کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی انواع بونسای آپارتمانی

0

بن سای های آپارتمانی سوای بحث ظاهری، به لحاظ روش پرورش که شامل نور، آبیاری، کود، تعویض گلدان و هرس می شود با هم متفاوت هستند از این رو در این مقاله به ویژگی های ظاهری 10 بن سای آپارتمانی و همچنین روش صحیح نگهداری آنها می پردازیم امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان همراه ما باشید.

بونسای افرای ژاپنی قرمز

بن سای افرای ژاپنی قرمز
بن سای افرای ژاپنی قرمز

از ویژگی های این درختچه برگ های پنجه ای شکل قرمز در بهار و پاییز است که رنگ آن از قرمز مسی تا نارنجی و در تابستان به سبز سایه روشن متمایل می شود. بن سای افرای ژاپنی قرمز دارای تنه ی زیبا با شاخه های هماهنگ و موزون و خزان پذیری می باشد و این گیاه مناسب ترین درختچه برای ساختن یک بن سای زیباست.

روش پرورش بن سای افرای ژاپنی قرمز

نور: بن سای افرای ژاپنی قرمز باید در مکانی پر از آفتاب و در ماه های تیر و مرداد در محلی نیم سایه در محیط باز، به استثنای فصل یخبندان مستقر شود. آفتاب داغ تابستان باعث سوختگی برگهای آن می گردد.

آبیاری: در زمان رشد و نمو به آبیاری روزانه نیاز دارد. در زمستان فقط خاک آن را مرطوب نگه دارید.

کود: تا یک ماه هر هفته، پس از اینکه غنچه ی برگها باز است می شود به آن غذا برسانید. بعد از این مرحله تا اواخر تابستان هر دو هفته یکبار به آن کود دهید (کود سه بیست مایع مناسب است).

تعویض گلدان: در صورت نیاز، در بهار هر دو سال یکبار، وقتی جوانه ها شروع به رشد کردند در محیطی سربسته و بدون کوران می توانید نسبت به جا به جایی آن اقدام کنید.

هرس بن سای افرای ژاپنی قرمز: بهتر است پس از گذشت دو هفته و بعد از جا به جایی گلدان نسبت به هرس آن اقدام کنید. در بهار هنگام هرس گیاه توصیه می شود فقط یک یا دو جفت برگ را نگه دارید.

در فصل رویش برگهای بزرگ را از میان بندها بردارید. هرس کلی درختچه ی بالغ در اوایل تابستان، باعث رویش برگهای کوچک و جدیدی می شود.

لازم به ذکر افرای قرمز ژاپنی از محبوب ترین بنسای های آپارتمانی به شمار می رود که برای تکثیر این گیاه زیبا می توانید مقاله ی تکثیر بن سای را مطالعه نمایید.

بن سای افرا

بن سای افرا
بن سای افرا

خزان کنندگی و داشتن برگ های زیبا و هرس پذیری و برگهای پنجه ای شکل (سه کنگره) از ویژگی های این گیاه است.

روش پرورش بن سای افرا

نور: به آفتاب مستقیم برای رشد و نمو نیاز دارد.

آبیاری افرا : در فصل رویش نیاز به آبیاری روزانه دارد.

کود: پس از اینکه برگچه ها ظاهر می شوند، در ماه اول هر هفته و پس از این تا اواخر تابستان هر دو هفته یکبار آن را تقویت کنید (کود مایع گیاهان آپارتمانی مناسب است).

تعویض گلدان: هر سال در اوایل بهار، در محیطی سربسته و بدون کوران قبل از اینکه غنچه ی برگها در بونسای افرا باز شوند می توانید نسبت به جا به جایی آن در صورت نیاز اقدام کنید. توجه داشته باشید خاک آن باید زهشکی مناسبی داشته باشد.

هرس: در طول فصل رویش جهت نگهداری بن سای مذکور می توانید نسبت به هرس مناسب آن اقدام کنید. منوط به اینکه فقط یک یا دو جفت از برگ ها را باقی بگذارید. در درختان تقریبا تنومند، هرس کلی را در اواسط تابستان، انجام دهید.

بن سای بامبو

بن سای بامبو
بن سای بامبو

بن سای بامبو با داشتن شکل چند تنه و ساقه های استوانه ای نی مانند برای ساختن بن سای بسیار مناسب است.

روش پرورش بن سای بامبو

نور: محل استقرار آن باید نیم سایه و در داخل آپارتمان باشد و چنانچه در آب و هوایی مساعد آن را در محیط باز قرار دهید، باید در زمستان آن را از خطر سرما و یخ زدگی محافظت کنید.

آبیاری: در تابستان روزانه دو بار به آن آب دهید ولی در زمستان به آب کمتری نیاز دارد.

کوددهی بن سای بامبو: در بهار و تابستان جهت نگهداری بن سای مذکور باید هر دو هفته یکبار، آن را با کودی که سرشار از نیتروژن باشد نظیر کود سه بیست npk تقویت کنید. در فصل زمستان فقط یکبار کود دادن توصیه می شود.

تعویض گلدان: هر دو سال یکبار، در اواخر بهار در مکانی سربسته و به دو از کوران گلدانش را عوض کنید.

هرس: برای هرس بن سای بامبو هر دو سال یکبار در اوایل بهار می توانید از پایین برگ های کوتوله ی آن را حذف کنید. برگهای بزرگ را با پوست کندن مرتب غلاف برگ ها کنترل کنید. هر دو سال یکبار نیز نی ها را ببرید. خصوصا ساقه های ضخیم. کهنه را که با رشد خود موجب کند شدن رشد ساقه های جوان می شوند.

بونسای به ژاپنی

بن سای به ژاپنی
بن سای به ژاپنی

وجود گل های نارنجی متمایل به قرمز، صورتی و سفید در اوایل بهار و قبل از ظهور برگها و خزان پذیری از ویژگی های بن سای به ژاپنی می باشد.

روش پرورش بونسای به ژاپنی

نور: این گیاه در آفتاب شدید و نیم سایه به خوبی رشد می کند. در صورتی که دمای محل استقرار آن در زمستان به 8 درجه زیر صفر می رسد بهتر است آن را به فضای بسته ولی خنک منتقل کنید.

آبیاری: در فصل رشد و نمو به آبیاری روزانه نیاز دارد، در زمستان هم نگذارید خاک آن خشک شود.

کوددهی بن سای به ژاپنی: هنگام رشد و نمو باید ماهی یکبار به تقویت آن اقدام کنید.

تعویض گلدان: گلدان های پا گرفته را می توان هر دو تا سه سال یکبار در محیطی سربسته و بدون کوران در صورت نیاز جا به جا کرد.

هرس: پس از پایان گلدهی در بهار نسبت به حذف شاخه های بعد از طوقه اقدام کنید به طوری که فقط 2 تا 5 جفت برگ باقی بماند. اگر ریشه های آن را نیز هرس کرده اید برای مدتی تا التیام یافتن ریشه ها از دادن کود خودداری کنید.

بن سای کام سپاریس

بن سای کام سپاریس
بن سای کام سپاریس

وجود برگ های سوزنی و پهن و ظاهر مخروطی شکل و همیشه سبز بودن از ویژگی های بونسای کام سپاریس است.

روش پرورش بن سای کام سپاریس

نور: این گیاه به نور زیاد حتی آفتاب نیاز دارد.

آبیاری: در بهار و تابستان روزی یکبار آن را آب دهید ولی در زمستان همواره خاکش را مرطوب نگه دارید.

کود: یک بار در ماه، در فصل رشد و نمو توصیه می شود.

تعویض گلدان بونسای کام سپاریس : گیاه های مسن را هر 5 سال یکبار و گیاهان جوان را هر 2 تا 3 سال یکبار در محیطی سربسته و بدون کوران می توانید در صورت نیاز جا به جا کنید.

هرس: شاخه های پیر را جهت پرورش بن سای مذکور باید در فصل تابستان هرس کنید و جوانه هایی انتهایی شاخه های جوان تازه رشد کرده را با کمک دو انگشت بچینید. فراموش نکنید محل زخم های هرس شده را حتما با خمیر مخصوص بپوشانید.

بن سای کتانستر ( شیر خشت زینتی )

بن سای کتانستر
بن سای کتانستر

وجود گل های سفید رنگ مایل به کرم در اوایل بهار در طول شاخه های کمانی شکل و تقریبا خوابیده روی سطح زمین و بدون تیغ است، همچنین میوه های ریز و زیاد نارنجی رنگ در فصل تابستان تا اواخر زمستان و نیمه خزان کنندگی از ویژگی های دیگر بن سای کتانستر است که آن را برای ساختن بن سای به اشکال مختلف، ایده آل کرده است.

روش پرورش بونسای کتانستر

نور: این گیاه به آفتاب مستقیم نیاز دارد.

آبیاری بونسای کتانستر: روزی یکبار در طول فصل رویش نیاز به آبیاری دارد ولی در زمستان باید خاک آن را نیز همیشه مرطوب نگه داشت و آن را از سرما و یخ زدگی محافظت کرد.

کود: هر دو هفته یکبار، در اوایل بهار، تا زمانی که گل های آن ظاهر می شوند، نسبت به تقویت آن اقدام کنید (کود 12 12 36 برای گلدهی مناسب است).

تعویض گلدان: پس از پژمرده و خشک شدن گلها در محیطی سربسته و بدون کوران نسبت به جا به جایی در صورت نیاز آن اقدام کنید.

هرس: تا اوایل بهار در صورت نیاز شاخه های کهنه را با قیچی تیز ببرید. همچنین حذف جوانه های تازه و آرایش مداوم بن سای کتانستر باعث می شود گیاه پرحجم، انبوه و زیبا به بار بیاید. پوشاندن محل برش با بتونه ی مخصوص را فراموش نکنید.

اخطار: به خاطر داشتن مواد سمی دست هایتان و همچنین وسایلی را که برای هرس این گیاه استفاده کرده اید تمیز بشویید.

بن سای سیب صحرایی

بن سای سیب صحرایی
بن سای سیب صحرایی

گل های زیبا به رنگ های سفید و صورتی، میوه ی زیبای آن و خزان کنندگی از ویژگی های این گیاه است.

روش پرورش بونسای سیب صحرایی

نور: این گیاه باید در سراسر سال از نور کافی بهره مند باشد.

آبیاری بن سای سیب صحرایی: در فصل رشد و نمو به خصوص زمانی که درختچه میوه به بار می آورد هر روز به آن آب دهید. در غیر این صورت سیب ها چروکیده می شوند و زمین می افتند. در سایر فصول خاک آن باید مرطوب باشد.

کود: در اوایل بهار نسبت به تقویت آن اقدام کنید.

تعویض گلدان: در صورت نیاز هر دو تا سه سال نیاز به جا به جایی دارد که باید در محیطی سربسته و به دور از کوران انجام گیرد.

هرس بن سای سیب صحرایی: پیشنهاد می شود این گیاه را با استفاده از انگشتان دست در بهار هرس کنید و فقط یک یا دو برگ را نگه دارید. در پاییز هم باید همه ی جوانه های بلند را هرس مناسب کنید.

بن سای فیکوس

بن سای فیکوس
بن سای فیکوس

بن سای فیکوس گونه های بی شماری دارد که همه ی آنها همیشه سبزند و برای ساخت بن سای درون خانه ای، گیاهان مناسبی محسوب می شوند. مخصوصا بن سای فیکوس بنژامینی که در ایران به (بلاک) شهرت دارد.

روش پرورش بن سای فیکوس

نور: نور مورد نیاز گیاه نور غیر مستقیم در شهرهایی با آب و هوای خشک است در شهرهای گرم و مرطوب می توانید آن را به جز فصل یخبندان در مکانی سایه آفتاب قرار دهید.

آبیاری بن سای فیکوس: در بهار و تابستان، به خصوص در تابستان در مدت رشد، به آبیاری روزانه نیاز دارد. در سایر فصول خاک آن را مرطوب نگه دارید.

تعویض گلدان: در صورت نیاز هر دو سال یکبار در نیمه ی دوم اسفندماه در محیطی سربسته و بدون کوران می توانید نسبت به تعویض یا جا به جایی گلدان بن سای فیکوس اقدام کنید.

هرس: هر دو سال یکبار شاخه ها را هرس کنید. بهترین فصل برای هرس زمستان است.

توصیه: هنگام رشد جوانه انتهایی شاخه هایی را که نسبت به سایر شاخه ها رشد بیشتری دارند، حذف کنید.

بونسای انجیر هندی

بن سای انجیر هندی
بن سای انجیر هندی

برگ های کوچک و بیضی شکل و نوک تیز، شبیه بنژامین است، فرم پذیری از دیگر ویژگی های بن سای انجیر هندی است. انجیریان، آنهایی که برگ هایی کوچک دارند برای تربیت بن سای بسیار مناسب اند. شما می توانید تقریبا به هر شکل و اندازه ای که بخواهید آن را پرورش دهید.

روش پرورش بن سای انجیر هندی

نور: انجیرها به نور زیاد و آب و هوایی گرم نیاز دارند. دمای پیرامونی آنها باید رطوبتی بالا داشته باشد.

آبیاری بن سای انجیر هندی: در فصل تابستان باید کاملا آبیاری شود ولی در فصول دیگر فقط خاک آن را مرطوب نگه دارید.

کود: در فصل رشد و نمو هر دو هفته یکبار آن را تغذیه کنید.

تعویض گلدان: در فصل بهار هر دو سال یکبار می توانید در صورت نیاز نسبت به جا به جایی گلدان آن در محیطی سربسته و به دور از کوران اقدام کنید.

هرس بونسای انجیر هندی: برای جلوگیری از رشد سریع درختچه در فصل رشد و نمو جوانه های تازه ی سرشاخه را هرس کنید و فقط 2 تا 3 جوانه را باقی بگذارید. چنانچه شاخه ها را هرس کردید بعد از هرس با بتونه یا پماد مخصوص زخم بندی محل برش ها را بپوشانید.

لازم به ذکر است بونسای انجیر هندی نسبت به آفات بن سای حساس بوده و می بایست دائما گیاه بررسی شده تا از عدم هجوم آفات به گیاه اطمینان حاصل شود.

بن سای جونی پروس

بن سای جونی پروس
بن سای جونی پروس

برگ های سوزنی و همیشه سبز، حالت کمانی شکل و آبشار گونه ی ساقه ها و فرم پذیری از ویژگی های بونسای جونی پروس است.

روش پرورش بن سای جونی پروس

نور: این گیاه نیاز به نور زیاد دارد و در نور شدید خورشید نیز مقاومت دارد. نگهداری آن در سایه باعث علفی شدن شاخه ها می شود.

آبیاری: در بهار و تابستان نیاز به آبیاری روزانه دارد ولی مواظب باشید هرگز غرقاب نشود. در زمستان خاک آن را مرطوب و از یخبندان نیز محفوظ نگه دارید.

کود بن سای جونی پروس: در هنگام رشد و نمو از کودهای نیمه قوی و در سایر مواقع از کودهای بدون ازت استفاده کنید.

تعویض گلدان: در اواسط تابستان هر دو یا پنج سال یکبار در محیطی سربسته و بدون کوران توصیه می شود. برای حفظ رطوبت خاک مقداری خزه ی خرد شده به خاک آن بیفزایید.

هرس: در سالی که گلدان بونسای جونی پروس جا به جا شده به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهترین وقت برای هرس اواخر تابستان است که گیاه فرصت آن را دارد تا زخم های هرس را قبل از سرما ترمیم کنید.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه پرورش و نگهداری بن سای سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کتاب آموزش ساخت، نگهداری و پرورش بن سای
تالیف و گردآوری: حسن بنی هاشمی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 3.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy