کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

برداشت گل رز

0

در مقاله ای دیگر از سری مقالات گل رز از سایت پرشیالرن به زمان صحیح برداشت گل رز جهت بازار پسندی بیشتر و مراقبت های پس از برداشت می پردازم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مرحله رشدی مناسب جهت برداشت گل رز

عکس گل رز
عکس گل رز

برداشت رز گلخانه ای به صورت روزانه صورت می گیرد. میزان برداشت روزانه گل متناسب با فصل سال متفاوت می باشد به طوری که برای یک گلخانه گل رز هشت هزار متر مربع، برداشت روزانه از 800 شاخه در زمستان تا 1000 شاخه در تابستان متغیر می باشد.

بسته به فصل برداشت، معمولا برداشت گل در مراحل مختلف انجام می شود. به این ترتیب در شرایط با نور بالا در فصل تابستان، اکثر واریته ها زمانی که کاسبرگ های پایه براق باشند و گلبرگ ها هنوز باز نشده اند، بریده می شوند.

در فصل زمستان گل های رز زمانی بریده می شوند که بیشتر باز باشند، همچنین گل هایی که در موقع صبح برداشت می شوند طراوت خود را به خوبی حفظ می کنند.

مرحله مطلوب برای برداشت انواع گل رز به گونه گیاهی، رقم، فصل، فاصله محل تولید تا بازار و سلیقه مردم مصرف کننده بستگی دارد. موقعیت برش در رز به وضعیت شکفته شدن گل وابسته است. هر واریته ای خصوصیات مربوط به خود را در زمان برداشت گل رز دارد.

اختلافات ظاهری کوچک در وضعیت شکوفایی گل می تواند باعث تغییرات بزرگی در کیفیت گل هنگام تحویل به بازار شود. بنابراین به دست آوردن بهترین زمان برداشت گل نیاز به آزمایش و تمرین بسیار دارد.

سرد ترین موقع روز، وقتی آب سطحی مثل شبنم روی گیاهان نیست، بهترین زمان برای برداشت رز است. علاوه بر اینها، کارگران برداشت کننده باید اشراف به کار چیدن، نور کافی در اختیار داشته باشند.

زمان مطلوب معمولا در خنکای صبح پس از خشک شدن شبنم ها است. اواخر بعد از ظهر و عصر هم در مناطق سردسیر ممکن است مناسب باشد چون در این زمان کربوهیدارت های فراوانی که گیاه در طول روز تولید کرده است می توانند عامل تامین ذخیره غذایی برای ماده ی گیاهی مورد نظر باشند.

زمان برداشت گل رز

گل رز قرمز
گل رز قرمز

در بحث زمان برداشت گل رز، رزهایی که به طور کامل نمو نکرده باشند (زود برداشت شوند)، به علت چوبی نشدن آوندها اغلب دچار عارضه (خمیدگی گردن) شده و با پایداری کمتر گیاه و کاهش کیفیت روبرو خواهند شد.

ز طرف دیگر طول عمر گلهای شاخه بریده در گیاهان مسن تر اندکی بیشتر از گیاهان جوان است که این احتمالا به خاطر بیشتر بودن ذخایر کربوهیدرات بیشتر گل و همچنین ضخیم تر بودن دیواره های سلولی می باشد.

باید در نظر داشت که یک گل ممتاز علاوه بر طول مورد نظر ساقه و صافی آن باید دارای اندازه گل متناسب و شکل خوب باشد و همچنین برگ ها و ساقه های سالم در زمان برداشت گل رز داشته باشد.

زمان برداشت گل رز در حالت های مختلف

عکس گل رز
عکس گل رز

زمان برداشت گل رز بسته واریته های خاص در چهار حالت برداشت می شود.

  • در حالت غنچه سفت
  • در حالت های نیمه باز (بهترین زمان برداشت گل رز).
  • حالت باز (برداشت روسی) مخصوص واریته های خاص.
  • حالت کاملا باز که برای برداشت مناسب نمی باشد.

نحوه برداشت گل رز

گل رز قرمز
گل رز قرمز

بهترین مرحله برداشت گل رز در اکثر ارقام رز مرحله 2 یا 3 (بسته به رقم) است که دارای یک یا دو کاسبرگ برگشته باشد و یک یا دو گلبرگ بیرونی نیز شروع به باز شدن می کند. اما بسته به رقم، بهترین زمان برداشت رز در ارقام قرمز و صورتی به محض افقی شدن کاسبرگ ها و شروع پیچش دو گلبرگ اول، در ارقام زرد رنگ، زود تر از این حالت و در ارقام سفید رنگ دیر تر از بقیه گل ها برداشت صورت می گیرد.

برداشت صحیح، اولین قدم مطمئن برای افزایش کیفیت گلهایی است که به بازار ارسال می شوند که شامل برداشت گل ها با ارتفاع مناسب، برش با وضعیت مناسب روی بوته، برش بدون آلودگی ساقه (جهت جلوگیری از بیماری های گل رز) و مدیریت صحیح بوته (نگهداری شاخ و برگ کافی رو بوته جهت ادامه رشد مناسب) می باشد.

بسیار مهم است که از مرحله ی نموی مناسب گل رز برای برداشت اطلاع داشته باشیم و بدانیم نقطه مورد نظر برای برش جهت چیدن گل روی ساقه اصلی، کدام نقطه می باشد، زیرا این نکات گفته شده در گل رز هایی که در یک فصل چندین بار رشد دارند، بسیار حائز اهمیت است. محل قطع شاخه برای برداشت گیاه، در فصل گرما از سمت پایین به بالا و در بالای نخستین برگ 5 برگچه ای است، و در فصل زمستان محل برش روی ساقه جهت برداشت رز بالای دومین برگ 5 برگچه ای است.

در بحث نحوه برداشت گل رز باید با استفاده از ابزار آلات تیز، زاویه برش را به صورت اریب انجام داد و سطح مورد برش قرار گرفته صاف باشد ( همانند قلمه زدن گل رز ).

عکس گل رز
عکس گل رز

مراقبت گل رز پس از برداشت آن

مراحل بعد از برداشت گل رز نقش مهمی در تعیین کیفیت گل تا زمان رسیدن به دست مشتری دارد حتی اگر همه چیز در طول زراعت عالی باشد! اما با یک مدیریت ضعیف بعد از برداشت محصول می تواند با کیفیت پایین تری به دست مشتری برسد.

به محض برداشت محصول بایستی جهت آماده کردن گل ها برای بازار یک سری مراحل و اعمال روی آنها آنجام گیرد که به این اعمال در مجموع مراقبت (handling) گفته می شود. مراحل مراقبت گل رز به شرح زیر است:

  • بازار رسانی گل رز
  • برش مجدد ساقه گل رز
  • درجه بندی کیفی گل رز
  • پیش سرما دادن گل رز
  • دسته بندی گل رز جهت فروش در بازار
  • آبرسانی به گل رز
  • بسته بندی محصول
  • نهداری گل رز در سرد خانه
  • برگ زنی گیاه
  • تیمار های خاص گیاه

مرحله اول مراقبت انجام شده معمولا به برگ زنی، آبرسانی، پیش سرما دهی، درجه بندی، دسته کردن گلها و بسته بندی در حوزه مراقبت گل رز محدود می شوند که پس از آن محصول مستقیما به بازار منتقل می شود و یا به منظور نگهداری کوتاه مدت به سرد خانه فرستاده می شود.

گلهایی که برای بازار های خرده فروشی محلی تولید شده اند به این صورت بسته بندی می شوند چون بلافاصله بعد از برداشت به بازار فرستاده خواهند شد. ممکن است در گلخانه انجام شود و پس از آن گلها جهت مرحله دوم مراقبت به سوله ی بسته بندی فرستاده می شوند و آنجا برش مجدد ساقه، تیماری های خاص و بسته بندی و نگهداری در سرد خانه بر روی آنها اجرا می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy