کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزس پرورش و کاشت گل نرگس در باغچه

0

گل نرگس به عنوان گیاهی که از جنس Narcissus شناخته می شود، گلی استوار و محکم بوده که هر ساله توانایی گلدهی داشته و می تواند به هر محیطی همانند باغچه خانه زیبایی دوچندانی را ببخشد.

از این رو نکته ی اصلی در کاشت گل نرگس در باغچه، تغذیه و تهیه مقدار کود مناسب برای دوران رشد و نمو گیاه پس از دوران استراحت و به اصطلاح خفتگی می باشد که به همین علت در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به تغذیه یا به عبارتی همان کوددهی صحیح به گل نرگس می پردازیم امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه من باشید.

کوددهی صحیح برای کاشت گل نرگس در باغچه

کوددهی گل نرگس
کوددهی گل نرگس

زمانی که خاک محل کاشت گل نرگس در باغچه به مواد غذایی نیاز داشته باشد، در سال اول کاشت شاید بتوان گفت که گیاه دچار کمبود مواد غذایی در درون خود نخواهد شد و پرورش گیاه برای شما در سال اول زحمت زیادی نخواهد داشت با این حال برای اینکه بتوانید برای مدت های طولانی تر (بیشتر از یک سال) از گل نرگس کاشته شده در باغچه و یا دیگر فضاها نگهداری کنید، می بایست خاک محیط را برای سال های دیگر گلدهی گیاه تقویت کنید.

دلیل تقویت خاک آن است که با یک بار چرخه گلدهی از میزان عناصر مواد غذایی درون خاک کاسته شده و همین امر سبب آسیب جدی به گیاه در سال های بعدی دوره ی رشد می شود بنابراین با استفاده از کودهای شیمیایی مناسب می بایست اقدام به رفع مشکل کمبود مواد غذایی درون خاک کرد.

تغذیه گل نرگس
تغذیه گل نرگس

از دلایل دیگر اهمیت تغذیه و کوددهی به گل نرگس آن است که یکی از روش های ازدیاد و تکثیر گل نرگس، تولید پیازچه های جانبی از پیاز اصلی می باشد که درون خاک قرار دارد بنابراین این موضوع برای در دسترس بودن همیشگی مواد غذایی در خاک، اهمیت ویژه ای دارد.

برای حفظ سلامتی گیاه و برای آنکه کود اضافی به گل نرگس داده نشود، نیاز می باشد که مواد غذایی درون خاک را با استفاده از کیت های تست خاک بررسی کنیم و در صورتی که تمایل به انجام این کار نداشته باشیم، می توانیم با ارسال نمونه خاک به سازمان های مربوطه از کیفیت خاک محل کاشت گیاه اطلاع کامل را به دست بیاوریم.

این امر، امری مهم در کاشت گل نرگس در باغچه می باشد زیرا درصد مواد غذایی درون خاک در همه جای باغ یا باغچه می تواند متفاوت باشد.

اهمیت نمونه برداری خاک کاشت گل نرگس:

  • تعادل صحیح بین مواد غذایی درون خاک که سبب می شود تا گل نرگس به رشد حداکثری و با کیفیت دست پیدا کند.
  • وجود بیش از حد برخی عناصر مثل نیتروژن و پتاس در خاک محل کاشت گل نرگس می تواند گیاه را به رشد ضعیف و باریک ساقه ها و برگ ها ترغیب کنید.

با طی شدن مراحل قبلی و در قدم سوم برای تغذیه و کوددهی گل نرگس، انتخاب کود مناسب برای تقویت خاک گیاه در صورت ضعیف بودن خاک، می باشد به طوری که کودهای متعادل (منظور از کودهای متعادل آن است که نسبت فسفر، پتاسیم و نیتروژن در آنها همانند یکدیگر باشد) برای رشد و نمو گل نرگس به خوبی عمل می کنند همانند کود سه بیست مایع و کود سه بیست npk.

تغذیه و کوددهی به گل نرگس درست در زمانی که گیاه در ابتدای فصل رشد بوده و بخش اول ساختمان رویشی گیاه در بالای زمین رویت می شود، آغاز شده که بهتر است در این زمان از سال، از یک کود مناسب و محلول در آب ( مثل کود سه بیست مایع که حاوی ریز مغذی ها هم باشد) استفاده شود.

برخی از پرورش دهندگان گل نرگس حتی چند هفته بعد از گلدهی گیاه، خاک محیط کاشت گل نرگس را تغذیه می کنند زیرا این امر سبب تقویت پیاز گیاه خواهد شد.

با این حال این کار از ضرورت چندانی در پرورش کاشت گل نرگس در باغچه برخوردار نیست و همان طور که اشاره شد پرورش گل نرگس در سطح کم نیاز چندانی به کود نداشته و بهتر است که کود اشاره شده در ابتدای فصل رشد تا پایان فصل رشد در اختیار گیاه قرار داده شود.

برای حفاظت از گل نرگس در باغچه پس از چرخه گلدهی گیاه می توانید مقداری مالچ جهت حفاظت از گیاه در برابر سرما به خاک اضافه کنید و در صورتی که تمایل به انجام این کار ندارید می توانید با اضافه کردن مقداری کود آلی (به اندازه 7 الی 15 سانتی متر) در اطراف گیاه به گل نرگس کمک کنید تا به سلامت از فصل سرما عبور کند.

نگهداری از گل نرگس پس از پایان گلدهی در باغچه

نگهداری از گل نرگس پس از پایان گلدهی در باغچه
نگهداری از گل نرگس پس از پایان گلدهی در باغچه

پس از گلدهی گل نرگس اجازه دهید تا برگ های گیاه با اختیار خود زرد شده و از بین بروند زیرا مهم می باشد که برگ های گیاه پس از گلدهی، بلافاصله برش داده نشوند چون در این مقطع زمانی است که گل نرگس به واسطه فتوسنتز سبب مصرف انرژی در برگ های گیاه می شود، در نتیجه می بایست اجازه دهیم تا برگ های گیاه به صورت طبیعی پژمرده شوند.

به طور تقریبی می توان گفت در تمامی انواع گل نرگس، هشت هفته پس از گلدهی، برگهای گیاه خشک، چروک و قهوه ای می شود که این زمان فرصت مناسبی است تا برگهای از بین رفته گل نرگس را برش دهیم.

در قدم دوم نگهداری و پرورش و کاشت گل نرگس در باغچه، پس از دوران گلدهی می بایست خاک محل کاشت گل نرگس را مرطوب نگه داشت به طوری که این حفظ رطوبت خاک گل نرگس، منجر به غرقاب شدن خاک گیاه نشود.

زمان آبیاری بسته به بافت خاک و آب و هوای منطقه کاشت گل نرگس متفاوت است با این حال زمانی که احساس شود 90 درصد خاک گیاه رطوبت خود را از دست داده است، می توان آن را آبیاری کرده و قوت گلدهی گل نرگس را برای سال بعد تقویت کرد.

اگر با مقالات سایت پرشیالرن در ارتباط با کاشت و پروش گل نرگس آشنا باشید همواره تاکید ما در پرورش گل نرگس، رعایت فاصله مناسب پیازهای گل نرگس نسبت به هم در زمان کاشت می باشد و در صورتی که فاصله مذکور رعایت نشده باشد می بایست پس از گلدهی گل نرگس، فاصله پیازها از هم رعایت شود به طوری که پیازها باید به اندازه ی حداقل 10 سانتی متر از هم فاصله داشته و دو تا سه برابر ارتفاع پیاز، روی پیاز خاک وجود داشته باشد.

این امر برای پرورش و کاشت گل نرگس در باغچه امری ضروری بوده و با رشد و نمو حداکثری گیاه در پرورش گل نرگس در باغچه، ارتباط مستقیم دارد.

اکثر گونه های گل نرگس برای رشد حداکثری خود، نیاز به عبور از یک دوره سرمایی دارند در نتیجه لازم به ذکر است موارد گفته شده همانند آبیاری و اضافه کردن مالچ یا کودهای آلی برای حفاظت از گیاه برای عبور از دوره سرما امری ضروری می باشد (به علت کاشت در باغچه) زیرا دوره سرمایی سبب خواهد شد که پیاز گل نرگس ساقه قوی تر و غنچه ی بزرگتری برای گلدهی سال بعد گیاه تولید کند.

نکته ی پنجم برای حفاظت از گل نرگس پس از پایان گلدهی، دسترسی خاک گیاه به نور خورشید می باشد به طوری که قطعا بهتر خواهد بود تا محل کاشت گل نرگس در معرض نور خورشید (سوای نور مورد نیاز گیاه برای رشد و فتوسنتز) باشد زیرا نور آفتاب سبب خواهد شد تا آب آبیاری خاک گل نرگس (بعد از زمانی که تنها پیاز در زیر خاک است) به خوبی تبخیر شود و راکد نماند.

در صورتی که خاک محل کاشت از آفتاب مناسبی بهره مند نباشد در صورت بارش باران امکان دارد آب به خوبی تبخیر نشده و این موضوع در حالی است که خاک قدرت زهکشی خوبی داشته و با این حال مجددا پیاز گیاه دچار آسیب می شود.

در پایان مقاله و در نکته ی آخر باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که برای حفاظت هرچه بهتر و بیشتر از گل نرگس، می بایست اطراف گیاه احاطه شود زیرا بارها مشاهده شده است که حیوانات به گل نرگس موجود در باغ یا باغچه هجوم آورده و از آن تغذیه می کنند.

از طرفی باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که هیچ شکافی در بافت خاک گل نرگس وجود نداشته تا به لارو های حشرات اجازه دهد به آن نفوذ کرده و سبب آسیب به گیاه شوند.

گل نرگس دارای خواص فراوانی است که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله خواص گل نرگس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

در صورتی که شما عزیزان هم در زمینه پرورش گل نرگس در باغچه یا باغ، سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 4.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy