کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه با آفات گل رز مقابله کنیم ؟

0

آفات گل رز را می توان به پنج گروه عمده تقسیم کرد که گروه بندی ها عبارتند از:

  • گروه آفات مکنده شیره ی گل رز
  • گروه آفات برگخوار رز
  • گروه آفات چوبخوار گل رز
  • گروه آفات گل خوار رز
  • گروه آفات ریشه

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به روش های کنترل و مبارزه با آفات رز که همواره محیط کشت و گل رز را تهدید می کنند و سبب آسیب به گیاه و کاهش راندمان تولید می شوند می پردازم امید است مقاله فوق مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان همراه ما باشید.

آفات گل رز در حوزه مکنده های شیره گیاه

شته رز از اولین آفات مکنده گل رز

شته رز و روش کنترل آن در آفات گل رز
شته رز و روش کنترل آن در آفات گل رز

شته ی گل رز حشره ای کوچک به رنگ سبز روشن و گاهی قهوه ای روشن بوده که انواع گل رز را مورد هجوم قرار می دهد.

نحوه تغذیه آنها مکیدن شیره گیاهی است، این حشره خرطوم لوله مانند خود را مانند مته وارد سلول گیاهی کرده و شیره گیاهی را می مکد.

این حشرات معمولا از ساقه های نازک، جوانه ها و غنچه های گل رز تغذیه کرده و با تغذیه از شیره گیاهی سبب ضعف، پیچیدگی و پژمردگی برگ می شوند، همچنین مانع از باز شدن غنچه ها و گل ها می گردند.

همچنین شته ها ناقل بیماری های گل رز مانند بیماری های ویروسی اند و در اثر تغذیه، از خود عسلک تراوش می کنند که مملو از مواد قندی است. این عسلک ها، سبب تجمع قارچ فوماژین می شود.

لذا چنانچه نسبت به کنترل شته گل رز اقدامی نشود، زیان قابل توجهی به تولید کننده وارد خواد شد.

روش های کنترل شته گل رز

  • جمع آوری اندام های آلوده و علف های هرز
  • شناسایی دشمنان طبیعی ( کفشدوزک های شته خوار و مگس های سرفیده ) و حمایت آنها و رها سازی آنها در محیط کار
  • از آنجا که مورچه ها در جا به جایی شته ها نقش به سزایی دارند لذا مبارزه با مورچه های می تواند به طور غیر مستقیم در کنترل شته ها موثر باشد.
  • استفاده از سموم شیمیایی به عنوان آخرین راه کار می باشد. برای مبارزه با شته گل رز می توان از سمومی چون پریمور یا پریمیکارب، مالاتیون، دیازنون، متاسیتوکس و کنفیدور استفاده کرد.

مگس سفید از دومین آفات مکنده گل رز

مگس سفید گل رز
مگس سفید گل رز

سفید بالک و یا مگس سفید از دیگر آفات گل رز، شبیه شب پره های کوچک و به طول 1/5 میلی متر می باشد. لارو های این حشره روی برگ های پایینی بوته و پشت برگ ها دیده می شوند.

حشره بالغ و لارو ها از شیره گیاهی تغذیه می کنند و باعث ترشح شیره ی غلیظی روی برگ های گل رز می شوند.

روش های کنترل مگس سفید گل رز

  • رعایت بهداشت در محیط کشت
  • کنترل علف های هرز
  • سمپاشی با سم مالاتیون 57 درصد به میزان 1/5 لیتر در هکتار

تریپس گل رز و روش های مقابله به آن

تریپس از آفات گل رز
تریپس از آفات گل رز

تریپس گل رز آفتی است که در نزدیکی گلخانه گل رز و یا دیگر فضاهای کاشت گیاه حضور داشته و سپس به داخل محیط نفوذ می کند.

در شرایطی که محیط کاشت گل رز گرم، خشک و غیر مرطوب باشد، تریپس با مکیدن شیره ی گیاه سبب آسیب رسیدن به نوک برگ و شاخه گیاه می شود.

لازم به ذکر است تریپس ها از آفات گل رز بکرزا بوده و در صورتی که با آنها در گلخانه و یا دیگر فضاهای کاشت مبارزه نشود، سبب خسارت زیادی به گیاه خواهند شد.

روش های مبارزه با تریپس گل رز

  • کنترل علف های هرز داخل و اطراف محیط کشت
  • اغلب سموم حشره کش موجود در بازار علیه تریپس موثرند.

شپشک گل رز و روش های کنترل آن

شپشک گل رز
شپشک گل رز

شپشک گل رز، حشره ای به رنگ قرمز کمرنگ و بلند است که معمولا بر روی ساقه گیاه مستقر شده و از شیره گیاه برای ادامه حیات خود استفاده می کند.

در صورتی که آسیب این نوع آفات گل رز شدید باشد، بوته گل رز پژمرده شده و از به طور کامل از بین می رود.

روش های مبارزه با شپشک گل رز

  • جدا کردن شاخه های آلوده از گیاه و سوزاندن آن
  • استفاده از سم مالاتیون، ولی اخیر دفع شپشک با گوزایتون دو در هزار نتیجه رضایت بخش داده است.
  • توجه داشته باشید که مبارزه سریع، قبل از آن که حشره به دور خود سپر ترشح نماید نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

زنبور برگ خوار گل رز

زنبور برگ خوار از دیگر آفات گل رز
زنبور برگ خوار از دیگر آفات گل رز

خسارت این آفات گل رز زمانی است که لارو های این زنبور برگخوار از اپیدرم های فوقانی برگ گل رز تغذیه می کنند و سبب آسیب رساندن به گیاه می شوند و حتی ممکن است این آسیب به قدری زیاد باشد که تنها رگبرگ های گیاه باقی بمانند.

مبارزه با زنبور برگ خوار رز

  • به محض مشاهده اولین علائم خسارت روی بوته های گل رز با استفاده از سم دیپتریکس به نسبت 1/5 در هزار سم پاشی می شود.

همچنین در زمانی که فعالیت لاروها در سطح بوته گل رز زیاد باشد می توان از سموم فسفره به ویژه مالاتیون با نسبت 2 در هزار استفاده کرد.

زنبور چوب خوار گل رز

در اثر تغذیه لارو این زنبور چوب خوار گل رز در مدت زمان کوتاهی شاخه های رز آلوده از قسمت نوک پژمرده و خشکیده می شوند و در زیر قسمت پژمرده شده کانال تغذیه لارو دیده می شود.

تغذیه لارو از قسمت سرشاخه به پایین است و در پایین این کانال، لارو آفت معمولا دیده خواهد شد. طول لارو حدودا 15 میلی متر بوده و رنگ آن سفید شیری است.

مبارزه شیمیایی خاصی یا به عبارتی استفاده از سموم علیه اینگونه آفات گل رز توصیه نمی شود. در صورت مشاهده آسیب هرس گل رز به خصوص سرشاخه ها باعث کاهش جمعیت آنها خواهد شد.

پشه گل رز و روش های کنترل آن

پشه گل رز با تخم گذاری در زیر کاسبرگ ها و برگ هایی که هنوز باز نشده اند، چه در کشت فضای باز و چه گلخانه ای سبب آسیب رساندن به گیاه خواهند شد.

با بیرون آمدن لارو حاصل از تخم گذاری، لارو ها سبب آسیب به دمبرگ های گیاه می شوند. لازم به ذکر است فعالیت لارو ها گروهی بوده و معمولا به تعداد 10 عدد در محل گفته شده حضور خواهند داشت.

برای کنترل این آفات گل رز، باید توجه داشت که مبارزه شیمیایی در اینجا کاربرد چندانی ندارد، زیرا در هنگام سم پاشی، لارو ها به درون گل و جوانه ها رفته و از اثر سم فرار می کنند در نتیجه بهترین راه حل با این آفات، هرس کردن و از بین بردن نواحی آلوده در بوته گل رز است.

سوسک شاخه بلند گل رز

لارو های تولیدی از سوسک شاخه بلند به رنگ زرد بوده که سبب آسیب رساندن به سر شاخه های بوته گل رز می شوند.

رنگ سوسک شاخه بلند سیاه بوده و 20 میلی متر طول دارد و وجود آن به راحتی قابل تشخیص است. برای کنترل این آفات گل رز از آنجایی که سوسک شاخه بلند به گیاهان تشنه و ضعیف علاقه دارد، می توان با آبیاری گل رز به شکل درست، دقیق و منظم از آسیب آنها جلوگیری کرد.

گوش خیزک ها و روش کنترل آنها

گوش خیزک ها از آفات گل خوار، برگ های بوته گل رز را به شکل تور درآورده و از آن تغذیه می کنند. برای مبارزه شیمیایی با این آفات گل رز می توان از سم مالاتیون برای از بین بردن آنها استفاده کرد.

سوسک ژاپنی از دیگر آفات گل رز

لارو سوسک ژاپنی از ریشه بوته گل رز تغذیه می کند، در حالی که سوسک بالغ از برگ و گلبرگ بوته تغذیه می کند. این حشرات طول یک سانتی متری داشته و بیضی شکل هستند و شناسایی آنها کار راحتی است. برای مبارزه با این آفات گل رز می توان از سم کارباریل و مالاتیون جهت مبارزه شیمیایی استفاده کرد.

سرخرطومی گل رز

سرخرطومی گل رز از جوانه های گل تغذیه کرده و می تواند سبب سوراخ کردن بخش های از گل رز شود.

سرخرطومی رز به راحتی قابل تشخیص است زیرا، یک خرطوم سیاه و بلند داشته و رنگ بدن آن از سیاه تا قرمز می باشد.

در مقیاس کوچک مبارزه، هجوم این آفات گل رز می توان با جمع آوری آنها اقدام با مبارزه کرد و در صورتی که هجوم آنها زیاد باشد، ناگریز باید قسمت های آلوده هرس و جمع آوری شود.

نماتدهای گل رز

گروه دیگری از آفات گل رز هستند که با تغذیه از ریشه بوته گل رز سبب زرد رنگ شدن و از بین رفتن آن می شوند. این گروه از آفات خاکزی بوده و سوای بحث آسیب آنها به ریشه، می توان اثرات مخرب آنها را در اندام های هوایی گیاه نیز مشاهده کرد، به طور مثال کوتولگی برگ ها و همچنین کاهش رشد گیاه از دیگر آسیب های نماتدها هستند.

برای کنترل و مبارزه با این نوع آفات بایستی بستر های گلخانه قبل از کشت ضد عفونی شود و در کشت فضای باز با نمونه برداری از خاک از عدم حضور آنها اطمینان حاصل کرد.

جهت مبارزه شیمیایی با نماتدهای گل رز می توان از سمومی مانند Dasanit یا Nemagon استفاده کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 5 میانگین امتیازات: 3.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy