کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت کمرنگ شدن کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

کمرنگ شدن کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نور و تغذیه کم و همچنین پوسیده شدن ریشه های گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت کم رنگ شدن برگهای کاج مطبق را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل های درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور کم چگونه باعث کمرنگ شدن کاج مطبق می شود ؟

کمرنگ شدن کاج مطبق
کمرنگ شدن کاج مطبق

کاج مطبق گیاهی است که در طول روز نیاز به هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد بنابراین اگر تعداد ساعات نوری کم و یا فاصله گلدان تا پنجره های نورگیر خانه زیاد باشد، شما شاهد کمرنگ شدن کاج مطبق خود خواهید بود.

بهترین فاصله گلدان تا پنجره برای نگهداری کاج مطبق در منزل حدودا دو متر است بنابراین اگر قصد دارید فاصله گیاه تا پنجره را کم کنید، پیشنهاد می شود این کار را پس از غروب خورشید و در زمان شب ( بین ساعات 21 تا 23 مناسب است ) انجام دهید تا گیاه شما دچار شوک جدیدی نشود.

از سویی دیگر اگر مشکل کاج مطبق شما از تعداد ساعات نوری کم نشات می گیرد بهتر است محل نگهداری گیاه را در خانه عوض کنید و آن را به نقاط پرنور تری منتقل کنید به شکلی که گیاه حتما در طول روز به هشت ساعت نور مناسب خورشید دسترسی داشته باشد.

برای جذب بهتر نور خورشید توسط برگ های گیاه پیشنهاد می شود یک روز درمیان 180 درجه گلدان کاج مطبق را بچرخانید تا برگ های پشتی هم به اندازه برگ های جلویی نور خورشید را جذب کنند زیرا زاویه تابش در طول روز متغیر است و انجام این کار کمک زیادی به رشد گیاه می کند.

تغذیه کم و یا عدم کوددهی چه تاثیری بر تغییر رنگ برگ های گیاه دارد ؟

کم رنگ شدن کاج مطبق
کم رنگ شدن کاج مطبق

اگر با مقالات من در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید که بنده بارها روی این موضوع تاکید داشته ام که نمی توان با آب خشک و خالی از مهمانان خانه که گیاهان آپارتمانی باشند پذیرایی نمود بنابراین اگر در تغذیه گیاهان خود کوتاهی کنید، حتما شاهد مرگ تدریجی آنها خواهید بود.

بنابر آنچه که اشاره شد حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان دارای عناصر غذایی است، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این مواد غذایی پس از چندین مرتبه آبیاری گیاه شسشته شده و از انتهای گلدان خارج می شوند هر چند که در این بازه زمانی، بخشی از آنها توسط ریشه های گیاه جذب شده باشند.

کاج مطبق گیاهی است که در تمام 12 ماه سال نیاز به تغذیه مصنوعی دارد بنابراین اگر می خواهید شاهد کم رنگ شدن کاج مطبق خود نباشید، پیشنهاد می شود ماهانه یکبار با کود های کامل و متعادل گیاه تان را تغذیه کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی کاج مطبق، 20 سی سی یا گرم از کود های کامل را در آب آبیاری گیاه بریزید و در اختیار آن قرار دهید.

مراقب باشید که دوز مصرفی بیشتر از آنچه که اشاره شد، نباشد زیرا کوددهی زیاد نه تنها رشد گیاه را بیشتر نمی کند بلکه از سویی دیگر باعث سوختگی نوک برگ ها و ریشه های آن می شود بنابراین همیشه بهتر است از کودهای کامل با دوز مناسب اما به صورت مستمر استفاده شود.

پوسیدگی ریشه ها چه ارتباطی با کم رنگ شدن برگ های گیاه دارد ؟

کمرنگ شدن برگ کاج مطبق
کمرنگ شدن برگ کاج مطبق

زمانی که ریشه های کاج مطبق پوسیده شوند، خوب طبیعی است که در این مقطع زمانی عملکرد ریشه ها دچار مشکل شده و آنها نتوانند به درستی آب و مواد غذایی را جذب و به برگ های گیاه برسانند.

اگر در آبیاری گیاه خود از یک برنامه ریزی مشخص پیروی می کنید و بر اساس اصول کاج مطبق خود را آبیاری نمی کنید، تردید نداشته باشید که علت کمرنگ شدن برگ کاج مطبق شما به خاطر همین شیوه آبیاری گیاه تان است.

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

از سویی دیگر بهترین روش آب دهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری همه جای خاک گلدان مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بر اساس روشی که خدمت شما عزیزان عرض شد گاهی نیاز هست هر 5 روز و گاهی هر 15 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید زیرا ایران کشوری چهار فصل است که هر فصل طیف متفاوتی از درجه حرارت و نور را دارد بنابراین شما می بایست هر 2 الی 3 روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

برای آنکه بهتر مشخص شود مشکل گیاه از آبیاری نادرست نشات می گیرد کافیست حفره ای در دل خاک ایجاد کنید تا ظاهر ریشه های گیاه نمایان شوند.

پس از نمایان شدن ریشه ها، به خوبی ظاهر آنها بررسی کنید و در صورتی که ریشه های کاح مطبق آسیب دیده بودند، بهتر است سریعا گیاه را از گلدان خود خارج کرده و ریشه های آسیب دیده را هرس کنید.

پس از هرس ریشه های آسیب دیده، ریشه های سالم را به همراه خاک گلدان با قارچکش ضدعفونی کنید و سپس گیاه را با همان عمق قبلی خود داخل خاک بکارید.

با انجام تمامی مراحل بالا گیاه شما ظرف یک ماه مجددا احیا شده و می توانید از رشد روز افزون آن نهایت لذت را ببرید.

آیا ممکن است کم رنگ شدن برگ کاج مطبق به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر تغییر رنگ برگ های گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 17 میانگین امتیازات: 4.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy