کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش آبیاری اسپاتی فیلوم بدون پوسیدگی ریشه

0

آبیاری اسپاتی فیلوم زمانی انجام می شود که نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد. از سویی دیگر، نحوه آبیاری گل اسپاتی فیلوم باید به گونه ای باشد که به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه متوقف شود زیرا در صورتی که خاک بیش از حد آبیاری شود، ریشه های اسپاتی فیلوم پوسیده شده و از بین می روند که در نهایت این امر، ما شاهد ریزش و زردی برگ ها و همچنین مرگ گیاه به علت هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی خواهیم بود.

آبیاری گیاه اسپاتی فیلوم از مهم ترین جنبه های مراقبت و پرورش گیاه در خانه است زیرا اشتباه در انجام آن باعث بروز مشکلات متفاوتی شده که سلامتی گیاه عزیز شما را به خطر می اندازد بنابراین به دلیل اهمیت موارد گفته شده، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به اصول و روش صحیح آبیاری گیاه اسپاتی و همچنین نکات کلیدی و مهم که می بایست در آبیاری گیاه به آنها توجه داشته باشید می پردازیم تا بتوانید سالهای بیشتری از گیاه خود مراقبت کرده و از پرورش آن در خانه ی خود نهایت لذت را ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

در آبیاری اسپاتی فیلوم به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

آبیاری اسپاتی فیلوم
آبیاری اسپاتی فیلوم

همان طور که قبلا در مقاله نگهداری گل اسپاتی فیلوم اشاره شد زمانی که نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک می شود، اقدام به آبیاری گیاه کنید به طوری که خاک کاملا مرطوب شده و به هیچ وجه حالت غرقاب به خود نگیرد زیرا آبیاری کامل گیاه مزایای زیادی داشته و تفاوت قابل توجهی از سلامتی را برای گیاه شما به ارمغان می آورد.

در حالت اشاره شده انجام این روش برای آبیاری گیاه اسپاتی فیلوم از تجمع نمک های اضافی حاصل از مصرف کود گیاهان آپارتمانی در خاک گلدان جلوگیری شده و با شستشو توسط آب، این نمک ها از انتهای گلدان خارج می شوند.

در صورتی که نمک های اضافی در خاک اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی بزرگ تجمع پیدا کند، خاک گلدان سمی شده و سوای ایجاد مشکل برای عمکرد ریشه ها، باعث ایجاد نقاط قهوه ای رنگ بر روی بافت رویشی گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم خواهد شد.

از سویی دیگر روشی که برای آبیاری گیاه بدان اشاره شد باعث می شود هر زمان که گیاه نیاز به آب دارد، آبیاری آن انجام شود زیرا برخی از افراد بر اساس یک اصول خاص گیاه خود را آبیاری می کنند که این امر اشتباه است زیرا گیاه در فصل تابستان با افزایش دما نیاز آبی بیشتری دارد در نتیجه می بایست دائما رطوبت خاک بررسی شده و در صورت خشک بودن نیمه ی بالایی خاک، اقدام به آبیاری گیاه شود.

دیگر حسن این روش آبیاری آن است که نیمه ی پایینی خاک گلدان مرطوب است و اجازه ی عبور با سرعت آب را به همین سادگی ها نمی دهد زیرا اگر خاک گلدان بسیار خشک شود، قطرات آب به سادگی و با سرعت زیاد از منافذ خاک عبور کرده و بدون آنکه ریشه به آن دسترسی داشته باشد، از انتهای گلدان خارج می شود.

بهتر است در این روش و یا نحوه آبیاری اسپاتی فیلوم، آب آبیاری آرام آرام به خاک اضافه شود به طوری که با ورود اولین مقدار آب به خاک چند ثانیه صبر کرده و پس از ته نشین شدن آب، مجددا آبیاری گیاه از سر گرفته شود زیرا این امر باعث می شود ریشه گیاه اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی، مدت زمان بیشتری در معرض رطوبت مناسب باشد.

در آبیاری گل اسپاتی فیلوم از یک اصول مشخص پیروی نکنید

اگر تصمیم به نگهداری صحیح گیاه خود دارید و تمایل دارید آن را به رشد حداکثری خود ترغیب کنید توصیه می شود هرگز برای آبیاری گل اسپاتی فیلوم خود از یک اصول مشخص پیروی نکنید زیرا کشور ایران چهار فصل بوده و با تغییر درجه حرارت و میزان نور، دائما مدت زمان خشک شدن خاک گلدان تغییر می کند در نتیجه بهتر است همان طور که اشاره شد با خشک شدن نیمه بالایی خاک گلدان، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

کیفیت آب آبیاری

در جای جای کشور ایران کیفیت آب آشامیدنی متفاوت است به طوری که آب برخی نقاط دارای مقادیر زیادی از فلوراید و کلراید می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از سمی شدن خاک و همچنین قهوه ای شدن نوک و لبه برگ های گیاه تان، آب مورد نیاز گیاه اسپاتی را قبل از آبیاری به مدت 24 ساعت در فضای آزاد قرار داده تا از املاح مضر آن کمی کاسته شود و سپس با متعادل شدن درجه حرارت و خروج کلر از آن، با خیال آسوده تری گیاه خود را آبیاری کنید.

چه عواملی بر تعداد دفعات آبیاری گل اسپاتی فیلوم اثر گذار هستند؟

آبیاری گل اسپاتی فیلوم
آبیاری گل اسپاتی فیلوم

درجه حرارت

هنگامی که درجه حرارت محیطی در فصل تابستان بالا می رود، سرعت رشد گیاه افزایش داشته و تبخیر و تعرق بیشتری انجام می دهد که این امر باعث می شود تا خاک گلدان سریعتر خشک شده و نیاز آبی گیاه افزایش یابد.

لازم به ذکر است اسپاتی فیلوم از گیاهان آپاتمانی مقاوم به گرما بوده و در محدوده 18 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

لوکس نوری

گیاه اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد و با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان با توجه به افزایش تعداد ساعات نوری در طول روز، مجددا سرعت رشد گیاه شما بیشتر شده و با افزایش عملکرد فتوسنتز در گیاه، اسپاتی فیلوم شما نیاز بیشتری به آبیاری دارد.

لازم به ذکر است در شرایطی که هوا ابری باشد (مثل وضعیتی که هم اکنون در آن قرار داریم) به علت کاهش درجه حرارت و لوکس نوری بهتر است آبیاری اسپاتی فیلوم با دقت بیشتری انجام شود.

تهویه

وجود تهویه در اطراف گیاه باعث افزایش تبخیر آب از سطح خاک و برگ های اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا شده که می بایست در آبیاری گیاه نیز به این نکته مهم توجه داشت (مخصوصا افرادی که از گیاه در فضای باز نگهداری می کنند).

رطوبت

اسپاتی فیلوم برای توسعه بافت رویشی خود نیاز به کمی رطوبت محیطی در اطراف دارد به طوری که اگر رطوبت محیطی در اطراف گیاه وجود نداشته باشد، نوک برگ های اسپاتی فیلوم قهوه ای شده و برگ ها حالت پیچ خوردگی خواهند داشت.

کمبود رطوبت در اطراف گیاه باعث سریع تر خشک شدن خاک گلدان می شود در نتیجه شما می بایست سوای انجام آبیاری گل اسپاتی فیلوم، رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید که اغلب افراد برای انجام این کار معمولا از زیر گلدانی گیاه که در آن آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه جمع شده استفاده می کنند.

گلدان اسپاتی فیلوم

گلدان بزرگ نسبت به گلدان کوچک، حجم بیشتری از خاک را در خود جای می دهد در نتیجه روند خشک شدن خاک در آنها کندتر است.

از سویی دیگر جنس گلدان نیز در نحوه آبیاری اسپاتی فیلوم از انواع گل آپارتمانی، نقش به سزایی دارد به طوری گلدان های سفالی آب آبیاری را از جداره های خود عبور می دهند که این امر باعث شده تا خاک گلدان با سرعت بیشتری خشک شود در حالی که این موضوع در گلدان های پلاستیکی کاملا بر عکس بوده و می بایست در آبیاری گیاه اسپاتی فیلوم به این دو نکته مهم توجه داشت.

آبیاری نادرست می تواند برگ های اسپاتی فیلوم را قهوه ای کند

وجود مشکل در آبیاری اسپاتی فیلوم می تواند نوک و لبه ی برگ های لطیف گیاه شما را قهوه ای کند هر چند که عوامل دیگری نیز در این تغییر رنگ برگ ها مثل گرمای بیش از حد، رطوبت کم، کوددهی زیاد و استفاده از آب فلوراید دار دخیل هستند و شایع ترین علت موضوع اشاره شده، وجود مشکل در نحوه آبیاری گیاه اسپاتی فیلوم می باشد.

آبیاری نادرست می تواند برگ های اسپاتی فیلوم را زرد کند

همانطور که در مقاله زردی برگ دیفن باخیا بدان اشاره شد، شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان اپارتمانی آبیاری بیش از حد آنها است زیرا اگر آبیاری زیاد باشد، اکسیژن رسانی به ریشه های اسپاتی فیلوم کم شده و به واسطه ی همین اتفاق برگ های گیاه تغییر رنگ داده و زرد می شوند زیرا ریشه ی گیاه دیگر در جذب آب و موارد غذایی به خوبی عمل نمی کند.

در نقطه مقابل آبیاری بیش از حد اگر آبیاری گل اسپاتی فیلوم کمتر از حد نرمال باشد، در درجه اول برگ های گیاه حالت پژمردگی پیدا کرده و سپس زرد می شوند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از مواد آبیاری گل اسپاتی فیلوم سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 1.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy