کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

قهوه ای شدن کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری و رطوبت محیطی کم، کوددهی و نور زیاد و همچنین هجوم حشرات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن کاج مطبق را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه دوست داشتنی خود را تشخیص داده و با استفاده از راه های درمانی مناسب، هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

قهوه ای شدن کاج مطبق در حالتی که تغییر رنگ از نوک برگها آغاز می شود

علت قهوه ای شدن کاج مطبق
علت قهوه ای شدن کاج مطبق
  • آبیاری بسیار کم

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که در زمان آبدهی به خوبی تمامی نقاط خاک مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

با توجه به دو نکته ای که اشاره شد اگر در زمان آبدهی گیاه تان آب اضافی از انتهای گلدان خارج نمی شود، تردید نداشته باشید که علت قهوه ای شدن کاج مطبق شما به خاطر آبیاری بسیار کم گیاه است.

بسیاری از افراد برای آبیاری این گیاه زینتی و زیبا از یک ظرف به نسبت کوچک استفاده می کنند و این موضوع در حالیست که کاج مطبق برای رشد مناسب خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد بنابراین آبیاری قطره چکانی گیاه کارایی چندانی ندارد ( مثل زمانی که خاک گیاه روزانه با 100 سی سی آب مرطوب شود ) و در زمان آب دهی می بایست خاک گلدان به خوبی سیراب شود که این امر ( یعنی سیراب کردن خاک ) بسته به کیفیت خاک و اندازه گلدان متفاوت است.

با این حال قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بررسی کنید و سپس گیاه خود را آبیاری کنید به طوری که یک لیتر آب ولرم را آهسته آهسته داخل خاک گلدان بریزید و این روند را تا جایی ادامه دهید که وسط و کناره های خاک به خوبی مرطوب شده و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

ایران کشوری چهار فصل است و به واسطه این موضوع شما باید هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در صورت لزوم آبیاری شود زیرا به علت تغییرات فصلی گاهی نیاز هست هفته ای یکبار و گاهی هر 15 الی 20 روز گیاه خود را آبیاری کنید.

  • آیا ممکن است قهوه ای شدن برگ های گیاه به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

علت آنکه این محدودیت زمانی را خدمت شما عزیزان عرض کردم آن است که اگر خاک گلدان بسیار سنگین باشد، رطوبت زیادی اطراف ریشه های گیاه را در برمی گیرد که دقیقا به خاطر همین موضوع ریشه ها پوسیده شده و در جذب و انتقال رطوبت به خوبی عمل نمی کنند.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر خاک گلدان بسیار سبک باشد، زهکشی آب سریعا انجام شده و ریشه های گیاه فرصتی برای جذب آن را نخواهند داشت بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی گیاه وارد تنش شده و نوک برگ هایش قهوه ای رنگ شود زیرا نوک برگ ها آخرین نقطه ای است که به آن آب و مواد غذایی ورود پیدا می کند.

  • رطوبت محیطی بسیار کم

کاج مطبق از جمله گیاهانی محسوب می شود که برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد بنابراین لازم است که در 24 ساعت شبانه روز رطوبت مناسب گیاه توسط رطوبت سازهای برقی و یا با ساختن جزیره تامین شود.

غبارپاشی گیاه و یا به عبارتی دیگر اسپری کردن آب روی برگ ها، تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف کاج مطبق را افزایش می دهد بنابراین بهتر است از دو روشی که خدمت شما عزیزان عرض کردم استفاده کنید تا گیاه تان همیشه در سلامت کامل باشد.

اگر در طول روز برای گیاه خود رطوبت محیط را افزایش نمی دهید، شک نداشته باشید که علت قهوه ای نوک برگهای کاج مطبق شما به خاطر همین رطوبت محیطی بسیار کم است بنابراین پیشنهاد می شود محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و رطوبت مناسب را در طول شبانه روز برای آن فراهم کنید.

  • کود دادن زیاد به گیاه

کاج مطبق گیاهی است که برای ترغیب به رشد حداکثری اش نیاز دارد تا ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود با این حال اگر غلظت کود در آب آبیاری گیاه زیاد باشد، PH خاک دچار تغییر شده و عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی می گذارند و حتی ممکن است کار به جایی برسد که روی ریشه های گیاه علائم سوختگی پدیدار شود ( به یاد داشته باشید کود دادن زیاد باعث افزایش رشد گیاه نمی شود ).

به صورت کلی بهترین حالت کوددهی کاج مطبق آن است که در هر بار تغذیه گیاه 15 سی سی یا گرم از کودهای کامل شیمیایی استفاده شود بنابراین اگر مقداری کودی که برای گیاه خود مصرف می کنید بیش از آنچه که اشاره شد می باشد، مطمئن باشید که دلیل قهوه ای شدن کاج مطبق شما به خاطر کوددهی زیاد گیاه تان است.

در چنین شرایطی برای درمان گیاه کافیست 3 مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا نمک ها اضافی داخل خاک شسته شده و از انتهای گلدان خارج شوند ( در زمان آبیاری گیاه شستشوی خاک را انجام دهید ).

قهوه ای شدن کاج مطبق در حالتی که تغییر رنگ از وسط برگها شروع می شود

دلیل قهوه ای شدن کاج مطبق
دلیل قهوه ای شدن کاج مطبق
  • نور زیاد محل نگهداری

کاج مطبق گیاهی است که در نور غیر مستقیم اما کامل خورشید ( منظور از نور کامل نوری است که بر تمامی برگ های گیاه تابش داشته باشد ) بهترین عمکلرد خود را دارد بنابراین برای فراهم شدن چنین طیف نوری لازم است که گیاه در فاصله دو متری پنجره های نورگیر خانه باشد و حتما در طول روز هشت ساعت نور مناسب خورشید را دریافت کند.

اگر فاصله گلدان گیاه شما تا پنجره کمتر از دو متر است و گیاه در تمام طول روز نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، شک نداشته باشید که علت قهوه ای شدن برگ کاج مطبق ( وسط برگ ) شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب گیاه تان است.

برای احیای گیاه کافیست طی چند مرحله ( مثلا روزی 20 سانتی متر ) فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید تا گیاه شما به مرور زمان با شرایط جدید خودش سازگار شده و درمان شود ( صدمه دیدن برگ های گیاه از نور زیاد خورشید بیشتر در فصول گرم سال شایع است ).

  • هجوم حشرات موذی به گیاه

به صورت کلی کاج مطبق گیاهی مقاوم در برابر هجوم حشرات است با این حال گاهی اوقات ممکن است حشرات به گیاه شما حمله کرده و با مکیدن رطوبت داخل برگها سبب آسیب دیدن کاج مطبق شما شوند.

اگر روی برگ های گیاه خود تارهای عنکبوت مانند و یا نقاط عسلک شکل چسبناک را مشاهده می کنید، تردید نداشته باشید که دلیل قهوه ای شدن برگ کاج مطبق ( وسط برگ ) شما به خاطر هجوم حشرات به گیاه محبوبتان بوده است.

برای احیای گیاه کافیست در قدم اول نقاط چسبناک و یا عسلک مانند را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس در قدم دوم، سم کنفیدور و یا مالاتیون را تهیه کرده و از آنها بنابر توصیه سازنده محصول برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

  • هجوم بیماری های قارچی به گیاه

زمانی که برای افزایش رطوبت برگ های گیاه خود را با آب اسپری می کنید بدون آنکه اطراف گیاه تان تهویه مناسبی وجود داشته باشد، این موضوع باعث تجمع قطرات آب بر روی برگ های کاج مطبق شده که به واسطه آن بیماری های قارچی پدیدار می شوند.

امروزه ما می دانیم زمانی بیماری های قارچی به گیاهان هجوم می آورند که بستر مرطوب و درجه حرارت مناسب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد با این حال اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط حتی با نظافت برگ های گیاه نیز از بین نمی روند، مطمئن باشید که علت تغییر رنگ برگ های کاج مطبق شما به خاطر هجوم همین بیماری های قارچی به گیاه تان بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود فورا قارچکش کاربندازیم و یا اوکسی کلرور مس را تهیه فرمایید و بنابر پیشنهاد سازنده محصول، از آنها برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر قهوه ای شدن کاج مطبق خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 25 میانگین امتیازات: 3.6]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy