کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوراخ شدن برگ بابا آدم چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

5

سوراخ شدن برگ بابا آدم دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به حمله حشرات و بیماری ها به گیاه، نور زیاد محل نگهداری و همچنین غبارپاشی برگها در زیر نور شدید آفتاب اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ بابا آدم را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید دلیل اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

سوراخ شدن برگ بابا آدم به واسطه هجوم حشرات چگونه اتفاق می افتد ؟

علت سوراخ شدن برگ بابا آدم
علت سوراخ شدن برگ بابا آدم

برگ های بابا آدم جذابیت بسیار زیادی برای حشرات دارند به طوری که گاهی اوقات این آفات مکنده به گیاه هجوم آورده و از رطوبت داخل برگها تغذیه می کنند.

بنابر نکته ای که اشاره شد اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سفید رنگ کوچکی را مشاهده می کنید که دقیقا برگ های گیاهتان در همان نقطه سوراخ شده اند، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ بابا آدم شما به خاطر هجوم حشرات بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود فورا سم دیازینون را تهیه کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را در دو لیتر آب بریزید و سپس محلول به دست آمده را روی برگ های گیاه خود اسپری کنید.

برای درمان کامل گیاه سه مرتبه از سم دیازینون استفاده کنید ( به فاصله 14 روز ) تا تمامی علائم بیماری از بین رفته و گیاه شما احیا شود.

لازم به ذکر است حمله حشرات به گیاه خسارات دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به شل شدن ساقه بابا آدم اشاره نمود.

قارچی شدن گیاه چه تاثیری برگ سوراخ شدن برگها دارد ؟

دلیل سوراخ شدن برگ بابا آدم
دلیل سوراخ شدن برگ بابا آدم

به صورت کلی بابا آدم گیاهی مقاوم در برابر بیماری های قارچی است با این حال گاهی اوقات پیش می آید که گیاه بیمار شده و می بایست برای احیای آن اقدامی سازنده را انجام داد.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط زرد، قهوه ای و یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که دور این نقاط نواری زرد رنگ وجود دارد و برگ ها دقیقا در همان نقطه آسیب دیده اند، مطمئن باشید که دلیل سوراخ شدن برگ بابا آدم شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی به گیاهتان بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود قارچکش مانکوزب را هر چه زودتر تهیه کنید و نصف قاشق مرباخوری از آن را در 1/5 لیتر آب بریزید و سپس محلول به دست آمده را توسط آب فشان روی برگ های گیاه خود اسپری کنید.

برای احیای کامل گیاه توصیه می شود از قارچکش مانکوزب سه مرتبه به فاصله 10 روز استفاده کنید ( در صورت پیدا نکردن مانکوزب می توانید از قارچکش کاربندازیم استفاده کنید ).

نور زیاد خورشید با چه مکانیسمی سبب سوراخ شدن برگ ها می شود ؟

همان طور که قبلا در مقاله زرد شدن برگ بابا آدم اشاره کردیم، گیاه مذکور برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل اما غیر مستقیم خورشید دارد بنابراین اگر شدت نور زیاد باشد، شما شاهد از بین رفتن گیاه محبوب خود خواهید بود.

سوراخ شدن برگ بابا آدم به خاطر نور زیاد بیشتر در فصول گرم سال شایع است در نتیجه شش ماه نخست سال می بایست فاصله گلدان گیاه تا پنجره حدودا دو متر باشد تا شدت و میزان نور زیاد، آسیبی به گیاه نرسانند.

بنابر نکاتی که اشاره شد اگر فاصله گلدان گیاهتان تا پنجره کمتر از یک متر است و از سویی دیگر، روی برگ های آن لکه های قهوه ای رنگ کوچکی را مشاهده می کنید که دور این نقاط نوار زرد رنگی وجود ندارد، شک نداشته باشید که دلیل اصلی آسیب دیدگی گیاه شما از نور زیاد خورشید نشات می گیرد.

برای درمان بابا آدم پیشنهاد می شود فاصله گلدان گیاه را تا پنجره های نورگیر خانه کمی افزایش دهید تا گیاه شما به مرور زمان احیا شده و به شرایط پیشین خود بازگردد.

اسپری کردن آب روی گیاه چه ارتباطی با سوراخ شدن برگهای بابا آدم دارد ؟

اسپری کردن آب روی برگ های گیاه نیز مانند مورد قبلی، بیشتر در فصول گرم سال شایع است.

زمانی که برگ های گیاهتان را با آب اسپری می کنید، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه مانند ذره بین عمل کرده و سبب سوراخ شدن گیاه شما می شوند بنابراین قطعا بهتر است از انجام این کار صرف نظر کنید و برای افزایش رطوبت گیاه خود، از روش های دیگری کمک بگیرید.

با توجه به نکاتی که اشاره شد اگر دمای محل نگهداری گیاهتان بیش از 30 درجه سانتی گراد می باشد و یا اینکه فاصله گلدان آن تا پنجره بسیار کم است و شما در چنین شرایطی برگهای بابا آدم خود را با آب اسپری می کنید، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ بابا آدم شما از همین غبارپاشی گیاهتان نشات می گیرد.

برای احیای گیاه کافیست روند غبارپاشی آن را متوقف کنید و توسط دستگاه بخور و یا با ساختن جزیره، رطوبت هوای اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان بابا آدم خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده جهت درمان گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 3.7]
۵ نظرات
  1. سوگل می گوید

    باسلام
    بابا آدمم مشکلی نداشت جز کوچیک موندن برگ ها ،گلدون بسیار عمیقی داشت که حدود یه چهارمش خاای از گیاه بود گلدون رو عوض کردم خاک کوکوپیت و پیت ماس قاطی ریختم چون تو خاک قبلیش کرم های بزرگ دیدم اولین تبیاری برای خاک جدید رو سم دیازینون و ملاتونین رقیق با کاربندازیم طبق دستور روش ترکیبی ریختم پای گیاه م دوروز میگذره واکنشی از گیاه ندیدم اما نگرانم که شاید نباید سم رو اون موقع میدادم چون ده روز هم بود گیاهم آب نخورده بود ،لطفا راهنمایی کنید چطور از شوک گیاه پیشگیری کنم اگر راهی داره ،نور رطوبت و دما ایده آل هست و حدود پنج برگ سبز داره

    1. سوگل می گوید

      اصلاح میکنم:سه چهارم گلدون قبلیش خالی از گیاه بود و بابا ادم من ریشش فقط همون یک چهارم بالایی بود برای همین گلدون عوض کردم

  2. محمد قاسمی می گوید

    سلام
    پنج برگ متوالی بابا آدم از لحظه متولد شدن همگی دقیقا از طرف راست و پایین سوراخ هستند هیچ لکه ای هم اطراف سوراخ یل برگ ندارند
    لطفا بفرمایید علت چیست

  3. سوگند می گوید

    سلام،من سه روز پیش بابا آدم خریدم،ولی فرداش یکی از برگاش زرد شد،بقیه برگاش هم کمی شل شدن و سوراخ های کوچیکی روشون داره ایجاد میشه ولی زرد نشدن ،میخواستم بدونم علتش چی میتونه باشه و اینکه جلوی باد مستقیم کولر گازی هست امکان داره دلیلش اون باشه؟

  4. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه بابا ادم من نور و رطوبت زیادی داره. و رشد خوبی داشت اما پس از مدتی در خاکش شته و مورچه بود که با سم از بین رفتند از طرفی روی برک هاایش شته هاای عنکبوتی وجود دارد و سم کنفیدر استفاده میکنم اما تاثیری ندارد حتی برگ های جدید هم شته دارند گیاه به شدت ضعیف شده چیکار میتونم بکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy