کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

ترفندهای کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم اورینتال

0

پیاز گل لیلیوم

در مورد خرید پیاز گل لیلیوم موارد زیادی هستند که می توان با رعایت کردن آنها هزینه های یک دوره کشت لیلیوم را تا حد زیادی کاهش داد.

مورد اول در این مورد بحث خرید پیاز تازه یا Fresh است زیرا با توجه داشتن به تاریخ تولید پیاز گل لیلیوم می توان انتظار داشت که کیفیت گل تولیدی بسیار بالاتر از زمانی باشد که پیاز کاشته شده مدتی از تولید آن گذشته باشد یا نزدیک به ماه های آخر تاریخ انقاضای خود باشد. آنچه که در این موضوع اهمیت دارد مساله کیفیت گل لیلیوم در بازار فروش است زیرا در صورتی که پیاز لیلیوم تازه کشت شود قطعا با توجه به کیفیت بالاتر قیمت گل در بازار فروش بالاتر خواهد بود.

به عبارتی می توان گفت کاشت پیاز تازه، اثر مستقیمی روی کیفیت گل اورینتال دارد و سوای بحث فروش در هنگام کاشت پیاز گل لیلیوم تازه تمامی پیاز ها تشکیل ساقه و ریشه می دهند اما این حالت در زمانی که پیازی که مدتی از تولید آن گذشته صدق نمی کند و درصد خرابی در اینگونه پیاز ها بالا است که در آخر منجر به کاهش تعداد شاخه گل لیلیوم می شود و این خود یک ضرر اقتصادی است. در صورتی که خود تولیدکننده مستقیم از کشور هلند پیاز گل لیلیوم را وارد کند اشراف کاملی به موضوع تاریخ تولید خواهد داشت. همچنین شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تجارت پیاز لیلیوم را مطالعه نمایید. اگر تولید کننده پیاز لیلیوم را از بازار داخل تهیه کند می تواند با پرسش از وارد کننده و یا اسکن بارکد روی جعبه پیاز گل لیلیوم از تاریخ تولید پیاز لیلیوم به اطلاع کامل دست یابد.

مورد دوم که اثر مستقیم روی کاهش هزینه در کشت لیلیوم در زمینه پیاز دارد این است که باید بدانیم چه پیازی را خریداری کنیم. آنچه که مشخص هست این است که پیاز مناسب جهت خرید پیازی است که اندازه ی آن 16-18 و 18-20 باشد و آنچه که از لحاظ اندازه گل لیلیوم اورینتال (گلبرگ) مورد پسند بازار فروش است همین سایز های گفته می باشد. وقتی از اندازه پیاز لیلیوم صحبت می کنیم یعنی به طور مثال همان سایز 18-20 یعنی اندازه غنچه تشکیل شده (در انتهای دوره کشت) باید حدفاصل 18-20 سانتی متر باشد و دقیقا همین اندازه است که مورد توجه بازار فروش ایران می باشد و خرید سایز بزرگتر پیاز گل لیلیوم با توجه به اینکه گرانتر می باشد آنچنان خرید آن توجیه اقتصادی نداشته و در آخر در صورتی که سایز های گفته شده به خوبی کشت شوند قیمت فروش آنها تفاوتی با کاشت پیاز های بزرگتر در بازار نخواهد داشت و این خود نکته مهمی است که باید در جهت هزینه های کشت لیلیوم به آن توجه داشت که البته موضوع رنگبندی در خرید پیاز لیلیوم  نیز دارای اهمیت است که در مقاله های بعدی به آنها اشاره خواهم کرد.

گلخانه کشت گل لیلیوم

تمام امکانات مهم گلخانه جهت کشت لیلیوم را می توانید در مقاله شرایط گلخانه جهت کاشت پیاز گل لیلیوم مطالعه نمایید اما نکاتی در این حوزه حائز اهمیت است که دانستن آنها سبب کاهش هزینه های کشت لیلیوم می شود.

مورد اول در این موضوع بحث آب قابل دسترس جهت آبیاری کشت گل لیلیوم است. آب مورد نیاز گلخانه گل لیلیوم از چاه و یا کانال های عبوری از کنار گلخانه تامین می شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که این دو مورد تامین آب همیشه آب مورد نیاز کشت لیلیوم را تامین می کنند تا در حین مراحل کاشت، داشت و برداشت با مشکل کمبود آب مواجه نشویم زیرا در صورت بروز این اتفاق حتی در صورت داشتن یک منبع ذخیره ممکن است مجبور به خرید آب جهت کشت گل لیلیوم شویم که این امری هزینه بر خواهد بود.

مورد دوم بحث EC و PH آب است که باید قبل از کشت حتما بررسی دقیق شود زیرا اگر منبع تامین آب لیلیوم چاه گلخانه است سوای اینکه باید چاه از لحاظ تامین آب و عمق بررسی شود باید آب چاه نیز از لحاظ EC و PH و همچنین عوامل ویروسی و باکتری نیز بررسی شود چون در صورتی که آب چاه حاوی ویروس و باکتری باشد کشت گل لیلیوم را با خطر مواجه کرده و گیاه را مورد هجوم بیماری های گل لیلیوم قرار می دهد.

همچنین این موضوع می تواند به گیاه و ریشه ی آن آسیب جدی وارد کند که خود یک ضرر اقتصادی محسوب می گردد و در صورتی که EC آب بالا باشد هرچند که شرایط گلخانه مناسب باشد به ناچار مجبور به خرید دستگاه RO (دستگاه تصفیه آب) می شویم که این خود هزینه زیادی را به کشت لیلیوم وارد می کند. خاطر نشان می کنم که EC آب چاه در فصل گرما بالاتر از فصل سرما است زیرا در فصل گرما به علت نبود بارش های آسمانی و تجمع املاح آلی و معدنی شوری آب چاه بالاتر می رود و این خود می تواند نکته مهمی در جهت آبیاری گل لیلیوم باشد. پس با پرسش از گلخانه دار می توان از شوری آب چاه در فصل سرما و گرما مطلع شد و با دقت بیشتری اقدام به کشت لیلیوم کرد.

بهترین EC آب خالی جهت آبیاری گل لیلیوم 0/3 – 0/5 میکروزیمنس یا عبارتی همان 500-300 است زیرا با توجه به این EC می توان کود مناسب را برای گل لیلیوم فراهم کرد.

PH آب کشت لیلیوم باید بین 6 -7 باشد تا بتوان از لحاظ حل شدن کود در آب بالاترین راندمان را در جهت دستور غذایی گل لیلیوم داشته باشیم.

دستگاه های تشخیص EC و PH در بازار موجود هستند اما اکیدا توصیه می کنم از این دستگاه ها در حین کشت استفاده شود و قبل از کشت حتما آب در سازمان آب منطقه آزمایش شود تا از لحاظ باکتری و ویروس نیز بررسی گردد.

مورد سوم در حوزه گلخانه بحث موقعیت خود گلخانه است. گلخانه گل لیلیوم باید در نزدیکی بازار فروش باشد که هزینه ارسال گل به بازار هزینه ی زیادی نباشد و از طرفی پس از گذراندن یک دوره کشت لیلیوم موفق بهتر است غرفه ای جهت فروش گل در بازار اجاره شود تا درصد فروشنده گل لیلیوم حذف شده و هزینه ی کشت پایین بیاید زیرا در صورت تولید مداوم گل لیلیوم (گل سوسن) و یا سطح زیر کشت زیاد، باید درصد زیادی بابت فروش پرداخت کنید که اجاره یک غرفه در بازار فروش می تواند توجیه بیشتری نسبت به کار کردن با فروشنده های گل داشته باشد زیرا با تولید با کیفیت گل همواره مشتری به سمت شما خواهد آمد.

ترفندهای کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم اورینتال
ترفندهای کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم اورینتال

مورد چهارم بحث علف هرز گلخانه جهت کشت گل لیلیوم است. گلخانه باید عاری از علف هرز باشد. برخی از گونه های علف هرز هرگز با علفکش ها از بین نمی روند و بهتر است تمام علف های هرز در گلخانه یا سوزانده شده باشند یا کف گلخانه لیلیوم پلاستیک باشد که مانع از رشد علف هرز شود زیرا رشد علف هرز بعد ها از میان کرت یا از روی خود کرت های گل لیلیوم سبب رقابت نوری و غذایی شده و کیفیت گل کاهش پیدا می کند که این خود سبب ضرر اقتصادی می شود و از طرفی خود از بین بردن علف هرز در حین کشت می تواند هزینه بر باشد.

مورد پنجم بحث پلاستیک گلخانه لیلیوم است. بهتر است پلاستیک از جنس پلی کربنات باشد تا هم دوام بیشتری در فصل سرما داشته باشد و هم نسبت به سایر مواد مصرفی بیشتر مانع انتقال نور به داخل گلخانه شود تا دمای داخل گلخانه گل لیلیوم بالا نرود که در نتیجه انرژی بیشتری صرف خنک کردن گلخانه نشود که خود این مورد نیز هزینه بر است. از طرفی باید پلی کربنات مصرفی گلخانه لیلیوم تازه باشد زیرا در صورت استفاده چندین ساله ممکن است با سوراخ شدن پلاستیک گلخانه ضرر اقتصادی به تولید کننده تحمیل شود پس بهتر است گلخانه ای که اجاره می شود پلی کربنات مصرفی آن تازه باشد.

لازم به ذکر است جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی اشاره شده و همچنین آشنایی با انواع گلخانه می توانید مقاله طرح توجیهی گلخانه لیلیوم را مطالعه نمایید.

خاک کشت گل لیلیوم

بهتر است بستر کشت گل لیلیوم از کوکوپیت باشد. کاهش هزینه کشت لیلیوم در این حوزه از آن جهت حائز اهمیت است که با خرید یک کوکوپیت مناسب با EC کمتر از 500 ترجیحا ساخت کشور سریلانکا می توان حداقل از بابت خاک کشت گل لیلیوم برای پنج دوره کشت اطمینان حاصل کرد و بابت خاک کشت در طی دوره های بعدی هزینه ای پرداخت نشود. حتما کوکوپیت خریداری شده باید با EC گفته مطابقت داشته باشد و عاری از شن باشد زیرا برخی از فروشندگان برای افزایش وزن کوکوپیت درون آن شن ریخته و وزن آنرا بالا می برند و از طرفی بهتر است که کوکوپیت مصرفی جهت کشت لیلیوم با پرلیت مخلوط شود تا هزینه کمتری صرف خرید کوکوپیت شود. در صورت هزینه کمتر می توان از کوکوپیت دسته دوم نیز استفاده کرد در حالتی که این کوکوپیت شسته شود و بیشتر از دو بار از آن استفاده نشده باشد توجیه دارد که از آن در کشت گل لیلیوم استفاده کرد. لازم به ذکر است هر قالب کوکوپیت بدون لحاظ کردن پرلیت می تواند سه سبد کشت لیلیوم را پر کند.

ضریب مخلوط کردن کوکوپیت و پرلیت باید به صورت زیر باشد:

60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت

یا

70 درصد کوکوپیت + 30 درصد پرلیت

کود مصرفی گل لیلیوم

کود ایرانی خوب تفاوتی با برند های با کیفیت خارجی ندارد و برای کاهش هزینه ها در کشت لیلیوم می توان از کود های ایرانی با کیفیت استفاده کرد.

در صورتی که شما عزیزان هم نکاتی در مورد کاهش هزینه های کشت گل لیلیوم می دانید می توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 3.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy