کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت شل شدن ساقه بابا آدم چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

63

شل شدن ساقه بابا آدم دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب، زهکشی ضعیف خاک و همچنین عدم تغذیه اصولی گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت شل شدن ساقه بابا آدم را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید دلیل اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب چگونه باعث شل شدن ساقه بابا آدم می شود ؟

شل شدن ساقه بابا آدم
شل شدن ساقه بابا آدم

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت شل شدن ساقه بابا آدم هستند به طوری که اگر میزان آبدهی گیاه کم باشد، رطوبت به خوبی در آوندهای ساقه جریان نداشته و گیاه خمیده می شود.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، ریشه های بابا آدم به مرور زمان پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

همان طور که قبلا در مقاله زرد شدن برگ بابا آدم اشاره کردیم، بهترین زمان برای آبیاری این گیاه فوق العاده زیبا وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده و هرگز رطوبت نداشته باشد.

از سویی دیگر بهترین روش آبدهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری همه جای خاک مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

با توجه به نکاتی که اشاره شد شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاهتان تنها در صورت لزوم آبیاری شود زیرا ایران کشوری 4 فصل بوده که هر فصل دارای درجه حرارت و نور متفاوتی است.

این بود کلیاتی در ارتباط با آبیاری گیاه بنابراین اگر بیماری گل شما از آبیاری کم نشات می گیرد، راه حل درمان بابا آدم بسیار ساده است و تنها کافیست به آن محبت بیشتری داشته باشید و گیاهتان را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید ( آب آبیاری ولرم و بدون املاح باشد ).

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر مشکل گیاه شما از آبیاری بسیار زیاد است، برای احیا بابا آدم کافیست کمی از سطح خاک را بردارید و وضعیت ریشه های گیاه را بررسی کنید.

در صورت سیاه و قهوه ای بودن ریشه ها ( گاهی اوقات ممکن است ریشه های آسیب دیده زرد باشند )، خاک را به حالت قبل برگردانید و فورا قارچکش کاربندازیم را تهیه کنید و بنابر توصیه سازنده محصول از آن برای درمان گیاه خود استفاده کنید ( معمولا دوز مصرفی یک قاشق چای خوری در دو لیتر آب است ).

زهکشی ضعیف خاک چه ارتباطی با شل شدن ساقه گیاه دارد ؟

علت شل شدن ساقه بابا آدم
علت شل شدن ساقه بابا آدم

گاهی اوقات آبیاری بابا آدم به بهترین نحو ممکن انجام می شود اما چون خاک گلدان نامناسب است، ساقه گیاه شل شده و حالت خمیدگی پیدا می کند.

اگر پس از آبیاری گیاه محبوب خود مشاهده می کنید که آب اضافه زیر 15 ثانیه از انتها گلدان خارج می شود، تردید نداشته باشید که مشکل گیاه شما از زهکشی بیش از حد خاک گلدان نشات می گیرد ( یعنی خاک زیادی سبک شده است ).

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب به سختی به لایه های پایینی خاک نفود می کند و یا اینکه 40 الی 50 ثانیه طول می کشد تا از انتهای گلدان خارج شود، مطمئن باشید که علت شل شدن ساقه بابا آدم شما به خاطر زهکشی بسیار کم خاک گیاهتان است ( یعنی خاک فوق العاده سنگین است ).

با توجه به نکاتی که اشاره شد اگر مشکل گیاه شما از زهکشی زیاد خاک نشات می گیرد، برای درمان بابا آدم کافیست تنها خاک گلدان را تعویض کنید تا گیاه شما به مرور زمان احیا شود ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

از طرفی دیگر اگر دلیل آسیب دیدگی گیاه شما به خاطر زهکشی کم خاک گلدان است، برای احیا بابا آدم پیشنهاد می شود قبل از تعویض خاک حتما مقداری قارچکش را روی ریشه های گیاه اسپری کرده تا با خیال آسوده تری بتوانید خاک گیاه محبوب خود را تعویض کنید.

تغذیه کم و غیر اصولی چه تاثیری در شل شدن ساقه گیاه دارد ؟

اگر با مقالات بنده در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید من بارها روی این موضوع تاکید داشته ام که با آب خشک و خالی نمی توان از گیاهان آپارتمانی منجمله بابا آدم نگهداری نمود و از آنها توقع رشد زیاد، ساقه قوی و برگهای زیبا را داشت.

عناصر غذایی هر یک نقش متفاوتی در رشد گیاهان دارند و برای داشتن ساقه محکم و سالم می بایست عناصری نظیر کلسیم و نیتروژن در اختیار ریشه گیاهان منجمله بابا آدم باشند.

به طوری کلی بابا آدم گیاهیست که هر 12 ماه سال نیاز به تغذیه اصولی و مستمر دارد بنابراین شما می بایست ماهانه یکبار گیاه خود را با کودهای کامل و متعادل به اندازه 20 سی سی یا گرم در 1/5 لیتر آب تغذیه کنید.

با توجه به نکاتی که اشاره شد حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان دارای عناصر غذایی است، باید این نکته را در نظر بگیریم که این مواد غذایی پس از چندین مرتبه آبیاری گیاه شستشه شده و از محدوده ریشه خارج می شوند.

در نتیجه، اگر تغذیه گیاهتان با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، تردید نداشته باشید که علت شل شدن ساقه بابا آدم شما به خاطر تغذیه غیر اصولی گیاهتان است بنابراین برای احیای بابا آدم پیشنهاد می شود از هم اکنون روند تغذیه اصولی آن را آغاز کنید.

یکی از کودهای مناسب جهت تغذیه بابا آدم، کود سه بیست مایع است که در صورت تمایل شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان بابا آدم خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده جهت درمان گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 119 میانگین امتیازات: 4.1]
۶۳ نظرات
  1. سمیرا می گوید

    سلام عیدتون مبارک باشه بنده چند وقت پیش هم از شما در خصوص گیاه بابا آدمم راهنمایی گرفتم الان گیاهم که به دلیل جا به جایی از گلخانه به منزل من قهر‌کرده بود وضعیتش مناسب شده و داره برگ های بزرگ و سبز میده و احساس میکنم حالش خوبه فقط یک مشکل احساس میکنم نمیدونم شاید به خاطر بزرگ بودن گیاه من هست با نمیدونم شاید هم مشکلی داروهای ساقه های گیاه به اطراف کمی بازه نمیتونم تشخیص بدم از کم ابی هست یا ابیاری زیاد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام عید شما هم مبارک باشه.
      اگر ریشه های گیاه سالم و سفید هست، برگ هارو تا دو ماه به هم ببندید و در این مدت گیاه رو با کود سه بیست و کمی کود نیترات کلسیم تغذیه کنید.

      1. سمیرا می گوید

        سلام و سپاس از پاسخگوی شما نحوه صحیح بستن برگ ها رو میشه بهم بگید که یک موقع اسیب نبینه یک با با روبان نرم و خیلی با احتیاط بستم ولی نمیدونم چرا احساس کردم با زبون بی زبونی میگه دارم خفه میشم و من سریع بازش کردم ضمنا من ماهی یک بار بهش کو ۲۰۲۰۲۰ میدم و دو ماه یکبار هیومیک اسید. ممنون میشم راهنمایی کنید که کود نیترات کلسیم رو کی و چه مقدار بدم و نحوه تقویت گیاه تو این دوماه تغییر کنه یا به روال قبل باشه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          خواهش می کنم.
          به طور مثال اگر ارتفاع گیاه ۷۰ سانتی متر هست، از ارتفاع ۳۵ سانتی متری طوری که به ساقه ها فشار نیاد گیاه رو ببندید.
          کود اسید هیومیک به درد نمی خوره و بهتره که در کنار کود سه بیست ماهانه یکبار از نیترات کلسیم استفاده کنید به طوری که یک قاشق غذاخوری از کود سه بیست رو به همراه یک قاشق مرباخوری از کود کلسیم رو تو آب آبیاری گیاه حل کنید و ماهانه یکبار در اختیار گیاه قرار بدید. ترجیحا پیشنهاد می شه این ترکیب کود تو ۲/۵ لیتر آب باشه حالا اگرم زهکشی خاک زیاد شد مساله ای نداره و بهتره این دوز رعایت شه.
          در زمان کوددهی گیاه نصف قاشق مرباخوری از کود نیترات کلسیم رو تو یک و نیم لیتر آب بریزید و اون آب رو تا جایی که بطری ظرفیت داشت داخل شیشه شور بریزید و روی برگ های گیاه اسپری کنید با فاصله ۳۰ سانتی متری. محلول پاشی رو صبح زود قبل از طلوع آفتاب انجام بدید و بعد از محلول پاشی پنجره رو باز کنید تا نیم ساعت که رطوبت روی برگ ها کاملا از بین بره و گیاه قارچ نگیره.
          بعد از ۵ نوبت محلول پاشی، برگ های گیاه رو با پارچه تمیز پاک کنید تا آثار لکه ها کاملا از بین بره.

          1. سمیرا می گوید

            واقعا ممنون از راهنمایتون خیلی خوبه که آدم همیشه در هر مورد با متخصص خبره اون کار مشورت کنه لطف کردید

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            شما لطف دارید سپاس از محبت شما.

  2. سمیرا می گوید

    سلام عیدتون مبارک باشه بنده چند وقت پیش هم از شما در خصوص گیاه بابا آدمم راهنمایی گرفتم الان گیاهم که به دلیل جا به جایی از گلخانه به منزل من قهر‌کرده بود وضعیتش مناسب شده و داره برگ های بزرگ و سبز میده و احساس میکنم حالش خوبه فقط یک مشکل احساس میکنم نمیدونم شاید به خاطر بزرگ بودن گیاه من هست یا نمیدونم شاید هم مشکلی داره ساقه های گیاه به اطراف کمی بازه نمیتونم تشخیص بدم از کم ابی هست یا ابیاری زیاد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به پرسش شما پاسخ داده شد.

      1. دنیا می گوید

        سلام یک ماهی هست که گیاه رو خریدم اولاش خوب بود الا یک هفته اس که نوک گیاه مث سوختگی شده و برگ هاش داره زرد میشه و اینکه ساقه هاش شل شدن دارن میفتن رو زمین دیگ چیکارش کنم؟؟؟

  3. امیرحسین می گوید

    سلام ، ممنون از‌ اطلاعات خوبی که دادید. گیاه بابا آدم من یک برگ جدید دراورد و تا زمانی که هنوز حالت عمودی داشت خیلی حال خوبی داشت، اما یکم که از ساقه خم شد برگش حال پژمرده پیدا کرد و حالت شل شدگی و وا رفتگی به عقب پیدا کرد. هفته ای ۲ بار بهش آب میدم و هرروز با آبپاش اسپری میکنم. بقیه برگها وضعیت خوب و سر حالی دارند ممنون میشم راهنمایی بفرمایید آیا این برگ امکان سرحال شدن داره و اینکه چیکار‌کنم دوباره این موضوع پیش نیاد . از کود مینرال تکسا استفاده میکنم برای غذا دادن به گیاه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام سپاس از محبت شما.
      به من بفرمایید گیاه در طول روز چند ساعت نور دریافت میکنه و اینکه در زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر؟

      1. امیرحسین می گوید

        ممنون از پاسختون جناب فتاح زاده عزیز . در فاصله یک‌ متری پنجره جنوبی هستش حدودا ۷ یا ۸ ساعت نور غیر مستقیم میگیره. آب از‌ ته گلدان خارج میشه فقط چند روز پیش برای اینکه گلدان از آب کمی فاصله بگیره بین سینی و گلدان یک پایه چدنی گذاشتم که بین آب داخل سینی و سوراخ کف گلدان فاصله باشه. از باز بودن مسیر سوراخ کف گلدان مطمئن شدم. امروز از دیروز که سوال رو مطرح کردم کمی سرحال تر شده اون برگ

        1. امیرحسین می گوید

          مطلبی که یادم‌ رفت بگم اینه که دقیقا یک روز بعد از اینکه از اون کود مینرال تکسا استفاده کردم اینجوری شد. احساس میکنم براش سنگین بوده! طبق دستورالعمل خود کود عمل کردم

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            ارتفاع گیاهتون رو میفرمایید؟؟ و اینکه درصد عناصر غذایی روی کود رو می تونید برام اینجا بنویسید؟

        2. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم.
          اگر دستگاه بخور منزل دارید از اون برای افزایش رطوبت اطراف گیاهتون استفاده کنید و غبارپاشی رو کاملا فراموش کنید. اگر دستگاه بخور ندارید ظرف آب خالی کنار گلدون گیاه بگذارید تا آب داخل ظرف ها با تبخرش باعث افزایش رطوبت بشه.

      2. فریبا زندیه می گوید

        سلام . سال نو مبارک
        من بابا آدم کوچک که کل ساقه با برگ پنجاه تا هفتاد سانت هست خریدم.
        خاکش خاک برگ هست و حشره های بسیار ریز دیدم داره. در فاصله دورپز از خریدم شاخه های سه تا ساقه خم و برگ هاش زرد شدن. در دور روز.. و بعد از یک هفته مجدد یک برگ دیگر.
        هفته ای دو بار اب دادم. و مود ۱۰ ۴۰ ۱۰ هم دادم. روی اوپن به فاصله ۳ متر از پنجره شرقی هست. فضا نور داره اما افتاب نداره
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
        با تشکر

  4. برایان می گوید

    عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما و سپاس از اینکه برای راهنمایی وقت میذارید
    بنده از دیشب که خاک و گلدان بابا آدممو عوض کردم ،ساقه هاش و برگهاش شل شدن ،،،از ترکیباتی که شما فرمودید استفاده کردم ،برند خاکم هم بهکام هست.لطفا راهنماییم کنین.تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود
      سلامت باشید دوست عزیز
      اصولا مواردی مثل تغییر محل نگهداری گیاه داخل خونه و همچنین تعویض خاک و گلدون به گیاه آسیب می رسونه و باعث میشه شوک جدیدی رو تجربه کنه اما این شوک زودگذر هست و گیاه به زودی احیا میشه.

  5. برایان می گوید

    عذرخواهی میکنم .و اینکه آب هم دادم بهد تعویض خاک ،سیراب شد.نور مناسب و پنجره جنوبی و روزی چهارساعت نور کاملو رعایت میکنم .ارتفاع بابا آدمم هم یک متر هست.سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      با توجه به کامنت قبلی برای اینکه گیاه زودتر بحران رو پشت سر بگذاره بهتره شما نور رو به هشت ساعت افزایش بدید و اگر دستگاه بخور دارید منزل از اون برای افزایش رطوبت اطراف گیاه استفاده کنید و اگر دستگاه بخور ندارید، می تونید دو تا ظرف آب خالی کنار گلدون گیاه بگذارید تا رطوبت افزایش پیدا کنه. فعلا تا دو ماه آینده گیاه رو با کود تغذیه نکنید.
      اگر برگ های گیاه علائم بیماری ندارند و زمان تعویض خاک مشاهده کردید که ریشه های گیاه آسیب دیده نیستند، همین دو مورد قبلی و رعایت کنید گیاه شما به زودی احیا میشه و نیازی نیست از محلول خاصی استفاده کنید.

      1. برایان می گوید

        تشکر و سپاس

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز.

  6. الهام می گوید

    سلام خسته نباشید،حدود یک ماهی هست که گیاه بابا آدم رو خریداری کردم،ارتفاع تقریبا یک متر،به نظر سرحال میاد،فقط با هر برگ جدیدی که درمیاره یک برگ از پایین زرد میشه و بعد از چند روز از وسط ساقه میشکنه،چیکار باید بکنم؟؟

    1. فرید رسولی می گوید

      سلام خسته نباشید،حدود یک ماهی هست که گیاه بابا آدم رو خریداری کردم،ارتفاع تقریبا یک متر،به نظر سرحال میاد،فقط با هر برگ جدیدی که درمیاره یک برگ از پایین زرد میشه و بعد از چند روز از وسط ساقه میشکنه،چیکار باید بکنم؟؟

  7. محسن می گوید

    سلام‌وقت بخیر
    بزرگوار تقریبا سه ماهه بابا آدم رو آوردم توی خونه و از هفته اول شروع کرد به برگ جدید در آورد به طوری مه هر برگ جدید که در می آمد یه برگ زرد میشد
    ارتفاع گیاهم تقریبا یک مترو‌نیم هست
    بعد از مدتی ساقه های گیاه به سمت اطراف خیلی خمیده و شل شد برگهاشم شاداب نیست و‌خمیده اس و‌یه لکه های سفید روی بعضی از برگها وجود داره
    به خاطر بزرگی گلدونم هر پنج روز یکبار سیر آبش میکنم
    نور گیاه هم شمالی و غیر مستقیم هست
    لطفا راهنمایی‌ کنید چه کنم ممنون

  8. مهسا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من حدودا دوماه قبل یه بابا آدم خریدم قدش حدودا با ارتفاع گلدون و ریشه ۱۷۰سانت هست که حدودا ۱۰۰سانت ارتفاع برگهاشه
    موقعی که خریدم برگهای سبز و پهن داشت و شروع کرد به برگ جدید دادن و با هربرگ جدید یکی از قدیمیاش زرد شد و افتاد تا الان که همه برگهای قدیمی افتادن و برگهای جدید همه شل شدن به اطراف و از ساقه میشکنن و میپلاسن یعنی معلومه که مشکلی دارن چون مثل قبل زرد نمیشن کاملا سبز و تازه هستن ولی از ساقه خم میشن
    نور عیرمستقیم داره و از پنجره دوره
    قبلا راهنمایی های شمارو خوندم براش بخور سرد خریدیم چند ساعت در روز میداریم آبیاریش هفته ای دوباره و به توصیه فروشنده کود سه بیست هیومیک اسید کود آهن هورمون بوستر و هورمون جلبک دریایی بهش دادم ولی متاسفانه بازهم بدترازقبل شده و برگهای خیلی تازه هم بی جون و کمرنگ و کوچیک شدن و خیلی زود شل میشن
    درباره زهکشی هم موقع تعویض گلدون کف گلدون پوکه ریختن و خود گل رو با خاکی که داشت گذاشتن تو گلدون و اطرافشم از خاک اماده پر کردن ولی موقع آبیاری حدودا چند دقیقه زمان میبره تا اب اضافه خارج بشه‌و ارتفاع گلدون هم زیاده
    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین مشکل چیه

  9. سارا می گوید

    سلام،وقتتون بخیر
    من یک گیاه بابا ادم دارم و واقعا دوستش دارم ساقه قرمزم هست چند روزیه که ساقه ها دارن از هم باز میشن تنه اصلی یک مقدار چروک شده سه بیست هم بهش دادم هیومیک اسید هم زدم قارچ کش هم اسپری کردم تمام خونه پر از نوره بخور سرد هم روشنه پنجره ها هم همیشه بازن اسپری آب هم انجام میشه. ممنون میشم راهنماییم کنید

  10. فاطمه می گوید

    سلام چنروز پیش به بابا ادم زیاد اب دادم و فکر میکنم ک زه کشیش خیلی زیاده و همه اب زیرش خالی شد حالا برگاش زرد شدن و وا رفتن چیکار کنم

  11. Taranom می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من دیشب گلدون بابا ادممو عوض کردم
    صبح که پاشدم دیدم یکی از برگ هاش شل شده
    اگه میشه لطفا دلیلشو بگید و ره حل بدید🙏

  12. [email protected] می گوید

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم گل بابا آدم بر گ هاش شل شده آبیاری سه روزی یکبار هست جزیره هم براش درست کردم اما افتاده گی برگ داره وکرم خاکی زیر گلدانزیر گلدون دیدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  13. مرجان می گوید

    سلام وقت بخیر من یک باباادم کوچک خریداری کردم تا یک ماه اول یک برگش در میومد یک برگش زرد میشد و از بین میرفت پرسیدم به من گفتن طبیعیه ،ولی متاسفانه من دیدم رشد نداره خاکش رو بررسی کردم دو تا کرم بزرگ داخل خاک بود و خاک رو عوض کردم ،براش جزیره درست کردم و داخل یک تنگ بسته گذاشتم تا رطوب داشته باشه نمیدونم کارم درسته یا نه ،هم اینکه یک گلدان بزرگتر دارم که این هم یک برگ در میاره یکی از برگهاش از بین میره در صورتی که به من گفتن جزیره برای این گل خیلی خوبه حالا ممنون میشم منو راهنمایی کنید چیکار کنم ،خاکش هم خاک و برگه نمیشه تشخیص داد رطوبت داره یا نه سپاسگزارم

  14. مرجان می گوید

    چه کتابی تهیه کنم برای نگهداری گلهای اپارتمانی ممنون میشم راهنمایی کنید چون من خیلی گلدان دارم

  15. فریال می گوید

    سلام خسته نباشید من گیاه باباآدم دارم که خاکش پر از هزارپا بود خاکش رو عوض کردم موقع تعویض خاک از ساقه شکست الان باید چکار کنم ساقه رو بزارم تو خاک ریشه میزنه؟

  16. نسیم می گوید

    با سلام آقای مهندس سیگار کشیدن مداوم کنار کیاه میتونه باعث شل شدن ساقه ها بشه؟!

  17. میترا می گوید

    سلام روزتون بخیر ،من دوماه پیش بابا ادم وخریدم مشکلی نداشت خیلی هم سرحال بود ولی ازوقتی که گلدون روعوض کردم متاسفانه همه برگهاش زرد شد وریخت الان فقط ۳ تابرگ داره که به اطراف گلدون شل شدن،تا حالا هم از هیچ کود یا تقویت کننده ای استفاده نکردم لطفا راهنماییم کنین

  18. مازیار . م.م می گوید

    سلام عرض ادب
    یک گیاه بابا ادم دارم که تنه خیلی قوی داره ولی دیگه برگ در نمیاره فقط یک تنه کوتاه که فقط پاجوش زده تعداد پنج عدد پاجوش خیلی قوی زده و بزرگ شدن ولی الان خود تنه از حالت سبزی به قهوه ای تغییر شکل داده و آبکی شده دیواره تنه نرم شده ممنون میشم راهنمایی کنید و آیا پاجوشها رو باید جدا کنم از گلدان مادری یا مشکلی نیست توی یک گلدان باشند هر کدام حدود یک متر بیشتر قد دارند و در حال رشد هستند ممنون از شما

  19. علی می گوید

    سلام ببخشید من زیر گلدانم سوراخ نیست آیا مشکل داره واسه گیاه بابا آدم ممنون میشم جواب بدید

  20. بهناز می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه من حال خوبی داره فقط برگش هر ار گاهی بی حال و روبه پایین میشه ولی ساقه محکم وخوبه دلیلش و میخواستم بدونم

  21. لیلا می گوید

    سلام دوهفته پیش گل بابا آدم خریدم ولی الان یکس از برگ هاش دارخ زرد میشه چکار کنم؟

    1. حسینی می گوید

      بابا آدم وقتی برگ جدیدی در میاره یک برگ دیگه از کنار زرد میشه و این روند طبیعیه جای نگرانی وجود نداره

  22. حسینی می گوید

    سلام و وقت بخیر من تازه خاک بابا آدمم‌ رو عوض کردم و یه مدت کنه گرفت و کنه کش استفاده کردم و از خاکش کرم در میومد اونارو هم درمان کردم برطرف شد اما از اون تایم به بعد برگ جدیدی در نیاورده و همون برگ هایی که داده شروع شده به زرد شدن الان کلا سه تا برگ بیشتر نمونده، با اینکه آب دهیش همونطور که شما گفتید هست و کود هم میدم بهش دیگه نمی‌دونم مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید

  23. pari می گوید

    سلام ودرود.چند روزیست باباادم گرفتم برگاش ازوسط سوراخ میشن.تنه اش همه قرمزن جزیکیشون روبه سفیدیه…همه روز نزدیک پنجرس ولی نور افتاب داخل نمیاد.همه نکاتی هم گفتن رعایت کردم جزصاحبش گفت کودنمیخاد دیگه کودش ندادم ..میشه راهنماییو کنین

  24. مرضیه می گوید

    سلام خدمت شما آقای فتاح زاده
    من حدود دوهفته است گیاه بابا آدم رو از شمال خریداری کردم و به خونه آوردم
    روزهای اول سرحال بود و سریع یک برگ جدید کرد تازگی یک برگ دیگه هم کرده ولی متوجه شدم یکی از برگهای زرد شده و ساقه ی برگهای قبلی داره شل میشه و کج شدند میشه راهنماییم کنید و علتش بهم بگید؟؟ممنونم

  25. حمیدرضاهمتی می گوید

    گل باباادم

  26. مریم می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات من هم یک بابا آدم بزرگ دارم که برگ های خیلی بزرگی داده اما ی دفعه یکی از برگ ها خشک شد. متوجه شدم یک افت شبیه تر های عنکبوت روی سطح برگ گیاه ایجاد شده که این افت پیش تر به لیمو و شمعدونی رو خشک کرده بود. به توصیه متخصص از اسپری حشره کش استفاده کردم که جواب داد و گیاه خوب شد. اما حالا بعد از گذشت یک ماه دیگه مثل قبل سرحال نیست و تحمل وزن خودشو نداره و برگ ها کاملا افتادن. من به گیاه آب برنج دادم نمی‌دونم براش بد بوده یا نه. تقریبا دو روز یک بار آب میدم اما همیشه از پایینش آب نمیاد. نور غیر مستقیم زیادی هم دریافت می‌کنه. گلدانش کوچک بود عکس کردم و داخل خاک کرم بود.. نمیدونم باید چکار کنم راهنمایی کنید با تشکر

  27. مهدي می گوید

    سلام چند ماهی هست که یک بابا آدم خریدم اولش خیلی سرحال و پر برگ بود مبتلا بع کنه قرمز شد و چند مرتبه کنه کش بهش زدم تا برطرف بشه ، الان چند وقتیه که روی ساقه های گیاه حتی برگهایی که تازه در اومدن اثرات قهوه ای رنگ دیده میشه و ساقه ها رو از حالت سر حال بودن خارج کرده و با اینکه برگش سبزه زود خم میشه و از بین میره، لطفاً راهنمایی بفرمایید

  28. شیما می گوید

    سلام ببخشید گیاه بابا ادم من کلا هرساقه بیست سانته و برگهای کوچولو اندازه کف دست یه بچه سه ساله داره
    و بعد از مدتی زرد یا خشک میشه و میفته چرا بزرگ نمیشه
    کلا تعداد ساقه و برگهاش از سه تا برگ هم بیشتر نمیشه برگ جدید میده و قبلی میفته

  29. سرور می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک ماه گیاه بابا ادم خریدم ولی هر وقت برگ جدید میده دوتا از برگ از کنار زرد میشن و مجبورم ببرمشون، ایا این وضعیت طبیعیه یا خیر اگر طبیعی نیست چطور میتونم از تون مشاوره تخصصی بگیرم

  30. حامد متين پور می گوید

    سلام
    روز بخیر
    ممنون از مطالب عالیتون
    من گیاه بابا ادم دارم
    زمانی ک تهیش کردم ساقه هاش خیلی نزدیک هم بود ولی از زمانی که اوردمش منزلمون ساقه هاش باز شده و هر ساقه ایش رفته ی طرف!
    البته بگم ک من هفته ای ٢ بار بهش اب میدم!
    درضمن بفرمایید سه بیست و هیومیک اسیدو چند وقت یکبار بدم بهش! و اگ کود دیگه ای نیازه چیه و چه زمانی و به چ شکل بهش بدم؟ ممنون

  31. کمک لطفا می گوید

    سلام . گل باباآدم خریدیم ارتفاع یک و نیم متر . دو سه ماهه با این شرایط نگهداری میشه :
    بخور سرد روزی هفت هشت ساعت
    آبیاری هر پنج روز یکبار بعد از خشک شدن پنج سانت سطح خاک
    موقع آبیاری آب از زیر گلدان خارج نمی‌شه (در اون حد آب نمی‌دم و غرقاب نمیکنم)
    کود سه بیست دو هفته یکبار
    خاک بنظر عادی میاد معمولی یا کمی سبک شاید
    نور غیرمستقیم در طول روز و به فاصله ۱.۵ متر از پنجره

    اما متاسفانه ساقه ها خیلی زود شل میشن و نمیتونن وزن خودشون رو تحمل کنن (البته سرعت رشد برگهای جدید زیاده اما قدیمی ها عمر ندارن)

    متاسفانه شل شدن و از بین رفتن مداوم شاخه ها باعث نگرانی و ایجاد حس بد و منفی در ذهن و روان ما شده
    چون خیلی حساسیت داریم به سلامت گل ها .
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    آیا طبیعیه ؟ ؟ ممنون

  32. مهسا می گوید

    سلام عیدتون مبارک
    من حدودا یک هفته است گل بابا آدم گرفتم زیر گلدان سنگ گذاشتم با مقداری آب هر روز هم اسپری آب میکنم ۵ روز یک بار هم آب میدم ولی یکی از برگ هاش کامل زرد شده و ساقش خم شده و کاملا شکسته و آویزون شده نمیدونم برای چیه ؟
    روی تنش هم مقداری لک های قهوه ای آورده روی برگ های دیگش هم لکه هایی سفید که دورش حالت سوختگی داره ایجاد شده روی خاکش هم حالت سفیدک زده

  33. سالار می گوید

    درود برشما
    گیاه بابا آدم من یکی یکی برگاش زرد شد و ساقه ها شل در حین حال دو تا برگ تازه هم زده ولی برگ اولی که زده کامل صاف نشده علت چیه

  34. سامیه می گوید

    سلام خسته نباشید .
    گیاه من برگ جدید میده زهکشی خوبی هم داره هفته ای یکبار اب تصفیه شده میدم و ۵ساعت نور غیر مستقیم دریافت میکنه
    گیاهمو ۲ماهه خریدم اما تا الان ۲تا از برگاش زرد و شل میشن
    باید کود سه بیست بدم ؟

  35. مهسافریدی می گوید

    سلام خسته نباشید.من گیاه بابا آدم و اسفند ماه خریدم گفتن به علت جابه جایی گلدان و محیط احتمال ریزش برگ داره.فروردین دو برگ ریخته شد همه چی خوب بود ولی هر بار که برگ جدید میده یه برگ از پایین خراب میشه و من قیچی میکنم.
    الان گیاهم خیلی خم شده با یک ربان بستم ولی باز هم کجه

  36. مهتاب می گوید

    سلام وقتتون بخیر, گل باباآدم تنه قرمزم یک ساقش به پایین متمایل شده, منم جاشو تغییر دادم و نزدیک نور بردم(آفتاب بهش نمیخوره), دیروز یک برگش شل شد, منم بهش آب دادم, دیشب دیدم یک برگ دیگش هم شل شد. فکر کنم آب زیاد خورده, چه کار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید🙏

  37. هانیه می گوید

    سلام وقت بخیر یه گیاه بابا آدم عید گرفتم که تا اومد خونه یکی از برگاش زرد شد بعدم درگیر کنه عنکبوتی شد که سم زدم تو این مدت چهارتا برگ جدید داد ولی پنج تا از برگاش خراب شد تا یک ماه پیش وضعیت ثابت بود اما برگ جدید نداد که باز الان یکی از برگاش زرد شده☹️☹️
    ماهانه قارچ کش میدم زهکشی و نورشم خوبه
    خاکشم ده روز یک بار نیاز ب آبیاری داره
    چی کارش کنم جون بگیره و تعداد برگاش از پنج تا بیشتر بشه
    یه کود تقویتی از گلخونه خریدم که ترکیبی خودشون بود ماهی یکبار بهش میدم

  38. عرب می گوید

    سلام گیاه من یه مشکلی براش پیش اومده حالش خیلی خوب بود
    که تقریبا سه هقته پیش دیدم برگاش کنه عنکبوتی زده
    دوتا برگ بیمار رو بریدم و سم آبومکتین زدم
    خوب شد
    ولی بعداز اون دیگه برگ جدید نداد فقط پاجوش
    میداد
    وقتی دیدم برگ جدید نداده دوهفته
    رفتم خاکش رو بررسی کنم که دیدم پایین ساقه کلا تو رفته و یه حالت لزج داره و کلا شل شده
    😔😔😔😔

  39. حمید می گوید

    سلام عرض ادب من گیاه بابا ادم تازه گرفتم دو روز تو خونه بود و حالش خوب بود گلدان که خواستم عوض کنم داخل خاک پر از کرم بود خیلی زیاد مجبور شدم کل خاکو عوض کنم و ریشه هم با اب به ارومی شستم و خاک جدید ریختم الان بعد دو روز ستا از ساقه هاش شل شدن و اویزان گیاهم زیاد بزرگ نیست ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏

  40. سعیده می گوید

    سلام.خسته نباشید
    گیاه بابا آدم من همینکه لبه یکی از برگهاش زرد میشه بلافاصله ی برگ دیگه میده
    ولی کوچک و ضعیف
    در ضمن فقط ۴ تا برگ داره و بیشتر نمیشه
    ساقه ها هم باریک و نسبتا شل هستن
    راه حل چیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  41. بهداد می گوید

    جناب مهندس سلام
    یه گیاه بابا آدمی دوستمون داشت که ریشش پوسیده بود و دوستمون گذاشته بود توی آب که بعدشم بندازتش دور و بو هم گرفته بود، من ازش گرفتم، ریشه ۳تا برگ داشت که یکیش فقط سبز و سالم بود و غده اش تقریبا ۸۰% پوسیده بود، من قسمتهای پوسیده اطراف غده رو تراشیدم و فقط یه بخش کوچکی از غده سالم مونده بود همچنین توی خاک گلدونش رو گشتم دیدم یه غده بزرگ و سالم دیگه هست که ریشه داره و نپوسیده اون رو هم در آوردم بهمراه اون یکی غده که برگ داشت و خیلی داغون تر بود حدودا ۴۵ دقیقه گذاشتم تو محلول مانکوزب و بعدش کاشتمش تو خاک تقریبا سبک کوکوپیت، پرلیت زیاد، کمی پیتماس و با همون محلول مانکوزب آبیاریش کردم.
    اول از همه اینکه خواستم ببینم در ادامه چکاری میتونم براش انجام بدم تا پوسیدگی ریشه رو بهتر از بین ببرم و باعث ریشه زایی مجدد بشم دوم اینکه چند جا خوندم گفته بودن قارچ کش کوپر اکسی کلراید که هم قارچ کش هست هم باکتری کش برای این منظور مناسبه که نمیدونم انجام بدم یا نه.
    ممنون که راهنمایی میفرمایید.

  42. داود می گوید

    سلام گیاه بابا آدم داشتم خیلی بزرگ بود و گلدانش هم خیلی بزرگه کوزه بزرگه یواش یواش برکتش خراب شدن و حالا میبینم که ساقه گیاهان داره گندیده میشه آیا به خاطر بزرگی گلدان و آبیاری زیاد میتواند باشد.

  43. علی می گوید

    سلام وقت بخیر چرا بابا آدم من از تنه داخل دار پوک میشه مثل اینکه لوله هستش

  44. مهران می گوید

    سلام وقت بخیر. من گیاه بابا آدم گرفتم هر هفته داره برگ جدید میده. یکی از برگهای قدیمی اول تکه تکه رنگ پریدگی پیدا کرد امروزم دیدم ساقه همون برگ چروک شده ممنون میشم کمک کنید علت چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy