کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا چیست؟ (برای همه گونه ها)

0

عواملی نظیر آبیاری بسیار کم و یا زیاد گیاه، کوددهی بیش از حد و همچنین رطوبت محیطی بسیار کم در قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا نقش دارند و به عبارتی می توان گفت این تغییر رنگ نوک برگ، به نوعی پاسخ گیاه به وجود مشکلات در آبیاری و نحوه پرورش خود است.

قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا به علت آسیب دیدن این قسمت از بافت برگ، هرگز درمان نخواهد شد اما با مراقبت صحیح از گیاه می توان از قهوه ای شدن نوک سایر برگ های گیاه در آینده جلوگیری کرد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، هر سه مورد از علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا را به صوررت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید مشکل اصلی گیاه خود را تشخیص داده و با آشنایی بیشتر از شرایط پرورش و نگهداری دراسنا، برای سال های بیشتری از این گیاه زیبا و دوست داشتنی در خانه خود مراقبت کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری اشتباه شایع ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا

علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا
علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا

بهترین زمان آبیاری دراسنا موقعی است که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد بنابراین شما می بایست هر چند روز یکبار انگشت اشاره دست خود را وارد خاک کرده و در صورت عدم مرطوب بودن سطح خاک گیاه خود را آبیاری کنید.

روش آبیاری دراسنا بدین گونه است که می بایست آب به طور کامل خاک گلدان را خیس کرده (نه غرقاب) و سپس پس از خروج آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری گیاه متوقف شود.

عوامل مختلفی در سرعت خشک شدن سطح خاک دخیل هستند که مهم ترین آن درجه حرارت می باشد بنابراین توصیه می شود با گرم شدن هوا و تغییر درجه حرارت، توجه بیشتری به گیاه خود داشته باشید زیرا گیاه شما در فصول بهار و به خصوص تابستان نیاز بیشتری به آبیاری دارد که اغلب افراد نسبت به این موضوع مهم بی توجه هستند و گیاه خود را به همان روشی که در زمستان آبیاری می کنند، آبیاری کرده که در نتیجه این عمل خاک گلدان با کاهش رطوبت مواجه می شود.

بنابر آنچه که گفته شد برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا پیشنهاد می شود هرگز برای آبیاری گیاه برنامه منظمی را در دستور کار خود قرار ندهید و همیشه قبل از آبیاری، رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و تنها در صورت نیاز گیاه خود را آبیاری کنید.

در نقطه مقابل آبیاری کم، آبیاری بیش از حد گیاه دیگر علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا می باشد. گیاه آپارتمانی دراسنا برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید حالت غرقاب به خود بگیرد.

در صورتی که مابین دو آبیاری اجازه ندهید سطح خاک خشک شود و دائما گیاه خود را آبیاری کنید، در این حالت ریشه های گیاه پوسیده شده (چون اکسیژن رسانی به ریشه ها کم می شود) و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

در صورت پوسیده شدن ریشه ها، برگ های دراسنا در درجه اول کمی متورم شده و سپس نوک و لبه ی آنها نیز قهوه ای رنگ خواهد شد.

با توجه به نکاتی که اشاره شد اگر احتمال می دهید دلیل قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا شما به علت آبیاری بیش از حد است توصیه می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های آن را با دقت زیادی بررسی کنید.

در صورت مشاهده پوسیدگی ریشه ها ( اگر میزان پوسیدگی کم باشد)، آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک جدید و یا تازه نگهداری کنید.

کوددهی بیش از حد دراسنا و سمی شدن خاک

بسیاری از کودهای موجود در بازار از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند که تغذیه دراسنا با آنها امری اشتباه می باشد از این رو بهتر است برای تغذیه و یا کوددهی دراسنای خود تنها از کودهای ملایم که به آنها کود متعادل گفته می شود استفاده کنید.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که کوددهی زیاد سبب تقویت دراسنا شده و آن را به رشد حداکثری خود ترغیب می کند با این حال باید عرض کنم تمامی واریته های دراسنا از جمله گیاهانی محسوب می شوند که نیاز چندانی به مصرف کود شیمیایی نداشته و اتفاقا زمانی که تغدیه آنها سبک و به اندازه باشد، بهترین رشد خود را خواهند داشت.

کوددهی زیاد سبب شده تا محیط اطراف ریشه در خاک گلدان سمی شود که به واسطه این سمی شدن و تغییر PH، ریشه ها دیگر مثل سابق در جذب آب و مواد غذایی خوب عمل نمی کنند بنابراین پیشنهاد می شود در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار گیاه را توسط کودهای سبک نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید و سپس با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان و با کاهش رشد گیاه، کمی میزان کوددهی دراسنا را کاهش داده و هر دو ماه یکبار گیاه خود را تغذیه کنید.

در صورتی که احتمال می دهید علت قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا شما به خاطر کوددهی زیاد می باشد، پیشنهاد می شود خاک گلدان را به مدت 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی آن کاسته شود.

رطوبت کم محیطی دیگر دلیل قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا

دلیل قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا
دلیل قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا

تمامی گیاهان اعم از گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک، منشا نقاط گرمسیری و بارانی را داشته و می بایست برای نگهداری و پرورش هر چه بهتر آنها در خانه، رطوبت محیطی مناسب و یا ایده آل تامین گردد.

نبود رطوبت کافی در محل نگهداری گیاه، از دیگر دلیل قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا می باشد زیرا اگر رطوبت محیطی بسیار کم و یا کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد این امر موجب افزایش اتلاف آب در برگ های گیاه شده که به واسطه آن نوک برگ های دراسینا قهوه ای می شود (نوک برگ ها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آنها ورود پیدا می کند).

خوشبختانه چندین روش برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از بروز مشکلاتی این چنینی در گیاهان جلوگیری می کند.

  • سیستم زیست محیطی ایجاد کنید

اگر از چندین گیاه آپارتمانی در خانه خود نگهداری می کنید می توانید با قرار دادن گیاه دراسنا در کنار آنها، رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه خود فراهم کنید زیرا تبخیر و تعرق برگ سایر گیاهان، سبب افزایش رطوبت محیطی برای گیاه عزیز و دوست داشتنی شما خواهد شد.

  • از زیر گلدانی دراسنا برای تامین رطوبت استفاده کنید

در صورتی که شما تنها یک گیاه دراسنا در خانه دارید، می توانید مقداری سنگ ریزه را روی زیر گلدانی گیاه ریخته و با قرار دادن گلدان گیاه بر روی سنگ ریزه ها، توسط آب زهکشی شده از انتهای گلدان رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه خود تامین کنید.

لازم به ذکر است در صورت خشک شدن زیر گلدانی می توانید مجددا مقداری آب را به آن اضافه کرده تا با تبخیر آب، رطوبت محیطی گیاه تامین شود.

  • از رطوبت سازهای برقی استفاده کنید

برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه می توانید از دستگاه های رطوبت ساز برقی نظیر دستگاه بخور برای تامین رطوبت مناسب گیاه خود استفاده کنید به طوری که رطوبت در محدوده 50 الی 70 درصد تنظیم شود.

آیا می توان نوک قهوه ای شده برگ دراسنا را هرس کرد؟

همان طور که اشاره شد قهوه ای شدن نوک برگ دراسنا به معنای مرگ آن قسمت از برگ گیاه می باشد که دیگر کارایی لازم را ندارد با این حال اگر مشاهده این صحنه در گیاه شما را آزرده خاطر می کند می توانید قسمت تغییر رنگ یافته را توسط قیچی باغبانی هرس کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد قهوه ای شدن نوک برگ گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 26 میانگین امتیازات: 3.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy