کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش گام به گام درمان تمامی مشکلات و بیماری های حسن یوسف با سینا فتاح زاده

2

مواردی نظیر ریزش، زرد و قهوه ای شدن، پژمردگی، سوختگی، رنگ پریدگی، سیاه شدن ساقه، رشد نکردن شاخه و برگ ها و… نشان از بیمار شدن گیاه دارند به طوری که گاهی اوقات منشا موارد گفته شده از شیوه پرورش ما بوده و می بایست هرچه سریعتر روش نگهداری حسن یوسف بهبود یابد.

در نقطه مقابل شیوه نادرست پرورش و نگهداری گیاه، در برخی مواقع حسن یوسف تحت تاثیر هجوم آفات و بیماری های قارچی قرار گرفته و می بایست با شناسایی علت اصلی برای احیای گیاه اقدامی سازنده را انجام داد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی عواملی که سبب آسیب دیدگی و بیمار شدن گل حسن یوسف می شوند را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف چیست ؟

علت زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف
علت زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف

زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف دو دلیل دارد که یکی از آنها آبیاری بسیار زیاد گیاه بوده و دیگری کیفیت پایین خاک گلدان می باشد.

  • آبیاری زیاد

زمانی که آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، تمامی منافذ خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد.

با کاهش اکسیژن رسانی، ریشه ها احساس خفگی پیدا کرده و به دلیل مرطوب بودن فضا، بستر مناسب برای هجوم عوامل بیماری زا به ریشه های گیاه فراهم می شود.

امروز ما می دانیم زمانی ریشه ها دچار قارچ می شوند که بستر مرطوب برای رشد و تکثیر قارچ های عفونی وجود داشته باشد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه حسن یوسف وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک ( برای گلدان های کوچک 10 سانت ) خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

از سویی دیگر دیگر بهترین روش آبیاری گل مذکور آن است که در زمان آبدهی به خوبی همه نقاط خاک مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

ایران کشوری چهار فصل است که هر فصل برای خود درجه حرارت و میزان نور متفاوتی دارد بنابراین شما همراه گرامی سایت پرشیالرن می بایست یک روز درمیان رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه محبوب شما تنها در صورت لزوم آبیاری شود زیرا گاهی اوقات حسن یوسف هر 4 روز یکبار و گاهی هر 15 روز یکبار نیاز به آبیاری خواهد داشت.

  • خاک نامناسب

گاهی اوقات آبیاری حسن یوسف به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای درمان گل حسن یوسف خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

آموزش درمان زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف

زرد شدن برگ حسن یوسف
زرد شدن برگ حسن یوسف

اگر سرعت زرد شدن برگ های پایینی گیاه کم است، برای احیای گل حسن یوسف پیشنهاد می شود تنها میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و همیشه قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بررسی کنید و یا اینکه اگر خاک گلدان مشکل دارد، حتما آن را تعویض کنید.

از سویی دیگر اگر سرعت زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف زیاد است ( مثلا هفته ای دو تا پنج برگ )، برای درمان گیاه پیشنهاد می شود گل را به صورت کامل از گلدانش خارج و تمامی ریشه های آسیب دیده را تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از هرس، ریشه های باقی مانده و سالم را با قارچکش کاربندازیم و یا مانکوزب ضدعفونی و خاک گلدان را تعویض نمایید ( همان طور که اشاره شد ترکیب کوکوپیت + پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

با طی شدن تمامی مراحل، حسن یوسف را با همان عمق قبلی اش بکارید و به گیاه خود فرصت دهید تا با شرایط جدیدش سازگار شده و احیا شود ( به صورت حدودی یک ماه زمان خواهد برد که گیاه به طور کامل احیا شود ).

  • آیا ممکن است تغییر رنگ برگ های پایینی گیاه به خاطر ژنتیک آن باشد ؟

بله، اگر سرعت زرد شدن برگ ها بسیار کم است و مشکل گیاه از آبیاری نادرست و کیفیت پایین خاک گلدان نشات نمی گیرد، باید گفت تغییر رنگ برگهای پایینی گیاه به ژنتیک آن مربوط است به طوری که گل شما در مقاطعی از سال تصمیم می گیرد برگ های پایینی و پیرتر خود را فدای تولید برگ های جوان کند.

بنابر آنچه که اشاره شد اگر مساله ای در نگهداری گیاه تان وجود ندارد، برای این تغییر رنگ برگهای گل خود نگران نباشید زیرا به هیچ وجه نمی توان کار زیادی برای آن انجام داد و تنها می بایست به گیاه فرصت داد تا در مسیر طبیعی خود حرکت کند.

پژمرده شدن گل حسن یوسف چه دلایلی دارد و چگونه گیاه خود را درمان کنیم ؟

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف
علت پژمرده شدن گل حسن یوسف

پژمرده شدن گل حسن یوسف نیز مانند مورد قبلی دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت زیاد، آبیاری نامناسب، زهکشی بیش از حد خاک و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

  • نور زیاد محل نگهداری

حسن یوسف گیاهیست که برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد به طوری که این نور خورشید حداکثر شش ساعت در طول روز بر روی برگ های گیاه تابش داشته باشد.

اگر فاصله گلدان گیاه شما تا پنجره های نورگیر خانه کمتر از یک متر است و یا اینکه گیاه شما در طول روز بیشتر از شش ساعت نور خورشید را جذب می کند، تردید نداشته باشید که علت بی حال شدن حسن یوسف و یا پژمردگی گیاه تان به خاطر همین نور نامناسب محل نگهداری اش است.

برای درمان گیاه حسن یوسف پیشنهاد می شود کمی فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید به طوری که این فاصله حدودا دو متر شود و از سویی دیگر اگر نور در دسترس گیاه مستقیم است، حتما توسط پرده یا توری های شفاف این نور را به غیر مستقیم تبدیل نمایید.

  • درجه حرارت بالا

حسن یوسف نیز مانند سایر گل ها و گیاهان آپارتمانی دیگر در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد و رشد خود را دارد.

زمانی که درجه حرارت محل نگهداری این گل زیبا بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ ها افزایش پیدا کرده و به واسطه همین موضوع رطوبت زیادی از داخل آنها به محیط پیرامون وارد می شود.

بنابر آنچه که اشاره شد برای آنکه اطمینان پیدا کنید علت پژمردگی گیاه تان به خاطر دمای بالا بوده است، کافیست کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را قرار دهید تا در صورت بالا بودن دما، اقدام به کاهش آن نمایید.

  • آبیاری نامناسب

همان طور که اشاره شد آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن برگهای پایینی حسن یوسف می شود با این حال آنچه که گیاه را پژمرده و سریعا وارد تنش می کند، آبیاری بسیار کم این گل محبوب آپارتمانی است.

اگر در زمان آبیاری گیاه تان آب اضافی از انتهای گلدان خارج نمی شود و یا به عبارتی دیگر در هر نوبت آبیاری گیاه خاک آن را سیراب نمی کنید و از یک لیوان کوچک برای آبدهی گیاه مذکور استفاده می کنید، تردید نداشته باشید که علت پژمرده شدن گل حسن یوسف شما به خاطر آبیاری بسیار کم گیاه تان می باشد.

راه حل احیای گیاه حسن یوسف به واسطه آبیاری کم بسیار ساده است و تنها کافیست به گیاه تان عشق و علاقه بیشتری داشته باشید و آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید به طوری که در هر نوبت آبدهی، آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

  • زهکشی بیش از حد خاک

عیب یابی پژمردگی برگ های گیاه به خاطر زهشکی زیاد خاک بسیار ساده است و تنها کافیست پس از آبیاری با دقت به انتهای گلدان توجه کنید زیرا اگر آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج شود، این موضوع بیانگر آن است که خاک ضعیف شده و برای احیای گیاه می بایست هر چه سریعتر آن را تعویض نمود.

زمانی که خاک گلدان بسیار ضعیف باشد، رطوبت سریعا از محدوده ریشه ها خارج شده و ریشه ها توانایی جذب آن را نخواهند داشت بنابراین طبیعی است که روند جذب آب در گیاه به مشکل برخورده و شما شاهد شل و پژمرده شدن برگ های گل خود باشید.

  • هجوم حشرات به گیاه

اگر پشت و روی برگ های گیاه خود نقاط عسلک مانند و همچنین تارهای عنکبوتی شکل را مشاهده می کنید، صد در صد واضح خواهد بود مشکل گیاه شما از هجوم حشرات نشات می گیرد.

برای درمان گل حسن یوسف کافیست سم دیازینون و یا مالاتیون را تهیه کنید از آنها بنابر توصیه سازنده محصول برای احیا گیاه خود استفاده کنید.

  • هجوم بیماری های قارچی به گیاه

بیماری های قارچی مانند موارد قبلی در پژمرده کردن گیاه شایع نیستند با این حال زمانی که شاخه و برگ های حسن یوسف دائما با آب اسپری شوند، این احتمال وجود دارد که قارچ ها به گیاه هجوم آورده و سبب پژمردگی آن شوند.

اگر روی برگهای گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که دور آنها توسط نواری زرد رنگ احاطه شده و یا اینکه روی برگ های گیاه نقاط پودر مانند سفیدی به وجود آمده است، مطمئن باشید که علت بی حال بودن گیاه تان به خاطر هجوم بیماری ها می باشد.

برای احیا گل حسن یوسف پیشنهاد می شود قارچکش کاربندازیم را تهیه کنید و از آن بنابر توصیه سازنده محصول برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف بعد از تعویض گلدان چیست ؟

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف بعد از تعویض گلدان
علت پژمرده شدن گل حسن یوسف بعد از تعویض گلدان

به صورت کلی تعویض گلدان و خاک به نوعی برای گل حسن یوسف ایجاد مزاحمت تلقی می شوند با این حال زمانی که اقدام به تعویض گلدان می نمایید ( چه گیاه نیاز داشته باشد و چه نداشته باشد )، گل شما در پاسخ به این حرکت برگهایش را پژمرده می کند.

پژمرده شدن گل حسن یوسف بعد از تعویض گلدان جای نگرانی ندارد و اگر به تازگی گلدان و یا خاک گیاه تان را تعویض کرده اید، بابت پژمرده شدن برگ های گیاه خود ناراحت نباشید زیرا تنها کاری که باید انجام دهید آن است که تمامی شرایط ایده آل محیطی و نگهداری را برای گیاه خود فراهم کنید تا حسن یوسف شما ظرف یک ماه به شرایط پیشین خود بازگردد.

در صورتی که با گذشت یک ماه همچنان وضعیت گیاه شما ناپایدار بود، مطمئن باشید که در یک یا چند بخش نگهداری گیاه تان مشکلی وجود دارد ( مثل آبیاری، نور و … ) بنابراین در این مطقع زمانی می بایست هر چه سریعتر روند اصلاح شیوه نگهداری گیاه خود را آغاز کنید.

پژمرده شدن حسن یوسف بعد از قلمه

زمانی که برای تکثیر حسن یوسف از روش قلمه زنی استفاده می کنید، انجام این کار به گیاه شما شوک بسیار زیادی وارد خواهد کرد بنابراین طبیعی است که پس از این اقدام، شاهد پژمردگی گیاه خود باشید.

اگر شاهد پژمرده شدن حسن یوسف بعد از قلمه هستید، برای احیای گیاه کافیست از محلول های ضد تنش استفاده کرده و برای عبور سریعتر گیاه از این بحران، در آبیاری و تغذیه آن با دقت بسیار زیاد عمل کنید ( پیشنهاد می شود برای قلمه زدن های بعدی، یک روز قبل و یک روز بعد از تکثیر از محلول های ضدتنش مثل مگافول استفاده نمایید ).

علت سیاه شدن ساقه حسن یوسف چیست ؟

علت سیاه شدن ساقه حسن یوسف
علت سیاه شدن ساقه حسن یوسف

سیاه شدن ساقه حسن یوسف نیز مانند تغییر رنگ برگ هایی پایینی گیاه دو دلیل دارد که اولی آبیاری بیش از حد بوده و دومی ارتباط مستقیم با کیفیت خاک گلدان دارد.

  • آبیاری بیش از حد

زمانی که آبیاری حسن یوسف بیش از حد باشد، ریشه ها دائما در معرض رطوبت زیاد قرار می گیرند و همین امر باعث می شود ریشه ها از بین رفته ( به دلیل قارچ گرفتگی ) و روند جذب آب و مواد غذایی دچار مشکل شود.

اگر برای آبیاری گل محبوب خود از یک برنامه ریزی مشخص پیروی می کنید و بدون آنکه رطوبت سطح خاک و همچنین زهکشی خاک را بررسی کنید گیاه خود را آبیاری می کنید، تردید نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه شما از آبیاری زیاد نشات می گیرد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه حسن یوسف وقتی است که سطح خاک خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبدهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری آب اضافی از پایین گلدان خارج شود.

بنابر آنچه که اشاره شد نیاز آبی گل حسن یوسف در فصول مختلف متفاوت است بنابراین گاهی نیاز هست هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

  • کیفیت پایین خاک گلدان

یک لیتر آب را درون ظرفی ریخته و آن را با سرعت به نسبت زیادی داخل خاک گلدان بریزید، اگربیش از 40 ثانیه زمان برد که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود، مشکل گیاه شما از خاک بسیار سنگین گیاه نشات می گیرد ( برای گلدان بزرگ از دو لیتر آب استفاده کنید ) بنابراین لازم است برای نجات گیاه سریعا خاک گلدان را عوض کنید.

آموزش درمان سیاه شدن ساقه حسن یوسف

برای درمان سیاه شدن ساقه گیاه به واسطه آبیاری بیش از حد لازم است گل حسن یوسف را به طور کامل از گلدانش خارج کنید و سپس تمامی ریشه های پوسیده و آلوده گیاه را تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از طی شدن مرحله قبلی، ریشه های باقی مانده و یا سالم را به همراه خاک گلدان با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی کنید به طوری که تمامی نقاط ریشه ها و خاک قارچکشی شوند.

سپس، گیاه را به همان عمق قبلی خود بکارید و منتظر بمانید تا هفته های آینده گیاه شما به مرور زمان احیا شود.

معمولا قبل از سیاه شدن ساقه حسن یوسف برگ های پایینی گیاه زرد و بی حال می شوند در نتیجه قطعا بهتر خواهد بود قبل از اینکه کار به مرحله بحرانی برسد، گیاه خود را درمان کنید.

روند احیا حسن یوسف به واسطه کیفیت پایین خاک گلدان کمی راحت تر از مورد قبلی است زیرا شما باید در قدم اول ریشه های آلوده را هرس کنید و سپس خاک جدیدی برای گیاه خود تهیه کنید ( در این روند درمان حسن یوسف نیازی به قارچکشی خاک و ریشه های سالم نیست ).

سوختگی نوک برگ حسن یوسف چه دلایلی دارد و چگونه گیاه خود را درمان کنیم ؟

علت سوختگی نوک برگ حسن یوسف چیست
علت سوختگی نوک برگ حسن یوسف چیست

سوختگی نوک برگ حسن یوسف دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری و رطوبت کم و همچنین کوددهی زیاد اشاره نمود.

  • آبیاری کم

اگر در زمان آبیاری گیاه آبی از انتهای گلدان خارج نمی شود، شک نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه شما از آبیاری نادرست نشات می گیرد.

زمانی که آبیاری گیاه بسیار کم باشد، گل شما تصمیم می گیرد که همان مقدار رطوبت به انتهایی ترین نقطه یعنی نوک برگها نرسد بنابراین جای تعجبی ندارد که در چنین وضعیتی برگ ها کمی پژمرده و سپس نوک آنها قهوه ای رنگ و یا دچار سوختگی شود.

راه حل درمان گل حسن یوسف به واسطه آبیاری کم بسیار ساده است و تنها کافیست گل محبوب خود را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید که به شرح کامل آن در خطوط بالاتر همین مقاله پرداخته ایم ( یعنی زمان و شیوه صحیح آبیاری حسن یوسف ).

  • رطوبت کم

گل حسن یوسف نیز مانند سایر گیاهان و گلهای آپارتمانی برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت دارد به طوری که اگر رطوبت محل نگهداری گیاه کم باشد، میزان تبخیر و تعرق برگها افزایش پیدا کرده و رطوبت بسیار زیادی در داخل آنها از بین می رود.

بسیاری از عزیزان برای تامین رطوبت گیاه خود برگ های آن را با آب اسپری می کنند بنابراین لازم است همین جا عرض کنم که اسپری کردن آب روی برگها کار اشتباهی بوده و به گیاه صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند.

اسپری کردن آب روی برگها تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد و این موضوع در حالیست که گل حسن یوسف در طول روز نیاز به رطوبت دارد.

از سویی دیگر غبارپاشی گیاه احتمال سوراخ شدن برگها ( که در ادامه به آن می پردازم ) و بیمار شدن گیاه را به واسطه هجوم بیماری های قارچی افزایش می دهد زیرا خانه های امروزی تهویه گلخانه ای ندارند که از بیمار شدن گیاه جلوگیری کنند.

بنابر آنچه که اشاره شد پیشنهاد می شود رطوبت اطراف گیاه خود را با ساختن جزیره و یا با استفاده از رطوبت سازهای برقی افزایش دهید تا گیاه شما به مرور زمان احیا شود و دیگر شاهد از بین رفتن آن نباشید.

  • کود دادن زیاد

با توجه به نوع بافت رویشی گل حسن یوسف می توان گفت گیاه مذکور برای رشد مناسب خود نیاز چندانی به مصرف کودهای شیمیایی ندارد و همین قدر که گیاه هر دو ماه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود، برای آن کافی خواهد بود.

اگر در هر نوبت تغذیه گیاه میزان مصرف کود بیش از 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب بوده است، شک نداشته باشید که علت سوختگی نوک برگ حسن یوسف شما به خاطر کوددهی زیاد آن می باشد.

برای احیای گل حسن یوسف پیشنهاد می شود سه مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های کودی اضافه از پایین گلدان خارج شوند ( سه مرتبه شستشوی خاک را در زمان آبیاری گیاه انجام دهید ) و هرگز تا دو ماه آینده گیاه خود را تغذیه نکنید تا شوک به وجود آمده به طور کامل از گیاه خارج شود.

علت رنگ پریدگی حسن یوسف چیست و چه کاری برای احیای گیاه انجام دهیم ؟

علت رنگ پریدگی حسن یوسف
علت رنگ پریدگی حسن یوسف

رنگ پریدگی حسن یوسف دو دلیل بیشتر ندارد که یکی از آنها نور کم محل نگهداری بوده و دیگری کوددهی کم و یا عدم تغذیه گیاه می باشد.

  • نور کم محل نگهداری

در خطوط بالاتر همین مقاله اشاره شد که گل حسن یوسف برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد یعنی نوری که در طول روز شش ساعت بر روی برگ های گیاه تابش داشته و از یک توری و یا پرده شفاف عبور کرده باشد.

اگر فاصله گلدان گیاه شما تا پنجره بیشتر از دو متر است و یا اینکه گیاه تان در طول روز شش ساعت نور مناسب خورشید را دریافت نمی کند، تردید نداشته باشید که مشکل گیاه شما از نور کم محل نگهداری آن نشات می گیرد زیرا برگ های حسن یوسف به دلیل داشتن رنگدانه ها نیاز مبرمی به نور خورشید دارند.

برای احیای گیاه حسن یوسف کافیست آن را به محل پرنورتری منتقل نمایید و یا اینکه فاصله گلدان تا پنجره را کاهش دهید تا گیاه شما به مرور زمان احیا شده و با تغییر رنگ برگهایش شما را شگفت زده کند.

  • کوددهی کم و یا عدم تغذیه گیاه

به صورت کلی گیاه حسن یوسف هر دو ماه یکبار نیاز به تغذیه و یا کود دادن دارد به طوری که می بایست هر دو ماه یکبار گیاه با کودهای کامل تغذیه شود.

بنابر آنچه که اشاره شد حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان دارای عناصر غذایی است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مواد غذایی پس از چندین مرتبه آبیاری شسشته شده و از انتهای گلدان خارج می شوند در نتیجه اینجاست که کوددهی منظم و مستمر گل حسن یوسف اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

عناصر غذایی هر یک به نوبه خود نقش متفاوتی در رشد و سلامت گیاه دارند بنابراین اگر تا به حال گیاه خود را تغذیه نکرده اید و یا اینکه میزان تغذیه آن کم بوده است، تردید داشته باشید که علت رنگ پریدگی حسن یوسف شما به خاطر مشکلات غذایی گیاه تان است بنابراین برای درمان گیاه حسن یوسف کافیست آن را دقیقا سر وقت و با کودهای کامل تغذیه کنید.

هر دو ماه یکبار به اندازه 10 سی سی یا گرم از کودهای مناسب را درون ظرف آبیاری گیاه ریخته ( فرقی نمی کند گیاه با یک لیتر آبیاری می شود یا دو لیتر ) و سپس آن را داخل خاک گلدان بریزید تا ریشه های گیاه با جذب آنها به مرور زمان گیاه شما را احیا کنند.

تغییر رنگ حسن یوسف چه دلایلی دارد و چگونه گیاه خود را درمان کنیم ؟

علت تغییر رنگ حسن یوسف
علت تغییر رنگ حسن یوسف

سوای مواردی که چند خط بالاتر اشاره کردیم یعنی کوددهی منظم و تهیه نور مناسب برای گیاه، تغییر رنگ حسن یوسف به دو دلیل دیگر نیز اتفاق میفتد که در ادامه همین مقاله به آنها می پردازیم.

  • آبیاری نامناسب

زمانی که آبیاری آبیاری گیاه بسیار کم باشد ( مثل زمانی که با یک استکان کوچک حسن یوسف را آبیاری می کنید )، رطوبت به خوبی از طریق ریشه ها جذب و به گیاه انتقال پیدا نمی کند بنابراین طبیعی است در چنین وضعیتی شاهد تغییر رنگ برگ های گل خود باشید.

از سویی دیگر آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های این گل محبوب آپارتمانی می شود که به واسطه آن راندمان جذب آب و مواد غذایی به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند بنابراین در دو حالت گفته شده گیاه آسیب دیده و رنگ برگ های زیبای آن تغییر پیدا می کند.

حسن یوسف را تنها زمانی که سطح خاک آن خشک می شود آبیاری کنید و زمان آبیاری منتظر بمانید تا آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود در غیر این صورت می بایست مجددا کمی آب به خاک گلدان اضافه کنید تا آب اضافی از پایین گلدان خارج شود.

بنابر نکاتی که اشاره شد با توجه به تغییرات آب و هوایی کشور ایران شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

برای آبیاری گیاه از آب ولرم و بدون املاح استفاده کنید زیرا گل حسن یوسف گیاهیست که به درجه حرارت آب آبیاری و میزان املاح دار بودن آن به سرعت واکنش نشان می دهد بنابراین قطعا بهتر خواهد بود برای درمان گل حسن یوسف خود به این نکات توجه کنید.

  • درجه حرارت زیاد یا کم

درجه حرارت بالا روند فرآیندهای متابولیسمی و همچنین میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه را افزایش می دهد که به خاطر همین موضوع رطوبت زیادی از برگ ها کم می شود بنابراین جای تعجبی ندارد که در چنین وضعیتی برگها تغییر رنگ داده و شما شاهد مضطرب بودن گیاه خود باشید.

در نقطه مقابل درجه حرارت بالا، کاهش یکباره دما به کمتر از 15 درجه سانتی گرد سریعا به گیاه استرس وارد کرده که به دنبال آن گل شما در پاسخ به این استرس، در درجه اول برگ های خود را رنگ پریده و سپس به طور کلی رشدش را متوقف می کند.

اگر می خواهید هرگز شاهد تغییر رنگ حسن یوسف خود نباشید پیشنهاد می شود همیشه به آبیاری، کوددهی، دما و نور گیاه محبوب تان توجه داشته باشید تا در صورت امکان همیشه شرایط ایده آل محیطی و نگهداری برای آن فراهم باشد.

آموزش رنگی شدن حسن یوسف با فراهم کردن رطوبت بالا

رنگی شدن حسن یوسف
رنگی شدن حسن یوسف

برای آنکه بتوانید با رطوبت بالا شاهد رنگی شدن حسن یوسف خود باشید، می بایست در هیچ یک از بخش های نگهداری گیاهتان اشکالی وجود نداشته باشد زیرا در صورت بروز مشکل، گیاه دچار استرس شده و تامین رطوبت کارایی چندانی نخواهد داشت.

حس یوسف گیاهیست که در طول روز نیاز به رطوبت دارد بنابراین غبارپاشی برگ های گیاه تاثیر چندانی نخواهد داشت زیرا اسپری کردن آب روی برگ ها، تنها برای چند ساعت رطوبت محیط را افزایش می دهد.

برای رنگی شدن برگ های گل خود از یک رطوبت ساز برقی کمک بگیرید به طوری که این رطوبت ساز در طول روز کاملا روشن بوده و محل قرارگیری آن با فاصله یک متری از گیاه باشد.

برای فصول سرد سال از بخور گرم و برای فصول گرم سال همیشه از بخور سرد برای گیاه خود استفاده کنید تا شاهد بالاترین راندمان از عمکرد گل محبوب خود باشید.

در صورتی که تمایل ندارید از دستگاه بخور استفاده کنید، می توانید با ساختن یک جزیره برای گیاه خود رطوبت مناسب را فراهم کنید فقط مراقب باشید زمانی که آب جزیره تمام شد، مجددا آن را شارژ کنید تا گیاه بدون رطوبت باقی نماند.

افزایش رطوبت تنها زمانی بالاترین بازدهی را دارد که در هیچ کدام از بخش های نگهداری گیاه نظیر نور، دما، آبیاری و کوددهی مشکلی وجود نداشته باشد بنابراین اگر قصد افزایش رطوبت را دارید حتما به این نکات توجه داشته باشید.

علت سوراخ شدن برگ حسن یوسف چیست ؟

علت سوراخ شدن برگ حسن یوسف
علت سوراخ شدن برگ حسن یوسف

سوراخ شدن برگ حسن یوسف دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور زیاد محل نگهداری، هجوم آفات و بیماری ها و همچنین غبارپاشی برگهای گیاه در زیر نور شدید آفتاب اشاره نمود.

  • نور زیاد محل نگهداری

زمانی که فاصله گلدان گیاه تا پنجره بسیار کم و نور در دسترس حسن یوسف مستقیم باشد، نور زیاد خورشید به مرور زمان به برگ های گیاه آسیب زده و سبب سوختگی آنها می شود به طوری که در درجه اول این نور زیاد روی برگ های گیاه نقاط قهوه ای رنگ کوچکی را به وجود می آورد و سپس همین نقاط رنگی، سوراخ شده و به گیاه آسیب می رسانند.

اگر فاصله گلدان گیاه تا پنجره کمتر از یک متر است و گیاه شما نور فیلتر شده را دریافت نمی کند، تردید نداشته باشید که مشکل گل شما از نور زیاد خورشید می باشد که برای احیا گل حسن یوسف کافیست کمی فاصله گلدان را تا پنجره را افزیش دهید و نور خورشید را اگر مستقیم است، غیر مستقیم یا فیلتر شده کنید.

  • اسپری کردن آب روی برگها در زیر نور شدید آفتاب ( شایع در فصول گرم سال )

زمانی که برگ های گل محبوب خود را زیر نور آفتاب غبارپاشی کنید، تجمع قطرات آب روی برگ ها همانند ذره بین عمل کرده و سبب سوختگی گل شما می شود.

غبارپاشی گیاه کاری اشتباه است که در خطوط بالاتر به چرایی آن کاملا پرداختیم با این حال اگر قصد انجام این کار را دارید، ترجیحا صبح زود این عمل را انجام دهید تا گیاه شما آسیب زیادی نبیند ( به خصوص در ماه های تیر و مرداد ).

  • هجوم حشرات به گیاه

اگر پشت و روی برگ های گل حسن یوسف خود نقاط عسلک مانندی را مشاهده می کنید که این نقاط با نظافت یک پارچه تمیز از بین می روند و برگ های گیاه شما دقیقا در همان نقطه آسیب دیده اند، مطمئن باشید که علت سوراخ شدن برگ حسن یوسف شما به خاطر هجوم حشرات به گیاه تان بوده است.

برای درمان حسن یوسف پیشنهاد می شود سم کنفیدور و یا دیازینون را تهیه کنید و از آنها بنابر پیشنهاد سازنده محصول برای احیا گیاه خود استفاده کنید.

  • حمله بیماری های قارچی به گیاه

در نقطه مقابل هجوم حشرات، اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سفید ( پودری شکل )، قهوه ای و یا سیاه رنگی مشاهده می کنید که این لکه ها با نظافت یک پارچه تمیز از بین نمی روند، تردید نداشته باشید که مشکل گیاه شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است.

برای درمان گیاه قارچکش کاربندازیم و یا مانکوزب را تهیه کنید و از آنها بنابر توصیه سازنده محصول برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

برای پرپشت شدن حسن یوسف چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

پرپشت شدن حسن یوسف
پرپشت شدن حسن یوسف

برای پرپشت شدن حسن یوسف در قدم اول لازم است جوانه های انتهایی این گل محبوب آپارتمانی را جدا کنید و هر یک از آنها را به صورت جداگنه در گلدانی کوچک کاشته تا شاهد ریشه زایی شان باشید.

علت آنکه خدمت شما همراهان عزیز سایت پرشیالرن عرض کردم که جوانه انتهایی را در گلدان جداگانه بکارید آن است که بتوانید میزان آبیاری، تغذیه و نور این جوانه ها را به بهترین شکل ممکن فراهم کنید زیرا زمانی که جوانه ها در همان گلدان مادری کاشته شوند، رقابت نوری، غذایی و رطوبتی بین آنها شکل خواهد گرفت.

پس از ریشه دهی و قد کشیدن جوانه ها، آنها را در گلدان مادری بکارید ( اگر تعداد جوانه ها زیاد است، گلدان را عوض کنید تا فضا بیشتر شود ) تا با رشدشان شاهد پرپشت شدن گیاه خود باشید.

در این بین پس از کاشتن جوانه ها کنار گیاه مادری، روند آبیاری گیاه خود را به همان منوال گذاشته انجام دهید یعنی زمانی که سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گل محبوب خود کنید.

برای افزایش ریشه دهی جوانه ها پیشنهاد می شود هر دو ماه یکبار کنار کودی که مصرف می کنید، از کود 10 52 10 برای تشویق ریشه دهی استفاده کنید تا گیاه شما در آینده رشد مناسب و ساقه تنومندی داشته باشد.

جدا کردن جوانه هایی انتهایی برای پرپشت شدن حسن یوسف مزیت هایی هم دارد که از جمله آنها می توان به ذحیره کردن انرژی بیشتر گیاه اشاره نمود با این در مقاطعی از سال می توان اقدام به جداسازی جوانه ها نمود و از آنها گیاه پرپشت تری ساخت.

علت شپشک زدن حسن یوسف چیست و چگونه گیاه خود را درمان کنیم ؟

علت شپشک زدن حسن یوسف
علت شپشک زدن حسن یوسف

به صورت کلی حشرات توسط باد، خاک و یا سایر گیاهان ممکن است به گل حسن یوسف شما هجوم بیاورند با این آنچه که مهم است تشخیص به موقع بوده و می بایست سریعا برای نجات جان گیاه اقدامی سازنده را انجام داد.

از جمله آفت شایع حمله کننده به حسن یوسف می توان به شپشک آردآلود اشاره نمود بنابراین زمانی که گیاه شما درگیر چنین آفتی می شود، لازم است سریعا سم دیازینون و یا کنفیدور را تهیه کرده و از آنها بنابر توصیه سازنده محصول برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

معمولا از سموم گفته شده به اندازه یک قاشق چای خوری در دو لیتر آب استفاده می شود و از سویی دیگر مدت زمان درمان از یک مرتبه تا سه مرتبه به فاصله هر 14 روز می تواند متغیر باشد.

  • چگونه از هجوم حشرات به گیاه خود پیشگیری کنیم ؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است با این حال اگر می خواهید هرگز شاهد شپشک زدن حسن یوسف خود نباشید، پیشنهاد می شود ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گل محبوب خود را با شامپوهای بدون اسانس ( مثل شامپو بچه ) شستشو دهید زیرا انجام کار باعث خواهد شد تا حشرات مزاحم به گیاه شما هجوم نیاورند.

در زمان شستشوی برگ های گیاه تان مراقب باشید تا محلول آب و کف وارد خاک گلدان نشود که برای انجام این کار می توانید یک مقوای ضخیم را روی خاک گلدن بگذارید.

در صورتی که تمایل ندارید برگ های گیاه خود را شستشو دهید، می توانید ماهانه یکبار با الکل های متیلیک و یا اتیلیک پشت و روی برگ های گیاهتان را تمیز کنید انجام این کار نیز مانند روش قبلی در پیشگیری از هجوم آفات بسیار موثر است.

آیا استفاده از تفاله چای برای حسن یوسف صحیح است ؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی امکان استفاده از تفاله چای برای حسن یوسف باید عرض کنم که تقویت گیاه با این روش کار اشتباهی بوده و خسارات جبران ناپذیری به گل شما وارد می کند.

استفاده از تفاله چای برای تغذیه گیاهان PH خاک را به هم می ریزد که دقیقا به واسطه همین موضوع، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی خواهند گذاشت زیرا امروزه ما می دانیم که ریشه های گیاهان در محدوده مشخصی از PH مواد غذایی را جذب می کنند.

از سویی دیگر بسیاری از تولید کنندگان حسن یوسف این گل زیبا را در خاک های غنی پرورش می دهند بنابراین وجود مواد غذایی در تفاله چایی ( هر چند که کم باشد ) سبب خواهد شد که گیاه شما از زیاد بودن عناصر غذایی رنج ببرد.

با توجه به نکات اشاره شده باید عرض کنم که اگر از هم اکنون قصد تقویت اصولی گیاه خود را دارید، بهتر است تفاله چای را کنار گذاشته و توسط کودهای شیمیایی این کار را انجام دهید.

معرفی کود مایع برای حسن یوسف و آموزش استفاده اصولی از آن

بهترین کود مایع برای حسن یوسف کودیست که دارای تمامی عناصر ریز و درشت مغذی باشد زیرا هر یک از این عناصر نقش جداگانه ای در رشد و افزایش مقاومت گیاه دارند.

از سویی دیگر کود مصرفی می بایست دارای PH متعادل باشد تا ریشه های گیاه آسیب ندیده و روند جذب آب و مواد غذایی به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

به صورت کلی حسن یوسف گیاهیست که هر دو ماه یکبار نیاز به تغذیه اصولی دارد به طوری که می بایست در هر نوبت کوددهی، از ده سی سی یا گرم کود در آب آبیاری گیاه استفاده شود.

از جمله کودهای مناسب حسن یوسف می توان به کود سه بیست مایع اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

آیا لازم است در کنار کودهای کامل از کود آهن برای حسن یوسف استفاده کنیم ؟

به صورت کلی در تمامی کودهای کامل عنصر آهن وجود دارد با این حال اگر گیاه شما پرپشت بوده و ارتفاع زیادی دارد، بهتر است در کنار کودهای کامل مقداری هم از کود آهن برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید در غیر این صورت، لزومی به انجام این کار نیست.

با توجه به نکته اشاره شده اگر قصد استفاده از کود آهن را برای حسن یوسف خود دارید، پیشنهاد می شود تنها پنج سی سی یا گرم از این کود را در کنار کودهای کامل استفاده کنید تا برگ های گیاهتان همیشه سالم و ریشه های آن به دور از آسیب دیدگی باشند.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده جهت درمان گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 43 میانگین امتیازات: 3.8]
۲ نظرات
  1. مرضیه می گوید

    سلام من حسن یوسفم رو غبارپاشی کردم برگ هاش همه از نوک خشک شدن میتونم تمام برگ هاشو یکجا جدا کنم تا دوباره رشد کند؟؟؟

  2. رها می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دوروز قبل از عید گل بابا آدمم خریدم اوردم خونه روند رشدش عالی بود حتی بهم پنج تا پاجوش داد بعد از یکهفته ،انا ب مروز شروع کرد یه برگ جدید میداد یه برگ شل میشد و خشک میشد گیاه اصلی رو میگم نه پاجوش ها .
    حالا تفچقریبا دوهفته ای هست روند رشد گیاه کاملامتوقف شده ،نه پاجوش ها قد میکشن و نه گیاهم برگ جدید میده ،با گل خونه که تماس گرفتم گف کود سه بیست و هیومیک رو با فاصله ۱۵روز ب گیاه بده ،فعلا سه بیست دادم تا چند روز دیگه که با هیومیک رو ابیاری کنم ،ولی هنوزاصلا هیچ تغییری نکرده ،ناگفته نماند گیاهم یه تا مثه تار عنکبوت در ابتدای ساقه و برگ تشکیل میشه ،واقعا برا گلم ناراحتم لطفا لطفا راهنماییم کنید که بتونم نجاتش بدم ..😞😞

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy