامی رز سفید را همان طور که اشاره شد از محلول رنگی خارج کرده و در صورت جاری شدن رنگ زیاد می توانید با ایجاد مقداری لرزش، سبب جداسازی بیشتر رنگ های اضافه از گلبرگ های رز شوید.

شستشوی گل رز سفید
شستشوی گل رز سفید

در قدم بعدی، گل رز سفید را شستشو داده و اگر مشاهده کردید که رنگ گلبرگ ها بسیار تیره شده است می توانید مدت زمان بیشتری را صرف شستشوی گیاه نمایید و به این نکته نیز توجه داشته باشید با خشک کردن گل رز، رنگ گلبرگ ها نسبت به آنچه که در زمان شستشو مشاهده می کنید، شفاف تر خواهد بود.

پس از شستشو، گل رز را درون یک گلدان حاوی آب معمولی قرار داده تا گلبرگ های آن به صورت کامل رنگ را به خود گرفته و خشک شود.

در صورتی که پس از خشک شدن تمایل دارید تا گلبرگ ها کمی تیره از آنچه که هستند، باشند می توانید این فرآیند را که همانا غوطه ور سازی است را مجددا تکرار نمایید.

رنگ کردن گلها
رنگ کردن گلها

با طی شدن تمامی مراحل و حاصل آمدن نتیجه دلخواهتان، می توانید رز ها درون گلدان قرار داده و یا در گل آرایی از آنها استفاده کنید.

در صورت قرار دادن رز سفید در گلدان بهتر است از مواد نگهدارنده ی گل رز در آب (مثل قندها) و یا کود مناسب گل رز استفاده کنید تا مدت زمان بیشتری را از زیبایی آن لذت ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 4.2]
1 نظر
  1. گل برای تولد می گوید

    سلام گل رز مشکی هم رنگ میشه ؟ اخه تا جایی که میدونم رز مشکی نداریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy