کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

لوله ای شدن برگ دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری بسیار کم گیاه، درجه حرارت نامناسب محل نگهداری دیفن باخیا ( شایع در فصول سرد سال )، هجوم حشرات و همچنین تعویض کردن گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت لوله شدن برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم چه ارتباطی با لوله ای شدن برگ دیفن باخیا دارد ؟

لوله ای شدن برگ دیفن باخیا
لوله ای شدن برگ دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا برای رشد مناسب خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد. بهترین زمان برای آبیاری گیاه مذکور وقتی است که 15 سانتی متر بالای خاک گلدان خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد و از سویی دیگر در زمان آبیاری تمامی نقاط خاک گلدان به شکل یکسان مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بر اساس این شیوه آبیاری که به آن اشاره کردیم گاهی نیاز هست گیاه هر 4 الی 5 روز یکبار و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار آبیاری شود زیرا ایران کشوری چهار فصل بوده که هر فصل دارای درجه حرارت و روشنایی متفاوتی می باشد ( منظور از روشنایی تعداد ساعات نوری در طول روز است ).

اگر روش آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، تردید نداشته باشید که علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر آبیاری بسیار کم گیاه بوده است ( به اصطلاح خودمانی مان گیاه تشنه است ) بنابراین برای جلوگیری از جمع شدن برگ دیفن باخیا پیشنهاد می شود هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک گلدان را بررسی کنید و پس از مشاهده خشک بودن سطح خاک، فورا گیاه محبوب خود را آبیاری کنید.

درمان گیاه دیفن باخیا به خاطر آبیاری بسیار کم حدودا دو هفته طول می کشد در نتیجه توصیه می شود در طی این دو هفته سوای آبیاری اصولی گیاه، دیگر شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا نیز در خانه ایده آل باشد.

لازم به ذکر است سوای لوله ای شدن برگ ها از دیگر خسارات آبیاری نامناسب (حالا چه زیاد و چه کم ) می توان به شل شدن برگ دیفن باخیا و همچنین رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره نمود.

درجه حرارت سرد چه اثری بر جمع شدن برگهای دیفن باخیا دارد ؟

جمع شدن برگهای دیفن باخیا
جمع شدن برگهای دیفن باخیا

تصور کنید یک انسان در هوای بسیار سرد لباس کمی پوشیده باشد خوب طبیعی است در چنین شرایطی آن فرد از سرما به خود بپیچد.

گیاهان آپارتمانی نیز از آنچه که اشاره شد مستثنی نیستند به طوری که اگر درجه حرارت محل نگهداری گل دیفن باخیا کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود، برگ های گیاه برای حفظ رطوبت درون خود و دیگر موارد گارد دفاعی خواهند گرفت که به واسطه آن شما شاهد جمع شدن برگهای دیفن باخیا خود خواهید بود.

دیفن باخیا گیاهی است که در محدوده 16 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین پیشنهاد می شود اگر می خواهید هرگز شاهد لوله شدن برگ دیفن باخیا خود نباشید، کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا از آخرین وضعیت دمایی اطراف گیاه خود با خبر و یا مطلع باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد لوله ای شدن و یا جمع شدن برگ های گیاه به واسطه سرد بودن هوا بیشتر در فصول سرد سال شایع است بنابراین در این مقاطع زمانی اگر مشکل گیاه شما از دمای سرد بود، بهتر است درجه حرارت اطراف گیاه خود را آهسته و آهسته افزایش دهید تا دیفن باخیای دوست داشتنی شما دچار شوک و یا تنش جدید دیگری نشود.

حشرات با هجوم خود چگونه باعث لوله شدن برگ دیفن باخیا می شوند ؟

لوله شدن برگ دیفن باخیا
لوله شدن برگ دیفن باخیا

برگ های دیفن باخیا جذابیت فراوانی برای آفات دارند بنابراین طبیعی است که گیاه مذکور همیشه در معرض خطر هجوم حشرات باشد.

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره کردیم، آفات با اتصال به برگ های زیبای گیاه دیفن باخیا رطوبت و مواد غذایی داخل آنها را تخلیه می کنند که دقیقا به خاطر همین موضوع مکانیسم دفاعی در گیاه فعال شده و برگ های گیاه لوله ای می شوند.

اگر شاهد چسبناک شدن برگ دیفن باخیا خود هستید و یا مشاهده می کنید روی برگ های گیاه سوراخ های کوچک و همچنین نقاط عسلک مانند وجود دارد ( نقاط آلوده زرد و قهوه ای )، شک نداشته باشید که علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا شما به علت هجوم آفات بوده است.

برای درمان و جلوگیری از جمع شدن برگ دیفن باخیا پیشنهاد می شود در قدم اول لکه های آلوده را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و سپس سه مرتبه به فاصله 14 روز، برگ های گیاه تان را با حشره کش کنفیدور سم پاشی نمایید.

روند احیا شدن گیاه شما در صورت هجوم آفات حدودا یک ماه زمان خواهد برد.

یکی از واجبات رشد سریع دیفن باخیا آن است که گیاه همیشه از خطر هجوم آفات در امان باشد و برای انجام این کار ( یعنی پیشگیری از هجوم آفات ) می توانید ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه تان را با شامپوهای بدون اسانس ( نظیر شامپو بچه ) شستشو دهید.

با انجام این کار، حشرات تمایلی برای هجوم به گیاه شما نخواهند داشت فقط در زمان شستشو یک مقوا روی خاک گلدان بگذارید تا محلول آب و کف وارد خاک نشود ( در صورت ورود محلول آب و کف به خاک، ریشه های گیاه دیفن باخیا آسیبی جدی خواهند دید ).

تعویض گلدان چه نقشی در جمع شدن برگ دیفن باخیا دارد ؟

به طور کلی تعویض گلدان و تعویض خاک در هر حالتی ( چه گیاه نیاز داشته باشد و چه نداشته باشد ) برای گیاه دیفن باخیا به نوعی ایجاد مزاحمت تلقی می شود که گیاه در پاسخ به این مزاحمت، برگ هایش را لوله ای و یا پژمرده می کند.

اگر به تازگی گلدان یا خاک گیاه خود را تعویض کرده اید و دیگر شرایط نگهداری گیاه تان مناسب است، مطمئن باشید که علت لوله شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر همین تحمل استرس توسط گیاه می باشد بنابراین در چنین حالتی تنها راه حل درمان گیاه آن است که به دیفن باخیا خود اجازه دهید تا به مرور زمان با محیط جدید خودش سازگار شود که این موضوع ( یعنی سازگار شدن ) حدودا 2 تا 3 هفته زمان خواهد برد البته به شرط آنکه دیگر شرایط نگهداری گیاه ایده آل و مناسب باشد ( مثل آبیاری، رطوبت، کوددهی و … ).

اگر می خواهید برای دفعات بعدی به خاطر تعویض خاک و یا گلدان گیاه تان شاهد جمع شدن برگهای دیفن باخیا خود نباشید، توصیه می شود 24 ساعت قبل و 24 ساعت بعد از تعویض گلدان و یا خاک گیاه، آن را توسط محلول های ضد تنش غبارپاشی نمایید ( البته با رعایت دوز مناسب ).

انجام این کار باعث خواهد شد گیاه شما در برابر این نوع تنش ها کمترین میزان استرس را تجربه کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر لوله ای شدن برگ دیفن باخیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 29 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy