کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

2

سبز شدن گل اسپاتی فیلوم دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به مسن و یا پیر شدن گیاه، وجود نور نامناسب در محل نگهداری گل اسپاتی فیلوم و همچنین کوددهی اشتباه و بیش از حد گیاه مذکور اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیر شدن گیاه شایع ترین علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم
علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

برخی از واریته های گل اسپاتی فیلوم با افزایش سن اسپات آنها به تدریج سبز می شود و دلیل این موضوع آن است که میزان تولید کلروفیل در آنها افزایش می یاید (کلروفیل عامل اصلی سبز بودن برگ هاست).

اسپاتی فیلوم گیاهی تجاری است بنابراین بسیاری از تولید کنندگان این گیاه سعی دارند با استفاده از اسید جیبرلیک آن را به رشد حداکثری خود ترغیب کرده و بهترین محصول خود را به معرض فروش بگذارند هر چند که این کار تا مدت ها باعث شادابی گیاه می شود اما پس از چندین ماه، گیاه گلدهی سابق خود را نداشته و به مرور زمان راندمان کیفی آن افت پیدا می کند (با استفاده از اسید جیبرلیک گیاه رشد بیشتری داشته و سریعتر پیر می شود).

بنابر آنچه که گفته شد برای جلوگیری از سبز شدن گل اسپاتی فیلوم پیشنهاد می شود در زمان خرید گیاه به خوبی تمام بافت رویشی آن را بررسی کنید تا به هیچ وجه آثار خرابی روی گل ها و برگ های گیاه وجود نداشته باشد و در صورت امکان اگر می توانید حتما وضعیت سالم بودن ریشه های گیاه را نیز بررسی کنید (از خرید گیاهان پر غنچه، بسیار بزرگ و غیر نرمال پرهیز کنید).

توجه به نکات اشاره شده و همچنین فراهم کردن بهترین شرایط برای نگهداری گیاه در منزل، تا حد بسیار زیادی از تغییر رنگ گل های گیاه جلوگیری می کند که در ادامه مقاله به دو مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

نور کم محل نگهداری باعث تغییر رنگ گل های گیاه می شود

دلیل سبز شدن گل اسپاتی فیلوم
دلیل سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

در کنار مسن تر شدن گیاه، دو عامل دیگر نیز وجود دارند که باعث سبز شدن زود هنگام گل های گیاه می شوند.

کمبود نور یکی از رایج ترین دلایل سبز شدن گل اسپاتی فیلوم می باشد. زمانی که نور محل نگهداری اسپاتی فیلوم کم باشد، گیاه تلاش بیشتری می کند تا از نور کم انرژی بیشتری را برای خود تولید کند و از آنجایی که اسپات ها توانایی تولید کلروفیل را دارند، به گیاه برای تولید انرژی یاری می رسانند که دقیقا به واسطه همین امر گل های گیاه تغییر رنگ داده و سبز می شوند.

گل اسپاتی فیلوم گیاهی است که در نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد و برای آنکه بتوانید بهترین نور را برای گیاه محبوب خود فراهم کنید تنها کافیست که آن را در دو متری پنجره های پرنور قرار داده و در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان، نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر کنید (اسپاتی فیلوم در طول روز به هشت ساعت نور مناسب خورشید نیاز دارد).

امروزه اپلیکیشن های متفاوتی در سیستم عامل های Android و Ios وجود دارند که با نصب آنها به سادگی می توانید میزان نور محل نگهداری گیاه خود را بررسی کنید.

در صورتی که تمایل دارید از این اپلیکیشن ها استفاده کنید، میزان نور گیاه شما باید بین 18000 تا 25000 لوکس نوری باشد.

لازم به ذکر است که سوای تغییر رنگ گل ها، نور کم یکی از شایع ترین دلایل و یا علت گل ندادن اسپاتی فیلوم می باشد.

کوددهی غیر اصولی به گل های گیاه آسیب می رساند

عناصری نظیر نیتروژن و آهن از جمله عناصری هستند که مصرف بیش از حد آنها باعث سبز شدن گل های گیاه می شود.

بهترین زمان کوددهی اسپاتی فیلوم ماهانه یکبار در فصول رشد یعنی بهار و تابستان است و از طرفی دیگر بهترین روش کود دادن گیاه مذکور آن است که گیاه با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول تغذیه شود زیرا اسپاتی از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به تغذیه و یا کوددهی مکرر ندارد.

لازم به ذکر است در فصول پاییز و زمستان با توجه به آنکه گیاه وارد دوران استراحت خود می شود نیازی به کوددهی آن نیست.

بنابر آنچه که گفته شد اگر اطمینان دارید علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است (یعنی از نیتروژن و آهن زیادی برای تغذیه گیاه استفاده کرده اید)، می توانید در زمان آبیاری اسپاتی فیلوم چندین مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید (زمان شستشو صبح زود باشد) تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک کاسته شود در غیر این صورت، می توانید خاک گلدان را تعویض کنید.

گاهی اوقات ممکن است روند کوددهی گیاه مناسب و صحیح باشد اما چون خاک گلدان ترکیبی از خاکهای باغچه ای و خاکبرگ است همین امر موجب می شود تا درصد عناصر غذایی موجود در خاک با کوددهی گیاه افزایش یابند (چون خاکبرگ و خاک های باغچه خود دارای عناصر غذایی هستند) از این رو پیشنهاد می شود اگر گلدان گیاه شما دارای چنین نوع خاک هایی است آن را تا یک سال پس از خرید به هیچ وجه تغذیه نکنید.

از دیگر خسارات کوددهی نامناسب به گیاه می توان به زردی برگ اسپاتی فیلوم اشاره نمود.

آیا می توان گل های سبز شده اسپاتی فیلوم را هرس کرد؟

بله، انجام این کار به ذحیره انرژی در گیاه کمک می کند تا در آینده بتواند با انرژی بیشتری گل های جدید خود را تولید کند با این حال اگر تمایل به انجام این کار دارید می توانید گل ها را از پایه گیاه با ابزار آلات مناسب و استریل برش دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر سبز شدن گل اسپاتی فیلوم سوالی خود دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 4]
۲ نظرات
  1. عسکرزاده می گوید

    با سلام
    خیلی عالی بود من گل اسپاتی فیلوم تازه خریدم گلش سبز بود فکر میکردم اولش این شکلی با اینکه گیاه کوچیک و گلدون و خاکش عوض کردم ولی همینطوری سبز مونده
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از محبت شما
      گیاه رو تغذیه و شرایط نوری مناسب رو برای اون فراهم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy