کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوختن نوک برگ بگونیا چیست + آموزش درمان (مناسب برای همه گونه ها)

1

سوختن نوک برگ بگونیا (انواع بگونیا) به دلایل مختلفی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به آبیاری کم، رطوبت نامناسب محل نگهداری گیاه و همچنین کوددهی زیاد اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوختن نوک برگ بگونیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راهکارهای مناسب که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم گیاه خود را درمان کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم چگونه باعث سوختن نوک برگ بگونیا می شود؟

سوختن نوک برگ بگونیا
سوختن نوک برگ بگونیا

روند جذب آب در گیاهان خانواده بگونیا از ریشه ها آغاز شده و سپس توسط آوندها به شاخه و برگ های گیاه منتقل می شود و اگر رطوبت خاک گلدان کم باشد با توجه به اینکه نوک برگ آخرین قسمتی است که رطوبت به آن ورود پیدا می کند، این کمبود رطوبت باعث سوختن نوک برگ بگونیا شما خواهد شد به طوری که اول نوک برگ ها و سپس لبه آنها آسیب دیده و در آخر کل برگ از بین می رود.

همان طور که قبلا در مقاله نگهداری بگونیا رکس اشاره کردیم بهترین زمان برای آبیاری گیاهان خانواده بگونیا موقعی است که 10 سانتی متر بالای سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری این گیاهان حالتی است که در زمان آب دهی خاک گلدان به خوبی نم دار شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاهان خانواده بگونیا متوقف شود.

با توجه به روش و یا شیوه آبیاری که اشاره شد شما خواننده گرامی این مقاله می بایست یک روز در میان رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا تنها در صورت لزوم گیاه محبوب خود را آبیاری کنید در غیر این صورت، اگر آبیاری زیاد انجام شود شما با پوسیدگی ریشه های بگونیا و اگر آبیاری کم باشد، با سوختن و یا پژمرده شدن گیاه خود روبرو خواهید شد.

  • آیا خاک نامناسب می تواند سبب سوختگی نوک برگ های گیاه مان شود؟

بله، گاهی اوقات آبیاری گیاهان خانواده بگونیا دقیقا به آن روشی که اشاره شد انجام می شود اما چون خاک گلدان مناسب نیست، ریشه های گیاه به رطوبت مناسب دسترسی نداشته و دقیقا به خاطر همین موضوع بگونیا شما وارد دورن بحرانی خود می شود.

بسیاری از تولید کنندگان گیاهان بگونیا برای کسب سود بیشتر از خاک مناسبی برای پرورش این گیاهان استفاده نمی کنند بنابراین اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب بلافاصله از انتهای گلدان خارج می شود و یا 30 الی 40 ثانیه به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، در نظر خود داشته باشید که علت سوختن نوک برگ بگونیا شما به خاطر خاک نامناسب گلدان گیاه است که برای احیای بگونیا می بایست هر چه سریعتر خاک گلدان را عوض کنید.

برای تعویض خاک گلدان، گیاه را جا به جا نکنید بهتر است مقداری کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس را از بازارهای مرطوبه خریداری کنید و خودتان با در خانه خاک گلدان بگونیا را تعویض کنید زیرا با توجه به سوختگی نوک برگ ها اگر گیاه جا به جا شود، شوک بیشتری به آن وارد شده که ممکن است در آینده شرایط احیای آن کمی دشوارتر شود.

برای جلوگیری از سوختگی نوک برگ ها رطوبت محیط گیاه را افزایش دهید

علت سوختن نوک برگ بگونیا
علت سوختن نوک برگ بگونیا

گیاهان خانواده بگونیا برای رشد مناسب و حفظ طراوت برگ های خود نیاز به کمی رطوبت دارند به طوری که اگر رطوبت به مقدار مناسب در محل نگهداری آنها وجود نداشته باشد، میزان تبخیر و تعرق برگ هایشان دچار مشکل شده و در نهایت گیاه از بین می رود.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به قرار دادن چند گلدان در کنار هم، ساختن جزیره و همچنین استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود.

برای درمان و جلوگیری از سوختن نوک برگ بگونیا پیشنهاد می شود اگر از چندین گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، گیاه بگونیا خود را در کنار آنها قرار دهید تا با تبخیر رطوبت خاک گلدان سایر گیاهان، رطوبت اطراف بگونیا شما افزایش یابد.

از طرفی دیگر اگر تنها از گیاه بگونیا نگهداری می کنید بهتر است با ساختن جزیره و یا استفاده از دستگاه بخور رطوبت محیط اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

بنابر دلایل مختلف اگر به هیچ یک از روش های اشاره شده تمایلی ندارید می توانید ظرفی پر از آب را کنار گیاه تان قرار دهید تا با تبخیر آب داخل ظرف، رطوبت اطراف گیاه بگونیا شما افزایش پیدا کند.

کوددهی زیاد چگونه به نوک برگ های گیاه آسیب می رساند؟

دلیل سوختن نوک برگ بگونیا
دلیل سوختن نوک برگ بگونیا

همان طور که قبلا در مقاله خراب شدن بگونیا اشاره کردیم گیاهان خانواده بگونیا برای رشد مناسب و سریع خود نیاز زیادی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارند و همین قدر که این گیاهان ماهانه یکبار توسط کودهای کامل تغذیه شوند، برای آنها کافی خواهد بود (البته اگر خاک گلدان بدون عناصر غذایی است).

از سویی دیگر بهترین روش کود دادن گیاهان خانواده بگونیا حالتی است که از کودهای کامل در هر نوبت کوددهی، بیش از 10 سی سی یا گرم در یک لیتر آب استفاده نشود با این حال اگر مقدار و یا روش کوددهی گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، شک نداشته باشید که علت سوختن نوک برگ بگونیا به خاطر کوددهی زیاد بوده است (کوددهی کم باعث سوختن نوک برگ ها نمی شود).

برای احیای گیاه پیشنهاد می شود تا دو ماه گیاهان خانواده بگونیا را کوددهی نکنید تا در این مدت آب خالی نمک های کودی را شسته و از انتهای گلدان خارج کند در غیر این صورت می توانید خاک گلدان را تعویض کرده و آنرا با ترکیب کوکوپیت (الیاف نارگیل)، پیت ماس و پرلیت (سنگ آتشفشانی) جایگزین نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر سوختگی نوک برگ های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 4.1]
1 نظر
  1. سهیلا می گوید

    عااااااالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy