کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت خشک شدن کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

3

خشک شدن کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نور بیش از حد، آبیاری بسیار کم، درجه حرارت بالا و همچنین هجوم بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت خشک شدن کاج مطبق را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور بیش از حد محل نگهداری چگونه باعث خشک شدن کاج مطبق می شود ؟

علت خشک شدن کاج مطبق
علت خشک شدن کاج مطبق

اگر فاصله گلدان کاج مطبق تا پنجره کمتر از یک متر باشد و یا اینکه گیاه در طول روز دائما نور مستقیم خورشید را جذب کند، خوب طبیعی است که میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده و به واسطه همین افزایش، برگ های گیاه میل به خشک شدن پیدا کنند.

بنابر آنچه که گفته شد اگر فاصله گلدان گیاه تان تا پنجره بسیار کم است ( کمتر از یک متر ) و یا اینکه نور خورشید به صورت مستقیم روی برگ های آن می تابد، تردید نداشته باشید که علت خشک شدن کاج مطبق شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب محل نگهداری گیاه تان است.

برای احیای گیاه پیشنهاد می شود فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید ( بهترین فاصله برای کاج مطبق تا پنجره های نورگیر خانه حدودا دو متر است ) و یا اینکه توسط پرده یا توری شفاف نور مستقیم خورشید را به نور غیر مستقیم تبدیل کنید.

برای افزایش راندمان جذب نور خوشید توسط گیاه بهتر است یک روز در میان گلدان کاج مطبق را 180 درجه بچرخانید تا تمامی برگ های گیاه در طول 48 ساعت به نور کامل و غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشند.

آبیاری بسیار کم چه ارتباطی با خشک شدن گیاه دارد ؟

دلیل خشک شدن کاج مطبق
دلیل خشک شدن کاج مطبق

اگر گیاه خود را با یک برنامه ریزی مشخص و از پیش تعیین شده آبیاری می کنید ( مثل زمانی که تصمیم می گیرید هر جمعه کاج مطبق خود را آبیاری کنید ) و یا اینکه در زمان آبیاری آب اضافی از انتهای گلدان گیاه تان خارج نمی شود، تردید نداشته باشید که دلیل خشک شدن کاج مطبق شما به خاطر همین آبیاری نامناسب گیاه تان است.

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبدهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بنابر آنچه که اشاره شد شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو روز یک بار رطوبت سطح خاک گلدان گیاه تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید همیشه کاج مطبق شما در صورت لزوم آبیاری می شود ( مجددا تاکید می کنم در زمان آبیاری می بایست آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود ) زیرا ایران کشوری چهار فصل است بنابراین گاهی نیاز می باشد هر 5 روز یکبار و گاهی هر 20 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

  • آیا ممکن است خشک شدن گیاه و یا به عبارتی دیگر مرگ آن به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، رطوبت مناسبی در اختیار ریشه های گیاه قرار نمی گیرد.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

خشک شدن گیاه به واسطه درجه حرارت بالا چگونه اتفاق می افتد ؟

درجه حرارت بالا نیز مانند نور بیش از حد محل نگهداری باعث افزایش تبخیر و تعرق برگ های کاج مطبق شده که واسطه آن فرآیندهای متابولیسمی گیاه با شدت بیشتری انجام می شوند ( یعنی حتی انرژی ذخیره شده گیاه نیز مصرف می شود ) بنابراین اگر دما برای چندین روز بالای 30 درجه سانتی گراد باشد، به مرور گیاه آسیب دیده و ساقه و برگ های آن خشک می شوند.

برای تشخیص علت اصلی مشکل گیاه کافیست کنار گلدان آن یک دماسنج کوچک قرار دهید تا در صورت بالا بودن درجه حرارت، سریعا اقدام به کاهش دما نمایید تا در آینده مجددا شاهد خشک شدن کاج مطبق خود نباشید.

بیماری های قارچی با چه مکانیسمی سبب خشک شدن کاج مطبق شما می شوند ؟

بیماری های قارچی نسبت به سه مورد قبلی که به آنها پرداختیم، کمتر به کاج مطبق آسیب می رسانند با این حال اگر دائما برگ های گیاه خود را با آب اسپری کنید بدون آنکه تهویه ای اطراف گیاه باشد و یا اینکه از خاک های آلوده برای گلدان گیاه خود استفاده کنید، احتمال دارد که این بیماری ها به گیاه شما حمله کرده و آسیب های زیادی را به آن وارد کنند.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که در صورت نظافت گیاه این لکه ها از بین نمی روند، مطمئن باشید که دلیل خشک شدن کاج مطبق شما به خاطر هجوم قارچ ها به آن است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود فورا قارچکش کاربندازیم را تهیه کنید و از آن بنابر توصیه سازنده محصول، برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر خشک شدن گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

پاینده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 124 میانگین امتیازات: 4]
۳ نظرات
  1. برادران می گوید

    سلام یعنی هر روز نباید برگها رو با اسپری اب بدم ؟اخه خونه ما خیلی گرکه

  2. Mani می گوید

    باسلام خدمت آقای فتاح زاده عزیز،من یک کاج گلدانی دارم که برگهایش ازپایین شروع کردندبه ریختن ومنهم شاخه های فرعی خشک شده را ازمحل اتصال به تنه اصلی جداکردم ودوسه سالی ازآنوقت میگذردوکاجم هیچ شاخه جدیدی نداده وشاخه های موجودهم فقط قسمت سرشون مقداری برگ داره،میخاستم سوال کنم اگردرختوکه حدود دومتر است از وسط قطع کنم،اون تنه یک متری که مانده، دوباره برگ میدهدمیدهدیانه؟ ممنون میشوم راهنمایی کنید🙏🏻

  3. سهیلا می گوید

    خیلی ممنون خوب وجامع توضیح دادید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy