کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش ۴ روش نگهداری گل رز در زمستان + تصویر

4

در صورتی که در محل زندگی شما و یا به عبارتی همان نقطه ی کاشت گل رز، دمای روز و شب در فصل زمستان با کاهش شدیدی مواجه می شود (زیر 10 درجه سانتی گراد)، برای آنکه بتوانید از بوته های انواع گل رز خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کنید، نیاز می باشد که نگاهی متفاوت نسبت به آنچه که قبلا بوده، داشته باشید.

روش های مختلفی برای نگهداری گل رز در زمستان وجود دارد که از جمله آنها می توان به هرس و عایق بندی گیاه اشاره کرد که با حفظ سلامت گیاه، گلدهی آن در فصل بهار تضمین شود، با ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

هرس به موقع گیاه، اولین روش نگهداری گل رز در زمستان

در روش اول می بایست شش هفته قبل از اولین کاهش دما و یا به عبارتی همان فصل یخبندان، میزان آبیاری و مصرف کود مناسب گل رز نظیر کود سه بیست npk و کود سه بیست مایع را کاهش دهید.

در بین تولید کنندگان گل رز انجام این عمل ملقب به سخت شدن بوته می باشد که در آن آبیاری گل رز به نصف رسیده و کوددهی از هفته ی دوم به بعد، به طور کامل برای گیاه قطع می شود.

با انجام این کار گیاه برای عبور از فصل سرما آماده تر شده و دیواره های سلولی خود را ضخیم تر می کند.

کاهش آبیاری و کوددهی گل رز
کاهش آبیاری و کوددهی گل رز

در قدم دوم می بایست از هرس بوته در فصل پاییز خودداری شود تا شاخه های گیاه کمی قوی تر شده و غلاف های بذری، رشد کامل تری داشته باشند زیرا بوته ی گل رز باید رشد غلاف بذر را کامل کرده تا بتواند ماندگاری و دوام بیشتری در فصل زمستان داشته باشد و به عبارتی می توان گفت که در این مقطع زمانی نباید شاخه و غنچه های گیاه هرس شود.

زمان بندی هرس گل رز
زمان بندی هرس گل رز

با عبور از مراحل قبلی و رشد کامل غلاف بذر؛ اجازه دهید برگ های بوته گل رز به طور کامل ریخته و درست در زمانی که 3 الی 4 روز متداوم دما به 7 الی 10 درجه سانتی گراد رسید، هرس گل رز را برای نگهداری گل رز در زمستان آغاز کنید.

هرس گل رز
هرس گل رز

برای انجام هرس باید از قیچی تمیز و استریل استفاده کرده و زاویه برش جهت هرس گیاه، 45 درجه باشد ( استفاده از قیچی استریل خطر هجوم بیماری های گل رز را کاهش می دهد ).

انجام هرس رز، سبب شکستن جریان باد شده که برای حفظ سلامتی گیاه بسیار مفید است. لازم به ذکر است که برای هرس صحیح باید تمام ساقه و یا شاخه های از بین رفته و آسیب دیده گیاه هرس شود و حتی برای محافظت بهتر از گیاه که البته انجام این عمل کاملا اختیاری است، می توان بوته گل رز را از 20 الی 30 سانتی متری از سطح زمین برش داد.

روش دوم، هیلینگ گل رز

تکنیک هیلینگ برای نگهداری گل رز در زمستان، مخصوص واریته دورگه چای، گراندفرول و فلوریبونداها بوده که واریته های مذکور نسبت به سایر گونه های دیگر گل رز، نیاز بیشتری به نگهداری و یا به عبارتی عایق کاری دارند که انجام این کار سبب می شود تا گیاه یخ نزده و از وزش باد محافظت شود.

برای انجام هیلینگ می بایست در قدم اول خاک مناسب گل رز با قدرت زهکشی بالا را فراهم کنید به طوری که برای تهیه این خاک، نباید خاک اطراف بوته گل رز را تخلیه کنید زیرا انجام این کار سبب می شود که سیستم ریشه ای گیاه آسیب دیده و مقاومت مناسبی برای فصل زمستان و عبور از سرما را نداشته باشد.

برای تهیه خاک مذکور می توانید به صورت آنلاین و مراجعه به فروشگاه های معتبر اقدام نمایید.

علت استفاده از خاک دارای قدرت زهکشی بالا در آن است که این نوع خاک، دارای ساختار مناسبی برای انجام تکنیک هیلینگ بوده و با توجه به شکاف هایی که بین ذرات آن وجود دارد این توانایی را خواهد داشت که جریان آب و هوا را به راحتی عبور دهد.

در صورتی که محل زندگی شما در فصل زمستان بیش از حد سرد است، می بایست برای انجام این تکنیک به همراه خاک زهکشی از مقداری مالچ نیز استفاده کنید.

هیلینگ بوته گل رز
هیلینگ بوته گل رز

در قدم سوم سوم و با عبور از مراحل قبلی می بایست خاک تهیه شده را برای نگهداری گل رز در زمستان، توسط بیل یا هر ابزار دیگری در اطراف گیاه پر کنید که این پوشش باید در اطراف پایه گیاه عرض و طول 30 سانتی متری داشته باشد و در حالتی که تمایل دارید از کمپوست ها به همراه خاک زهشکی برای انجام این کار استفاده کنید باید 15 سانتی متر از پوشش 30 سانتی متری را، از کمپوست برای پوشش اطراف پایه گیاه استفاده کنید.

برای جلوگیری از پخش شده خاک به اطراف گیاه در صورتی که محل کاشت گل رز در معرض وزش باد قرار دارد می توانید با استفاده از سیم و روزنامه و یا توری مرغی از پخش شدن خاک جلوگیری نمایید.

محافظت از گل رز در فصل زمستان
محافظت از گل رز در فصل زمستان

در مرحله آخر و با عبور از فصل زمستان و فرا رسیدن بهار، خاک اطراف گیاه را برداشته و اجازه دهید گیاه به حیات خود ادامه داده و تولید گلدهی داشته باشد.

برای جلوگیری از هدر رفت خاک تهیه شده، می توانید آن را برای سایر گیاهان باغ و یا باغچه خود استفاده نمایید.

بسته بندی بوته، روش سوم نگهداری گل رز در زمستان

در این روش توسط رشته طنابی باید شاخه های بوته گل رز را به هم بسته تا از آنها با انجام روش سوم در مقابل وزش باد، محافظت کرد و نحوه بستن شاخه ها باید به گونه ای باشد که کمی فضا بین شاخه ها وجود داشته باشد تا گیاه احساس خفگی نکند.

بسته بندی گل رز برای محافظت از سرما
بسته بندی گل رز برای محافظت از سرما

سپس لایه پوششی همانند پارچه که می بایست نرم باشد را دور تا دور شاخه ها، توسط سیم و یا طناب بسته که ارتفاع این لایه پوششی، باید از 30 سانتی متری سطح زمین باشد.

ایجاد لایه پوششی برای نگهداری گل رز در زمستان
ایجاد لایه پوششی برای نگهداری گل رز در زمستان

سپس همانند روش قبلی 30 سانتی متر اولیه ارتفاع گیاه را هم در عرض و هم در طول از خاک مناسب پر کرده تا گیاه نیز از سرمای زمستان در لایه های پایینی خود در امان باشد که با فرا رسیدن فصل بهار باید خاک مذکور و همچنین لایه پوششی را برداشته تا گیاه به حیات خود ادامه دهد.

روش آخر، محافظت از رز های کوچک در مقابله با سرما

روش چهارم نگهداری گل رز در زمستان، مختص رزهای کوچک بوده که این رزها آنچنان همانند رزهای بزرگ در معرض باد قرار نمی گیرند و آسیب کمتری به آنها وارد می شود.

برای محافظت از رزهای کوچک در ابتدا باید به اندازه 7 الی 10 سانتی متر از اطراف پایه گیاه را توسط برگ های خشک بپوشانیم و اطمینان حاصل نماییم که برگ های مورد استفاده، همگی خشک بوده و رطوبتی نداشته باشند زیرا در صورت وجود رطوبت در برگ ها، این امکان وجود خواهد داشت که بیماری های باکتریایی و قارچی، انتقال پیدا کرده و بوته گل رز آسیب جدی ببیند.

محافظت از بوته کوچک گل رز
محافظت از بوته کوچک گل رز

سپس با استقرار چهار پایه محکم در اطراف گیاه، پوشش پارچه ای را روی بوته گیاه نصب می کنیم که برای استحکام بیشتر می توان از سیم و یا رشته طنابی برای انجام این کار استفاده کرد. برای نتیجه گیری بهتر در روش آخر می توان مقداری کاه و کلش را در لا به لای شاخه های رز کوچک قرار داد که راندمان کیفی کار، بهتر شود و در انتها همانند سایر روش های قبلی می بایست تمام موارد اضافی را با عبور از فصل سرما در اطراف گیاه برداشته و اجازه داد تا گل رز به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

نگهداری گل رز در فصل زمستان
نگهداری گل رز در فصل زمستان

در صورتی که تا به حال تجربه نگهداری گل رز در زمستان را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 26 میانگین امتیازات: 3.9]
۴ نظرات
  1. الی می گوید

    ممنون از مطلب خوب

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از محبت شما.

  2. مهساپهلوان می گوید

    عالی بودمرسی ازمطالب خوبتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم دوست عزیز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy