کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

فصل کاشت گل نرگس + آموزش کاشت گل نرگس در مزرعه

33

بهترین فصل کاشت گل گل نرگس در فصل تابستان و در ماه های مرداد و شهریور می باشد. علت این امر آن است که ریشه های گیاه تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان توانایی رشد مناسب را داشته باشند.

به عبارتی به صورت کلی می توان گفت با توجه به چهار فصل بودن کشور عزیزمان ایران، پیاز گل نرگس در مناطق سرد باید در اواخر تابستان و قبل از فرا رسیدن ماه مهر و در مناطق معتدله، در ماه های آبان و آذر در فضای بیرون یا مزرعه کاشته شود.

اگر سوای کاشت گل نرگس در مزرعه پیاز را در گلدان می کارید باید دقت کنید که سر پیاز خارج از خاک قرار بگیرد و در این حالت بهتر است از پیاز انواع گل نرگس در یک بخش مخلوط با هم، کاشت نکنید زیرا محصول این نوع کشت ها چه در مزرعه و چه در باغچه و گلدان نتیجه خوبی ندارد.

تعداد زیادی از نرگس ها خیلی خوب به طور طبیعی سبز شده و نیاز به جابجایی ندارند و اگر شما باغ و یاغچه ی کوچکی دارید که دسته های نرگس آن بسیار زیاد و بزرگ شده اند، می توانید پیازها را خارج کرده و گیاه را تکثیر نمایید که در مقاله ی تکثیر گل نرگس به شرح کامل آن پرداخته ایم.

با این حال قبل از انبار کردن و نیز قبل از کشت دوباره، تمام پیازهایی را که هنگام جدا سازی احساس می کنید خراب بوده و یا دچار شل شدگی می باشند را سوزانده و از بین ببرید.

تولید محصول گلدانی گل نرگس

گلدان گل نرگس
گلدان گل نرگس

گیاهان گلدانی گل نرگس برای مصرف کننده مزایای بیشتری نسبت به گل های بریده ی تولید شده در کاشت گل نرگس در مزرعه دارند.

این برتری شامل عمر طولانی تر، جذابیت بیشتر و امکان کاشت مجدد آنها است که در باغ نیز میسر می باشد.

برای تولید کننده یک دوره کوتاه گلخانه ارزش افزوده و عمر انباری بیشتری دارد، اما سودمند نیست زیرا فضای مورد نیاز تولید افزایش یافته است.

برای پرورش گل نرگس در گلدان جهت فروش گلدانی می توان از خاک سبک استفاده کرد و پیاز هارا در گلدان به شکلی کاشت که نوک آن نزدیک به سطح باشد.

در ارتباط با فصل کاشت گل نرگس، چند روزی پس از کاشت گیاه آنرا در محیطی تاریک و یا سایه سنگین قرار می دهند تا ریشه ی گیاه تولید شود (البته برای تولید گلدانی).

سپس آنها را در یک محل گرم و یا گلخانه معتدل گذاشته و تا زمانی که چرخه ی گلدهی مجدد گیاه در فصل زمستان فرا برسد از آنها نگهداری می کنند.

پیش رسی گیاه گلدانی نرگس مشابه تولید گل شاخه ای است و نباید نرگس را با انواع گل رز، میخک، فریزیا و لاله در یک گلدان قرار داد.

عمق کاشت گل نرگس در مزرعه

کاشت گل نرگس
کاشت گل نرگس

عمق کاشت گل نرگس در مزرعه از مهمترین مسائل در پرورش گیاه می باشد به طوری که اگر عمق کاشت گیاه مناسب نباشد اثر مستقیم بر گلدهی گیاه داشته و سبب عدم گلدهی و یا تولید غنچه ی ضعیف (به علت عدم توسعه ی مناسب ریشه گیاه) می شود.

بهترین عمق کاشت برای پیاز گل نرگس، سه برابر ارتفاع پیاز می باشد (یعنی اگر ارتفاع پیاز 5 سانتی متر است، باید 15 سانتی در بالای آن خاک مناسب وجود داشته باشد) و با توجه به این موضوع که پیاز گل نرگس دارای اندازه های متفاوتی است، همواره موضوع ذکر شده می بایست در فصل کاشت گل نرگس رعایت شود.

فاصله کاشت پیازهای گل نرگس در مزرعه

فاصله کاشت گل نرگس
فاصله کاشت گل نرگس

با توجه به این موضوع که این امکان وجود دارد که چندین پیاز گل نرگس را در کنار هم کاشت، اما برای رشد مناسب گیاه و ریشه دهی مناسب پیاز در زیر خاک بهتر است که حداقل 7/5 سانتی متر و برای پیازهای بزرگتر 12 الی 15 سانتی متر فاصله برای کاشت گل نرگس در مزرعه لحاظ شود.

چگونه می توان در فصل کاشت گل نرگس گیاهان بیشتری داشت ؟

با تغییر زمان کاشت گل نرگس می توان برای زمان طولانی تری از زیبایی خیره کننده ی این گل زیبا بهره مند شد به طوری که گروهی از پیازها را می توانیم در زمان فصل کاشت گل نرگس و گروهی دیگر را با اختلاف زمانی 15 روز بکاریم و در صورتی که حجم کاشت بالا باشد می توانیم در بازه زمانی 2 ماه گیاهانی را مشاهده کنیم که در مراحل مختلف رشدی قرار داشته و گروهی از آنها در مرحله ی سبز شدن و گروهی دیگر در مرحله ی گلدهی قرار دارند.

کاشت گل نرگس در مزرعه و مرحله برداشت گیاه

گل نرگس
گل نرگس

برداشت محصول نرگس با باز شدن گلها انجام می شود اما برداشت گل در مراحل زودتری صورت می گیرد.

در مرحله شکوفایی اسپات، محصول نرگس را برداشت کرده و یا برای انبار و صادرات، حتی آن را در مرحله ساقه مدادی برداشت می کنند.

کولتیوارهای دوگانه فقط زمانی که اسپات شکوفا و رنگ گل به راحتی آشکار شد، برداشت می شوند و در غیر این صورت آنها در مرحله بعد ممکن است از نظر جذب آب دچار مشکل شوند.

با این حال برای کاشت گل نرگس در مزرعه می توان گفت بهترین مرحله برداشت گل نرگس، مرحله گردن غازی می باشد که در این زمان گلها حالت خمیده دارند.

لازم به ذکر است گل ها را می توان از طریق کشیدن، شکستن یا بریدن برداشت کرد.

پس از عبور از فصل کاشت گل نرگس، هر سه تا چهار روز یک بار گل نرگس برداشت می شود که برداشت آن بستگی به پیاز گل نرگس دارد که چقدر گلدهی داشته باشد.

با این حال در برداشت گیاه غلافی به صورت یک برگ نازک در طول توسعه می یابد که می توان گفت صدمه ندیدن این غلاف برگی در بهبود کیفیت گل های بریده نرگس مهم است.

غلاف های طویل دیر پیش رس را با تیمار سرمای طولانی تر و دمای قبل و بعد از بسته بندی که کمتر از 9 درجه سانتی گراد نیست، بهبود می بخشند.

ملاحظات گیاه پس از عبور از فصل کاشت گل نرگس

عکس گل نرگس
عکس گل نرگس
  • با عبور از فصل کاشت گل نرگس، اگر از پیاز گل نرگس در یخچال نگهداری می کنید توصیه می شود آنرا در کنار میوه سیب قرار ندهید زیرا این امر سبب می شود قوت پیاز کاهش یافته و به اصطلاح بی بار شود.
  • گل نرگس حساس به اتیلن است. موکوس ترشح شده به وسیله پرونکل ها به گل های بریده دیگر مثل گل رز، میخک، فریزیا و لاله ها صدمه می زند، از این رو نباید آن را در کنار بقیه گل ها در یک ظرف قرار داد زیرا باعث پژمردگی آنها می گردد.
  • در صورتی که تمایل دارید برای گل آرایی، گل نرگس را در کنار دیگر گلها استفاده کنید پیشنهاد می شود قبل از انجام اینکار ابتدا به مدت 24 ساعت ساقه ی گیاه را در آب قرار داده و سپس خارج کرده و شستشو دهید زیرا انجام این کار باعث می شود گلهای دیگر از ترشحات گل نرگس در امان باشند.

کاشت گل نرگس در مزرعه و نگهداری شاخه های بریده شده

گل نرگس
گل نرگس

پس از کاشت گل نرگس در مزرعه، گل ها ممکن است به صورت خشک یا مرطوب (در آب) انبار شوند با این حال برای انبار خشک باید در فویل های پلی اتیلن بسته بندی شده و در جعبه های باز در اتاق سرد انبار شوند.

دوره انبار خشک یا مرطوب بسته به درجه حرارت دارد.

گل ها را می توان در دمای 0 الی 1 درجه سانتی گراد به مدت 10 روز و در دمای 3 الی 4 درجه سانتی گراد به مدت 8 روز یا در دمای 10 درجه سانتی گراد به مدت 1 الی 2 روز برای گل نرگس چیده شده نگهداری کرد.

بعد از اتمام فصل کاشت گل نرگس چه کاری باید انجام دهیم ؟

پس از کاشت گل نرگس در مزرعه وقتی 95% برگ ها خشک شدند (اواخر خرداد و تیر)، پیازهارا توسط ماشین و یا با دست از زمین خارج کرده و به انبار منتقل می کنند.

هوای انبار نباید رطوبت زیاد داشته باشد و بهتر است قبل از انبار کردن، پیاز ها تمیز و ضد عفونی شوند.

برای خشک کردن پیازهای گل نرگس، دمای بالای 30 درجه سانتی گراد به کار می رود.

از سویی دیگر با عبور از فصل کاشت گل نرگس، پیازهایی که برای فروش استفاده می شوند باید دارای محیطی بیشتر از 14 سانتی متر باشند و در دمای 18 درجه حفظ شوند.

پس از برداشت، پیاز ها باید به مدت 3 الی 5 روز در دمای بالا نگهداری شوند.

سپس برای تمایز یافتن گل ها، یکبار دما را کاهش داده و بعد از آن مجددا برای رفع نیاز سرمایی و تحریک ریشه زایی، دما را کاهش می دهیم و در آخر برای تولید گل، آنها را در دمای مناسب قرار می دهیم.

در پایان لازم به ذکر است گل نرگس دارای خواص فراوانی است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی خواص گل نرگس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

در صورتی که در مورد پرورش و کاشت گل نرگس و یا کاشت گیاه در گلدان سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

منبع: راهنمای کامل کاشت و نگهداری گل نرگس
تالیف: معصومه استکی و مجتبی حق شناس

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 72 میانگین امتیازات: 3.6]
۳۳ نظرات
  1. صدرا فتاح زاده می گوید

    درود آقای فتاح زاده
    از اطلاعات سودمند شما استفاده کردیم،در شهرستان بهبهان مزرعه گل نرگس داریم، برای تقویت خاک و پیاز نرگس
    که چند سال در خاک مزرعه گلدهی دارد، چه راهنمایی می فرمایید.

    از اینکه نام خانوادگی ما به هم شبیه است خیلی خوشحال شدم.

    صدرا فتاح زاده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما
      برای موضوعی که شما اشاره کردید لازم به آزمایش دقیق خاک هست تا بتوان نظری در ارتباط با این موضوع داشت چون EC و PH و عناصر غذایی موجود در خاک باید مشخص شود و سپس بر اساس آن، اقدام تقویت خاک رو انجام داد. در صورت تمایل می توانید از خاک آزمایش گرفته و نتیجه ی اون رو برای من واتس اپ کنید تا بتونم شمارو راهنمایی کنم.
      بنده هم خوشحالم از این اتفاق دوست عزیز.

      1. حمید صادق می گوید

        ممنون میشم کمک من کنید برای آزمایش خاک.شمارتونو لطف کنید واستون عکس بفرستم

  2. صدرا می گوید

    درود
    از پاسخ گویی و راهنمایی شما بی پایان
    سپاسگزارم
    چشم حتما آزمایش خاک انجام می دهیم.
    امیدوارم همیشه تندرست و شاد باشید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ارادتمندم قربان
      ممنون هستم بابت لطف و توجه شما
      بنده هم برای شما آرزوی سلامتی و شادی را از خداوند دارم.

  3. نجمه می گوید

    باسلام مطالب مفید بود.سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با سپاس از لطف شما

  4. فرزاد بلندی می گوید

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از مطالب مفید شما من یک سوال دارم، پیاز نرگس از سال قبل در باغچه حیاط بوده و حالا سبز شده حدودا برگها ۱۰ سانتیمتر شدند، برای گلدهی بهتر لطفا نحوه دقیق آبیاری را اعلام فرمایید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما
      میزان آبیاری نرگس بسته به نوع بافت خاک و آب و هوای منطقه متفاوت هست با این حال هر زمان که ۹۰ درصد خاک روی پیاز خشک شده، باید آبیاری گیاه رو انجام داد.

  5. فرزاد بلندب می گوید

    با سلام و تشکر بابت پاسخگویی شما در برخی متن خا آمده است که برای گلدهی لازمست گیاه نرگس خشکی ببیند و آبیاری مدتی انجام نشود. می خواستم بدونم این تنش خشکی باید در چه مرحله ای از رشد گیاه ایجاد شود حالا که برگها حدود ۱۰ سانتیمتر هستند زمان مناسبی برای این کار است یا برگ ها بلندتر شوند باد آبیاری را قطع کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد دوست عزیز
      برای کاشت گل نرگس برای تقویت گلدهی در یک ماهه اول تا زمانی که ارتقاع گیاه حدودا ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بشه ۲ بار آبیاری غرقابی سنگین رو انجام می دن و سپس با عبور از دوره سرمایی پیاز و افزایش قطر ساقه، تنها آبیاری سطحی گیاه رو انجام میدن و منظور از تنش خشکی، فاصله ی بین آبیاری های غرقابی گیاه هست که به علت آب دهی زیاد مدتی لازم نیست تا آبیاری نرگس انجام بشه و همان طور که اشاره شد چه آبیاری سطحی و چه آبیاری غرقابی هر دو به عوامل زیادی از جمله نوع بافت خاک مرتبط هستند.

  6. نرگس و می گوید

    باسلام و وقت بخیر . ممنون از اطلاعات کاملتون . من در آبان ماه چند پیاز نرگس تهیه کردم منتها به دلیل نداشتن خاک مناسب و مشغله تا به امروز کاشت نکردم پیازهارو . پیاز ها این مدت در پلاستیک شفاف در کنار پیاز های زعفران و در کابینت که تاریک هست نگهداری شده . با توجه به این که کنار پیاز زعفران بوده و این چندماه کاشت نشده و در دمای خونه نگهداری شده فکر میکنید آسیب دیده پیازهای نرگس من ؟ و این که الان دیگه خیلی دیره بکارم؟ اگر میشه لطف بفرمایید دقیقا چیکارشون کنم الان خیلی خیلی ممنون میشم . :(((

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      بهتر هست در شرایط فعلی پیاز گل نرگس رو در یک سبد میوه بکارید و در جایی قرار بدید که دما ۲ الی ۹ درجه سانتی گراد هست.
      پیازها باید به مدت ۲ ماه در این دما باقی بمونن و در طی این دو ماه همیشه خاک را مرطوب نگه دارید (نه غرقاب).
      پس از دو ماه همگام با جوونه زدن پیاز می تونید اون رو جا به جا کنید و به هر فضایی که تمایل دارید منتقل کنید مثل گلدون، باغچه و ….

  7. اشکان می گوید

    درود بر شما.
    پاسخ شما به سوال بنده موجب کمال امتنان خواهد بود.
    آیا امکان تهیه و کشت پیاز نرگس به صورت گلدانی در گلخانه و در اسفند ماه وجود دارد؟ یعنی اگر این پیاز در اسفند ماه کشت شود، احتمال گلدهی در بهار هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود دوست عزیز
      سپاس از محبت شما
      پیاز گل نرگس در محیط گلخونه ای نیاز به یک دوره سرمایی داره، به طوری که حدودا ۸ هفته باید دما حدودا ۸ تا ۹ درجه باشه.
      با توجه به مورد اشاره شده احتمال گلدهی گیاه در بهار وجود نخواهد داشت.
      مگر اینکه شما از قبل پیازهارو تو سرد خونه قرار داده باشید و اونجا دوره سرمایی طی شده باشه و سپس اسفند ماه اونهارو به محیط گلخونه ای انتقال بدید، در این حالت حدودا یک ماهه گیاه گلدهی خواهد داشت.

      1. اشکان می گوید

        بی نهایت ممنون از پاسخ محبت آمیز شما
        آیا شرکت یا فردی رو میشناسید که چنین پیازهایی رو تامین کنه؟ یعنی پیازی بفروشه که نیاز سرماییش رفع شده باشه؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          با عرض پوزش خیر دوست عزیز.
          اگر در تهران هستید شاید افرادی در بازار گل محلاتی و اما رضا باشند که بتونند به شما کمک کنن.

  8. فاطمه.ب.م می گوید

    سلام و وقت بخیر.سپاس از سایت و اطلاعات خوبتون
    الان نرگس های ما قدشون حدود ۱۵ الی ۲۰ سانت شده.گل ندادن ولی حالت غنچه هستن.الان میتونیم گیاه رو دربیاریم و به یکی دیگه جهت کاشت بدیم؟
    کاشت جوابگو هست در شرایط غنچه داشتن گیاه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از محبت شما
      در این شرایط، جا به جایی هم گلدهی گل نرگس رو تحت تاثیر قرار میده و هم به گیاه استرس وارد می کنه به عقیده بنده این کار صلاح نیست.

  9. راسخی نژاد می گوید

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
    من تعدادی پیاز گل نرگس در باغچه داشتم و هر سال گل می داد ولی امسال یه از خدا بی خبر پیازها رو از باغچه بیرون آورده و به پیازها آسیب زده (نصف و نیمه شده) ، آیا این پیاز ها قابل کشت هستند؟ و اگر پاسخ بله هست چطوری تا فص کاشت نگه داری کنم‌؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خواهش می کنم
      عکس پیاز های نرگس رو به شماره من واتس اپ کنید
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  10. زکریا. د می گوید

    سلام ایا در اردیبهشت ماه در.مناطق گرم جنوب شرق کشور می. توان نرگس را در گلدان کاشت؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      پیاز باید دوره سرمایی رو طی کنه می تونید بگذارید یخچال و بعد از اون اگه درجه حرارت حدوده ۲۰ رو می تونید برای گیاه تامین کنید مشکلی نداره.

  11. محمدحسین رستمی می گوید

    سلام علیکم. وقت عالی بخیر.
    سال گذشته موردی ۵۰ متر مربع در تربت حیدریه خراسان رضوی گل نرگس کاشتیم. نیاز هست مجدد پیازها جمع آوری و کاشت مجدد شود. یا با آبیاری احیا می گردد و چرخه داشت و برداشت تکمیل می گردد؟ راهنمایی بفرمایید.سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      پیازهای گل نرگس برای گلدهی مجدد نیاز به دوره سرمایی دارند اگر منطقه ای که کاشت کردید این امکان رو به گیاه شما میده مشکلی نداره و نیازی به جمع آوری نیست.
      اما همین موردی که عرض کردم خدمت شما یعنی دوره سرمایی در صورت وجود، نیازهای دیگه ای هم باید برای پیازها فراهم بشه که من نمی تونم جواب دقیقی به پرسش شما بدم چون من اطلاع دقیقی از PH و EC خاک، نوع خاک، نحوه تغذیه گیاه اطلاعی ندارم و نمیدونم که به چه صورت آبیاری تا به حال انجام شده با این حال اگر موارد اشاره شده را پاسخش براش دارید بفرمایید تا من راهنماییتون کنم.

  12. سید علیرضا می گوید

    با سلام بنده در باغچه منزل چند سال هست پیاز نرگس دارم‌گاهی گل میده گاهیم فقط ساقه داره امسال چند تا از پیازهارو امروز در اوزدم جوانه زدن کامل و تو گلدون کاشتم و گلدان رو غرقاب کردم ایا کار دسگه ای هم باید انجام بشه یکی‌اط یپازها موقعی خارج میکردم جونش شکست ایا دیگه بی فایده شده ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بهترین کار این هست که در صورت امکان سه هفته برای پیازها درجه حرارت سرد فراهم کنید و بعد از اون به مرور دما رو افزایش بدید.
      پیازی که جوونه اش شکسته شده رو بگذارید داخل خاک باشه و اون رو با مواد غذایی تغذیه کنید.
      نمی دونم از کدام شهر هستید ولی اگر می تونید محلول ویوا رو تهیه کنید تا گیاه به جوانه زدن ترغیب بشه.

  13. عادل می گوید

    من تعدادی پیاز نرگس رو ۱۵ اسفند خریدم که جوانه زده بودند و اونها رو در منزل در دمای هوای حدود ۲۰ درجه کاشتم ولی جوانه ها شروع به زرد شدن کردن و تا الان که ۱۵ فروردین هست کلا خشک شدن ، حالا چکار باید بکنم ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      پیاز هایی که فرمودید چقدر ریشه دارن و رنگ ریشه های چی هست ؟

  14. عادل می گوید

    نصف شون که ریشه ندادن
    آنهایی که ریشه دادن هم چند تا دونه ریشه سفید دادن که ریشه هاشون خشک شد
    جوونه ها هم اولش سبز بودن زرد و بعد خشک شدن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      آبیاری بعدی گیاه رو با قارچکش کاربندازیم انجام بدید و بعد از این کار در سه نوبت آبیاری بعدی، پیازهارو با کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ تغذیه کنید.
      هر مرتبه به ازای هر یک لیتر آب، از ۱۵ گرم کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ استفاده کنید.

  15. عادل می گوید

    دست شما درد نکنه
    پس امید هست که دوباره پیاز ها جوونه بزنن و من دوباره توی خاک میکارمشون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش میکنم.
      بله امید هست. قارچکش رو از این بابت عرض کردم که پیاز ضدعفونی بشه وکود ۱۰ ۵۲ ۱۰ به این خاطر بود که ریشه زایی پیاز تحریک شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy