کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

روش صحیح کاشت و مراقبت از گل رز مینیاتوری + عکس

0

گل رز مینیاتوری نوعی دیگر از انواع گل رز می باشد. این گیاه به لحاظ پرورش، سختی های کمتری نسبت به سایر گونه های گل رز دارد و در کنار این موضوع نیز، واریته های بسیار زیادی (به لحاظ رنگبندی) از آن تا به حال تولید نشده است.

در برخی از واریته های این گیاه عطر و بوی خاصی وجود نداشته و به طور تقریبی می توان گفت ارتفاع گیاه در همه واریته ها حدودا 40 سانتی متر تا یک متر بسته به نوع واریته کشت شده خواهد بود با این حال گل رز مینیاتوری از بهترین انواع گل برای زیباسازی فضای باز بوده و به طور کلی می توان گفت رشد و پرورش آن در محیط باز به نسبت فضای بسته، آسانتر است.

این گل هر دو روز نیاز به آبیاری و هر سه هفته یکبار نیاز به کود مناسب گل رز دارد که در ادامه همین مقاله به تمامی نکات پرورش این گیاه زیبا اشاره خواهیم کرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انتخاب صحیح واریته گل رز مینیاتوری جهت پرورش

انتخاب صحیح واریته گل رز مینیاتوری جهت پرورش
انتخاب صحیح واریته گل رز مینیاتوری جهت پرورش

مهمترین اصل در پرورش گل رز مینیاتوری، انتخاب واریته صحیح گیاه، بسته به نوع آب و هوای منطقه کاشت می باشد زیرا برخی از واریته های این گونه از گل رز دارای ارتفاع کوتاهی بوده و می توان گفت برای کاشت در گلدان مناسب هستند و از طرفی برخی از واریته های نیز دارای ارتفاع بلندی بوده که مناسب جهت پرورش در باغ و زیباسازی آن هستند، در نتیجه می توان گفت برای پرورش گیاه مواردی از قبیل رنگ، عرض، ارتفاع و نوع واریته مهم بوده و باید برای آن تصمیم صحیحی را اتخاذ کرد.

برای راهنمایی بیشتر می توان گفت واریته های Little Flirt، Robin ،La White Pet و Mister Bluebird مناسب کاشت در گلدان و واریته های Lilly Marlene، Eutin، Orange Triumph مناسب پرورش در فضای باز هستند.

لازم به ذکر است واریته های اشاره شده همگی با آب و هوای کشور عزیزمان مطابقت داشته و قابلیت پرورش آنها در هر نقطه ای وجود دارد و از آنها می توان برای ساخت گل رز آبی و گل رز مشکی استفاده نمود.

گلدان گل رز مینیاتوری
گلدان گل رز مینیاتوری

پس از انتخاب واریته مناسب نوبت به زمان خرید گیاه می رسد که امروزه می توان به سادگی یا به صورت آنلاین و یا به صورت حضوری اقدام به خرید آنها کرد. البته ناگفته نماند که بوته ی گل رز در هر حالتی به جز تهیه بذر گیاه، به صورت گلدانی به فروش می رسد.

شرایط مناسب برای محل پرورش رز مینیاتوری

محل مناسب کاشت گل رز مینیاتوری
محل مناسب کاشت گل رز مینیاتوری

بهترین محل برای کاشت گل رز مینیاتوری و نگهداری گیاه، در گلخانه می باشد حتی اگر گلخانه مورد نظر بسیار کوچک باشد زیرا گلخانه با حفظ و کنترل چهارچوب عوامل محیطی، گیاه را به رشد سالم و بهتر ترغیب می کند با این حال می توان گفت رز مینیاتوری نیاز زیادی به نور خورشید داشته و عوامل محیطی همچون دما و رطوبت بر رشد گیاه اثر به سزایی دارند ( درست مانند پرورش گل رز در گلخانه ).

در صورت عدم دسترسی به گلخانه می بایست گیاه، در محلی که دارای فضای بزرگ بوده و مناسب توسعه ریشه دهی گیاه است، کاشته شود.

به عنوان مثال می توان گفت بهتر است رز مینیاتوری در کاشت فضای باز در حاشیه های باغ و یا باغچه و یا به خط در یک ردیف با فاصله مناسب نسبت به سایر گیاهان دیگر کاشته شود.

از طرفی، در صورتی که تمایل دارید گیاه را در خانه پرورش دهید بهتر است در درجه اول گلدان مناسبی را برای رشد مناسب گیاه فراهم کنید به طوری که گلدان انتخابی می بایست دارای قطر 20 الی 25 سانتی متری بوده و حداقل سه سوراخ در انتها جهت زهکشی مناسب را دارا باشد و به طور کلی می توان گفت که گلدان تهیه شده باید 5 الی 7 سانتی متر از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد و در صورتی که این نکته در نظر گرفته نشود می توان گفت، گلدان کوچک سبب رشد ضعیف ریشه و گلدان بزرگ سبب عدم تمایل رشد ریشه خواهد شد.

نگهداری گل رز مینیاتوری
نگهداری گل رز مینیاتوری

در انتها محلی که برای کاشت گیاه چه در فضای باز و چه در خانه در نظر گرفته اید، باید دارای حداقل شش ساعت نور آفتاب در طول روز باشد و لازم به ذکر است که کاشت گیاه در فضای باز نباید در نقطه ای باشد که درختان و یا سایر گیاهان بر روی بوته گل رز سایه اندازی کنند.

روش صحیح و زمان کاشت گیاه در باغچه

زمان کاشت گل رز مینیاتوری
زمان کاشت گل رز مینیاتوری

بهترین زمان برای کاشت گیاه در خاک مناسب گل رز، فصل بهار و اوایل تابستان می باشد زیرا فصول مذکور، دارای نواسانات دمایی نبوده که این امر می تواند از وارد شدن استرس به گیاه تا حد زیادی جلوگیری کند.

قدم بعدی، ایجاد حفره با عرض 25 سانتی متر و ارتفاع 30 در باغچه می باشد تا با ایجاد این فضاریال رشد مناسب جهت توسعه ریشه گیاه وجود داشته باشد. برای انجام این عمل می توانید از ابزارآلات کشاورزی همانند بیلچه استفاده نمایید.

کاشت گل رز مینیاتوری در باغچه
کاشت گل رز مینیاتوری در باغچه

با ایجاد حفره در درجه اول، ریشه های گیاه را درون حفره قرار داده و در صورتی که مشاهده می کنید که ریشه حالت مناسبی نداشته و یا به عبارتی درهم برهم می باشد، می بایست مقدار بیشتری از خاک اضافی را برای کاشت گل رز مینیاتوری از میان بردارید.

سپس مابقی فضای حفره را با خاک گلدان پر کنید. لازم به ذکر است خاک محل کاشت گیاه باید دارای زهشکی مناسب و بافت متوسط (نیمه سنگین) باشد.

پرورش گل رز مینیاتوری
پرورش گل رز مینیاتوری

در قدم آخر برای رشد مناسب گیاه بهتر است یک لایه مالچ بر روی سطح خاک اضافه نمایید زیرا مالچ سبب می شود که گیاه استرس کمتری داشته باشد و با حفظ آب به رشد سالم تر ترغیب شود.

مهمترین نکته برای کاشت گل رز مینیاتوری در باغچه آن است که گیاه می بایست بلافاصله بعد از کاشت، آبیاری شود و مدت زمان این آبیاری گل رز باید چند دقیقه ای زمان بر باشد تا خاک به طور کامل اشباع شده و به شکل غرقاب شود و به طور کلی می توان گفت آب دهی به گیاه در این مرحله باعث می شود که ریشه های گیاه با محیط کشت جدید آشنا شوند.

روش پرورش گیاه در گلدان

پرورش گل رز مینیاتوری در گلدان
پرورش گل رز مینیاتوری در گلدان

پس از تهیه گلدان مناسب جهت جا به جایی گیاه، در قدم اول می بایست انتهای گلدان را به اندازه مناسب ( 7 الی 12 سانتی متر) از خاک مناسب پر کنید و نکته حائز اهمیت در این مرحله آن است که ریشه های گل رز مینیاتوری کوچک تا انتهای دوره رشد 30 سانتی متر طول خواهند داشت بنابراین توصیه می شود به این امر مهم برای تهیه گلدان مناسب توجه داشته باشید.

کاشت گل رز مینیاتوری در گلدان
کاشت گل رز مینیاتوری در گلدان

سپس گیاه را در وسط گلدان جدید قرار داده و فضاهای موجود را توسط خاک بپوشانید به طوری که پر کردن گلدان از خاک به گونه ای باشد که گلدان تا انتها، از خاک مذکور پر شود.

در قدم آخر گلدان را در کنار پنجره ای بزرگ از خانه (پنجره های جنوبی) قرار دهید که گیاه با دریافت روزانه 6 ساعت نور آفتاب، نیاز نوری خود را تامین کند. لازم به ذکر است در حالتی که هوا مساعد می باشد می توانید از گلدان در بالکن خانه نیز مراقبت کنید.

آبیاری و کوددهی گل رز مینیاتوری

آبیاری گل رز مینیاتوری
آبیاری گل رز مینیاتوری

آبیاری رز مینیاتوری هر دو روز یکبار می بایست انجام شده و برای تشخیص بهتر زمان آبیاری گیاه، می توانید انگشت دست خود را به داخل خاک برده و با تشخیص خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری و یا آبدهی گیاه کنید.

علت نیاز آبی بالای گیاه سرعت بالای جذب آب توسط ریشه گیاه می باشد بنابراین پیشنهاد می شود در هر مرحله به مدت یک دقیقه آبیاری برای گیاه به طور کامل انجام شود.

توصیه می شود هر دو و یا ماکزیمم چهار روز توسط آب پاش همانند شیشه شورها گیاه خود را اسپری (محلول پاشی) کنید زیرا انجام این کار سبب می شود رطوبت اطراف گیاه و نظافت برگها حاصل شود.

کوددهی گل رز مینیاتوری
کوددهی گل رز مینیاتوری

برای کوددهی گل رز مینیاتوری لازم می باشد هر سه هفته یکبار در 1 سانتی متری بالای سطح خاک، مقداری از کود مناسب گل رز استفاده نمایید تا گیاه بتواند در کنار جذب آب، به جذب عناصر غذایی نیز دسترسی داشته باشد.

حیاتی ترین عناصر غذایی برای پرورش رز مینیاتوری نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که برای تامین این عناصر می توانید از کود سه بیست مایع، کود سه بیست npk و همچنین کود 12 12 36 برای گلدهی استفاده نمایید.

لازم به ذکر است با افزایش رشد گیاه، فرمول تغذیه گل رز نیز تغییر می کند.

هرس گل رز مینیاتوری
هرس گل رز مینیاتوری

با افزایش رشد گیاه و تولید گل توسط آن، باید در زمانی که گل های گیاه پژمرده شده است کار هرس گل رز را آغاز کرده و برای انجام این کار بهتر است شاخه ها با زاویه 45 درجه برش داده شوند تا بتوان قدرت رشد مجدد شاخه را در گیاه تقویت کرد.

کلام آخر

در صورت پرورش گل رز مینیاتوری در باغچه و یا به عبارتی همان فضای باز می بایست در فصل زمستان برای حفاظت از گیاه در مقابل سرما، پایه گیاه به ارتفاع 5 سانتی متر از یک لایه مالچ پوشانده شود تا گیاه این توانایی را داشته باشد تا خود را از اثرات مخرب زمستان حفظ نماید و سپس با فرارسیدن فصل بهار مالچ اطراف گیاه را برداشته و اجازه دهید گیاه حیات نرمال خود را از سر بگیرد.

در صورتی که در مورد پرورش، نگهداری، آبیاری و کوددهی گل رز مینیاتوری سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 24 میانگین امتیازات: 4]
منبع WikiHow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy