کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت شل شدن برگ کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

3

شل شدن برگ کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت زیاد، آبیاری و رطوبت محیطی کم و همچنین هجوم حشرات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت شل شدن برگ کاج مطبق را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه زودتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور زیاد چگونه باعث شل شدن برگ کاج مطبق می شود ؟

شل شدن برگ کاج مطبق
شل شدن برگ کاج مطبق

کاج مطبق گیاهی است که برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل اما غیر مستقیم خورشید دارد به طوری که این نور غیر مسقیم می بایست روزانه هشت ساعت بر روی برگ های گیاه مذکور تابش داشته باشد.

بهترین فاصله گلدان کاج مطبق تا پنجره های نورگیر خانه حدودا دو متر است بنابراین اگر گیاه شما فاصله کمی تا پنجره های منزل دارد ( کمتر از یک متر ) و در طول روز نور زیادی دریافت می کند، تردید نداشته باشید که علت شل شدن برگ کاج مطبق شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب گیاه تان است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود فاصله گلدان تا پنجره را کمی افزایش دهید به طوری که این فاصله در حدود دو متر تنظیم شود تا کاج مطبق شما به مرور زمان احیا شده و به شرایط پیشین رشد خود بازگردد.

برای جذب نور بهتر خورشید توصیه می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه خود را بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه محبوب شما قرار بگیرد.

درجه حرارت بالا با چه مکانیسی سبب شل شدن و یا افتادگی برگ کاج مطبق می شود ؟

افتادگی برگ کاج مطبق
افتادگی برگ کاج مطبق

کاج مطبق گیاهی است که در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین هرگونه عبور از این محدوده دمایی، به گیاه آسیب رسانده و رشد کیفی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

درجه حرارت کمتر از 20 درجه سانتی گراد رشد گیاه را به صورت کامل متوقف می کند اما آنچه که دلیل شل شدن برگ کاج مطبق شما می باشد، افزایش دما به بیش از 30 درجه سانتیگراد است.

زمانی که دمای محل نگهداری گیاه برای چندین روز متوالی بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های کاج مطبق افزایش یافته که دقیقا به واسطه همین موضوع، رطوبت بسیار زیادی از داخل برگ ها خارج شده و به محیط اطراف اضافه می شود.

اگر می خواهید هرگز شاهد شل شدن و یا افتادگی برگ کاج مطبق خود نباشید، پیشنهاد می شود کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا همیشه از آخرین تغییرات دمایی محل پرورش گیاه تان اطلاعات کافی را داشته باشید.

رطوبت کم چه تاثیری بر شل شدگی و یا آویزان شدن برگ کاج مطبق دارد ؟

آویزان شدن برگ کاج مطبق
آویزان شدن برگ کاج مطبق

کاج مطبق نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر نیاز به رطوبت محیطی دارد به طوری که همیشه می بایست رطوبت محل نگهداری گیاه در سطح متوسط باشد ( حدود 50 درصد ).

رطوبت کم هم مثل درجه حرارت بالا سبب افزایش تبخیر و تعرق برگ ها می شود بنابراین اگر طی چندین هفته رطوبت مناسب برای گیاه وجود نداشته باشد، شما شاهد شل شدن برگ کاج مطبق خود خواهید بود.

شل شدگی و یا آویزان شدن برگ کاج مطبق به علت رطوبت کم بیشتر اوقات در فصول سرد سال شایع است زیرا در این مقاطع سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی هوای داخل خانه بسیار خشک می شود بنابراین برای آنکه هرگز گیاه شما دچار شوک یا تنش نشود، بهتر است با ساختن جزیره و یا استفاده از رطوبت سازهای برقی رطوبت محل نگهداری گیاه خود را افزایش دهید.

غبارپاشی و یا اسپری کردن آب روی برگ های گیاه کاریست که امروزه بسیاری از افراد برای افزایش رطوبت هوای محل نگهداری گیاهان خود انجام می دهند همین جا لازم است عرض کنم که انجام این کار تنها برای چند ساعت رطوبت هوا را افزایش می دهد با این حال نباید فراموش کرد کاج مطبق گیاهیست که در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت دارد بنابراین بهتر است تنها با دو روشی که خدمت شما عزیزان عرض کردم، رطوبت هوای اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

آبیاری کم چه ارتباطی با شل شدن برگ کاج مطبق دارد ؟

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

از سویی دیگر ایده آل ترین روش برای آبدهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شده و زهکشی خاک به خوبی انجام شود.

اگر پس از آبیاری گیاه تان مشاهده می کنید که آب اضافی از انتهای گلدان خارج نمی شود، شک نداشته باشید که علت شل شدن برگ کاج مطبق شما به خاطر همین آبیاری نامناسب گیاه تان است که برای احیایش کافیست آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

با توجه به روشی که اشاره شد شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان در اسرع وقت و با شیوه ای صیحیح آبیاری شود زیرا ایران کشوری چهار فصل بوده که هر فصل درجه حرارت و نور متفاوتی دارد.

آیا ممکن است شل شدن و یا افتادگی برگ کاج مطبق به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

حشرات و بیماری های قارچی چگونه به برگ های گیاه آسیب می رسانند ؟

در زمان حمله ی حشرات به کاج مطبق، رطوبت داخل برگ ها به طور کامل تخلیه شده و گیاه وارد دوران پر از استرس و یا تنش خواهد شد.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط چسبناک و یا تارهای عنکبوت مانندی را مشاهده می کنید، مطمئن باشید که علت شل شدن برگ کاج مطبق شما به خاطر هجوم حشرات موذی به گیاه تان بوده است از این رو برای درمان گیاه پیشنهاد می شود فورا سم کنفیدور و یا مالاتیون را تهیه کرده و از آنها برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

در کنار آنچه که اشاره شد گاهی اوقات بیماری های قارچی به کاج مطبق حمله کرده و به آن آسیب می رسانند بنابراین اگر روی برگ های گیاه خود نقاط زرد، سیاه و یا قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط حتی با نظافت برگ های گیاه هم از بین نمی روند، تردید نداشته باشید که شل شدگی و یا آویزان شدن برگ کاج مطبق شما به خاطرهمین حمله بیماری های قارچی بوده است بنابراین برای درمان گیاه کافیست از قارچکش های مخصوص درمان بیماری استفاده کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر شل شدن برگ های گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 94 میانگین امتیازات: 3.9]
۳ نظرات
  1. حمید رضا صادقی می گوید

    درود بر وجود نازنین شما خوبان روزگار ⚘️ باید عرض کنم که مطالب جالب و جذاب را بابت گیاهان آپارتمانی مخصوصا کاج مطبق از زبان جناب سینا فتاح زاده شنیدم 👌⚘️🤝 بی شک عالی و تاثیر گذار خواهد بود درود بر جناب فتاح زاده اصل ایرانی ،پاینده و سربلند باشید

  2. مرجان .ک می گوید

    بسیار عالی و جامع بود . اما برگهای کاج مطبق من بسیار شکننده و خشک شده و با کوچکترین تماس ریزش هم داره .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

  3. سارا می گوید

    سلام،آیا قسمت‌هایی از کاج مطلق که ریخته شده دوباره سرسبز می شود ،روش رو توضیح دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy