کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آشنایی با خواص گل نرگس

0

طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن گل نرگس، امکان درمان پیدا می کنند. شایان به ذکر است هم اکنون رشته پزشکی به نام گل درمانی به شاخه های علم پزشکی اضافه شده است. با ادامه مقاله و آشنایی بیشتر با خواص گل نرگس تا پایان همراه ما باشید.

درمان افسردگی و خواص گل نرگس

عکس گل نرگس
عکس گل نرگس

با توجه به تحقیقات گسترده دانشمندان و کشف یک موضوع که نشان می دهد در گونه های گل برف وهمچنین گل نرگس یک توانایی قابل توجه وجود دارد که این قابلیت می تواند از مواردی که مغز انسان را در انزوا نگه می دارند و از جمله آنها می توان به دیوار دفاعی و یا سد خونی اشاره کرد، عبور کنند.

این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است زیرا دربرگیرنده، پروتئین هایی هستند که به محض ورود دارو آن را پس می زنند.

این در حالی است که بیگر برودین این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده و در ارتباط با خواص گل نرگس اظهار داشت که مولفه های تشکیل دهنده در این گل می توانند از این سد عبور کنند.

این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز انسان کمک کند.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی BBB، محدوده جدا کننده بین مایع برون سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است به طوری که اگر مواد رنگی به درون خون تزریق شود می توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغزی اثری دیده نمی شود.

این پرده یا سد از مویرگ های ویژه تشکیل شده که اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال محکم بوده و برخلاف ساختاری که مویرگ ها دارند، دارای روزنه و منفذ نیست در نتیجه بسیاری از ملکول ها و ریز ملکول ها و همچنین باکتری ها قادر به گذشتن از آنها (از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.

با توجه به این موضوع که دیدن گل ها (مثل گل ارکیده، گل آنتوریوم و گل رز) یا هر دسته گلی اثر مستقیم بر روی روحیه هر فرد دارد، اما این موضوع در گل نرگس شدیدتر می باشد به طوری که به واسطه خواص گل نرگس، این گیاه کلیدی برای درمان افسردگی محسوب و تلقی می شود.

امروزه بسیاری از عطر و ادکلن های مدرن از این گل یعنی گل نرگس، تولید می شوند.

خواص گل نرگس
خواص گل نرگس

همه گونه ها و انواع گل نرگس حاوی ماده سمی alkaloid lycorine هستند که اغلب در برگ گیاه وجود دارد.

از این رو آنها هرگز نباید (برگ گیاه) برای استفاده از خاصیت گیاه مورد استفاده قرار بگیرند. خوردن 6 گرم از گل نرگس با عسل، به سبب خواص گل نرگس کرم معده را از بین می برد.

اما رضا علیه السلام همچنین درباره خواص گل نرگس که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود می فرماید: گل نرگس ببوید، زیرا از زکام، ایمنی می بخشد و در بیانی دیگر می فرماید: بوییدن گل نرگس را به تاخیر نیندازید، زیرا که استشمام آن از ابتلا به زکام در ایام زمستان، جلوگیری می کند.

همچنین می توانید جهت اطلاعات بیشتر در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن، مقاله موارد مصرف و کاربردهای زعفران و خواص زعفران را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

پیاز گیاه با توجه به خواص گل نرگس، یک دفع کننده، شستشو دهنده و خشک کننده عمیق است به طوری که اگر پیاز گیاه را با عسل و همچنین آرد شلمک ترکیب کنید می تواند لکه های سیاه و سفید (بهک) را از بین ببرید.

برای تاثیر بیشتر این مخطوط می توان از سرکه در این ترکیب نیز استفاده کرد. پیاز نرگس داروی داء الثعلب است.

از طرفی با مخلوط پیاز گل نرگس، عسل و همچنین گاودانه مخلوطی تهیه می شود که می تواند تمامی چرک ها و جوش هایی که نارس بوده و یا سخت هستند را از بین ببرد. لازم به ذکر است، ضماد (بوییدن) پیاز نرگس ورم عصب را فرو می نشاند.

خواص گل نرگس از روغن تهیه شده از گیاه

روغن گل نرگس
روغن گل نرگس
  • استفاده از عسل و روغن گل نرگس، بهبودی و درمان مزمن اعصاب حاصل می شود.
  • در صورتی که روغن گیاه به واسطه خواص گل نرگس بر روی معده و یا مثانه ماساژ داده شود، مشکلات مثانه بهبود خواهد یافت.
  • برای درمان و کاهش مشکلات شکستگی اعضای بدن، اسپاسم و دردهای مفصلی می توان از مخلوط گفته شده (روغن گل نرگس و عسل) استفاده کرد.
  • ماساژ روغن گل نرگس به همراه عسل بر روی سینه مادران شیرده که با مشکل سفت شدن شیر مواجه هستند، باعث روان شدن شدن نوزاد خواهد شد.
  • با توجه به خواص گل نرگس بسیاری از قسمت های بدن که دائما و به طور مکرر در معرض در رفتگی هستند که از جمله آنها می توان به پا، کتف، دست و شانه اشاره کرد که در صورت استفاده از مخلوط پیاز گل نرگس، کمی سرکه و عسل توسط ماساژ محل مذکور، مشکل یا مشکلات ایجاد شده را بهبود بخشید.
  • ترکیب پیاز گل نرگس، عسل و سرکه و استفاده آن بر روی پوست بدن سبب از بین رفتن لکه های تیره و همچنین کک و مک های پوستی خواهد شد.
  • همان طور که اشاره شد گل نرگس خاصیت جاذب زیادی دارد که می تواند در بیرون کشیدن چرک و درمان زخم های عمیق و عفونت ها، تاثیر زیادی داشته باشد که برای درمان گفته شده می توانید محل زخم را توسط مخلوط روغن گل نرگس، پیاز و عسل پوشانده و پس از مدتی اقدام به شستشو نمایید و تا حصول نتیجه این کار را تکرار کنید.
  • جوشانده 4 تا 8 گرم از گل نرگس در آب برای رفع مشکل و درمان افرادی که آسم دارند، موثر است.
  • استفاده مکرر از روغن گل نرگس بر آلت تناسلی مرد، سبب افزایش قوای جنسی می شود.
  • استفاده مکرر از روغن مذکور بر روی بیضه ها، برای درمان زود انزالی بسیار موثر است.

طرز تهیه روغن گل نرگس

روش فرآوری روغن گل نرگس به این حالت می باشد که در ابتدا کمی برگ گل نرگس را به همراه مقداری سرکه در داخل یک ظرف ( که اگر ظرف مذکور شیشه ای باشد بهتر است) که حاوی مقداری روغن زیتون است ریخته و سپس ظرف را در محیطی که دمای متوسط داشته و در معرض حرارت مستقیم نباشد (به طور مثال پشت پنجره)، قرار می دهیم.

چنانچه در طول این مدت گل ها روغن را جذب کنند مقداری روغن اضافه می کنیم و چنانچه مقدار روغن زیتون زیاد باشد برگ های گل را اضافه می کنیم. برای اینکه روغن گل نرگس به دست آید 40 روز زمان نیاز داریم.

بعد از این مدت با استفاده از یک صافی روغن گل را از مخلوط داخل شیشه جدا می کنیم که مایع به دست آمده، روغن گل نرگس می باشد.

کلام آخر

با توجه به تمام خواص گل نرگس که اشاره شد، توصیه می شود افرادی که گرم مزاج هستند از بوییدن زیاد گیاه به طور جد خودداری کنند زیرا این امر سبب سردردهای شدید در این افراد خواهد شد.

منبع: راهنمای کامل کاشت و نگهداری گل نرگس
تالیف: معصومه استکی و مجتبی حق شناس

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه خواص درمانی گل نرگس سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 0 میانگین امتیازات: 0]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy