کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

اصول صحیح کاشت و پرورش گل رز رونده + تصویر

18

گل رز رونده برای هر ساختاری اعم از حالت افقی و یا عمودی، پوششی زیبا و جذاب و همچنین دلنشینی را ایجاد می کند. به لحاظ فنی می توان گفت تمامی انواع گل رز با توجه به ژنتیکی که دارند، از رشد مناسبی به لحاظ ارتفاع بوته برخوردار هستند. این موضوع در رز رونده کمی متفاوت تر بوده و در صورتی که در رشد رز رونده نظارتی نباشد، می توان گفت کنترل گیاه از دسترس خارج شده و رشد و حیات گیاه با خطر مواجه می شود.

گل رز رونده
گل رز رونده

بنابراین با تعریف الگوی رشد برای آنها و همچنین فرمول تغذیه گل رز می توانید بوته را به رشد صعودی مناسب و کنترل شده ترغیب کرده و از لذت مشاهده ی آن برای سالیان متمادی در باغچه ی خانگی خود بهره مند شوید.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نحوه ی کاشت و پرورش گل رز رونده و همچنین به معرفی یک بستر مناسب برای رشد صحیح و اصولی بوته می پردازیم امید است که مقاله ی فوق مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زمان و روش صحیح کاشت گل رز رونده

زمان و روش صحیح کاشت گل رز رونده
زمان و روش صحیح کاشت گل رز رونده

گل رز رونده را در فصل بهار کاشت نمایید زیرا مقطع زمانی اشاره شده سبب رشد بهتر گیاه نسبت به سایر فصول به خصوص فصل زمستان خواهد شد.

اولویت دوم زمان کاشت رز رونده در فصل پاییز می باشد ولیکن در فصل مذکور این احتمال وجود دارد که با توجه به تغییرات دمایی و همچنین لوکس نوری، گل های کاشته شده در فصل بعدی رشد، از قدرت زیادی برخوردار نباشند.

نکته ی دوم، محل کاشت مناسب برای رز رونده می باشد به طوری که محل کاشت می بایست در طول روز حداقل دارای شش ساعت نور آفتاب باشد. بهترین حالت جذب نور برای بوته ی رز رونده زمانی است که گیاه بتواند در صبح، نور خورشید را از سمت شرق به صورت کامل (شش ساعت) تا عصر دریافت کند.

از طرفی دیگر آنچه دارای اهمیت است، موضوع فضای مناسب برای رشد گل رز رونده می باشد. رز رونده سرعت رشد بالایی دارد و به عبارتی می توان گفت که تمایل دارد در این راه از سایر گیاهان اطراف خود سبقت بگیرد در نتیجه محل کاشت رز رونده می بایست در نقطه ای باشد که از سایر گیاهان، درختان و بوته ها تا حد بسیار زیادی دور باشد.

نکته سوم، خاک مناسب گل رز می باشد و از آنجایی که اکثر عزیزان بوته ی رز رونده را در نزدیکی دیوارهای باغ و یا باغچه پرورش می دهند، می بایست به این نکته توجه داشته باشیم که خاک نزدیک دیواره های باغ و یاغچه مقداری خشک بوده و به لحاظ کیفی نسبت به سایر نقاط باغ، دارای کیفیت پایین تری می باشد در نتیجه باید خاک محل را از ارتفاع 30 سانتی متری تعویض نموده و آن را با بافت مناسبی از خاک (کمپوست و کود پوسیده) جایگزین نمود.

خاک مناسب برای کاشت گل رز رونده
خاک مناسب برای کاشت گل رز رونده

در صورتی که محل کاشت گیاه در نقطه ای خارج از آن محلی که به آن اشاره شد، می باشد حتما به این نکته توجه داشته باشید که در خاک مورد نظر، قبلا بوته ی رز دیگری کاشته نشده باشد زیرا در این حالت احتمال انتقال بیماری های گل رز وجود داشته و در این نبرد احتمالی ممکن است بوته ی رز رونده از بین برود در نتیجه پیشنهاد می شود بر خلاف مورد قبلی، خاک را تا ارتفاع 15 سانتی متری تعویض نموده و خاک جدید (کمپوست و کود پوسیده) به آن اضافه شود و پس از ترکیب خاک جدید با مخلوط خاک قدیمی، 2 الی 3 هفته ی بعد اقدام به کاشت گل رز رونده شود.

با در نظر گرفتن نکات اشاره شده و ایجاد شرایط مناسب بافت خاکی، زمان آن فرا رسیده است تا رز رونده را کاشت نمایید. با توجه به این موضوع که ریشه های گل رز رونده در زمان خرید عریان هستند پیشنهاد می شود قبل از کاشت آن، ریشه های گیاه به مدت زمان یک ساعت در آب قرار گرفته و خیس شوند.

با طی شدن یک ساعت می بایست ریشه های طولانی و آسیب دیده هرس شود (البته در صورت وجود). با عبور از مراحل قبلی باید حفره ای مناسب در درون خاک برای کاشت گل رز رونده ایجاد نمایید.

آموزش کاشت گل رز رونده
آموزش کاشت گل رز رونده

حفره مناسب باید دارای 31 سانتی متر عمق و 41 سانتی متر قطر باشد و پس از ایجاد حفره به اندازه مذکور، در انتها و در وسط دایره ی حفره، می بایست یک تپه ی کوچک برای کاشت گل رز رونده ایجاد شود.

سپس دقیقا پایه ی گیاه را در وسط تپه ی کوچک قرار داده، به طوری که ریشه های گیاه به طرفین تپه پخش شود.

در قدم بعدی، آبیاری گل رز را به صورت کامل انجام دهید به شکلی که درون حفره و یا گودال کوچک به طور کامل از آب آبیاری پر شود و در این بین مراقب سطح آب باشید تا از ارتفاع حفره فراتر نرود و یا به عبارتی سرریز نشود.

پس از آبیاری اولیه، مابقی حفره را از خاک پر نمایید به طوری که حفره به صورت کامل از خاک پر شود. در زمان تکمیل فضای حفره از خاک، هرگز خاک را به صورت فشرده به گودال اضافه نکنید زیرا خاک فشرده سبب آسیب به ریشه ها شده و در فرآیند های رشد و نمو رز رونده ایجاد مشکل می نماید.

شرایط آبیاری و تغذیه رز رونده پس از کاشت

آبیاری گل رز رونده
آبیاری گل رز رونده

اطمینان حاصل نمایید در زمان پرورش گل رز رونده، گیاه به اندازه ی کافی آب دریافت می کند. آبیاری را در نزدیکی پایه گیاه انجام دهید و در زمان بارش باران، در صورت رفع نیاز آبی گیاه، از آبیاری بیش از حد خودداری نمایید.

در زمان آبیاری گیاه هرگز و هرگز بافت رویشی رز رونده را آبیاری نکنید زیرا این امر سبب ایجاد بیماری های قارچی و پوسیدگی شده و سلامت گیاه شما را به خطر می اندازد.

از سویی دیگر با آبیاری بافت رویشی و با آسیب دیدن قسمت های هوایی گیاه، شرایط امکان قلمه زدن گل رز با مشکل مواجه شده و قلمه ها به خوبی امکان رشد و پرورش را نخواهند داشت، در نهایت به صورت کلی می توان گفت آبیاری را تنها بر روی ریشه ها متمرکز کنید.

هر دو الی سه هفته یکبار، خاک محل کاشت گل رز رونده را بررسی نمایید و مطمئن شوید که خاک دارای رطوبت است و در صورت عدم مشاهده رطوبت در خاک، اقدام به آبیاری نمایید (آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد).

در این بین، هنگام آبیاری گیاه از کود مناسب گل رز (کود سه بیست مایع، کود سه بیست npk مناسب است) جهت تقویت ریشه دهی و همچنین رشد بافت رویشی گیاه با رعایت میزان دوز مصرف (بر اساس پیشنهاد تولید کننده) استفاده نمایید.

در اطراف پایه ی گل رز رونده، مقداری مالچ تا ارتفاع 5 الی 10 سانتی متری اضافه نمایید. مالچ به حفظ رطوبت در خاک کمک کرده و از گیاه در برابر رشد علف های هرز محافظت می کند.

  • لازم به ذکر است اضافه نمودن مالچ در اطراف پایه گل رز رونده، به گیاه این امکان را می دهد تا با فرا رسیدن فصل سرما، از خود محافظت بیشتری نماید.

فراهم نمودن بستر مناسب برای پرورش گل رز رونده

فراهم نمودن بستر مناسب برای پرورش گل رز رونده
فراهم نمودن بستر مناسب برای پرورش گل رز رونده

گل رز رونده با افزایش رشد خود، به لحاظ وزن سنگین می شود در نتیجه می بایست بستری مناسب، برای رشد حداکثری گیاه وجود داشته باشد با این حال رز رونده می تواند بر روی درختان، دیوار ها و یا حصارها رشد کند اما فقدان گردش هوا در چنین بسترهایی، سبب ایجاد بیماری برای بوته ی رز رونده شده و گیاه را از بین می برد.

در نتیجه می بایست داربست کوچکی را فراهم نموده و با قرار دادن آن بر روی محل کاشت گیاه به طوری که بوته ی رز دقیقا در وسط داربست قرار بگیرد، گیاه را به رشد حداکثری ترغیب نمود.

در صورتی که محل پرورش و کاشت گل رز رونده در کنار دیواره ها می باشد، بهتر است داربست کوچک به شکلی نصب شود که حداقل به میزان 10 سانتی متر با دیوار باغ و یا باغچه فاصله داشته باشد تا هوا به خوبی در گردش باشد.

نصب داربست برای پرورش گل رز رونده
نصب داربست برای پرورش گل رز رونده

سپس پایه های داربست را همانند تصویر تا عمق 10 سانتی متری در درون خاک فرو برده و آن را نصب نمایید. در صورتی که بافت خاک از نوع رسی می باشد می توانید برای هر پایه حفره کوچکی ایجاد نموده و پایه ی داربست را درون آن قرار دهید.

اتصال شاخه های گل رز رونده به داربست
اتصال شاخه های گل رز رونده به داربست

در قدم بعدی با رشد گل رز رونده، شاخه های بلند گیاه را به میله های داربست نصب شده، متصل نمایید. برای نصب شاخه های بوته می توانید از وسایلی نظیر پارچه و نایلون نیز استفاده کنید.

در قدم آخر پیشنهاد می شود از هرس اصلی بوته برای چندین سال خودداری نمایید و در طی این مدت تنها شاخه های از بین رفته و یا آسیب دیده را هرس نمایید. بهترین زمان هرس گل رز برای جداسازی بافت های آلوده و آسیب دیده، زمانی است که گیاه در دوران خفتگی به سر می برد (فصل زمستان).

کلام آخر

رز های رونده دارای انواع گوناگونی از واریته ها هستند که هر کدام دارای ارتفاع متفاوتی از رشد بوته هستند. برخی از آنها این توانایی را دارند که تا ارتفاع 4 تا 6 متری و یا حتی کمی بیشتر رشد کنند بنابراین برای حفظ سلامتی گیاه، قطعا لازم خواهد بود که بوته را همان طور که اشاره شد توسط یک بستر مناسب همانند یک داربست کوچک پرورش دهیم. البته ناگفته نماند بستر های دیگری نیز وجود دارند که برای پرورش گل رز رونده مناسب هستند که در این مقاله تنها به یک بستر کشت مناسب اشاره شد.

در صورتی که در ارتباط با پرورش و کاشت گل رز رونده سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 94 میانگین امتیازات: 4]
۱۸ نظرات
  1. صالحی می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من گل رز رونده از گل‌فروشی خریدم و گلدان آنرا تعویض و بزرگتر کردم خاک آن هم خاک باغچه و با کود حیوانی ریختیم طبق گفته ی گلفروش و یک روز درمیان هم آبیاری میکنم الان تقریبا سه چهار روز است که گل را کاشته ایم اما روز به روز زردتر و پژمرده تر میشود
    آیا این زردشدن به خاطر شوک تغییر جا و خاک است یا گیاه به اصطلاح نگرفته و به طور کل خشک می‌شود؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      مشکل گیاه شما الان هم کود حیوانی هست هم آبیاری و هم شوک جا به جایی.
      کود حیوانی درصد عناصرش و همچنین PH هیچ وقت معلوم نیست چقدره و درصد نیتروژن بالایی این کودها می تونه خطر ساز باشه.
      مساله بعدی آبیاری: اّبیاری اول باید غرقاب و مابقی آبیاری ها تنها در زمان خشک شدن سطح خاک (۱۰ سانتی متر سطح خاک)
      استرس جا به جایی هم هست باید به گیاه فرصت بدید یک ماه با شرایط خودش سازگار شه.

  2. رز گلی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده یک گلدان رز هلندی خریداری کردم غنچه نداره فروشنده گفت ۲۰روز دیگه گل میده میخواستم ببینم برای افزایش گلدهی ش چه کار کنم؟و اینکه الان جایی گذاشتمش که سه الی چهار ساعت آفتاب مستقیم میخوره البته امکانش هست که جایی قرارش بدم که حدود ۱۲ساعت آفتاب ببینه اما میترسم گرما اذیتش کنه آیا این کاررو انجام بدم؟ ویا اگردر حیاط جایی بگذارمش که نور تو محیط باشه ولی مستقیم به گل نتابه ودر سایه دیواری باشه ایرادی داره؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برای افزایش گلدهی باید از کود ۳۶ ۱۲ ۱۲ استفاده کنید.
      رز نیاز به نور غیر مستقیم داره، نور مستقیم گیاه رو نابود می کنه .
      محل نگهداری باید درجه حرارتش بیشت ۱۵ تا ۳۰ باشه.

  3. سحر می گوید

    آیا گل رز رونده در مناطق سردسیر رشد میکند🤔

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درجه حرارت شب و روز رو بفرمایید؟

  4. مرتضی می گوید

    سلام خسته نباشید ،من ساکن آپارتمانم و کنار ما هم آپارتمان هست و وقتی پنجره اطاق خواب رو باز میکنم دیوار سیمانی میبینم ،شما چه گل رونده گل ده ای را که به دیوار بچسبه و بالا بره را پیشنهاد میکنید تا در حیاط بکارم وتصویر دیوار به گل تبدیل بشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شما هم خسته نباشید
      اگر با عطر یاس رونده مشکلی ندارید، به نظر من بهترین انتخاب خستش و شرایط پرورش اون به نسبت بقیه آسون تر.

  5. Yuri می گوید

    سلام خسته نباشین .من میخوام روی پشت بام خونم یه رز بکارم توی گلدون .نمیدونم چی نوعی بکارم که اذیت نشه و اینکه من توی دماوند هستم و هوا اینجا سرده .و توی باغچه ما یه ابشار طلایی داریم.امکانش هست الان قلمه اش بزنم و توی گلدون بکارمش ؟اگر بتونین منبعی هم بهم برای اطلاعات بیشتر معرفی کنین ممنون میشم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام.
      واریته Rosa foetida Persiana از رزهای وحشی برای کاشت در مناطق کوهستانی مناسب هستند.

      1. Yuri می گوید

        ممنون. سایز گلدونش چقدر باشه کافیه برای کل عمرش ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          شما هر سایزی از بوته رو که تهیه بفرمایید، بعد دو سال نیاز هست گلدون گیاه رو تعویض کنید بنابراین بهتره اول از گلدون کوچیک استفاده شه و به مرور اندازه اش برای گیاه تغییر کنه.
          برای شروع نه برای گل رز و نه برای هیچ گیاه دیگه ای از گلدون بزرگ استفاده نکنید چراکه گلدون بزرگ به معنی خاک بیشتر هست و خاک بیشتر یعنی آبیاری بیشتر و خطر پوسیدگی ریشه های گیاه.

  6. Yuri می گوید

    دماشم از ۴۲ تا -۱۲میتونه بره .ولی میانگین هستش همیشه انقدر نیست.

  7. Saeedeh می گوید

    سلام من یه رز رونده صورتی گرفتم فروشنده گفت هرروز باید بهش آبی بدی
    از وقتی آوردمش توی حیاط گذاشتم گل هاش داره خشک میشه کنار باغچه است و توی باغچه درخت زیتون داریم دلیلش رو لطف میکنید 🙏🏼

  8. زیبا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من قبلا ی گل رز قلمه زدم و داخل آب گذاشتم ولی ریشه نداد و خشک شد
    داخل خاک هم امتحان کردم اونجا هم خشک شد

    الان میخوام قلمه بزنم میشه بگید چطور باید اینکارو کنم ک ریشه زایی کنه و خشک نشه

  9. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    ایا گل رز امپریال و رز رونده ساناز در مکانی که نور کمی به انجا برسد خشک میشود
    چون رز امپریال برگ هاش تا خوردن ودارن خشک میشن البته افت عنکبوت هم زده بود که داره پیشگیری میشه
    و همچنین رز ساناز هم داره خشک میشه
    لطفا راهنمایی کنید

  10. عبدالمنان وهاب زاده می گوید

    خیلی عالی، ممنون

  11. راضیه می گوید

    سلام من گل رز. رونده خریده بودم بعد از ۳روز به گلدان بزرگتری منتقل کردم. کنار نرده های آهنی راه پله گذاشتم پله میله آهنی تکیه دادم اما روز به روز برگ زرد می‌کنه ومیریزه اب دهی هم هر روز خیلی کم انجام میشه خواهش میکنم کمکم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy