کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش پرورش و کاشت گل نرگس در گلدان

4

پیاز نرگس برای رشد حداکثری و گلدهی مناسب خود جهت کاشت در گلدان نیاز به عبور از یک دوره ی سرمایی پیش از کاشت دارد.

در صورتی که پیاز گل نرگس را در فضای باز کاشته اید و هم اکنون تصمیم دارید تا محل کاشت گیاه را به خانه منتقل کنید سوای آنکه پیاز را برای بار اول تهیه کرده باشید، می بایست تا پایان گلدهی گیاه برای این انتقال صبر کنید و در حالتی که پیاز را تنها برای کاشت گل نرگس در گلدان خریداری و یا تهیه کرده اید، هر زمان که تصمیم داشته باشید می توانید آن را کاشته و از پرورش آن لذت ببرید.

پرورش گل نرگس در منزل
پرورش گل نرگس در منزل

از طرفی کاشت گل نرگس در گلدان به نوعی می توان گفت وادار کردن گیاه به رشد غیر طبیعی خود می باشد زیرا گیاه در فضای باز بر اساس ژنتیک خود در طی سالیان دراز به روش دیگری پرورش و توسعه یافته است با این حال برای آنکه بتوانید موفقیت های لازم را در این کار به دست بیاورید، لازم است در ابتدا پیاز گیاه دوره ی سرمایی را سپری کرده باشد که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به روش سرمادهی پیاز گیاه، روش صحیح پرورش گل نرگس در گلدان و همچنین نگهداری از پیاز نرگس پس از اتمام گلدهی می پردازیم امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

دوره ی سرمایی و کاشت گل نرگس در گلدان

پرورش گل نرگس در آپارتمان
پرورش گل نرگس در آپارتمان

در ابتدا جهت کاشت گل نرگس در گلدان، پیاز گل نرگس را با عمق مناسب کاشته و خاک آن را به طور کامل (غرقابی) آبیاری کنید.

پس از کاشت گل نرگس برای پرورش گل نرگس در گلدان می بایست گلدان گیاه را در مکانی که دارای 2 تا 9 درجه سانتی گراد درجه حرارت است، قرار دهید زیرا همان طور که اشاره شد دوره ی سرمایی برای پیاز گیاه حالت کاشت فضای باز را تداعی کرده و باعث رشد حداکثری گیاه خواهد شد.

  • لازم به ذکر است دمای محیط برای دوره ی سرمایی باید بین درجه حرارت های مذکور باشد زیرا سرما و گرمای بیش از حد سبب خواهد شد تا گیاه رشد مناسبی نداشته باشد.
  • پس از قرار دادن گلدان در محل مناسب برای طی شدن دوره سرمایی، خاک گلدان را توسط خاک اره و یا مقداری برگ بپوشانید تا تنظیم درجه حرارت به صورت مطلوبی انجام شود.
  • مکان انتخاب شده برای دوره ی سرمایی می بایست خنک و تاریک باشد و مکان هایی نظیر انبارها و یخچال های خانگی برای انجام این کار مناسب هستند.
  • در صورتی که محل زندگی شما دارای آب و هوای خنک و سرد است می توانید برای طی شدن دوره ی سرمایی پیاز گل نرگس، در خاک باغچه حفره ای را ایجاد کرده و پیاز را برای طی شدن این دوره، در آن بکارید و سپس آن را به گلدان درون خانه منتقل کنید.

در طی بازه زمانی نگهداری پیاز در دوره ی سرمایی، مرتبا خاک گیاه را برای پرورش گل نرگس در گلدان مرطوب نگه دارید.

با گذشت زمان و طی شدن حدودا 12 هفته، در تمامی انواع گل نرگس گیاه از خاک جوانه زده و ساقه و برگ آن نمایان می شود.

در این مرحله (جوانه زنی)، ارتفاع گیاه حدودا 5 تا 12 سانتی متر خواهد بود که سوای مشاهده ی ساقه و برگ گیاه می توانید ریشه های گل نرگس را که در درون خاک گلدان توسعه پیدا کرده است را مشاهده کنید.

پس از طی شدن 12 هفته از کاشت گل نرگس در گلدان زمان آن می رسد که گیاه را به مکانی که دارای درجه حرارت گرمتری بوده و نور خورشید در آن کم و به صورت غیر مستقیم است منتقل کنید.

مدت زمان نگهداری گل نرگس در شرایط جدید باید بین 2 تا 3 روز باشد زیرا تغییر شرایط محیطی سریع برای گیاه، سبب استرس شده و بر عمکلرد مناسب گیاه تاثیر منفی می گذارد.

با طی شدن مراحل قبلی برای پرورش گل نرگس در گلدان می بایست بعد از 3 روز گلدان گیاه را به مکانی که نور بیشتری دارد (پشت پنجره) منتقل کرده و دمای مناسب 15 الی 20 درجه سانتی گراد را برای رشد مناسب گیاه فراهم کرد.

  • در طی کاشت گل نرگس در گلدان دائما گلدان گیاه را بچرخانید زیرا ساختمان گل نرگس به سمت منبع نور متمایل خواهد شد که در نتیجه با انجام این کار می توانید از خم شدن گیاه به طرفین جلوگیری نمایید.

در قدم آخر، می بایست صبر پیشه کرده تا رشد گیاه به صورت کامل شکل بگیرد.

رشد کامل گل نرگس معمولا 3 تا 5 هفته پس از جوانه زنی گیاه از خاک انجام خواهد شد که این امر بسته به انواع گل نرگس می تواند کمی متفاوت باشد با این حال تقریبا یک ماه زمان خواهد برد تا چرخه ی رشد در گیاه کامل شود که در این بین می بایست گیاه توسط کود سه بیست npk هر دو هفته یکبار تغذیه شود.

  • پس از تولید غنچه و گلدهی در گیاه، گلدان را کمی از پنجره ی خانه دور کنید تا نور قابل دسترس گیاه با کاهش مواجه شود تا عمر گل ها طولانی تر شود.

گل نرگس دارای خواص فراوانی است که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید مقاله خواص گل نرگس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

پس از تمام شدن یک دوره پرورش گل نرگس در گلدان باید چه کاری انجام دهیم؟

پرورش گل نرگس
پرورش گل نرگس

پس از پایان گلدهی در گیاه اجازه دهید تا برگ های گل نرگس به صورت طبیعی خشک و پژمرده شوند که روند انجام این پروسه حدودا چند هفته زمان خواهد برد.

سپس برای پرورش گل نرگس در گلدان و کاشت مجدد پیاز گیاه، پیاز را پس از خشک شدن برگها از گلدان خارج کنید.

در صورتی که چندین پیاز گل نرگس را در گلدان کنار هم کاشته اید، باید خاک گلدان را آزاد کرده تا بتوانید به راحتی اقدام به جداسازی پیازها کنید.

  • لازم به ذکر است پس از جداسازی پیاز و یا پیازها، آنها را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید زیرا این امر سبب خواهد شد، رشد زودرس و پیش از موعد در پیاز گیاه ترغیب شود.

سپس پیاز گیاه را بررسی کرده به طوری که پیاز نباید نرم و همچنین عاری از نشانه های عفونت قارچی باشد.

در صورت آلودگی پیاز، آنها را دور بیاندازید زیرا اگر برای کاشت گل نرگس در گلدان در صورتی که از پیاز آلوده استفاده کنید ممکن است رشد گیاه ناقص شده (عدم گلدهی) و یا زود تر از موعد مقرر گلدهی ضعیفی داشته باشد.

با طی شدن مراحل قبلی توسط قیچی باغبانی ریشه ها را از جایی که به پیاز گل نرگس وصل می شوند را برش داده و به اصطلاح آنها را پیرایش کنید زیرا این امر به ذخیره انرژی برای کاشت مجدد پیاز کمک زیادی می کند.

سپس به مدت 24 ساعت پیاز یا پیازها را در هوای آزاد قرار داده تا خشک شوند.

انجام این کار برای جلوگیری از رشد و آسیب قارچ ها به پیاز ضروری است و سپس پیاز گیاه را در یک کیف پلاستیکی و یا کیسه ی غیر شفاف قرار داده به طوری که نور خورشید آسیبی به آن نزند.

  • لازم به ذکر است درب کیف یا کیسه پلاستکی می بایست باز باشد تا هوای آزاد درون آن جریان داشته باشد.

سپس کیسه یا کیف پلاستیکی را به مدت 6 الی 8 هفته در مکانی به نسبت گرم و خشک که دارای درجه حرارت 16 الی 18 درجه سانتی گراد است برای کاشت مجدد و پرورش گل نرگس در گلدان، برای دوره ی بعدی قرار دهید.

  • در صورتی که محل زندگی شما دارای آب و هوای گرم است می توانید از کیسه یا کیف، در یخچال نگهداری کنید و در صورت انجام این کار برای پیاز ها طبقه ای جدا در نظر بگیرید تا در معرض و نزدیکی میوه ها منجمله سیب نباشند، زیرا گاز منتشر شده (اتیلن) از سیب می تواند به پیاز و یا پیازها آسیب برساند.

با طی شدن 6 الی 8 هفته می توانید مجددا کاشت گل نرگس در گلدان را انجام دهید به طوری که همان طور که در اول مقاله اشاره شد پیازها با عبور از یک دوره ی سرمایی آماده کاشت مجدد خواهند شد و می توانید با ایجاد حفره ی مناسب در خاک گلدان (سه برابر ارتفاع پیاز) و مخلوط کردن مقداری کود سه بیست مایع با خاک گلدان، مجددا پیاز گل نرگس را کاشته و از لذت پرورش و زیبایی غنچه های آن در خانه لذت ببرید.

در صورتی که تمایل دارید تا گیاه را تکثیر کرده و تعداد بیشتری از آن را کاشت نمایید، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی تکثیر گل نرگس را مطالعه نمایید.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه کاشت گل نرگس در گلدان سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 2.8]
۴ نظرات
  1. بهروز می گوید

    سلام من یک سطل پر از پیاز که تو خاک ریشه زده بکد و سبز شده بود ۱۰سانت را از شمال اوردم خراسان و داخل گلدان کاشتم ایا باید ساقه را ببرم و ایا تو حیاط بزارم شبها شاید تا ۵درجه زیر صفر میشه اشکال داره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام نیازی به برش ساقه نیست اما دوره سرمایی نباید بیش از ۲ هفته بشه بعد دو هفته گلدون رو به محیط خانه منتقل کنید.

  2. وحید می گوید

    سلام ببخشیدمزاحم شدم این پیازگل نرگس الان در۱۵اسفندبه دست من رسیده است آیامیتوانم آنرابکارم دراین موقع سال یاخیر؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اختیار دارید
      بله اگر بتونید دوره سرمایی پیاز رو تامین کنید اولش موردی نداره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy