کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونگی پرورش قارچ در منزل + عکس

0

پرورش قارچ در منزل برای افرادی که تمایل به انجام آن دارند امری ساده و آسان بوده و علت این سادگی در آن است که اسپورهای قارچ به سرعت و به راحتی رشد می کنند. شما می توانید در هر زمانی از سال، پرورش قارچ را در منزل انجام دهید و به تنها مواردی که در این راه نیاز دارید مقداری تجهیزات و کمی صبر و حوصله می باشد که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به آموزش تصویری پرورش قارچ در منزل می پردازیم امید است که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان همراه ما باشید.

ایجاد بستر کاشت مناسب برای پرورش قارچ در منزل

اگر برای اولین بار است که می خواهید پرورش قارچ در منزل را امتحان کنید می توانید از فروشگاه هایی که این گونه تجهیزات را ارائه می دهند، جعبه های مخصوص به پرورش انواع قارچ خوراکی را خریداری کنید که در ایران بسیاری از فروشندگان آن را تولید کرده و به فروش می رسانند.

باکس های پرورش قارچ در منزل به تمامی وسایلی که شما برای پرورش قارچ به آنها نیاز دارید را دارا بوده که این وسایل شامل کود، بذر، بستر کشت و یک بطری اسپری آب برای آبیاری قارچ ها می باشد که برای مبتدیان پرورش قارچ در منزل بسیار عالی و کاربردی می باشد.

این جعبه ها دارای ویژگی هایی هستند که ممکن است با روش پرورش قارچ خوراکی به شکل مدرن تفاوت داشته باشند در نتیجه بهتر است دستورالعمل را مطالعه کرده و با دقت بیشتری نسبت به خرید آنها اقدام کنید.

بستر قارچ خوراکی برای پرورش در منزل
بستر قارچ خوراکی برای پرورش در منزل

در صورت عدم دسترسی به این جعبه ها می بایست در قدم اول اقدام به خرید یک بستر کشت مناسب در جهت پرورش قارچ خوراکی در منزل کنید. بستر کشت مذکور باید دارای حداقل 15 سانتی متر ارتفاع، 36 تا 41 سانتی متر طول و 30 سانتی متر عرض باشد.

بستر کشت تهیه شده یا ساخته شده توسط شخص شما جهت تولید و آشنایی با چگونگی پرورش قارچ در منزل قادر خواهد بود به مدت 6 الی 12 ماه در این کار کیفیت لازم را داشته باشد.بستر کشت می تواند پلاستیکی، چوبی و یا فلزی باشد.

بهتر است در قدم اول تنها یک جعبه را خریداری و یا ساخته و سپس با کسب تخصص در این زمینه، جعبه های بیشتری را برای پرورش قارچ در منزل تهیه نمایید.

کود مناسب برای پرورش قارچ خوراکی در منزل
کود مناسب برای پرورش قارچ خوراکی در منزل

پس از تهیه بستر کشت مناسب، نوبت به تهیه کود مناسب می رسد که بهترین ترکیب برای کود پرورش قارچ خوراکی، مخلوطی از کمپوست و کود گاوی می باشد زیرا قارچ خوراکی برای رشد مناسب و حداکثری خود نیاز به کود یا کودهایی دارد که درصد نیتروژن در آنها بالا باشد.

  • برای مخلود کودهای مذکور با هم می توانید کودها را در یک سطل مجزا ریخته و با هم مخلوط کنید در صورت عدم تمایل به انجام این کار می توانید کودها را به نسبت 50 به 50 در همان بستر کشت مخلوط کنید.
  • کودهای مذکور به لحاظ بوی صادره از خود، مطبوع نیستند و بهتر است مخلوط کودها در مکانی انجام بگیرد که در آن تهویه مناسب هوا وجود داشته باشد.
پرورش قارچ خوراکی در منزل
پرورش قارچ خوراکی در منزل

در قدم چهارم در آموزش چگونگی پرورش قارچ در منزل، پس از مخلوط کود، آن را به ارتفاع 15 سانتی متر در بستر کشت ریخته و اطمینان حاصل نمایید که حداقل 2/5 سانتی متر از ارتفاع بستر کشت، دارای فضای خالی می باشد. نحوه پرکردن بستر کشت از مخلوط کود، بهتر است به صورت یکدست و هم سطح باشد.

لازم به ذکر است قارچ خوراکی در کمپوست گرم به خوبی رشد می کند بنابراین اگر احساس می کنید که کمپوست همچنان پس از مخلوط با کود گاوی گرم است، از این موضوع نگران نباشید.

رشد میسلیوم قارچ

بذر قارچ خوراکی
بذر قارچ خوراکی

بذر یا اسپور قارچ خورکی را می توانید به صورت آنلاین و یا با خرید از فروشگاه های معتبر انجام دهید. تنها موردی که در تهیه و خرید اسپور یا بذر قارچ خوراکی اهمیت دارد، کیفیت بذر بوده که باشد مناسب و دارای قوه نامیه بالا باشد.

بذر پاشی قارچ خوراکی
بذر پاشی قارچ خوراکی

در قدم دوم برای آموزش چگونگی پرورش قارچ در منزل می بایست بذر ها یا اسپورها را بر روی بستر کشت قرار داده و توسط آب فشان، آنها را آبیاری کنید. از آنجایی که تمامی بذرهای با کیفیت قارچ خوراکی از پیش مراحل تقویت قوه ی نامیه خود را طی کرده اند، می توان از آنها به صورت مستقیم بر روی کمپوست بلافاصله پس از باز کردن پوشش محصول استفاده کرد.

بذر قارچ خوراکی تمایل دارد در محیطی مرطوب رشد خود را آغاز کند با این حال اگر مشاهده می کنید که مخلوط کود، از پیش دارای رطوبت است، می بایست حتما آبیاری قارچ را انجام دهید.

صفحه گرمایی پرورش قارچ خوراکی در منزل
صفحه گرمایی پرورش قارچ خوراکی در منزل

پس از بذرپاشی، بستر کشت را بر روی یک صفحه ی گرمایی قرار دهید به طوری بتوان دمای آن را تا 21 درجه سانتی گراد افزایش داد. نحوه قرار گیری بستر کشت بر روی صفحه گرمایی باید به صورت مستقیم و بدون واسطه باشد تا بتوان با قرار دادن یک دماسنج به طور مشخص از دمای 21 درجه سانتی گراد اطمینان حاصل نمود.

مراقب باشید که دما از 21 درجه سانتی گراد فراتر نرود زیرا این امر سبب خواهد شد تا اسپور قارچ از بین برود.

در قدم چهارم چگونگی پرورش قارچ در منزل و با عبور از مراحل پرورش قارچ قبلی، بستر کشت را به اتاق تاریکی که در آن لوکس نوری خورشید نزدیک به صفر است منتقل کنید و هر روز بستر کشت را با آب فشان اسپری نمایید.

بذر قارچ خوراکی در زیر زمین، پارکینگ و یا حتی کمد لباس توانایی رشد داشته و تنها نکاتی که در طی پرورش مهم هستند بحث دما و رطوبت خاک می باشد که می بایست در طول روز، مراقب آنها بود.

لازم به ذکر مجدد است اگر محیط پرورش به طور مرتب به خودی خود گرم است دمای صفحه ی گرمایی را کاهش دهید تا اسپور قارچ با مشکل مواجه نشود.

میسلیوم قارچ
میسلیوم قارچ

در قدم آخر، پس از گذشت 3 الی 4 هفته، قسمت های بالایی خاک یا همان کود، پوشیده از ریشه های سفید و کوچک قارچ خوراکی به نام میسلیوم می شود که لازم است در این مرحله دما را تا 10 درجه سانتی گراد پایین آورده تا رشد قارچ با سرعت بیشتری انجام شود.

بعضی از اسپورها ممکن است تشکیل میسلیوم در آنها زودتر به وقوع بپیوندد و برخی ممکن است دیرتر، این حال بهتر است صبر پیشه کنید تا فرآیند رشد و پرورش کامل شده و سپس درجه حرارت را کاهش دهید.

آخرین مرحله در آموزش پرورش قارچ در منزل

خاک پوششی قارچ
خاک پوششی قارچ

همان طور که اشاره شد در زمان پر کردن بستر کشت از مخلوط کود می بایست 2/5 سانتی متر از ارتقاع جعبه باقی مانده باشد که در این مرحله و پس از تشکیل تمامی میسلیوم های قارچ باید به ارتقاع 2/5 سانتی متر از یک لایه خاک پوششی (خاک گلدان) به سطح باقی مانده از بستر کشت اضافه شود تا این امر سبب شود تا هم یک لایه محافظتی برای قارچ خوراکی ایجاد شود و هم مواد غذایی برای ادامه رشد قارچ ها، فراهم گردد.

شما می توانید خاک پوششی مناسب برای انجام این کار را از فروشگاه های معتبر تهیه کرده و یا در صورت تمایل به ساخت آن، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی ساخت خاک پوششی قارچ را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آبیاری قارچ خوراکی
آبیاری قارچ خوراکی

پس از اضافه نمودن یک لایه خاک پوششی، می بایست هر روز خاک کشت را مرطوب نگه دارید که برای انجام این کار می توانید از یک پارچه ی مرطوب (خیس) استفاده کرده و سطح بستر را توسط پارچه بپوشانید.

قارچ خوراکی برای رشد و نمو خود نیاز دارد که دائما بستر کشت مرطوب باشد و شما می توانید سوای استفاده از پارچه، از روزنامه نیز استفاده کرده و زمانی که قارچ ها به صورت کامل تشکیل شدند، آنها را بردارید.

جوانه زنی قارچ خوراکی
جوانه زنی قارچ خوراکی

حدودا یک ماه پس از گسترش سطح خاک، نخستین قارچ ها از خاک جوانه زده و بهتر است به آنها این فرصت را بدهید که تا قبل از برداشت محصول، به بلوغ کامل برسند.

لازم به ذکر است که در زمان تشکیل قارچ ها لازم است آب فشانی بر روی بستر کشت همچنان انجام شود.

نحوه برداشت قارچ خوراکی
نحوه برداشت قارچ خوراکی

با گذشت زمان و تشکیل و بلوغ قارچ ها در بحث چگونگی پرورش قارچ در منزل، کلاهک قارچ ها باز شده و می توان با استفاده از یک چاقوی تیز، برش ساقه را انجام داده و اقدام به جداسازی آنها کرد.

هم اکنون قارچ خوراکی پرورش یافته توسط خود شما آماده ی استفاده در غذا و یا مصرف به صورت جداگانه به لحاظ خاصیت و ارزش غذایی، می باشد.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه پرورش قارچ در منزل سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy