کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش درمان پوسیدگی ریشه آگلونما با سینا فتاح زاده

4

پوسیدگی ریشه آگلونما تنها دو دلیل دارد که یکی از آنها آبیاری بیش از حد گیاه بوده و دیگری استفاده از خاک نامناسب برای نگهداری آگلونما می باشد.

بنابر اهمیت هر دو دلیل گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن نخست به بررسی عوامل تاثیر گذار بر پوسیدگی ریشه اگلونما می پردازیم و در ادامه مقاله به شما آموزش خواهیم داد تا در صورت پوسیده بودن ریشه های گیاه تان سریعا آن را احیا کرده و از پرورش آگلونما خود برای مدت زمان طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پوسیده شدن ریشه های آگلونما چه دلایلی دارد؟

پوسیده شدن ریشه آگلونما
پوسیده شدن ریشه آگلونما

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ آگلونما اشاره کردیم اگر مشاهده می کنید که برگ های پایینی گیاه یک به یک زرد شده و سپس دچار ریزش می شوند، تردید نداشته باشید که علت پوسیده شدن ریشه آگلونما شما به خاطر آبیاری بیش از حد گیاه تان بوده است که در چنینی وضعیتی می بایست سریعا دست به کار شوید و برای احیا گیاه خود اقدامی سازنده را انجام دهید.

بهترین روش آب دهی اگلونما آن است که در زمان آبیاری تمامی نقاط خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و سپس به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه مذکور متوقف شود.

در کنار نکته اشاره شده، بهترین زمان برای آبیاری آگلونما وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبی باشد که بر این اساس شیوه و روش آبیاری شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک گیاه را بررسی کرده تا تنها در صورت نیاز گیاه خود را آبیاری کنید (هر چند بررسی دائمی رطوبت سطح خاک کاری سخت و یا دشوار است با این حال برای حفظ پایداری گیاه چاره ای جز این نیست).

اگر آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت ندارد، در نظر خود داشته باشید که مشکل از خاک گلدان است که رطوبت زیادی را داخل خود نگه می دارد (به عبارتی دیگری خاک ظرفیت نگهداری بالایی از آب دارد).

بسیاری از تولید کنندگان گیاه آگلونما از خاک مناسبی برای پرورش گیاه استفاده نمی کنند (برای کسب سود بیشتر) بنابراین اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب اضافی 30 الی 40 ثانیه زمان می برد تا از انتهای گلدان خارج شود، باید سریعا دست به کار شوید و خاک گلدان گیاه تان را عوض کنید.

در صورت نیاز گیاه به تعویض خاک برای درمان پوسیدگی ریشه آگلونما پیشنهاد می شود از مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت به عنوان جایگزین برای خاک فعلی گیاه استفاده کنید.

برای درمان پوسیدگی ریشه آگلونما چه کاری انجام دهیم؟

پوسیدگی ریشه آگلونما
پوسیدگی ریشه آگلونما

اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه (برگ های پایینی) بیشتر از 3 برگ است، برای درمان پوسیدگی ریشه اگلونما پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کنید و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید (در هنگام خارج کردن گیاه مراقب باشید ریشه ها آسیب بیشتری نبینند).

پس از طی شدن مرحله قبلی، ریشه های سالم (ریشه های باقی مانده) و خاک گلدان را با قارچکش کاربندازیم ضد عفونی کنید و سپس گیاه خود را با همان عمق قبلی در گلدانش بکارید.

از سویی دیگر اگر همان طور که اشاره کردیم خاک گلدان کیفیت مناسبی ندارد (یعنی مشکل از آبیاری نبوده و از کیفیت خاک است)، نیازی نیست خاک گلدان را ضدعفونی کنید و همین که آن را تعویض کرده و ریشه های سالم را قارچ کشی کنید برای احیا گیاه کافیست.

در نقطه مقابل اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه کمتر از 3 برگ است، نیازی نیست که گیاه را از گلدانش خارح کنید و همین قدر که آن را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنید گیاه شما احیا خواهد شد (البته اگر مشکل از آبیاری بوده و از خاک گلدان نیست).

لازم به ذکر است از دیگر خسارات پوسیده شدن ریشه های اگلونما می توان به بی حال شدن برگ های آگلونما (چون ریشه های از بین رفته اند و عمکلرد درستی ندارند) و همچنین پاجوش نزدن آگلونما اشاره نمود (که به شرح کامل آن قبلا در مقاله چرا اگلونما پاجوش نمیزند پرداخته ایم).

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان پوسیدگی ریشه آگلونما خود به بهترین نحو ممکن عمل کرده و هر چه سریعتر گیاه خود را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پوسیده شدن ریشه اگلونما خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

پاینده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 36 میانگین امتیازات: 4.2]
۴ نظرات
  1. سمانه می گوید

    سلام .گل اگلونمای اول خیلی پشه داشت .سم براش استفاده کردم اما درست نشد .خاک شو عوض کردم اما خیلی بیحال شد د برگهاش زرد شد . بعد از خاک دراوردمش دیدم کل ریشه اش پوسیده .ریشه هاشو جدا کردم .داخل اب گذاشتم چون دیگه ریشه ای براش نمونده بود .حالا نمیدونم داخل اب بذارم بمونه یا داخل خاک بکارم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو به خاک منتقل کنید و با کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ اون رو ترغیب به ریشه دهی کنید.

  2. زهرا می گوید

    سلام وممنون از راهنماییتون
    من دوعددبوته اگلونمای قرمز را وارد یک گلدان کردم وخاک آن راازخاک بستهای که خاک برگ سبک بود ازبیرون تهیه کردم
    دوماه خوب بود ولی الان یکی از آنها مدتی بیحال وشل شده وبرگهایی پایینی زرد شده بود
    به راحتی از خاک دراوردم ودیدم انگار ریشه آن شروع به پوسیدن کرده فعلا داخل آب گذاشتم
    کاش میشد عکس ریشه رابرایتان ارسال کنم

  3. media می گوید

    سلام تمام گیاهان من در بستر کشت هیدروپونیک است در عرض ۳ هفته تقریبا ۱۵ گلدان اگلونما یا ریشه ها پوسید و از بینرف یا ریشه ها سالم بود و ساقه ندرم و له شده میشد دلیلش چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy