کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

نکات مهم خرید و نگهداری گل رز قرمز

0

گل رز قرمز معطر و زیبا بوده که در اندازه های مختلفی می توان آنرا تهیه کرد. با روش صحیح نگهداری، رز قرمز برای یک هفته یا بیشتر دوام خواهد داشت که برای این مراقبت جهت جلوگیری از پژمردگی رز قرمز می بایست هر چند روز یکبار آب گلدان تعویض شود و از گیاه در جای خنک نگداری کرد.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نحوه ی صحیح خرید رز قرمز و همچنین نگهداری گیاه پس از خرید می پردازیم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زمان و انتخاب صحیح گل رز قرمز جهت خرید

خرید گل رز قرمز
خرید گل رز قرمز

زمان مناسب برای خرید رز قرمز از انواع گل رز به لحاظ رنگ گلبرگ، صبح زود می باشد به طوری که در این زمان دمای هوا خنک بوده و به راحتی با استرس کمتر می توان ساقه ی گیاه را برش داد.

برش ساقه گیاه در زمانی که هوا خنک می باشد باعث جلوگیری از پژمردگی گیاه پس از برش می شود.

نکته مهمی که در خرید گل رز قرمز از گلفروشی اهمیت دارد، موضوع تازگی گل رز می باشد به طوری که پیشنهاد می شود از گلفروشی های مشهور و معتمدی رز را خریداری کنید تا از خرید گلهایی که یک هفته در گلفروشی وجود داشته (با توجه به خرید عمده ی مغازه دار) و فروش نرفته اند، جلوگیری شود.

بنابراین می توانید با پرسش از صاحب گلفروشی مبنی بر اینکه کدام یک از رز ها در صبح زود خریداری شده اند، انتخاب مطمئنی داشته باشید.

در صورت عدم آشنایی شما با خرید گیاه می بایست گل رز را در جایی که گلبرگ ها به ساقه می رسند، با دست فشار دهید، این کار روش مطمئنی است برای اینکه آیا رز مورد نظر شما جهت خرید تازه است یا خیر.

گل رز قرمز تازه
گل رز قرمز تازه

اگر محل مذکور حس عدم استحکام و شل شدگی را دارد باید بدانید که گل رزی که در دستان شماست، کهنه و قدیمی می باشد و در صورتی که محل مذکور سفت و محکم باشد، این بیانگر این موضوع خواهد بود که رز شما تازه و مناسب می باشد.

پس از استحکام محل مورد نظر در رز، می بایست گلبرگ های گیاه را بررسی کنید تا کبود (تیرگی) و شکستگی نداشته باشد و در خرید رز به دنبال گلبرگ های خوش فرم و خوش رنگ باشید.

لازم به ذکر است سالم بودن گلبرگ های درونی گیاه اهمیت بسیار ویژه ای دارد که حتما سالم باشد زیرا در صورتی که گلبرگ های بیرونی گیاه آسیب دیده باشد، می توان آنها را برداشت و از گیاه جدا کرد، اما برای گلبرگ های درونی گیاه کار چندانی نمی توان انجام داد.

سوای موضوع گفته شده گلبرگ های دست نخورده، جذاب تر هستند و مدت زمان بیشتری نسبت به گلبرگ های کبود و آسیب دیده دوام دارند.

پس از خرید موفق گل رز از گلفروشی، می بایست آن را در راه بازگشت به خانه در آب نگهداری کنید زیرا گل رز حتی اگر برای چند دقیقه از آب خارج شود، اثر ماندگاری گیاه با کاهش جدی مواجه خواهد شد.

در صورتی که این امکان را ندارید که از گیاه در آب نگداری کنید تا به مقصد برسید، می توانید از گلفروشی تقاضا کنید تا آنرا با آب بسته بندی نماید.

در صورتی که رز قرمز را مستقیما از گلفروشی خریداری نمی کنید و آنرا از باغچه خانه ی خودتان تهیه می کنید می بایست قبل از جدا سازی گیاه از روی بوته (صبح زود)، شب قبل از بریدن گیاه، بوته رز را آبیاری گل رز کنید زیرا گلی که در معرض آبیاری مناسب بوده نسبت به گل شاخه بریده ای ای که آنرا خریداری می کنید، قدرت بیشتری برای ماندگاری خواهد داشت.

نگهداری رز قرمز پس از خرید

نگهداری گل رز قرمز
نگهداری گل رز قرمز

پس از طی شدن مراحل قبلی می بایست ساقه گل رز قرمز را در آب با زاویه 45 درجه برش دهید ( همانند برش گیاه در زمان هرس گل رز ).

برش ساقه در شرایطی جز آنکه پیشنهاد شد، سبب می شود ساقه با ورود هوا، قهوه ای و در معرض بیماری های گل رز قرار بگیرد.

برای برش ساقه از یک چاقوی تیز استفاده نمایید زیرا که استفاده از یک قیچی معمولی، ساقه گیاه را در انتها فشرده کرده و می تواند در آینده از ورود آب به ساقه جلوگیری کند و سبب مرگ زود هنگام گیاه شود.

نقطه برش ساقه 1/3 تا 2/5 سانتی متر از انتهای ساقه می باشد. در صورتی که چندین رز قرمز تهیه و خریداری کرده اید، می بایست ابزار هرس را بعد از برش با آب گرم و صابون شستشو دهید تا بتوانید از آن به نحو احسن در برش ساقه های دیگر گل رز استفاده نمایید.

پس از عبور از مراحل قبلی باید برگ های ساقه را جدا کنید، دلیل این کار آن است که در صورت ریزش برگ ها به درون آب، باکتری ها در گلدان جمع شده که این امر سبب آسیب به گیاه و کاهش ماندگاری آن می شود.

می توانید چند برگ بالای ساقه (بالاتر از سطح آب) را نگهداری کنید اما برگ هایی که بر روی ساقه و در آب هستند، می بایست از ساقه گیاه جدا شوند.

با گذشت 2 الی 3 روز می بایست مجددا ساقه ی گیاه را برش دهید زیرا برش ساقه ی گیاه هر چند روز یکبار باعث می شود که گل رز به نحو بهتری آب را جذب کند.

دلیل برش مجدد ساقه رز آن است که با گذشت چند روز نوک ساقه اصلی گیاه کمی آسیب دیده و قارچ زده می شود. روش برش ساقه همانند بار اول بوده و می بایست از انتهای ساقه با زاویه 45 درجه انجام شود.

نکات مهم نگهداری گل رز برای ماندگاری بیشتر

ماندگاری گل رز قرمز
ماندگاری گل رز قرمز

گلدان یا ظرفی که در آن از گل رز قرمز نگهداری می کنید می بایست هر چند روز یکبار آنرا با آب و صابون شستشو دهید به خصوص درون گلدان را، زیرا انجام این کار سبب می شود باکتری هایی که در درون گلدان زندگی می کنند از بین رفته و گیاه ماندگاری بیشتری داشته باشد.

در کنار موضوع شستشوی گلدان، پیشنهاد می شود پس از همان زمان شستشو، آب گلدان نیز تعویض شود به طوری که می بایست گلدان تا 3/4 ظرفیت خود از آب خنک و تازه تکمیل شود.

نحوه قرار گیری ساقه رز قرمز باید به گونه ای باشد که 2/5 سانتی متر از آن در انتهای گلدان قرار بگیرد تا بتواند حداکثر جذب آب مورد نیاز را داشته باشد.

برای ماندگاری بیشتر رز قرمز می توانید در زمان خرید از فروشنده ی گل، کود مناسب گل رز نظیر کود سه بیست مایع را تهیه کنید تا در آب ترکیب کرده و گیاه توانایی تغذیه آن را داشته باشد.

در این بین با استفاده از قرص آسپیرین می توانید باکتری های زنده و آسیب زننده به گیاه را کنترل نمایید.

محل نگهداری گیاه باید خنک باشد و از قرار دادن گیاه در نزدیکی پنجره های آفتابی و محیط های گرم خودداری فرمایید.

برای ماندگاری بیشتر می توانید شبها در هنگام خواب گیاه را در یخچال نگهداری کنید و سپس در طول روز آن را به محل مورد نظر انتقال دهید.

روش های استفاده از گلبرگ های تازه گل رز

گلبرگ گل رز
گلبرگ گل رز

گل رز قرمز به علت دارا بودن زیبایی منحصر بفرد و همچنین عطر دلنشینی که دارد، در بین دوست داران گل و گیاه از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. با این حال روش های متعددی وجود دارد که می توان سوای هدیه دادن گل رز و یا گل آرایی آن در تهیه دسته گل رز، از این گل زیبا استفاده کرد.

روش اول

دیزاین غذا با گلبرگ گل رز قرمز
دیزاین غذا با گلبرگ گل رز قرمز

از گلبرگ رز قرمز می توانید در دیزاین غذاها و یا دسرها نیز استفاده کنید زیرا در زمانی که گلبرگهای رز به دلیل هجوم آفات گل رز توسط آفت کش ها و یا مواد شیمیایی اسپری نشده باشند، استفاده از آنها به روشی که اشاره شد مطمئن بوده و خطری را ایجاد نمی کند.

روش دوم

در این روش می توانید گلبرگ گل رز را با قند و یا شکر مخلوط کنید به طوری که مخلوط نمودن این دو سبب معطر شدن قند و یا شکر مصرفی خواهد شد. برای انجام این کار مراتب ذیل را دنبال کنید:

  • در قدم اول مقداری از شکر را درون ظرف ریخته و گلبرگ های گل رز را به آن اضافه نمایید و مجددا این کار را تکرار کرده تا ظرف مذکور پر شود. سپس ظرف را در جای خنک و تاریک به مدت دو هفته نگهداری کنید.
  • با طی شدن 2 هفته، گلبرگهای رز را از قند و یا شکر جداسازی کرده و پس از آن می توانید از قند معطر تهیه شده در پخت شیرینی ها و یا تهیه نمودن نوشیدنی های خنک استفاده نمایید.

گلبرگ های خشک شده رز و نحوه استفاده از آنها

پیش از استفاده از گلبرگ های خشک شده ابتدا باید با روشی خشک کردن گل رز را انجام دهید.

اولین روش استفاده از گلبرگهای خشک شده ی گیاه پس از خشک کردن گل رز، مخلوط نمودن آنها با عسل طبیعی است به طوری که باید برای انجام این کار از عسل هایی با طعم ملایم استفاده نموده تا با عطر صادره از رز رقابت ایجاد نشود.

در قدم اول به اندازه ی یک فنجان یعنی 240 میلی لیتر عسل طبیعی با طعم سبک (خیلی شیرین نباشد) و معمولی را آماده کرده و سپس به اندازه ی یک یا دو قاشق غذاخوری (15 الی 30 میلی لیتر) در آن، از گلبرگ گیاه بریزید و سپس مخلوط حاصله را هم زده و درب ظرف را بسته و آنرا در محلی که تاریک است به مدت یک هفته قرار دهید.

با طی شدن یک هفته درب ظرف را باز کرده و با جداسازی گلبرگهای گل رز قرمز می توانید از یک عسل با طعم جدید برای نوشیدن چای روزانه ی خود استفاده نمایید.

روش دوم

دمنوش گل رز
دمنوش گل رز

برای تهیه دمنوش گل رز می بایست در قدم اول حدود 200 گرم گلبرگ خشک شده ی گیاه را در 570 گرم چای درجه یک مخلوط نمایید و سپس ظرف را در محل تاریک بدون آنکه هوا وارد ظرف شود و یا به عبارتی به آن نفوذ داشته باشد، به مدت یک هفته نگهداری کنید.

با طی شدن زمان مذکور، طبق دستور العمل همیشگی که تا به حال برای تهیه چای پیش برده اید، می توانید دمنوش گل رز را تهیه کرده و نوش جان کنید.

چگونه از رز قرمز روغن تهیه کنیم ؟

روغن گل رز قرمز
روغن گل رز قرمز

روغن تهیه شده از گل رز قرمز رایجه و بوی دلنشینی دارد که برای جوان سازی پوست و آبرسانی به آن، تا حد بسیار زیادی موثر است.

روش تهیه روغن گل رز بسیار آسان بوده که برای انجام این کار تنها به لوازم خانگی بسیار ساده احتیاج خواهید داشت.

برای تهیه روغن، از رز قرمز تازه خریداری شده استفاده کنید زیرا رز تازه رایحه ای تازه تر داشته و برای انجام فرآیند روغن گیری مناسب تر است.

در قدم اول پس از جداسازی گلبرگهای گیاه می بایست آنها را در آب سرد ریخته و شستشو دهید. علت این موضوع تمیز شدن گلبرگ و یا به عبارتی پاک شدن گرد و غبار از روی گلبرگ است.

در قدم بعدی پس از شستشوی گلبرگها، آنها را بر روی یک حوله تمیز به مدت یک ساعت قرار داده که به طور کامل خشک شوند و پس از طی شدن یک ساعت، به اندازه ی یک چهارم فنجان از گلبرگهای گیاه را درون یک پلاستیک ریخته و درب آن را محکم ببندید.

لازم به ذکر است مقدار گفته شده برای تهیه 120 میلی لیتر از روغن گل رز می باشد و در صورتی که تمایل دارید روغن بیشتری را تولید نمایید، تنها کافیست که اعداد گفته شده را به مقدار دلخواه افزایش دهید.

پس از قرار دادن گلبرگها در درون کیسه، کیسه را بر روی سطح صافی قرار داده و به وسیله ی یک ابزار چوبی سبک، به آرامی بر روی آن ضربه وارد نمایید.

این کار سبب کبودی و یا تیرگی گلبرگ های رز شده و روند آزاد سازی روغن را آسان تر می کند.

سپس به اندازه ی 120 میلی لیتر از روغن های هسته زردآلو، روغن بادام و یا جوجوبا را تهیه کرده و درون یک ظرف تمیز ریخته و گلبرگهای تیره ی رز را به آن اضافه نمایید و با سرعت به نسبت زیاد، ظرف را به مدت یک دقیقه تکان دهید تا روغن از گلبرگهای رز قرمز آزاد شود.

با طی شدن یک دقیقه از تکان دادن ظرف خودداری نموده و با قرار دادن ظرف مذکور بر روی یک سطح صاف اجازه دهید تا روغن از گلبرگ رز به درون روغن مذکور وارد شود.

لازم به ذکر است محل نگهداری ظرف مذکور نباید در معرض گرمای شدید باشد.

با طی شدن 24 ساعت و تهیه ظرفی دیگر، روغن داخل شیشه را از صافی عبور داده و درون ظرف تازه می ریزیم.

با عبور از تمامی مراحل مجددا 10 گلبرگ گل رز را درون کیسه ریخته و با ضربه زدن و کبود شدن مجدد، آن را به مخلوط فعلی اضافه می نماییم (عمل مذکور برای افزایش عطر روغن گل رز انجام می شود).

سپس همانند آنچه قبلا انجام داده ایم، اجازه می دهیم تا گلبرگ های جدید اضافه شده به مدت 24 ساعت در روغن مذکور باقی بمانند.

با عبور از تمامی مراحل روغن را از صافی مجددا عبور داده و آن را جهت مصرف شخصی درون یک ظرف تیره می ریزیم.

روغن تهیه شده از گلبرگ رز قرمز هم اکنون قابل استفاده بوده و برای حفظ خواص درمانی آن برای پوست صورت، باید آنرا در محلی که نور خورشید وجود ندارد نگهداری نمود.

در صورتی که محل نگهداری خنک نبوده و دارای نور خورشید باشد، روغن تهیه شده بوی نامطبوعی پیدا کرده و ماندگاری آن کمتر می شود (لازم به ذکر است روغن تهیه شده در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شود، تا یک سال ماندگاری خواهد داشت).

در ادامه ی مقاله نگاه مختصری هم به نشانه و همچنین مناسبت هایی که در آنها از گل رز قرمز استفاده می شود خواهیم انداخت.

گل رز قرمز نشانه چیست؟

گل رز قرمز نشانه چیست
گل رز قرمز نشانه چیست

گل رز قرمز یکی از رایج ترین و محبوب ترین رنگ های گل رز می باشد به طوری که به علت این محبوبیت، رز قرمز نشانه زیبایی، شور، میل و عشق عاشقانه است.

نشانه های رز قرمز از آفرودیت الهه یونانی نشات می گیرد به این علت هنگامی که عشق او آدونیس زخمی می شود برای نجات جان او، پاهای خود را بر روی خارهای گل رز سفید گذاشته که همین امر سبب غرق شدن خون بر روی گل رز سفید می شود که با گذشت سالها، این داستان به نمادی از شور باورنکردنی و فداکاری عاشقانه تبدیل می شود.

بر این اساس استفاده از چندین گل رز نشانه ای برای ابراز دوست داشتن بوده در حالی که استفاده از یک گل رز، نمادی از فداکاری و وفاداری می باشد.

در گذشته های دور از رز قرمز خارج از زمینه های عاشقانه، برای تبریک گفتن و سپاس گزاری استفاده می شده است.

مناسبت رز قرمز

مناسبت گل رز قرمز
مناسبت گل رز قرمز

گل رز قرمز بسیار پرطرفدار برای روز ولنتاین می باشد که در این روز از آن، طرفین برای ابزار عشق و دوست داشتن نسبت به هم استفاده می کنند. از طرفی دیگر رز به دلیل دلبستگی به عشق جاودان و پرشور، در دسته گل های عروس نیز مشاهده می شود.

از دیگر مناسبت گل رز می توان برای تشکر از کسی که کار معنا داری برای شما انجام داده است و همچنین به عنوان تبریک به کسانی که کار بزرگی را مثل فارغ آلتحصیلی، پروژه کاری بزرگ و …. انجام داده اند، استفاده کرد.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه ی خرید رز قرمز و یا نحوه استفاده از گلبرگهای آن، سوال و یا تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 2.3]
منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy