کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت کوچک شدن برگ پتوس چیست؟ (بعلاوه آموزش درمان)

13

کوچک شدن برگ پتوس دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به رطوبت کم محل نگهداری پتوس، آبیاری نامناسب و همچنین کوددهی غیر اصولی گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت کوچک شدن برگ پتوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

رطوبت کم چگونه باعث کوچک شدن برگ پتوس می شود؟

کوچک شدن برگ پتوس
کوچک شدن برگ پتوس

زمانی که رطوبت محل نگهداری گیاه کم باشد، برگ های پتوس تبخیر و تعرق بیش از حدی را انجام داده و رطوبت زیادی را از دست می دهند زیرا هوای اطراف گیاه بسیار خشک است و فرآیندهای متابولیسمی پتوس دچار مشکل می شود.

پتوس منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد و دقیقا به خاطر همین موضوع است که بسیاری از افراد آن در حمام خانه نگهداری می کنند بنابراین اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید می بایست از الگوی رشد آن در طبیعت تقلید کنید و همواره رطوبت در سطح متوسط (بیش از 50 درصد) را برای گیاه محبوب خود فراهم کنید.

برای افزایش رطوبت اطراف گیاه به هیچ وجه پتوس را با آب اسپری نکنید صیحیح است که پتوس از جمله گیاهانی محسوب می شود که در برابر هجوم آفات و بیماری ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است با این حال احتمال موضوع اشاره شده صفر نبوده و هر زمان امکان دارد با غبارپاشی گیاه، بیماری ها قارچی به آن هجوم آورده و سریعا پتوس شما را از بین ببرند.

سوای نکته اشاره شده، غبارپاشی تنها برای چند ساعت رطوبت محیط را بالا می برد و این موضوع در حالیست که پتوس در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت مناسب دارد.

بنابر آنچه که اشاره شد برای درمان و پیشگیری از کوچک شدن برگ پتوس پیشنهاد می شود همواره با ساختن جزیره و یا استفاده از رطوبت ساز های برقی مانند دستگاه بخور رطوبت محیط اطراف گیاه محبوب خود را افزایش دهید تا خدایی نکرده گیاه شما دچار بیماری و یا عفونت نشود زیرا در صورت بیمار شدن گیاه، شرایط احیا پتوس بسیار سخت خواهد بود.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگری رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید (لازم به ذکر است از دیگر خسارات رطوبت کم به گیاه می توان به زردی برگ پتوس اشاره نمود).

آبیاری نامناسب چگونه باعث توقف رشد برگ های گیاه می شود؟

اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد شما شاهد متورم شدن برگ پتوس و تغییر رنگ آنها خواهید بود که در این بازه زمانی برگ های گیاه هرگز کوچک نخواهند شد اما آنچه که علت کوچک شدن برگ پتوس می باشد، آبیاری بسیار کم گیاه است.

پتوس گیاهیست که توسط ریشه ها رطوبت را جذب کرده و توسط آوندها آن را به برگ ها منتقل می کند و اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت کافی به تمامی نقاط برگ های پتوس نمی رسد که دقیقا به خاطر همین موضوع برگها برای حفظ گیاه و جلوگیری از تنش بیشتر خود را کوچک کرده و نیاز غذایی و رطوبتی خود را کاهش می دهند.

بهترین زمان آبیاری پتوس موقعی است که 8 الی 11 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود به خوبی همه جای خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی پتوس متوقف شود.

بنابر نکاتی که اشاره شد نتیجه می گیریم نباید برای آبیاری گیاه از یک لیوان و یا ظرف کوچک استفاده کنیم زیرا پتوس گیاهیست که در خاک همیشه نم دار بیشترین رشد و توسعه خود را دارد (از دیگر خسارات آبیاری کم می توان به قهوه ای شدن برگ پتوس اشاره نمود).

بزرگ شدن برگ پتوس با کوددهی منظم و اصولی

اگر میزان کوددهی پتوس زیاد باشد، محیط خاک سمی شده و PH آن تغییر پیدا می کند که در این وضعیت چون ریشه ها آسیب دیده هستند در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

از سویی دیگر از میزان کود دادن پتوس کم باشد، برگ ها و به طور کلی گیاه به عناصر غذایی کافی دسترسی نداشته و رشد مناسب نخواهند داشت زیرا نمی توان گیاه را تنها با آب خالی پرورش داد و انتظار رشد فوق العاده ای از آن داشت حتی اگر خاک گلدان نیز دارای عناصر غذایی باشد، این عناصر پس از چند بار آبیاری شسته شده و انتهای گلدان خارج می شوند.

به طور مثال خدمت شما عزیزان و همراهان سایت پرشیالرن عرض کنم که اگر نیتروژن کافی در اختیار گیاه نباشد، برگ ها کمی رنگ پریده شده و رشد مناسب نخواهند داشت (رشد طولی برگ ها بر عهده نیتروژن است) و یا اگر کلسیم به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار نگیرد، تقسیم دیواره سلولی دچار مشکل شده و برگ ها برای افزایش رشد خود دچار مشکل خواهند شد.

بهترین زمان کوددهی برای بزرگ شدن برگ پتوس آن است که گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و متعادل نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی در تمامی فصول تغذیه شود (کود معرفی شده دارای تمامی عناصر ریز و درشت مغذی بوده و همچنین PH آن در محدوده مناسب است).

از طرفی دیگر بهترین روش کوددهی برای جلوگیری از کوچک شدن برگ پتوس حالتی می باشد که از کودهای شیمیایی با نصف دوز پیشنهادی خود تولید کننده محصول استفاده شود.

در حالت اشاره شده گیاه ماهانه یکبار به تمامی عناصر مورد نیاز خود دسترسی خواهد داشد و از سویی دیگر چون روند کوددهی بسیار نرمال و متعادل است، هرگز ریشه های پتوس آسب ندیده و علائم سوختگی روی آنها وجود نخواهد داشت.

در صورتی که در ارتباط با هر یک عوامل اثرگذار بر کوچک شدن برگ های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 97 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۳ نظرات
  1. الهام می گوید

    سلام، پتوس من تند و تند برگ میده ولی همشون سایز کوچیک دارن، بخاطر کوددهی هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر گیاه تند تند برگ میده هم می تونه به خاطر کوددهی باشه هم شرایطی محیطی مناسب.
      اما اگر برگ ها کوجک هستند شما باید رطوبت محیط رو افزایش بدید ترجیحا با دستگاه بخور.

  2. الا می گوید

    درود
    رشد پیوست خوب بود.‌ پارسال ازش قلمه گرفتم، بعد از اون ساقه های جدید باریک و ضعیف شدن و برگ ها کوچیک. این اواخر هم فقط ساقه رشد میکنه، محل رشد برگ فقط یه بنده ساقه بیرون میزنه و از برگ خبری نیست، بعدی و بعدی، ساقه بدون برگ.
    گیاهم از اول پشت پنجره آویز بود وبیماری مرتب داره. فقط پارسال سه مرتبه بهش کود حیوانی دادم، ولی امسال نه. آن برنامه همه گیاهانم هست ولی فقط پتوسم مشکل پیدا کرده.
    سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود
      ریشه های گیاه رو بررسی کنید و در صورت سالم بودن تنها از کود های جامد و یا مایع استفاده کنید اون هم با دوز کم. کودهای حیوانی درصد نیتروژن بالایی دارند که همین موضوع ممکنه باعث خسارت دیدن ریشه و رشد بدون برگ گیاه بشه در ضمن این کودها اصلا درصد عناصر غذاییشون به درستی مشخص نیست.
      پس از سالم بودن ریشه ها برای آبیاری بعدی ۵ دقیقه خاک گلدون رو با آب ولرم شستشو بدید و برای ماه بعد ماهانه یکبار از کودهای سبک و کامل برای گیاهتون استفاده کنید ۱۵ سی سی و یا گرم در یک لیتر آب.
      در نهایت رطوبت اطراف پتوس رو هم افزایش بدید این گیاه رطوبت دوست هست و در صورتی که رطوبت محیط کم باشه رشد مناسبی نخواهد داشت.

  3. الا می گوید

    بیماری نداره.
    آبیاری مرتب داره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      آبیاری رو تنها زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید.

  4. الا می گوید

    سپاسگزارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید.

  5. علی رضا می گوید

    سلام پتوس من تو مسیر رشد طولی بعضی جاهاش برگهاش ریخته چه کار کنم باز جاهای ریخته برگ سبز بشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تامین هشت ساعت نور برای گیاه و همچنین تغذیه اصولی تنها راهکار هستند.
      پتوس رو ماهانه یکبار با کود مخصوص بنفشته آفریقایی تغذیه کنید و گیاه رو جایی قرار بدید که هشت ساعت نور خورشید وجود داشته باشه.
      البته این موارد در حالتی هست که ریشه های گیاه پوسیده نباشند.

  6. Shaghayegh می گوید

    سلام
    پتوس من برگ های جدیدش دراومده کوچیک هستن و با ساقه ی باریک
    اسپری هم میکنم
    مشکلش چ میتونه باشه؟؟
    ممنون

  7. A می گوید

    سلام من انواع پتوس رو توی اتاقم دارم و خب میشه گفت خیلی رشد خوبی هم دارند ولی با شروع فصل بهار با اینکه نه جای گلدون ها تغییر دادم و نه نوع آبیاری و نه نوع غبار پاشی با این حال همه ی پتوس ها برگ جدیدشون بسیار کوچک و در حد ۳ یا ۲ بند انگشت هست که میشه تقریبا یک‌سوم برگهای قبلی،میشه لطفا کمکم کنید؟

  8. سمیرا می گوید

    باسلام من دوتا گیاه پتوس دارم اصلیه که ازش قلمه میگیرم حدود شش ماه هست که برگاش ضعیف و انگار رشدش متوفق شده برعکس اونایی که قلمه گرفتم برگ های پهن و رشد سریع دارند دلیلش چی میتونه باشه ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy