کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمردگی برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان افتادگی برگ دیفن باخیا

2

پژمردگی برگ دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی گیاه، دمای بالای محل نگهداری دیفن باخیا، تعویض گلدان و همچنین کوددهی اشتباه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت پژمردگی برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد و سپس به شما آموزش خواهیم داد تا پس از پیدا کردن مشکل اصلی گیاه تان چگونه افتادگی برگ دیفن باخیا خود را درمان کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث پژمردگی برگ دیفن باخیا می شود ؟

پژمردگی برگ دیفن باخیا
پژمردگی برگ دیفن باخیا

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد هر دو از دلایل و یا علت پژمردگی برگ دیفن باخیا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، خاک گلدان به شدت مرطوب شده و میزان اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کم می شود.

در چنین شرایطی طبیعی است که ریشه ها به مرور زمان پوسیده شوند و توانایی سابق خود را جهت جذب رطوبت و مواد غذایی نداشته باشند هر چند که در آن مقطع زمانی خاک گلدان سرشار از عناصر غذایی و آب باشد.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد آبیاری کم نیز باعث افتادگی برگ دیفن باخیا می شود به شکلی که رطوبت خاک بسیار پایین بوده و ریشه ها نمی توانند با حداکثر توان خود رطوبت را جذب و آن را به برگ های گیاه منتقل کنند.

بهترین روش آبیاری دیفن باخیا آن است که در زمان آب دهی به خوبی همه جای خاک گلدان مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه مذکور متوقف شود.

از سویی دیگر بهترین زمان برای آبیاری دیفن موقعی است که 15 سانتی متر بالای سطح خاک گلدان خشک شده و هرگز رطوبتی نداشته باشد.

بر اساس این شیوه آبیاری شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در زمان صحیح و به شیوه اصولی آبیاری شود.

اگر شیوه آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، شک نداشته باشید که علت پژمردگی و یا آویزان شدن برگ های دیفن باخیا خود را پیدا کرده اید بنابراین برای درمان گیاه کافیست به آن عشق و علاقه بیشتری داشته باشید و آبیاری آن را با دقت عمل بالاتری انجام دهید.

لازم به ذکر است سوای پژمردگی برگ های گیاه از دیگر خسارات آبیاری نامناسب می توان به زردی برگ دیفن باخیا ( زمانی که آبیاری خیلی خیلی زیاد باشد ) و همچنین خشک شدن نوک برگ های دیفن باخیا ( زمانی که آبیاری گیاه کمتر از آستانه تحمل آن باشد ) اشاره نمود.

دمای بالای محل نگهداری چه تاثیری بر افتادگی برگ دیفن باخیا دارد ؟

افتادگی برگ دیفن باخیا
افتادگی برگ دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی است که در محدوده دمایی 18 تا 28 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

اگر هم اکنون اطمینان دارید که دمای محل نگهداری گیاه تان بیش از 30 درجه سانتی گراد است، شک نداشته باشید که علت پژمردگی برگ دیفن باخیا شما به خاطر دمای بسیار زیاد محل پرورش گیاه در خانه است ( چون میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش یافته و رطوبت زیادی از داخل آنها خارج می شود ).

برای درمان افتادگی برگ دیفن باخیا به واسطه دمای بالا پیشنهاد می شود با استفاده از سیستم های سرمایشی درجه حرارت محل نگهداری گیاه تان را آهسته آهسته کاهش دهید ( کاهش سریع دما به گیاه شوکی تازه وارد می کند ) تا جایی که درجه حرارت در روز 28 درجه و در شب، 18 درجه سانتی گراد شود ( هرگز اجازه ندهید دمای شب و روز گیاه بیش از 10 درجه با هم اختلاف داشته باشند ).

اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید و هرگز نمی خواهید شاهد آویزان شدن برگهای دیفن باخیا خود باشید، توصیه می شود کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی نصب کنید تا از آخرین وضعیت دمایی اطراف گیاه خود اطلاعات کافی را داشته باشید ( از خسارات دمای بسیار سرد می توان به لوله ای شدن برگ دیفن باخیا اشاره نمود ).

تعویض گلدان با چه مکانیسمی سبب آویزان شدن برگ های دیفن باخیا یا پژمردگی آنها می شود ؟

آویزان شدن برگ های دیفن باخیا
آویزان شدن برگ های دیفن باخیا

تعویض گلدان به نوعی برای گیاه دیفن باخیا ایجاد مزاحمت تلقی می شود به طوری که اگر گلدان گیاه تحت هر شرایطی عوض شود ( چه نیاز باشد و چه نباشد )، دیفن وارد دوران استرس خود شده و حدودا یک ماه زمان می برد تا با شرایط جدید خودش سازگار شود.

اگر به تازگی گلدان گیاه خود را تعویض کرده اید و بعد از آن شاهد آویزان شدن برگ های دیفن باخیا خود هستید، نگران نباشید و به گیاه خود فرصت دهید تا با محیط جدید خودش سازگار شود.

در طی این مدت هرگز گیاه را کوددهی نکنید و در آبیاری آن با دقت بیشتری عمل کنید تا هر چه سریعتر این مقطع بحرانی برای گیاه شما تمام شود.

کوددهی زیاد چه تاثیری بر پژمردگی برگ دیفن باخیا دارد ؟

همان طور که قبلا در مقاله چرا برگ دیفن باخیا باز نمیشود اشاره کردیم، گیاه مذکور برای رشد مناسب خود نیاز دارد تا ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل تغذیه شود.

اگر با مقالات بنده در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید که من بارها روی این موضوع تاکید داشته ام که هرگز نمی توان با آب خشک و خالی از مهمان خانه که گیاه دیفن باخیا باشد پذیرایی نمود حتی اگر خاگ گلدان این گیاه مغذی باشد، با چندین مرتبه آبیاری این عناصر غذایی شستشه شده و انتهای گلدان خارج می شوند.

با توجه به نکات گفته شده اگر بیش از یکبار در ماه گیاه خود را تغذیه کرده اید و یا اینکه در هر نوبت کوددهی بیشتر از 20 سی سی یا گرم کود استفاده کرده اید، مطمئن باشید که علت پژمردگی برگ دیفن باخیا شما به خاطر کوددهی زیاد گیاه بوده است.

برای رفع افتادگی برگ دیفن باخیا پیشنهاد می شود تا دو ماه آینده هرگز گیاه خود را کوددهی نکنید و طی این 60 روز تنها با آب خالی از گیاه تان پذیرایی کنید تا نمک های اضافی اطراف ریشه از پایین گلدان خارج شده و PH خاک متعادل شود.

پس از طی شدن دو ماه، می توانید روند کوددهی گیاه خود را آغاز کنید به شکلی که دیفن باخیا ماهانه یکبار با کودهای کامل و تنها با مقدار 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب تغذیه شود ( از خسارات کوددهی کم می توان به رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره نمود ).

آیا هجوم حشرات می تواند باعث افتادگی برگ دیفن باخیا شود ؟

اگر آفتی به صورت تکی به گیاه شما حمله کند، میزان خسارت بسیار پایین خواهد بود اما این خسارت کم بدان معنی نیست که آفت از بین نرود بلکه می بایست توسط سموم مربوطه و یا حذف فیزیکی آن را از بین برد.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد هجوم گروهی آفات گاهی اوقات باعث پژمردگی برگ دیفن باخیا شما می شود زیرا این حشرات موذی خود را به برگ های زیبایی گیاه چسبانده و رطوبت داخل آنها را تخلیه می کنند.

اگر شاهد هجوم گروهی حشرات به گیاه خود هستید و یا مشاهده می کنید که برگ های گیاه تان چسبناک شده است، تردید نداشته باشید که علت افتادگی برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم حشرات می باشد.

از این رو برای درمان گیاه پیشنهاد می شود نقاط چسبناک را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و سپس کل برگ های گیاه را با سم کنفیدور سم پاشی کنید ( میزان و تعداد دفعات مصرف بنابر توصیه سازنده محصول باشد ).

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرک کمک کرده باشد تا در درمان گیاه محبوب خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار برگ آویزان شدن برگ دیفن باخیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 4.3]
۲ نظرات
  1. جانان می گوید

    واقعا عالی بود. جواب تمام سوالامو دادین. تشکر🥰🌺

  2. Az می گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    یک دیفن باخیای غولپیکر داشتیم که به تازی قلمه زده شده، به سه قسمت تقسیم شده. و اون بخشی که دارای برگ بود، برگ ها خیلی شل و بی جون شدن، باید چیکار کنیم که نمیره؟
    شرایط نگهداریش خیلی خوب بود و به خوبی رشد میکرد تا سقف رسیده بود، شرایطش دقیقا مثل قبل نور، آب و…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy