کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی و آموزش پرورش گل رز فرانسوی

0

از دیگر انواع گل رز ، رز فرانسوی می باشد. گل رز فرانسوی، رزی از یک کلاس قدیمی (رز باغی قدیمی) بوده که نام علمی آن Rosa Gallica می باشد.

رز فرانسوی بومی اروپای مرکزی و جنوبی و همچنین آسیایی غربی می باشد با این حال واریته ی مذکور از غرب آسیا به اروپا راه یافته است و با توجه به آنکه در کشور فرانسه برای تولید عطر از آن استفاده می شود، به همین خاطر نام آن گل رز فرانسوی گذاشته شده است.

گونه ی مذکور از انواع گل رز، بوته و یا درختچه ای است که به ندرت ارتفاع آن در حداکثر دوران رشد و نمو، به 1/25 متر می رسد. بر خلاف بسیاری از گل رز های باغی قدیمی، این گل دارای طیف جالب قابل توجهی از رنگ ها بوده به طوری که در واریته های متفاوت آن می توان رنگ هایی نظیر قرمز روشن، قرمز تیره (زرشکی)، بنفش و … را مشاهده نمود.

از واریته های محبوب گل رز فرانسوی می توان به Rosa Mundi، Charles de Mills و Cardinal de Richelieu اشاره کرد.

گل رز فرانسوی
گل رز فرانسوی

رز فرانسوی از خانواده Rosaceae (گل سرخیان) بوده و درختچه ای برگریز و نیمه سبز می باشد. ساقه های رز گالیکا خاردار و دارای برگ های مرکب و همچنین گل هایی انفرادی و یا خوشه ای می باشد و همان طور که اشاره شد طیف رنگ گلبرگ ها در رز فرانسوی متنوع بوده و می تواند از بنفش تا قرمز متغیر باشد. برگ های گل رز گالیکا سبز مایل به خاکستری بوده و بسیار معطر می باشد.

روش صحیح کاشت و پرورش گل رز فرانسوی

روش صحیح کاشت گل رز فرانسوی
روش صحیح کاشت گل رز فرانسوی

زمان کاشت گل رز گالیکا در ایده آل ترین حالت در زمانی می باشد که هنوز شرایط یخبندان به وجود نیامده باشد و از آنجایی که در هنگام خرید ریشه های رز گیاه عریان بوده بهتر است پس از خرید گیاه، بلافاصله ریشه های گیاه درون خاک مناسب گل رز قرار بگیرد.

با این حال همانند سایر گونه های انواع گل رز ، خاک مناسب برای کاشت رز فرانسوی می بایست حاصلخیز، دارای قدرت زهکشی بالا و همچنین غنی از هوموس باشد.

آنچه که در زمان کاشت گیاه حائز اهمیت است آن بوده که در زمان کاشت بهتر است لوکس نوری در حالت سایه بوده و سپس بعد از چند ساعت نور کامل آفتاب در اختیار گیاه قرار بگیرد.

قبل از کاشت می بایست ریشه های آسیب دیده را هرس نموده و همگی آنها را تا اندازه ی 25 سانتی متر برش زد. پس از کاشت گیاه در خاک، بلافاصله آبیاری گل رز (آبیاری اولیه) انجام شده تا ریشه های بوته با محیط جدید خود سازگار شوند.

کودددهی رز فرانسوی

رز فرانسوی نیاز بسیار زیادی به کوددهی ندارد و ماهانه به مقدار 100 گرم در متر مربع برای گیاه، کوددهی کافی بوده و عناصر غذایی مورد نیاز برای گیاه تامین می شود. برای کود دادن به گل رز گالیکا می توانید از کودهای ارگانیک همانند پوست میوه ها (پوست موز) برای تغذیه گیاه استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل نداشته باشید از کود مناسب گل رز یعنی کودهای ارگانیک برای تغذیه گیاه استفاده نمایید، می توانید از کودهای شیمیایی نظیر کود 10-10-10 و یا 20-20-20 به عنوان جایگزین کود ارگانیک، برای تغذیه ی گیاه استفاده نمایید.

چگونه گیاه را به روش صحیح هرس کنیم ؟

آنچه که در هرس گل رز گالیکا (فرانسوی) قابل تامل است آن بوده که با توجه به کمیاب بودن گل رز فرانسوی، هرس گیاه تنها به منظور ارتقا کیفیت گلدهی انجام می شود. نکات مهم هرس گیاه به شرح ذیل است:

  • همواره باید برش ها از بالای جوانه زده شود، بدون آنکه حتی چند سانتی متر از چوب برای پوسیدگی باقی بماند.
  • تنها شاخه هایی که در حال سقوط و یا از بین رفتن هستند را هرس نمایید و برای جلوگیری از انتقال بیماری ها، دائما قیچی باغبانی خود را ضد عفونی نمایید.
  • پس از حذف شاخه ها جانبی، مقداری از شاخه های آسیب دیده را در وسط بوته نیز هرس نمایید تا نور به اندازه ی کافی به تمامی نقاط بافت رویشی گیاه برسد. بنابراین شاخه های قوی گیاه در وسط نگاه داشته و قسمت های ضعیف را هرس نمایید.

لازم به ذکر است بوته ی کوچک رز فرانسوی نیازی به هرس شدید نداشته و تنها اینکه شاخه های جانبی آن حذف شود، کفایت می کند.

نحوه صحیح آبیاری گیاه

آبیاری رز گالیکا می بایست تنها در حالتی انجام شود که خاک دارای رطوبت نبوده و باید آبیاری شود. آبیاری گل رز باید به شکلی انجام شود که خاک گیاه غرقاب نشده و تنها حوضچه ای کوچک بر روی خاک گیاه شکل بگیرد تا آب به آرامی به داخل آن نفوذ کرده و در اختیار ریشه ی گیاه قرار بگیرد.

به طور کلی می توان گفت تمامی گونه های گل رز از رقابت بر سر جذب آب با گیاهان دیگر متنفر بوده و در صورتی که گاهی اوقات که امکان آبیاری برای گیاه در زمان مذکور وجود ندارد می توانید برای حفظ بهتر رطوبت در خاک، به ارتفاع 5 سانتی متر در اطراف پایه ی گیاه مالچ اضافه نموده تا حفظ رطوبت در خاک به شکل بهتری صورت پذیرد.

آفات و بیماری های گل رز فرانسوی

آفات و بیماری های گل رز فرانسوی
آفات و بیماری های گل رز فرانسوی

گل رز گالیکا نیز، همانند سایر گیاهان همواره در معرض خطر هجوم آفات و بیماری های گل رز می باشد در نتیجه با بررسی هفته ای یکبار بوته، می بایست از عدم وجود علائم بیماری و آفات در گیاه اطمینان حاصل نمود.

در صورت مشاهده هجوم بیماری ها و آفات، باید در اصرع وقت به مبارزه با موارد مذکور پرداخته تا گیاه از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کند.

روش های تکثیر جنسی و غیر جنسی گیاه

تکثیر گل رز گالیکا توسط روش هایی نظیر جنسی (توسط بذر) و غیر جنسی انجام می شود. در تکثیر گیاه به روش جنسی، زمانی که میوه ها بر روی بوته رسیده شده و باز می شوند، دانه های درون آنها بر زمین ریخته و با جذب اولین رطوبت، دانه ها رشد و نمو خود را آغاز می کنند.

اما در تکثیر گیاه به روش غیر جنسی با ترفندهایی نظیر قلمه زدن، پیوند و خوابانیدن شاخه، تکثیر گیاه انجام می شود.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه ی کاشت و پروش گل رز گالیکا (فرانسوی) سوال و یا تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy