کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

1

زرد شدن کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری و کوددهی نامناسب، رطوبت کم، نور و درجه حرارت زیاد و همچنین تغییرات ناگهانی محل نگهداری گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن کاج مطبق را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از روش های فوری درمان، سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث زرد شدن کاج مطبق می شود ؟

علت زرد شدن کاج مطبق
علت زرد شدن کاج مطبق

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد، هر دو از دلایل و یا علت زرد شدن کاج مطبق هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، خوب طبیعی است رطوبت آن طور که باید در بافت رویشی گیاه در جریان نباشد و در نقطه مقابل اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، جای تعجبی ندارد که محیط خاک مملو از رطوبت اضافی شده و ریشه های گیاه در خطر پوسیدگی کامل قرار بگیرند.

بهترین زمان برای آبیاری کاج مطبق وقتی است که 15 سانتی متر بالای سطح خاک خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری به خوبی همه جای خاک مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بر اساس روشی که خدمت شما عزیزان عرض شد با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران گاهی نیاز هست گیاه خود را هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار آبیاری کنید بنابراین شما می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در صورت نیاز آبیاری شود.

اگر برای آبیاری گیاه خود از یک لیوان کوچک کمک می گیرید و یا اینکه بر اساس یک برنامه ریزی مشخص آن را آبیاری می کنید، تردید نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه شما از آبیاری نادرست نشات می گیرد زیرا استفاده از یک لیوان کوچک نیاز آبی گیاه را تامین نمی کند و از طرفی دیگر آبیاری گیاه با برنامه ریزی ( مثل زمانی که تصمیم می گیرید هر یکشنبه گیاه خود را آبیاری کنید )، آن را وارد بحران یا تنش خواهد کرد.

اگر تا به حال آبیاری کاج مطبق شما کم بوده است، برای احیای گیاه کافیست به آن محبت بیشتری داشته باشید و آن را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنید ( یک آبیاری کامل و صحیح بسیار بهتر از آبیاری قطره چکانی است ).

از سویی دیگر اگر اطمینان دارید میزان آبیاری گیاه تان بسیار زیاد بوده است ( یعنی هم حجم آب زیاد بوده و هم تعداد دفعات آبیاری )، برای درمان گیاه کافیست آن را از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از هرس کردن ریشه ها، با قارچکش کاربندازیم خاک گلدان را به همراه ریشه های سالم ضدعفونی کنید و مجددا پس از طی شدن این مراحل، گیاه را با همان عمق قبلی خود داخل خاک بکارید.

  • آیا ممکن است زرد شدن برگ های گیاه به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

کمبود مواد غذایی چه تاثیری بر زرد شدن برگ های گیاه دارد ؟

زرد شدن کاج مطبق
زرد شدن کاج مطبق

اگر با مقالات بنده در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید که من بارها روی این موضوع تاکید داشته ام که با آب خشک و خالی نمی توان از گیاهان آپارتمانی در خانه پذیرایی کرد و آنها را ترغیب به رشد حداکثری شان نمود.

حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان دارای مواد غذایی است، باید این نکته را در نظر بگیریم که این عناصر غذایی پس از چندین مرتبه آبیاری شسته شده و از انتهای گلدان خارج می شوند البته بخشی از آنها هم طی این مدت توسط ریشه های گیاه جذب می شوند.

با این حال کاج مطبق گیاهی است که از اوایل فروردین تا اواخر ماه آذر نیاز به تغذیه مصنوعی دارد به طوری که طی این 9 ماه می بایست گیاه ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود.

میزان تغذیه کاج مطبق در هر نوبت کوددهی می بایست 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب باشد بنابراین اگر تاکنون تغذیه گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، شک نداشته باشید که علت زرد شدن کاج مطبق شما به خاطر همین کوددهی کم و یا عدم کوددهی آن است.

برای درمان گیاه کافیست ماهانه یکبار آن را به روش اصولی با کودهای کامل تغذیه کنید و به این نکته مهم توجه داشته باشید که در کود مصرفی، حتما عنصر آهن وجود داشته باشد زیرا آهن باعث افزایش سبزینگی برگ ها شده و راندمان فتوسنتز را در آنها افزایش می دهد.

نور نامناسب محل نگهداری چه ارتباطی با زرد شدن برگ های گیاه دارد ؟

دلیل زرد شدن کاج مطبق
دلیل زرد شدن کاج مطبق

اگر میزان نور دریافتی گیاه بسیار کم باشد، کلروفیل سازی برگ ها کاهش پیدا کرده و کاج مطبق میل به زرد شدن پیدا می کند و از سویی دیگر اگر نور دریافتی گیاه بسیار زیاد باشد، تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده و رطوبت زیادی از داخل آنها خارج می شود و دقیقا به واسطه همین موضوع، شما شاهد تغییر رنگ برگ های گیاه خود خواهد بود.

کاج مطبق گیاهی است که در طول روز نیاز به هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد بنابراین اگر گیاه شما در طول روز کمتر از هشت ساعت نور دریافت می کند و یا اینکه فاصله گلدان آن تا پنجره بیشتر یا کمتر از دو متر است، شک نداشته باشید که دلیل زرد شدن کاج مطبق شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب گیاه تان است.

برای درمان گیاه کافیست فاصله مناسب تا پنجره را برای آن تنظیم ( دو متر مناسب است ) و در طول روز حتما هشت ساعت نور غیر مستقیم و یا فیلتر شده خورشید را برایش فراهم کنید.

برای جذب بهتر نور خورشید پیشنهاد می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه تان را بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه شما قرار بگیرد.

زرد شدن برگ های گیاه به واسطه درجه حرارت بالا چگونه اتفاق می افتد ؟

کاج مطبق گیاهی است که در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد و هرگونه عبور از این طیف دمایی، به گیاه صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند.

اگر دما برای چند روز بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، فرآیندهای متابولیسمی گیاه افزایش پیدا کرده که به دنبال آن شما شاهد زرد شدن کاج مطبق خود خواهید بود بنابراین پیشنهاد می شود در نزدیکی گلدان گیاه دماسنج کوچکی را قرار دهید تا همیشه از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری گیاه خود مطلع باشید ( از کاج مطبق کنار سیستم های سرمایشی، گرمایشی و درب و پنجره هایی که مدام باز و بسته می شوند، نگهداری نکنید ).

در نقطه مقابل کاهش دما به کمتر از 20 درجه سانتی گراد، رشد گیاه را کم کرده و به مرور زمان متوقف می کند.

رطوبت کم با چه مکانیسمی سبب زرد شدن کاج مطبق می شود ؟

کاج مطبق از جمله گیاهانی محسوب می شود که برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت نسبتا بالایی دارد بنابراین زمانی که رطوبت محیط کم باشد ( مخصوصا در فصول سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی )، گیاه در پاسخ به این تنش تعدادی از برگ های خود را زرد می کند.

بهترین روش تامین رطوبت و جلوگیری از زرد شدن کاج مطبق، استفاده از رطوبت سازهای برقی و همچنین ساختن جزیره برای گیاه می باشد زیرا گیاه مذکور در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت دارد که این مقدار تنها با دو روش اشاره شده حاصل خواهد شد.

برای افزایش رطوبت محیط اطراف گیاه خود هرگز برگ های آن را با آب اسپری نکنید زیرا اولا انجام این کار تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد ثانیا، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه در حالتی که تهویه شدت نداشته باشد، سبب هجوم بیماری های قارچی به گیاه خواهد شد.

شوک جا به جایی، تعویض خاک و گلدان به گیاه آسیب می رساند

اگر به تازگی محل نگهداری گیاه خود را در خانه تغییر داده اید و یا اینکه اخیرا گلدان و یا خاک آن را تعویض کرده اید، شک نداشته باشید که دلیل زرد شدن کاج مطبق شما به خاطر شوک وارد شده به گیاه می باشد.

هر سه مورد گفته شده سبب آسیب دیدن کاج مطبق شما می شوند و این موضوع در حالیست که زمان سازگاری گیاه با شرایط جدید خود، حدودا یک ماه زمان خواهد برد بنابراین در طی این یک ماه تمامی شرایط ایده آل نگهداری و محیطی را برای گیاه محبوب خود فراهم کنید و در صورت تمایل، حتما از محلول های ضد تنش استفاده کنید تا کاج مطبق شما هر چه زودتر به شرایط پیشین خود بازگردد.

زمانی که گیاه بیمار و یا اسیر هجوم حشرات می شود

به صورت کلی کاج مطبق گیاهی مقاوم در برابر هجوم حشرات و بیماری هاست با این حال گاهی ممکن است این عوامل به گیاه شما حمله کرده و به آن آسیب برسانند.

اگر روی برگ های گیاه خود تارهای عنکبوت مانند و همچنین نقاط عسلک شکل ( چسبناک ) را می بینید، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن کاج طبق شما به خاطر هجوم حشرات بوده است که برای درمان گیاه پیشنهاد می شود هر چه سریعتر سم کنفیدور یا دیازینون را تهیه کنید و از آنها بنابر توصیه سازنده محصول، برای احیای گیاه خود استفاده کنید.

در نقطه مقابل هجوم حشرات، گاهی اوقات ممکن است گیاه شما از بیماری رنج ببرد یعنی قارچ هایی که به واسطه غبارپاشی گیاه و یا یا استفاده از خاک های آلوده به وجود آمده اند.

اگر روی گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط حتی با نظافت کاج مطبق از بین نمی روند، مطمئن باشید که مشکل اصلی گیاه شما از هجوم بیماری ها نشات می گیرد که برای درمان کافیست قارچکش کاربندازیم را تهیه کرده و از آن بنابر توصیه سازنده محصول، برای احیای گیاه خود استفاده کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر زرد شدن گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 116 میانگین امتیازات: 4.1]
1 نظر
  1. yousefie می گوید

    دم شماگرم
    ولی مثل اینکه نگهداریش خیلی سخته گیاه من علاوه بر زرد شدن برگش اصلا رشدی هم نداشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy