کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش درمان سفیدک گل رز + لکه سیاه گل رز + کپک خاکستری گل رز با سینا فتاح زاده ( معرفی بهترین قارچ کش برای گل رز )

3

هجوم بیماری هایی نظیر سفیدک گل رز، کپک خاکستری گل رز و همچنین لکه سیاه گل رز به بوته، از جمله مشکلاتی هستند که گاهی اوقات ممکن است در پرورش و نگهداری گیاه محبوب تان با آنها مواجه شوید.

هر سه بیماری اشاره شده این توانایی را دارند که در مدت کوتاهی گیاه شما را از بین ببرند بنابراین در آن مقطع زمانی بهتر است سریعا با تشخیص صحیح، مشکل بوته گل رز خود را حل کنید ( مخصوصا سفیدک گل رز ).

بنابر اهمیت تشخیص صحیح و رفع سریع مشکل گیاه، ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی بیماری های قارچی گفته شده را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید گیاه خود را مجددا درمان کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

به صورت کلی می توان عاملین بیمار کننده گل رز را به سه گروه عمده تقسیم نمود که این گروه ها عبارتند از:

بیماری های قارچی ( مثل کپک خاکستری گل رز ، لکه سیاه گل رز و … ).

بیماری های باکتریایی.

بیماری های ویروسی.

سفیدک گل رز

سفیدک گل رز
سفیدک گل رز

سفیدک گل رز از خطرناک ترین بیماری های قارچی گیاه در کشت گلخانه ای و فضای باز ( باغچه ) می باشد به طوری که پوششی سفید رنگ، برگ ها و سایر اندام بوته گل رز را می پوشاند.

پوشش سفیدی که سفیدک سطحی بر روی اندام های گیاه ایجاد می کند، فتوسنتز برگ های رز را کاهش داده و به کیفیت غنچه تولیدی آسیب زیادی می رساند.

علت این موضوع در آن است که قارچ اشاره شده با ایجاد یک لایه پوششی، از گیاه تغذیه می کند.

نشانه اولیه این بیماری گل رز به گونه ای است که سطح برگ ها به خصوص نوک آنها توسط پوششی سفید رنگ احاطه می شود که با رشد بوته، سایر اندام های هوایی گیاه نیز مانند ساقه آسیب می بینند.

روش درمان سفیدک گل رز به این صورت است که به محض مشاهده آلودگی، از قارچ کش های مرتبط با آن برای مبارزه استفاده کرد و شاخه های آلوده به این بیماری را هرس کرده و خارج از محیط گلخانه یا باغچه سوزاند.

برای مبارزه شیمیایی همان طور که اشاره شد می بایست به محض مشاهده آسیب سفیدک سطحی در گیاه، از قارچ کش هایی نظیر کاراتان و سولفور تابل جهت مبارزه با رشد قارچ مورد نظر استفاده کرد.

روش های پیشگیری:

  • در هنگام آبیاری برگ های گیاه را خیس نکنید.
  • فاصله بین بوته ها حداقل 60 تا 70 سانتی متر باشد.
  • گیاه در طول روز حتما نور مناسبی دریافت کند.
  • اگر گیاه در گلخانه نگهداری می شود، حتما شب ها رطوبت اضافی خارج شود.

سفیدک دروغین گل رز

سفیدک دروغین گل رز نیز مانند مورد قبلی، از شایع ترین بیماری های رز محسوب می شود. لازم به ذکر می باشد در فصل پاییز و زمستان به علت بارندگی و رطوبت بالا، احتمال درگیر شدن گیاه با این بیماری بیشتر است.

نشانه های اولیه این بیماری، آلودگی برگ هاست به طوری که برگ ها در درجه اول ارغوانی رنگ شده و در نهایت قرمز می شوند و در صورتی که با این بیماری قارچی مقابله نشود، برگ های گیاه تماما دچار ریزش خواهند شد.

برای مبارزه شیمیایی از قارچ کش های توصیه شده در بخش سفیدک گل رز استفاده نمایید.

لکه سیاه گل رز

لکه سیاه گل رز
لکه سیاه گل رز

اگر رطوبت گلخانه یا باغچه در طی یک روز ( 24 ساعت ) بسیار زیاد باشد، قارچ لکه سیاه گل رز هجوم آورده و سبب بیمار شدن بوته می شود به طوری که روی برگ های گیاه لکه هایی قهوه ای رنگ و یا سیاهی ایجاد خواهد شد.

اولین قدم برای توقف بیماری، هرس نمودن برگ های آلوده است. لازم به ذکر است که هرس بافت های آلوده هرگز نباید در روزهای بارانی صورت بگیرد.

بعد از جداسازی بافت های آلوده، قیچی باغبانی خود را ضدعفونی کنید تا از پخش شدن این قارچ مخرب جلوگیری شود.

برای ضد عفونی نمودن قیچی باغبانی می توانید از الکل استفاده نمایید تا قیچی شما از هر نوع اسپور قارچی در امان باشد.

پس از ضدعفونی نمودن قیچی حتما آن را خشک کنید تا از زنگ زدگی اش جلوگیری شود.

در قدم بعدی می بایست تمامی شاخه و برگ های آلوده بوته را دور بیاندازید زیرا نگهداری آنها مجددا باعث انتشار بیماری خواهد شد.

سپس بوته گل رز را با قارچ کش های مناسب محلول پاشی نمایید. برای مبارزه شیمیایی می توانید از قارچ کش هایی نظیر زینب و یا مانکوزب استفاده کنید.

از قارچ کش های مذکور هر سه روز یکبار استفاده کنید تا آثار مخرب لکه سیاه گل رز کاملا از بین برود.

کپک خاکستری گل رز

کپک خاکستری گل رز
کپک خاکستری گل رز

مانند موارد قبلی زمانی که هوا بارانی و درجه حرارت خنک شود، احتمال هجوم قارچ کپک خاکستری گل رز به بوته بیشتر خواهد بود.

در نقطه شروع این بیماری روی گلبرگ های گیاه لکه هایی ظاهر می شوند و سپس غنچه ها توسط قارچی خاکستری رنگ، تسخیر خواهند شد. لازم به ذکر است با هجوم این بیماری هرگز غنچه های بوته به مرحله تکامل نخواهد رسید.

در صورتی که بوته گل رز شما چندین بار است که با قارچ ذکر شده درگیر می شود، بهتر است اندام های آسیب دیده آن سریعا هرس و از بین بروند.

با توجه به نکته ای که اشاره شد اگر تصمیم دارید تا بوته گل رزتان را هرس کنید، بهتر است بعد از انجام این کار پتاسیم و کلسیم بیشتری در اختیار گیاه خود قرار دهید و در نهایت، برای مبارزه شیمیایی با کپک خاکستری گل رز می توانید از سم euparen ( پنج گرم در لیتر ) استفاده کنید.

معرفی بهترین قارچ کش برای گل رز ( قارچکش خانگی یا ارگانیک )

در صورتی که تمایل ندارید از قارچ کش های شیمیایی برای درمان بیماری های گل رز خود استفاده کنید، می توانید چند ماده ارگانیک را با یکدیگر مخلوط کرده و با محلول به دست آمده از آنها گیاهتان را احیا کنید.

برای تهیه قارچکش ارگانیک می بایست 9 گرم جوش شیرین، 2 قاشق غذا خوری روغن نباتی و 1/5 قاشق غذا خوری صابون مایع را در سه لیتر آب بریزید.

سپس، مخلوط تهیه شده را به خوبی هم زده و آن را در یک بطری مناسب جهت محلول پاشی گیاه بریزید. از این مخلوط می توانید هر 7 روز یکبار برای رفع کامل علائم بیماری بوته گل رز استفاده کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گل رز خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده ( مثل تشخیص صحیح بیماری و یا استفاده از بهترین قارچ کش برای گل رز ) سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 55 میانگین امتیازات: 3.5]
۳ نظرات
  1. راحل می گوید

    سلام خسته نباشید گل سرخ قرمز مخملی که قبلا گل های زیادی می داد ورشد زیادی داشته چند وقتی هست که رشد چندانی نداره وگل هاشو از دست داده گل ها در هنگامی که حالت باز شده دارن لایه سفید رنگی روشون قرار میگیره ودرست باز نمیشن بر روی برگ هاهم مقدار کمی از این پودر دیده میشه. در حیاط نگهداری میشه
    ممکنه سفیدک باشه یا قارچ؟
    میشه بگید چه کاری می تونم براش انجام بدم؟

  2. جمال خوشحال طولازدهی می گوید

    با درود از شما آقای سینا فتاح زاده در مورد مطالب روان و مفیدتان در مورد سفیدک رز ، روغن درخت میوه چریش و عصاره گیاه پیرتروم و همچنین کاشت گل انگشتانه در کنار بوته رز نیز میتواند در امر سلامت گل رز به آن کمک کند. گل و گیاه ثعلب (ارکید) خوشحال

  3. پروین می گوید

    مقاله خوبی بود فقط لطفا بگید روغن نباتی نداشته باشیم از چی می تونیم استفاده کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy