کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه لکه سیاه رز را درمان و کنترل کنیم ؟

1

بیماری لکه سیاه رز، یک عفونت قارچی برای انواع گل رز است که در نهایت می تواند بر روی غنچه آثار مخربی را ایجاد کند.

این بیماری در درجه ی اول با زرد شدن برگ ها آغاز و پس از مدتی بر روی برگهای گیاه نقاط سیاه رنگی را ایجاد نموده و آن را به سرعت گسترش می دهد.

در نهایت این بیماری سبب خواهد شد تا بوته ی گل رز از بین برود در نتیجه بهتر است سریعا در صورت وقوع بیماری، روش مناسبی برای مبارزه با آن اتخاذ شود.

از جلمه ی الزامات مبارزه با لکه سیاه گل رز می توان به اسپری نمودن قارچ کش های مربوطه و همچنین جداسازی بافت های آلوده از بوته اشاره نمود.

از طرفی، موارد دیگری وجود دارد که از هجوم بیماری جلوگیری کرده که از جمله ی آنها می توان به کاشت نژاد های مقاوم گل رز، موقعیت نوری مناسب جهت رشد و نمو گیاه و همچنین آبیاری گل رز در زمان صبح اشاره نمود.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به صورت علمی و اصولی، به شیوه های مقابله با این بیماری و همچنین روش های پیشگیری از هجوم لکه سیاه رز می پردازیم امید است که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

جلوگیری از انتشار و درمان لکه سیاه رز

کنترل لکه سیاه رز
کنترل لکه سیاه رز

اولین قدم برای توقف و کنترل لکه سیاه رز از بیماری های گل رز، هرس نمودن برگ های آلوده به این بیماری در هوای خشک و غیر مرطوب می باشد. لازم به ذکر است که هرس بافت های آلوده هرگز نباید در روزهای بارانی صورت بگیرد.

در نتیجه به محض مشاهده ی لکه های سیاه رز در پشت برگها، می بایست بافت آلوده توسط یک قیچی باغبانی تمیز و استریل، جداسازی و هرس شود.

بعد از جداسازی بافت های آلوده، مجددا قیچی باغبانی ضدعفونی شده تا از پخش شدن قارچ های مخرب جلوگیری شود.

برای ضدعفونی نمودن قیچی باغبانی جهت هرس گل رز می توانید از حرارت و یا الکل استفاده نمایید تا قیچی از هرگونه حضور اسپور قارچی در امان باشد.

لازم به ذکر است پس از ضدعفونی نمودن قیچی، آن را خشک کرده تا از زنگ زدگی آن جلوگیری نمایید.

در قدم بعدی می بایست تمامی شاخه و برگ های آلوده را دور انداخته و بدون آنکه این تصور وجود داشته باشد تا از آنها به عنوان خاکبرگ برای دیگر نقاط باغ و یا خاک باغچه استفاده شود زیرا نگهداری آنها، مجددا سبب انتشار بیماری خواهد شد.

سپس بوته گل رز را توسط قارچ کش های مناسب اسپری نمایید. قارچ کش ها، درمان کننده ی بیماری لکه گل سیاه رز نیستند و تنها کاری که توانایی انجام آن را دارند آن است که از انتشار و یا شیوع بیماری جلوگیری کنند.

عامل بیماری لکه سیاه رز
عامل بیماری لکه سیاه رز

نحوه ی اسپری قارچکش بدین صورت است که با دز مناسب در درجه ی اول بوته ی گل رز و سپس گیاهان اطراف، اسپری می شوند.

بهتر است برای جلوگیری از شیوع بیماری و کنترل عامل بیماری لکه سیاه رز، قارچ کش هر 7 الی 10 روز و در سه نوبت، بر روی بوته ی رز اسپری شود.

بهترین قارچ کش برای گل رز

برای پاسخ به پرسش بهترین قارچ کش برای گل رز می توان گفت قارچ کش های بسیار زیادی وجود دارند که در مبارزه و توقف عفونت بیماری لکه سیاه رز، مناسب هستند با این حال توصیه ی بنده استفاده از قارچ کش هایی می باشد که دارای ترکیبات کاپتان و همچنین مس هستند زیرا قارچ های مذکور بارها ثابت نموده اند که در توقف بیماری، عملکرد بهتری نسبت به سایر قارچ کش های دیگر دارند.

البته بسیاری از همکاران نیز از قارچ کش مانکوزب برای توقف بیماری لکه سیاه روی برگ گل رز استفاده می کنند که قارچ کش مذکور نیز، دارای قدرت مناسبی برای جلوگیری از انتشار بیماری است.

لازم به ذکر است قارچکش های اشاره شده در پرورش گل رز گلخانه نیز در صورت هجوم بیماری کاربرد دارد.

در صورتی که تمایل ندارید از قارچ کش های شیمیایی برای توقف بیماری لکه سیاه رز استفاده نمایید می توانید به راحتی با به کارگیری از چند ماده ی ارگانیک، محصولی را تهیه کرده تا بتوانید به واسطه ی آن با بیماری مقابله کنید.

برای تهیه محصول مذکور می توانید 9 گرم جوش شیرین به همراه 2 قاشق غذاخوری روغن نباتی و همچنین 1/5 قاشق غذاخوری صابون شستشوی دست (مایع) را در 3/7 لیتر آب حل نموده و سپس مخلوط تهیه شده را در بطری مناسب قرار دهید. از این مخلوط می توانید هر 7 روز یکبار بر روی بوته ی گل رز استفاده کرده و آنرا اسپری نمایید.

لازم به ذکر است که قبل از استفاده می بایست هر بار بطری را چندین مرتبه تکان داده تا مخلوط آن به خوبی با هم ترکیب شده و اثر مثبت آن کاهش پیدا نکند.

از دیگر عوامل مهم در توقف عامل بیماری لکه سیاه رز، موقیعت بوته ی گل رز نسبت به نور آفتاب می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود در صورتی که بوته ی رز شما در محل مناسبی به لحاظ جذب نور خورشید قرار ندارد، بوته را جا به جا کرده و به محل مناسبی انتقال دهید زیرا قارچ ها در نقاط مرطوب و خنک قابلیت رشد داشته که انجام پیشنهاد مذکور، سبب می شود رشد قارچ ها مختل شده و آسیبی به گیاه وارد نشود.

پیشگیری از ایجاد لکه سیاه روی برگ گل رز

لکه سیاه روی برگ گل رز
لکه سیاه روی برگ گل رز

همان طور که اشاره شده یکی از روش های درمان لکه سیاه رز، دسترسی گیاه به نور مناسب است با این حال در این موضوع باید به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت جا به جایی گیاه، بوته را به نقطه ای منتقل نکنیم که برای گیاه بالاترین لوکس نوری در دسترس باشد زیرا این امر سبب می شود تا برگ ها و دیگر نقاط بوته ی گل رز دچار سوختگی شود.

بهترین حالت جذب نور برای گیاه در پیشگیری از عامل بیماری لکه سیاه رز حالتی است که بوته در زمان صبح به نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد و در عصر، شرایط نوری سایه و یا به عبارتی جذب حداقلی نور برای آن امکان پذیر باشد.

دومین قدم در پیشگیری، رعایت فاصله بین بوته های گل رز است زیرا رعایت فاصله ی مناسب، سبب ایجاد تهویه بین بوته ها شده و گیاه را از خطر بیماری عفونت قارچی و لکه سیاه رز در امان نگاه می دارد که البته ایجاد فاصله بین بوته ها نیز عمل برداشت گل رز را نیز بسیار آسان می کند.

بهترین فاصله ی کاشت برای بوته های گل رز در باغ و یاغچه 61 تا 91 سانتی متر می باشد.

قدم سوم، پاکسازی برگ ها و شاخه های مرده و یا به عبارتی از بین رفته در اطراف گیاه می باشد زیرا تجمع آنها می تواند از عفونت قارچی پشتیبانی کرده و یا بستری برای رشد آنها باشد که در این صورت بیماری به سایر گیاهان دیگر منتقل می شود.

خطرساز ترین زمان تجمع برگ های مرده و آسیب آنها به گیاه زمانی می باشد که باراش باران وجود داشته و موارد مذکور با جذب رطوبت، سبب رشد عامل عفونت قارچی شوند.

قدم پنجم، هرس گیاه در قسمت های آسیب دیده می باشد که در اینجا منظور از قسمت های آلوده به بیماری لکه سیاه رز نمی باشد بلکه بافت هایی بوده که به دلایل دیگر دچار آسیب دیدگی شده و این بافت ها در قیاس با بافت های سالم، آسیب پذیری بیشتری از هجوم عفونت قارچی دارند.

در نتیجه برای پیشگیری از بیماری لکه سیاه گل رز بهتر خواهد بود قبل از پیدایش عفونت قارچی در صورت عدم رعایت نکات گفته شده، قسمت های آلوده بر روی بوته در صورت وجود، هرس شوند.

از دیگر روش های پیشگیری، سیستم آبیاری رز می باشد. برای آبیاری گیاه هرگز نباید از سیستم آبیاری مه پاش استفاده نمود زیرا این سیستم با افزایش رطوبت، سبب هجوم قارچ خواهد شد.

از دیگر نکات مهم در پیشگیری از لکه سیاه رز، نحوه صحیح آبیاری گیاه می باشد که هرگز در آبیاری نباید شاخه و برگ گیاه دارای رطوبت شود زیرا باقی مانده ی رطوبت در آنها، سبب افزایش احتمال هجوم قارچ خواهد شد.

در آبیاری تنها خاک باید دارای رطوبت شود و از آبیاری و یا اسپری نمودن دیگر قسمت های گیاه باید به طور جد خودداری نمود.

قدم هفتم برای جلوگیری از عفونت قارچی لکه سیاه گل رز، استفاده از مالچ می باشد به طوری پیشنهاد می شود به ارتفاع 5 الی 7 سانتی متر از مالچ بر روی تمام بستر خاکی که در آن گل رز کاشته شده است استفاده شده تا اسپور های قارچ که در سطح زمین پنهان هستند، پوشانده شوند.

قدم آخر در پیشگیری، استفاده از کود مناسب گل رز می باشد زیرا این کودها حاوی عناصری نظیر پتاسیم بوده که با جذب سریع آن، مقاومت بوته بالا خواهد رفت.

کلام آخر

از قارچ کش های مذکور نیز می توانید نه تنها برای درمان بلکه برای پیشگیری از بیماری لکه سیاه رز استفاده کنید و هر 7 روز با رعایت دز مناسب آن را بر روی بوته ی گل رز اسپری کرده تا از هجوم انواع بیماری های گل رز تا حد زیادی در کنار رعایت موضوعات گفته شده، جلوگیری کنید و در آخر توصیه می شود همواره بوته رز را بررسی نمایید تا در صورت وقوع بیماری، بتوانید در اسرع وقت با آن مقابله کرده و سلامت گیاه را برای سالیان سال، تضمین کنید.

در صورتی که در مورد پیشگیری و درمان لکه سیاه گل رز و یا نحوه استفاده از قارچ کش های مذکور سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 23 میانگین امتیازات: 3.6]
1 نظر
  1. احمد می گوید

    سلام ، وقت بخیر . از راهنمایی شما بسیار متشکرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy