کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا کاج مطبق رشد نمیکند + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

2

چرا کاج مطبق رشد نمیکند ؟ رشد نکردن کاج مطبق دلایل زیادی داره که از جمله اونها میشه به نور و درجه حرارت نامناسب، کود ندادن ( یا کود دادن کم ) و آبیاری اشتباه، حمله حشرات و بیماری ها به گیاه، کیفیت پایین خاک و همچنین فضای کم گلدون اشاره کرد.

برای پرسش مطرح شدمون یعنی چرا کاج مطبق رشد نمیکنه باید بگم دلیل رشدن نکردن این گیاه زینتی هر چی که باشه، برای اون راه حل و یا راه حل های مناسبی وجود داره به همین خاطر من در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن همه دلایل و یا علت توقف رشد کاج مطبق رو به صورت جداگونه بررسی می کنم تا به آسونی بتونید علت اصلی مشکل گیاه خودتون رو تشخیص بدید و با استفاده از روش های فوری درمان، سریعا اون رو احیا کنید، تا پایان این مقاله همراه من باشید.

نور نامناسب چطور به گیاهمون آسیب میزنه و رشد اون رو کم می کنه ؟

علت رشد نکردن کاج مطبق
علت رشد نکردن کاج مطبق

درسته که کاج مطبق از گیاهان کم نور آپارتمانی حساب میشه اما اگر نور محل نگهداری این گیاه زینتی خیلی کم یا زیاد باشه، عواقب خیلی بدی می تونه گریبان گیاهمون رو بگیره.

اگر نور محل نگهداری گیاه خیلی زیاد باشه، خوب طبیعیه که سوخت و ساز اون بیشتر بشه و به خاطر همین موضوع کاج مطبق با کمبود انرژی روبرو بشه چرا که در نهایت کار به جایی می رسه که ریشه ها دیگه نمی تونن نیاز گیاه رو به لحاظ رطوبت و مواد غذایی تامین کنن ( یعنی نتونن پا به پای سوخت و سوز برگ ها پیش برن ).

در نقطه مقابل عرضی که خدمت شما داشتم اگر نور محل نگهداری گیاه خیلی کم باشه، خوب طبیعیه که فتوسنتز به مشکل بخوره و میزان کلروفیل سازی برگ ها کاهش پیدا کنه و اونطور که باید، گیاه رشد مناسبی به لحاظ شاخه و برگ نداشته باشه.

بنابراین اگر گیاهتون در روز هشت ساعت نور غیر مستقیم خورشید رو جذب نمیکنه، مطمئن باشید که علت رشد نکردن کاج مطبق شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری اون هست بنابراین باید میزان نور مناسب رو هر چه زودتر برای گیاه عزیزتون فراهم کنید.

گیاهتون رو در نزدیکی پنجره های جنوبی خونه قرار بدید جوری که فاصله گلدون تا پنجره حدودا دو متر بشه و گیاه در طول روز به هشت ساعت نور غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشه ( اگر نمی تونید برای گیاهتون 8 ساعت نور تامین کنید، می تونید از لامپ های مخصوص مثل فلورسنت استفاده کنید ).

برای جذب بهتر نور خورشید می تونید یک روز در میون 180 درجه گلدون گیاهتون رو بچرخونید تا برگ های پشتی هم به خوبی برگ های جلویی، نور خورشید رو جذب کنن.

درجه حرارت کم یا زیاد چجوری باعث توقف رشد کاج مطبق میشه ؟

توقف رشد کاج مطبق
توقف رشد کاج مطبق

معمولا درجه حرارت محیط خونه برای نگهداری کاج مطبق مناسبه اما اگر یک زمان نوسانات دمایی پیش بیاد ( مثل زمانی که پنجره رو باز می کنید تا گیاه هوا بخوره )، این موضوع می تونه به شدت به گیاهتون آسیب بزنه.

بهترین دما برای نگهداری کاج مطبق بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد هست بنابراین همیشه کنار گلدون گیاهتون یه دماسنج کوچیک بزارید.

اگر دما خیلی زیاد بشه، خوب طبیعیه که تبخیر و تعرق برگ ها هم بشتر بشه و شما شاهد توقف رشد کاج مطبق تون باشید.

در نقطه مقابل اگر دما خیلی کم بشه، گیاهتون مکانیسم دفاعیش رو فعال و سعی می کنه از ظرفیت های موجود کمترین استفاده رو بکنه.

بنابراین در ارتباط با پرسش اصلیمون یعنی چرا کاج مطبق رشد نمیکند باید بگم اگر شما در مناطق گرمسیر و یا سردسیر کشور زندگی می کنید، باید همیشه حواستون به دمای محل نگهداری گیاهتون باشه.

چرا منشا بیشتر مشکلات و گرفتاری های کاج مطبق از آبیاری اشتباهه ؟

به جرات میشه گفت سخت ترین قسمت نگهداری کاج مطبق، آبیاری این گیاه زینتیه چون بسیاری از افراد گیاهشون رو با یک برنامه ریزی مشخص و همیشگی آبیاری می کنن و به خشک بودن سطح خاک قبل از آبیاری، اهمیتی نمیدن.

اگر با برنامه و بدون در نظر گرفتن اصول گیاهتون رو آبیاری می کنید و یا اینکه زمان آبیاری آبی از انتهای گلدون گیاهتون خارج نمیشه، شک نکنید که مشکل رشد نکردن کاج مطبق شما به خاطر همین آبیاری نامناسب گیاهتون هست.

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتیه که 15 سانتی متر سطح خاک خشک میشه و از طرفی دیگه بهترین روش آبیاری این گیاه زیبا حالتیه که در زمان آبدهی، حتما آب اضافی از انتهای گلدون خارج بشه.

با توجه به نکته ای که خدمتتون عرض کردم شما باید به گیاهتون اهمیت بیشتری بدید جوری که هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک اون رو بررسی کنید تا کاج مطبقتون حتما در صورت نیاز آبیاری بشه چون ایران کشور چهار فصلیه و هر فصل دما و نور متفاوتی داره.

برای آبیاری کاج مطبقتون از یک لیوان کوچیک استفاده نکنید و همیشه طوری گیاه رو آبیاری کنید که همه جای خاک به خوبی مرطوب و حتما آب اضافی از انتهای گلدون خارج بشه چون فقط تو همین حالته که ما متوجه میشیم گیاهون و ریشه هاش مقدار آب مناسبی رو دریافت کردند.

میخوام شاهد افزایش رشد کاج مطبق ام باشم چطوری از کودهای شیمیایی استفاده کنم ؟

افزایش رشد کاج مطبق
افزایش رشد کاج مطبق

اگر با مقالاتم در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دونید که من بارها گفتم با آب خشک و خالی نمیشه رشد گیاهان رو افزایش داد چون گیاهان هم نیازهایی دارند که باید برطرف بشند در غیر این صورت، نباید از آنها انتظار زیادی داشت ( یعنی توقع افزایش رشد کاج مطبق ممنوع ).

کاج مطبق گیاهیه که از اول بهار تا آخر پاییز نیاز به تغذیه سبک داره حتی اگر خاک گلدون هم مواد غذایی داشته باشه، این مواد مغذی با 4 الی 5 بار آبیاری شستشه شده و انتهای گلدون خارج میشن بنابراین نیازه که گیاه تو این 9 ماه اول سال حتما با کودهای مناسب و کامل تغذیه بشه.

بنابراین اگر گیاهتون رو تا الان تغذیه نکردید یا میزان تغذیه اون کم بوده، مطمئن باشید که علت توقف رشد کاج مطبق شما به خاطر همین کمبود مواد در گیاهتون هست.

در ارتباط با پرسش اصلیمون یعنی چرا کاج مطبق رشد نمیکنه باید بگم اگر گیاهتون ارتفاع کمی داره، بهتره ماهانه یکبار اون رو با کود 10 10 10 به اندازه 15 سی سی در یک لیتر آب تغذیه کنید و اما اگر ارتفاع اون زیاد هست، بهتره که کود سه بیست رو هر چه زودتر تهیه کنید و ماهانه یکبار به اندازه 20 سی سی از اون رو در 1/5 لیتر آب بریزید و در اختیار گیاهتون قرار بدید.

مدت هاست خاک گلدون رو تعویض نکردم این موضوع چطوری باعث رشد نکردن کاج مطبق ام میشه ؟

خاک گلدون وظیفه داره که گیاه رو نگه داره و برای ریشه های اون مواد غذایی و رطوبت رو تامین کنه بنابراین اگر خاک خیلی سنگین باشه، طبیعیه که ریشه ها احساس خفگی داشته باشند و به مرور زمان پوسیده بشن و اما اگر در نقطه مقابل خاک خیلی سبک باشه، جای تعجبی نداره که آب و مواد غذایی خیلی سریع از محدوده ریشه ها خارج شن و ریشه ها فرصتی برای جذب اونها نداشته باشند.

اگر زمانی که گیاهتون رو آبیاری می کنید می بینید که آب سریعا از انتهای گلدون خارج میشه ( یعنی زیر 10 ثانیه ) و یا اینکه 2 الی 3 دقیقه طول میکشه تا اولین قطره های آب اضافی خارج شن، شک نکنید علت رشد نکردن کاج مطبق شما به خاطر همین کیفیت بد یا پایین خاک گلدونه و معمولا زمانی این اتفاق میفته که یک سال از عمر خاک گیاه گذشته باشه.

در ارتباط با پرسش اصلیمون یعنی چرا کاج مطبق رشد نمیکند باید بگم اگر مشکل گیاهتون از خاک نامناسبه، هر چه سریعتر مقداری کوکوپیت و پرلیت رو تهیه و اونهارو جایگزین خاک فعلی گیاهتون کنید.

فضای کم گلدون چه اثری رو کاهش یا توقف رشد گیاهمون داره ؟

به صورت کلی جز شرایط خاص، باید گلدون کاج مطبق هر دو سال یکبار تعویض بشه چون ریشه ها هم مثل خود گیاه رشد میکنن و به خاطر همین موضوع باید فضای مناسب این کار در اختیارشون باشه.

اگر دو سالی میشه که گلدون گیاهتون رو عوض نکردید و یا مطمئن هستید که گلدون الانه گیاهتون برای اون کوچیک هست، برای افزایش رشد کاج مطبق تون هرچه سریعتر دست به کار بشید و گلدون گیاهتون رو عوض کنید.

گلدون جدیدی که تهیه می کنید فقط دو سایز از گلدون فعلی گیاهتون بزرگتر باشه تا بتونید بهترین نتیجه رو از این هزینه ای که می کنید به دست بیارید تا در آینده باز شاهد توقف رشد کاج مطبق تون نباشید.

چرا گیاه آفت زده و بیمار رشدش کم یا متوقف می شه ؟

زمانی که کاج مطبق تحت تاثیر حمله حشرات قرار بگیره، گیاه دچار استرس و رشد اون متوقف و یا به مرور زمان کم میشه.

اگر روی ساقه و برگ های گیاه خود لکه های چسبناک عسلک شکل و یا سوراخ های کوچیک و ریز رو می بینید، مطمئن باشید که دلیل رشد نکردن کاج مطبق شما به خاطر حمله حشرات موذی به گیاهتون هست.

برای درمان و رفع استرس گیاه پیشنهاد می کنم سریعا سم کنفیدور رو خریداری کنید و بر اساس دوزی که تولید کننده محصول پیشنهاد کرده، از اون استفاده برای احیا کاج مطبق تون استفاده کنید.

از طرفی دیگه اگر روی برگ های گیاهتون لکه های سیاه و قهوه ای رنگی به وجود اومده ( این مشکل خیلی در این گیاه زینتی شایع نیست ) که دوراین لکه ها یه نوار زرد رنگه، دلیل توقف رشد کاج مطبق شما به خاطرحمله بیماری های قارچی به گیاهتون هست.

برای درمان بهتره که سریعا قارچکش کاربندازیم رو تهیه کنید و با همون مقداری دوزی که سازنده محصول پیشنهاد کرده، گیاهتون رو درمان کنید.

این بود کلیاتی درباره اینکه چرا کاج مطبق رشد نمیکند با این حال امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی عزیز سایت پرشیالرن کمک کرده باشه تا در درمان گیاهتون به بهترین نحو ممکل عمل و هر چه زودتر اون رو احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر کاهش یا افزایش رشد کاج مطبق خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 29 میانگین امتیازات: 4.2]
۲ نظرات
  1. ماندانا می گوید

    برگ های پایین ریخته و فقط بالا برگ داره و برگ ها خشک میشن و می ریزن. خاک را دیروز تعویض کردم و خاک برگ خالی ریختم فکر کنم خیلی سبک شد‌. ریشه ی چندانی نداشت.
    الان زشت شده چون پایین خالیه. چکار کنم؟

  2. رضایی می گوید

    سلام علیکم بارعرض تشکر خدمت شما عرض کنم که گیاه بنده بعد از ۴-۵ طبقه حالا حدود دو سال است بصورت ساقه به انداره ۵۰ سانتیمتر رشد کرده و دیگر طبقه ای نمی شود علت چیست ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy