کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش ساخت بن سای + تصویر

0

بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای ساخت بن سای مناسب هستند. بهترین آنان خانواده ی فیکوس ها، به خصوص بنژامین است. به این دلیل که شاخه و برگ های آن متراکم است و قابلیت هرس پذیری خوبی دارد.

گزینه ی دلخواه برای تمرین و شروع کار یک درختچه ی فیکوس بنژامین از انواع بونسای آپارتمانی می باشد. بهترین فصل برای ساخت بن سای درون خانه ای نیمه ی دوم اسفند ماه تا نیمه اول فروردین است.

همان طور که در مقالات قبلی سایت پرشیالرن در ارتباط با بن سای اشاره کردیم، هنگام تهیه و خرید درخت یا درختچه برای ساخت بن سای باید به ساقه و شاخه ها، همچنین فرم ظاهری آن کاملا توجه کنید تا با تغییرات لازم در ساختار آن زیبا، مناسب و دلخواه به نظر برسد. جهت مطالعه بیشتر می توانید مقاله نکات مهم پرورش بن سای را مطالعه نمایید.

شما باید بیشتر به تخیل و تصور خود تکیه کنید و از آن الهام بگیرید که آیا گیاهی را که انتخاب می کنید برای ساخت بن سای مناسب و شایسته است یا خیر؟

بهتر است گیاهی را انتخاب کنید که چند تنه یا ساقه داشته باشد و ریشه اش گلدان را به طور کامل پر کرده باشد.

پیش تر توضیحات کافی برای حذف ریشه ها و شاخه های زائد و هرس بن سای در ساخت بن سای اشاره شده است و آخرین توصیه ما این است که با احتیاط و دقت عمل کنید و از حذف بیش از حد ریشه های بن سای پرهیز کنید، (به خصوص ریشه های عمودی آن) و بهتر است پس از گذشت یک سال و ظهور برگ های جدید دوباره مقداری از ریشه ها را هرس نمایید.

برای زیباتر شدن ساقه اصلی، چند شاخه ی تحتانی آن را حذف کنید تا قسمت پایین تنه بیشتر خود را به نمایش بگذارد و نمای زیبا تری داشته باشد.

نکات مهم سیم پیچی شاخه ها در ساخت بن سای

نکات مهم سیم پیچی شاخه ها در ساخت بن سای
نکات مهم سیم پیچی شاخه ها در ساخت بن سای

سیم پیچی شاخه ها و حتی تنه ی درختان از کارهایی است که برای ساخت یک بن سای (بون سای) ضروری است و شما با یادگیری آن می توانید به درختچه ها فرم دلخواه خود را بدهید و همچنین رویش تنه و شاخه ها را کنترل کنید.

این روش، کنترل فرم دهی به درخت را در واقع به دست شما می سپارد. شما می توانید شاخه هایی را که به طور افقی روییده اند، وادار سازید به طرف پایین یا بالا متمایل شوند. یعنی آنکه وقتی سیم پیچی را به طور صحیح انجام دادید، درختچه نمایی از قدمت و گذشت سال ها نشان می دهد و مسن به نظر می رسد.

این روش نیاز به تمرین، ممارست، صبر و حوصله دارد. گذشت زمان نباید شما را نگران یا منصرف کند، با پیشنهادی که برایتان دارم مشکلتان حل و انجام آن برایتان آسان می گردد.

سیم مسی برای ساخت بن سای
سیم مسی برای ساخت بن سای

قبل از شروع به کار و ساخت بن سای، چند تکه سیم مسی یا آلومینیومی به قطرهای مختلف و همچنین چند شاخه یا ساقه ی بریده شده از درختان به قطرهای مختلف و گونه های متنوع را با ابزاری که لازم دارید مانند سیم بر، گازانبر را قبلا آماده کنید تا هنگام کار با مشکلی مواجه نگردید.

سیم آلومینیومی برای ساخت بن سای
سیم آلومینیومی برای ساخت بن سای

بدیهی است شاخه های نازک را با سیم های نازک و شاخه های قطور را با سیم های کلفت سیم پیچی کنید.

حال با توجه به راهنمایی های ارائه شده، تمرین سیم پیچی را با پیچاندن سیم به شاخه های (بریده شده و بدون ریشه) چندین بار تمرین کنید و شاخه ها را به هر طریقی که مایلید بپیچانید به آن فرم دهید.

در هنگام انجام این تمرین اگر شاخه ای بشکند ضرری متوجه شما نخواهد شد، ولی این حسن را دارد که باعث می شود پس از چند بار تمرین در این کار مهارت پیدا کنید.

مشروط به اینکه هنگام تمرین سعی کنید با حس و لمس، قدرت و ضخامت سیم های مختلف را در دستانتان درک کنید و هنگام سیم پیچی نیز، قابلیت انعطاف شاخه ها را آزمایش کنید تا در کار اصلی با مشکلی رو به رو نشوید.

می دانید چرا؟ چون برخی از شاخه ها ترد و شکننده تر از شاخه های دیگر هستند. برای مثال، شاخه های جونی پروس نرم تر هستند و قابلیت انعطاف بیشتری دارند و هنگام کار کردن در دست، بسیار رام شدنی و نرم برای ساخت بن سای هستند، در حالی که شاخه های بن سای افرا و پیراکانتا خیلی شکننده و تردند و در موقع فرم دادن و ساخت بن سای باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.

چنانچه درختچه ی شما پوستی لطیف و نازک دارد و ممکن است در سیم پیچی صدمه ای به آن برسد، می توان سیم را با کاغذ روکش کرد و سپس به آن پیچید.

و آخرین کلام اینکه اگر بخواهید در این کار یعنی پرورش بن سای و یا ساخت آن بیشتر موفق باشید باید روش خاصی را الگوی سیم پیچی تان قرار دهید و همیشه از آن استفاده کنید، مثلا در جهت گردش عقربه های ساعت یا مخالف آن باشد.

سیم های مورد استفاده برای ساخت بن سای در این روش از جنس آلومینیوم یا مس هستند در سال های اخیر بیشتر از سیم های آلومینیومی استفاده می کنند، چون هم استفاده از آن آسانتر است و هم چند بار می توان از آن استفاده کرد.

از طرفی سیم های مسی هم گرچه در روش های سنتی بیشتر کاربرد دارند، ولی توسط افراد با تجربه و حرفه ای در این کار استفاده می شوند. به این دلیل که نرم تر هستند و خیلی سریع اکسیده می شوند که با رنگ پوست درختچه در آمیزند و هم رنگ آن می شوند.

هشدار: هرگز در نگهداری بن سای و یا ساخت آن از سیمی استفاده نکنید که برای کار روی شاخه بیش از اندازه نازک باشد، چون مجبور می شوید آن را باز کنید و از یک سیم ضخیم تر استفاده کنید، فراموش نکنید که سیم نباید حالت ارتجاعی داشته باشد.

بهتر است کار را با درختچه هایی نظیر جونی پروس Juniper شروع کنید که چوبی انعطاف پذیر دارند.

درختان برگ ریز را می توانید اواخر بهار، قبل از اینکه جوانه های برگی آنها باز شوند یا اواخر پاییر قبل از اینکه به خواب زمستانی بروند با استفاده از سیم تغییر شکل دهید.

درختچه های همیشه سبز را هر زمان که بخواهید می توانید با استفاده از سیم تغییر فرم دهید، ولی بهترین زمان آن از اواخر پاییر تا اوایل بهار است.

چگونه تنه ی درخت را جهت ساخت بن سای سیم پیچی کنیم؟

سیم پیچی درخت یا درختچه بن سای
سیم پیچی درخت یا درختچه بن سای

قطر سیمی را که برای ساخت بن سای انتخاب می کنید نصف ضخامت شاخه و طول آن یک سوم بیشتر از محل مورد نظر در سیم پیی باشد. سیم را با زاویه ی 45 درجه به دور تنه یا شاخه بپیچید.

یک سر سیم را در خاک گلدان فرو کنید و سر دیگر آن را به دور پایه ی تنه خم کنید. اولین حلقه یا به دور تنه از پایین بپیچید و همین روند را به طرف بالا ادامه دهید.

سیم پیچی بن سای
سیم پیچی بن سای

چنانچه به مقدار بیشتری از سیم نیاز پیدا کردید سیم تازه را در نزدیکی سیم قبلی بپیچید ولی هرگز آنها را برای ساخت بن سای از روی هم رد نکنید. سیم باید تقریبا نزدیک به تنه یا شاخه و با زاویه 45 درجه (نه خیلی سفت و نه خیلی شل) پیچیده شود تا مانع از رشد پوست و عبور آب و مواد غذایی از آوندها نشود.

پس از اینکه درختچه را در حدی که بون سای مورد نظر شما را به وجود می آورد هرس کردید، خط تنه ی درختچه یا شاخه های برجا مانده را با سیم بندی به هم انطباق دهید تا نیم رخ جالب تری از بن سای درست کرده باشید.

مرتب به گیاه سر بزنید و سیم ها را به دقت بررسی کنید، اگر چنانچه سیم ها به داخل پوست رفته بود آنها را باز یا کمی جا به جا کنید.

سیم پیچی تازه حداقل باید یکسال برای ساخت بن سای روی شاخه ها باقی بماند و هر دو تا سه سال یکبار می توانید سیم پیچی را تجدید نظر کنید.

زاویه درختچه برای ساخت بن سای
زاویه درختچه برای ساخت بن سای

پس از گذشت یک سال هنگام برداشت سیم ها، چنانچه شاخه ای، زاویه ای را که برای ساخت بن سای دوست داشتید نگرفته بود، باید مجددا آن را سیم پیچی کنید.

هنگام خم کردن شاخه های سیم پیچی شده از شصت هایتان برای نقطه اتکا برای ساخت بن سای استفاده کنید. در مرحله ی نخست شاخه را بیش از اندازه خم نکنید. ممکن است بشکند بهتر است به مرور زمان این کار را انجام دهید.

اگر یکبار سیم پیچی روی یک شاخه انجام گرفته و یا سیم بیش از اندازه سفت پیچیده شده باشد باید سیم را با سیم چین بچینید. هیچ گاه سعی نکنید سیم ها را باز کنید زیرا ممکن است سیم به پوست چسبیده باشد و به آن آسیب برساند.

اگر مدت طولانی سیم ها را بگذاریم بمانند آثار آسیب روی شاخه یا تنه باقی می ماند که سالیان دراز زمان می برد تا درمان یابد.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه ساخت بن سای سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy